ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Caper skrivet 2 juli 2017 kl. 19:11:01
-
Köpte i vintras en maskin som trasslar.
Skall försöka få ÅF att köpa tillbaka den.
Har ganska moderata krav. kommer mest att frakta mig till jaktkojan med den.
Inge buskörning.
Maskinen får gärna vara vätskekyld, servo och insprutare.
4-500 kubik räcker gott.
Gärna rejäl markfrigång eftersom terrängen är ganska stenig.
Och så till det viktigaste, det måste vara en kvalitetsmaskin.
Har nu provat budgetmaskin och det var ingen trevlig upplevelse.
Testkört Kodiak 700 SE, ny maskin som kändes trevlig fast jag hade klarat mig med mindre motor.
Många pratar gott om Suzuki och Honda.
Föslag med motivering uppskattas!
-
Det verkar som om du redan är inne på rätt spår... Yamaha, Honda osv.
Kan iofs räcka med dessa två.
Kolla främst de med delad bakaxel, Honda har ibland stel vilket sänker frigången en hel del.
Gällande vilken exakt modell som passar dig vet du nog det bäst själv, och helst skall du provköra.
Och tänk på att försäljarna ofta vill sälja värstingen även om det ytterst sällan faktiskt behövs.
Skall man köra i tung lera eller uppför branta grushögar är det bra med värstingar men annars är det sällan det behövs.
Grizzly 450 får man väl för typ 70 ny...?
Dessa är (eller var iaf förr) lite mindre än 700:an och då fanns även en Grizzly 550 som hade samma fysiska mått som 700:an men rätt mycket billigare.
Provkör!
-
Tack!
Tittar på Grizzly 450 och allt ser ok ut förutom markfrigången.
Den jag har nu är i lägsta laget(25cm) och Grizzlyn har 24.5 cm markfrigång.
Min nuvarande maskin rekommenderar dom INTE att sätta större hjul, kopplingen håller inte.
Gäller månntro samma sak Grizzlyn?
-
Har du kinamaskin nu?
Blanda inte det med tex Yamaha.
Att sätta på 27:or lär inte vara några problem till din körning.
Skall du dra tungt, ploga snö eller på annat sätt "ta i" är det en sak men att bara åka som transport så.... och se till att köra på lågen om du åker i skogen.
Just 450:n har jag ingen erfarenhet av alls men 700:an har jag haft några stycken av... och alltid med samma dimension fram och bak, dvs "bakdäck" även fram.
27 och 28 tum höga... och 12 tum breda.
Inga problem alls.
Sen om det är 24,5 eller 25 har ingen betydelse.
På med hasplåt och sen bara kör över, man gliiider....
()p
-
Kalas!
Jo, jag köpte en CF 450 som bråkar.
Går inte att krypköra i skogen, den misständer och tappar orken.
Vid vanlig landsvägsåkning märker jag inget annat än att den kanske är slö.
Sen är den väl så låg för skogskörning och större däck menar säljaren knäcker kopplingen.
Ska försöka ÅF att ta tillbaka maskinen och satsa på lite bättre maskin.
Ska in till Yamahasäljaren i morgon å kika.
Det finns ju både Kodiak och Grizzly som 450 men ser inte vad som skiljer dom åt?
-
Låter tråkigt.
Men är tyvärr inte förvånad.
Eller jo, trodde/hoppades att CF blivit bättre... men...
Vet inte hur de är nu generellt, men vet hur de var -07/-08... ojoj... att kopplingen skulle knäckas av större hjul tror jag också, vet ju att de knäcktes av originalhjulen, så... på en träff vi hade skulle en stackars pojk över en tuva på decimetern och blev stående... vi fick bogsera honom hem.
...och det är tyvärr bara ett av alla "äventyr" jag varit med om gällande detta märke...
Aja.
Provkör så känner du vad du vill ha, skillnaden emellan Grizzly och Kodiak är väl att det ena är de gamla... Tror Kodiak är de gamla Grizzly... och de nya Grizzly är uppdaterade versioner, typ.
Vad som skiljer just på 450 har jag noll koll på men det ser du ju i butik.
Vill du krypköra brukar Yamaha erbjuda nedväxlingskit för en tusenlapp eller två.
Borde ju kunna prutas in.
Och hasplåtar, inkl a-armar osv.
Låter som om du behöver det.
-
Ska ringa CF ÅF å bråka imorgon.
Om man sätter höjningssats till hjulingen, får knutarna spö?
Det är mest markfrigången jag behöver till min körning.
Låt säga 26 eller 27" däck samt 1" höjningssats.
-
Knutarna påverkas naturligtvis då ja... bor själv i stenigaste Småland och med hasplåt kommer man fram.
Markfrigången är inte superviktig, man bara glider över som sagt.
-
Ok, jag har oxylit under min CF.
När jag försökte ta mig till kojan första gången fastnade jag några gånger på nån stubbe och sten.
Kom loss iaf men var tvungen att vända då maskinen började gå illa.
Sen har den stått på verkstad i två veckor.
Hämtade ut den i fredags men ännu samma fel.
Jävligt irriterande eftersom jag köpt den för att jag behöver den NU.
Ska plantera fisk där bland annat och frakta diverse prylar dit, 6 km skogskörning.
Har sedan semester hela hösten då kommer jag tillbringa väldigt mycket tid där, så var planen iaf.
Trodde i min enfald att en billig CF skulle duga gott men hade nog fel.
-
Att köra i terräng är även en hel del teknik, alltså förarteknik.
I mitt körgäng finns en som är född på hjuling och det spelar ingen roll vilken hjuling han har, han fastnar aldrig oavsett... medan vi ibland haft med killar på maxutrustade Can-Am mm med 30-hjul och som kladdar och fastnar överallt.
Och med skydd under fastnar man inte på varken stenar eller annat, något hjul rör ju marken... då bara kör man vidare.
()p
Aja, besök nu din handlare och testa och håll oss sen uppdaterade.
-
Jag ska göra det!
Ett annat alternativ kanske kan vara Suzuki Kingquad 500.
Återförsäljaren som jag köpte CF maskinen ifrån säljer även Suzuki och Arctic Cat.
-
Suzuki är också bra grejer, så om du litar på din återförsäljare och vill ha honom kvar så kan ju det vara ett alternativ ja.
Glöm dock inte att provköra.
()p
-
Jag kör ju själv budget maskin, jag var av intrycket Hisun till och med var mer budget än CF. Men börjar få intrycket CF är rena skiten, klart nu säljs det ju många CF som säkert funkar u.a och på forum kommer ofta folk när de har ett bekymmer. Jag har hittills inte haft några som helst problem mer än med ett glappt tändlås...... :dntknow:
-
Min första kärlek var en Yamaha Kodiak 400.
Helt perfekt! Lätt,liten och smidig, satte mig aldrig fast med den och den gick i skogsbruk många många år utan problem.
Enda tråkiga är ju farten, 60 km/h om man var pissenödig.
Yamaha är alltid rätt!
-
Kanske blir köpläge på Yamaha snart då jag läste en helt ny Grizzly/Kodiak planeras. :rtfm:
-
Får förhoppningsvis ny CDI box till min CF 450 i morgon tisdag.
Om det inte rättar till problemet kommer jag kräva återköp.
Siktar då på en Suzuki 500 med hasplast och 27" däck för 100 loppor jämnt.
Alternativt en Kodiak 700 med hasplast och 27" däck för 109 loppor eller en Grizzly 450 med 27" däck och hasplast för 84 loppor.
-
Köp av ny maskin tillfälligt stoppad!
Var ner till ÅF idag och jag kanske har en fungerande maskin nu.
Har testat nu och så här bra har maskinen aldrig gått på låga varv.
Enligt verkstad var tomgången för hög, då blir EFI systemet snurrigt.
Feljusterat spjällhus.
De har varit på en annan maskin med exakt samma fel.
Nåja, blåser inte faran över ännu.
När jag körde idag var det bara 4 grader och regn.
Aldrig kört maskinen i så kallt väder.
Få se vad som händer när(om)värmen återkommer.
Edit: testkört hyfsat länge i 20 grader.
Krypkört och det verkar fungera nu.
-
Såja, då var jag för första gången hela vägen upp till kojan med 450`n.
Det jävla felet kom tillbaka efter en stunds krypkörning i ren skogsterräng.
Valde att denna gång fortsätta och tog mig hela vägen fram trots att maskinen gick som skit.
Har pratat med ÅF idag och begärt att dom skall presentera en lösning snarast.
Han mumlade om "semestertider" och att det kan ta tid.
Han nämnde också att det bästa alternativet för alla parter kanske är att ATV Sweden köper tillbaka maskinen.
-
Bara att klargöra lagen inte håller semester och de ska se till och fixa snarast.
-
Håller med Jupiter, stå på dig och ge inte upp! Dom måste fixa detta :knupple:
-
Håller med Jupiter, stå på dig och ge inte upp! Dom måste fixa detta :knupple:
Ser att du har en 520.
Det är ju samma chassie som min 450 fast med större motor.
Har du provat krypköra i skogen längre sträckor?
Undrar om det här gäller alla byggda på det chassit, väldigt inkapslad motor och blir väldigt varmt.
-
Har hittat en fin AC Mudpro 2013 med bara 23 mil på mätaren, dessutom hos en lokal handlare.
Kör ju i ganska stenig terräng och Mudpron har ju grym markfrigång och verkar ha jäkligt bra lågväxel vilket passar bra till skogskörning över stock och sten.
Vad säger ni om den maskinen?
Har inte tittat på AC alls och kan absolut ingenting om dom.
Kan man räkna med att den fungerar utan trassel eller har dom några typiska fel?
-
Den är garanterat inte sämre, AC är mig veterligen fina maskiner.
-
Ser att du har en 520.
Det är ju samma chassie som min 450 fast med större motor.
Har du provat krypköra i skogen längre sträckor?
Undrar om det här gäller alla byggda på det chassit, väldigt inkapslad motor och blir väldigt varmt.
Jag har smygkört väldigt mycket, när barnen är med på sina 90cc så åker jag väldigt lugnt. Jag har märkt då att motorn stiger en del i temp, 3e strecket på temp mätaren. Om jag gasar lite då på en raksträcka så sjunker tempen. Jag har aldrig haft problem när jag varit ut själv och åkt blandad körning.
-
Jag fick höra om en som har en likadan 450 som min.
Han klipper ängar med slaghack bakom hjulingen, man kör då sakta på lågväxeln.
Han får samma problem som mig efter ett tag men han har plockat bort sidokåporna och då går det bra.
Jag tänker prova samma sak för att sedan såga upp stora ventilationshål och försöka få det snyggt med galler på insidan.
Känns surt att sätta sågen i ny maskin dock.
Kommer passa vidare detta till supporten och kanske det blir standard om det är lösningen på problemet.
-
Jag misstänker tändspolen blir överhettad, prova att flytta den till ett öppet ställe där den får bättre kylning.
-
Jag fick höra om en som har en likadan 450 som min.
Han klipper ängar med slaghack bakom hjulingen, man kör då sakta på lågväxeln.
Han får samma problem som mig efter ett tag men han har plockat bort sidokåporna och då går det bra.
Jag tänker prova samma sak för att sedan såga upp stora ventilationshål och försöka få det snyggt med galler på insidan.
Känns surt att sätta sågen i ny maskin dock.
Kommer passa vidare detta till supporten och kanske det blir standard om det är lösningen på problemet.
OM det nu är ett kylningsproblem så är det inte bättre att montera en rejälare fläkt?
På min brors CF 500 har vi kopplat så man kan slå på fläkten manuellt om man vill. Har dock aldrig behövt nyttja det.
Givetvis styr termostaten ifall man inte har den i manuellt läge så den går hela tiden.
Sen finns det ju extra kylelement att montera ( https://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=30347.0 , https://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44024.msg440153#msg440153 ) , är dock tveksam till om det verkligen hjälper.
Avgasbandage kan ju också hjälpa att få ner temperaturen runt motorn.
Vet att jag också läst nånstans om en som tog lös tanken och värmeisoledrade den bättre på undersidan för bensinen "kokade" vid krypkörning.
-
A-C är en trevlig maskin men då mud-pro är såpass höga är drivknutarna lite känsligare så om du köper en sådan snåla inte och sätt på heavy duty axlar ()p
-
Kylfläkten ökar i princip bara på värmen bakom kylaren, spolen bör provmonteras sidan om motorn där den får friskluft att kyla med.
-
Avgasbandage är monterat tidigare.
Demonterat innerskärmarna fram för att få in mer luft.
Funderar på att såga upp hål i sidokåporna för att evakuera het luft.
Värmeisolering under tanken är en ide´jag också funderat på, även värmeisolering runt soppaslangar.
Flytta tändspolen var en god ide, värt att testa!
Synd att behöva trassla så här med ny maskin.
-
A-C är en trevlig maskin men då mud-pro är såpass höga är drivknutarna lite känsligare så om du köper en sådan snåla inte och sätt på heavy duty axlar ()p
Om de gör återköp på maskinen är jag sugen på Mudpron.
Bra tips om kraftigare axlar!
-
Om de gör återköp på maskinen är jag sugen på Mudpron.
Bra tips om kraftigare axlar!
Som jag skrev innan köp heavy duty axlar GoOffroad säljer dessa
-
https://shopcdn.textalk.se/shop/7178/art78/h9437/81509437-origpic-6a3eac.jpg?max-width=294&max-height=294&quality=92
-
Eftersom 90% av körningen jag gör är till kojan och min 450 inte tål att krypköras i skogen alltför länge provade jag en alternativ väg.
Fick en man att följa med och visa bästa vägvalet.
Börjar med körning över stooor (1.5km)blötmyr för att sedan övergå i mer skogsbetonad körning.
Inte mycket sten, några sumphål.
Kunde hålla mycket högre fart idag så maskinen gick bra.
Lite problem hade min 450 allt att ta sig fram på några ställen på myran och över sumphål.
Gick bra men att dra vagn med utrustning till kojan är nog uteslutet.
Jag fick en jäkla tankeställare över maskin val iaf...mannen som visade vägen hade en Can AM 6x6.
Herregud, den flöt ju som en kork på blötmyren!
Sen har den ju flaket med sig så skulle klara mig utan vagn.
När vi körde i skogen körde han utan problem överallt utan trassel, inte så klumpig.
Han kunde också hålla ett högre tempo än mig, den verkar svälja guppen på ett annat sätt än min 450 iaf.
Nu fick jag nåt nytt att fundera på :o
Läste lite snabbt att de flesta rekommenderar Polaris Big Boss, varför vet jag inte ännu.
-
Skulle jag vara i valet av en 6-hjuling hade jag utan tvekan satsat på en trail-boss istället för c-a, men vad vet jag kör ju kawasaki :hmmm: :)
-
Polaris Big Boss kom ut med servostyrning först i år.
Det är ett krav för mig.
Det är nog ett val som hade passat som handen i handsken men gräver för djupt i plånboken.
Ligger på cirka 150 000.
Kanske blir köp om några år om jag hittar fin begagnad.
-
Finns det fyrhjulingar med flak??
-
Jepp, polaris x2 har ett litet flak
-
Polaris x2 som tidigare hette ATP. Det har åtminstone förr funnits också som tillbehör till Can am, men då som ett plastflak man montera fast på racket.
-
Tack för det.
Försökt hittat mått på flaket men inte hittat.
Ser något litet ut.
Tanken är att frakta hundbur med 2 hundar.
Arctic Cat har ju också en, TBX 700 med flak.
Edit Ett annat alternativ skulle väl vara att bygga en egen bur med formplyfa och galler och montera bak på en vanlig 4x4.
-
Inte funderat på en UTV?
-
sexhjuling kanske skulle passa bättre för dig då
-
Inte funderat på en UTV?
Kikat på UTV, Polaris har ju en 6 hjulig.
De ser lite otympliga ut men ska kika mer på specarna.
Edit: hoppsan, UTV kan man glömma tror jag.
Enklaste UTV´n med 4x4 kostar lika mycket som Polaris Big Boss 6x6.
-
sexhjuling kanske skulle passa bättre för dig då
Det verkar vara det som passar mina behov bäst.
-
Kikat på UTV, Polaris har ju en 6 hjulig.
De ser lite otympliga ut men ska kika mer på specarna.
Edit: hoppsan, UTV kan man glömma tror jag.
Enklaste UTV´n med 4x4 kostar lika mycket som Polaris Big Boss 6x6.
:rtfm:
https://www.atvhuset.se/atv/hisun/hisun-500-utv-4x4-efi-servo.html
https://www.blocket.se/dalarna/Viarelli_ADVENTURE_650_4X4_EFI_UTV_NU_84900K_69757091.htm?ca=23_9&w=3
-
:rtfm:
https://www.atvhuset.se/atv/hisun/hisun-500-utv-4x4-efi-servo.html
https://www.blocket.se/dalarna/Viarelli_ADVENTURE_650_4X4_EFI_UTV_NU_84900K_69757091.htm?ca=23_9&w=3
Tackar så hemskt mycket för tipsen ()p
Men eftersom min 4x4 nätt och jämnt tar sig över den 1.5 km inledande blötmyren är jag skeptiskt till 4x4 UTV.
En hög 4x4 som t.ex Mudpro 700 eller 6x6 hjuling med lastflak är nog det som gäller för mig.
-
Can Am´s 6x6 650 ligger bra till!
Fantastiska stuvutrymmen, bra markfrigång.
Enda negativa är väl drivlinan där viscolock inte är det optimala.
(http://commercial.brp.com/content/SVG/en_CA/product-offer/off-road_atv/recreation-utility/_jcr_content/content-par/_2_col_1_offset/content-col2-span6/_1_col/content-col1-span12/image_editbar.img.jpg/1447965533559.jpg)
https://www.youtube.com/watch?v=veUk6I4yFlo (https://www.youtube.com/watch?v=veUk6I4yFlo)
-
Viscon funkar riktigt bra, skulle inte vilja byta bort den
-
Finns även Arctic cat 700 byggd med flak kolla atv huset Mölndal
-
Viscon funkar riktigt bra, skulle inte vilja byta bort den
Ok, jag läste om folk som inte var riktigt nöjd med den men det gäller kanske äldre maskiner då?
Låter ju bra att du gillar den!
-
Viscon funkar fin fint.
-
Jag väntar ännu på att min ÅF ger mig besked hur de ska hantera mitt problem.
Under tiden tittar jag på lite olika alternativ.
Fick idag pris på en ny Can AM 650 6x6.
Med bukplast, räckena till bakre stuvutrymmet samt även förlängare så landar maskinen på cirka 146k.
Med 5 års garanti 150k
Många pengar blev det.
-
Fy f...n vad dyrt för bara 650cc. :o
-
Finns en Polaris Big Boss 570-17 års modell med 60 mil på mätaren, på Blocket.
Begärt pris 125k
Alternativt en beg Can Am 650-16 med 20 mil på mätaren, begärt pris 135k
-
Fick en ny ide som kan vara värt att fundera på.
Hittat en några år gammal Suzuki 750 med 27" ITP Mudlite och även Camoplast Tatou bandsats.
Den ligger på runt 100k och har gått under 100 mil.
Med bandsatsen BORDE jag kunna ta mig över den 1.5 km breda blötmyren även med lilla vagnen hängande bakom.
Frågan är hur bandsatserna håller för sommarbruk?
Set att Camoplast garanterar åretombruk iaf.
-
man vill inte köra med band på sommaren, blir tungstyrt och stötigt, men fungerar super i blötmyrar.
king quad är en riktigt bra maskin
-
Kommer just tillbaka från jakt/fiskekojan.
Nu är det ju närmast sommarvärme ute och hjulingen gick bra 4 km sedan började den jävlas igen.
Måste vara värmerelaterat detta problem.
Felkonstruerad maskin kanske.
Har satt avgasbandage och tagit bort innerskärmarna för att få in mer luft mot motorn.
ÅF menar att jag ska ta bort sidokåporna också.
Det stör mig att han gång på gång upprepar : DET ÄR INGET FEL PÅ MASKINEN.
Det är mitt körsätt som inte passar.
I sakta mak till skogs.
Jag UNDRAR om han hade accepterat att hans nya BMW inte skulle tålas att köra sakta och säljaren ber honom ta bort innerskärmarna och huven från bilen?
Såklart ska inte sådant förekomma på nya grejer.
Nu är det snart 2 veckor sedan jag bad ÅF/generalagent att presentera en lösning.
Ingenting händer.
-
Gå till ARN, skulle inte väntat en minut.
-
Ja den tanken har ju slagit mig.
Men vill inte gärna dra det så långt utan hålla en god ton även om jag är fruktansvärt less och besviken.
Har idag kontaktat ÅF återigen och bett dom komma till beslut om åtgärd.
Dom får väl några dagar på sig.
Om ingenting händer får jag helt enkelt vässa attityden och kräva omedelbar åtgärd/återköp.
-
Efter ha vässat tonen betydligt men fortfarande inte ovänligt(via mail) så ringer ÅF upp idag.
De erbjuder att köpa tillbaka maskinen men tappar cirka 13000 på det alternativet.
Dyra 40 problemfyllda mil.
Försöker kontakta importören och se om de kan lindra tappet i pengar.
Det blir dyrt att köpa billigt kan man konstatera.
-
Hade jag bara kontrat med att då borde de tänka på att det lätt kan sprida sig att köpa CF hos dem är lönlöst då uppenbart andrahandsvärdet är uselt........iaf hos dem.
-
Är inne i en intensiv armbrytning om pristappet på en produkt som är defekt från början.
Har kontrollerat upp saken och 5000:- prisavdrag är mer än likvärdiga fall som ARN bedömt.
Det kallas nyttoavdrag, fast jag egentligen inte haft nytta av hjulingen.
Har inte kunnat använda den till det den var avsedd för.
Jag har sagt att 5000:- i prisavdrag hugger jag på.
Då lämnar jag dessutom 2 fjärrkontroller till hjulingens winsch som jag eftermonterat och önskar nästa stackare lycka till.
Jag hoppas ÅF nappar på detta och förhoppningsvis hittar jag en vettig maskin av annat fabrikat.
-
Snabba besked av ÅF.
De köper tillbaka maskinen med 5000:- prisavdrag för nyttoavdrag.
Generalagenten däremot är ju inte speciellt medgörlig.
I det här fallet köper ÅF tillbaka maskinen till ok pris och tar själva fighten med generalagenten.
Så ska det skötas men fick tjafsa ordentligt för att komma så långt.
Så i morgon äger jag ingen CF och måste börja spana efter vettig maskin direkt.
Så om fler kan ge tips som är mer on topic, välkomna med tips.
Behöver inte vara ny maskin, bara det är en välskött med kvalitet.
Absolut ingen maskin med lägre markfrigång än 26-27 cm.
-
Har nu några kandidater:
Ny Yamaha Kodiak 17 års modell med 26" Mudlite däck och bukplast : 109900
Ny Yamaha Grizzly 17 års modell med bukplast original 26" däck och låda bak: 119900
Demokörd (23km) Can-Am Outlander 450 Pro med låda bak samt bukplast: 81200
2013 års modell AC Mudpro 700, naken.Får komplettera med bukplast och låda hos annan handlare.Maskinen har endast gått 23 mil och får garanti över sommaren: 80000:-
Sedan räknas det på Suzuki Kingquad 500 ny, Polaris 570 ny samt Polaris 570 6x6.
Lilla Can-Am ligger väl bra till.
Räcker gott för mina behov, bra markfrigång (29) vilket är ett krav.
Inte fullt så stor som större maskiner, vill ha smidighet.
Att den är ny med garanti till hyfsat pris är ju också ett plus.
Kan inte ett skit om dom dock :hmmm:
-
Vill ju tro att Yamaha är de som lär bli mest felfria, Grizzly 700 hade jag valt.
-
Köper du can-amen så köp till 3 års garanti så du får 5 år ()p
-
Jag har testat Kodiak 700 SE.
Jävligt trevlig maskin som har den fördelen mot Grizzlyn ett mindre format.
Diff lock och bra markfrigång.
Hade jag fått tag på en Grizzly 450 med diff loc,servo och större hjul hade jag nog köpt en sådan, 450 räcker till allt jag ska göra med den och mer därtill.
Lilla Outlandern är ju egentligen den enda perfect fit för mig just nu.
Kollade hur serviceintervallerna var, borttagen 10 timmars och nu 50 timmar alt 150 mil.
Det är ju bra om man tänker ekonomiskt.
Jag ska finkamma alla blocket annonser senare ikväll.
-
Köper du can-amen så köp till 3 års garanti så du får 5 år ()p
()p
Det var bland det första jag frågade säljaren om men han var lite tveksam om han kunde sälja det på en demomaskin....men han ska kolla upp det.
-
Köper du can-amen så köp till 3 års garanti så du får 5 år ()p
Har du något att säga om Outlander 450 Pro T3?
Har inte pluggat på mig om dom.
-
Har du något att säga om Outlander 450 Pro T3?
Har inte pluggat på mig om dom.
Du vill upp i storlek tills du får v-twin, 570 är trevlig.
-
Att tänka på med dom mindre modellerna är att ska man dra lite tyngre så blir det kämpigt med maskiner med mindre/kortare chassiet. Hade en sportsman 400 förut och den är mindre än 500 och uppåt som delar samma chassie. Att dra tungt med den gick inge bra då den var för kort/lätt för att få ner kraften i marken, effektmässigt är det inge problem men det bara slirar
-
Kommer inte använda maskinen för annat än att frakta rumpan, jakthundarna och kanske en låda bärs till jaktkojan.
Visst är Grizzlyn 700 och Kodiak 700 jäkligt fina maskiner men ska man vara riktigt ärlig så är det överkurs för mina behov.
En driftsäker 450 med bra markfrigång är ju perfekt.
Outlandern verkar ju passa fint och överkomlig i pris.
-
Jag tänker mig att det inte är något större projekt att bygga ett flak till en vanlig fyrhjuling. Om du inte är i branschen själv (plåtslagare) så måtta och beställ ett flak i den storlek du behöver i durk-aluminium 2-3mm tjock, med uppbockade kanter blir den riktigt styv. Beroende på vilken hjuling du köper kanske det går att få till en sträva mot någon punkt så du kan lasta lite extra. Eller så bygger du en för hundarna bak och kör med vagn.
Låsning till lastracket kan du lösa med vingmuttrar el.dyl.
Här finns lite exempel.
https://www.google.se/search?biw=1251&bih=587&tbm=isch&sa=1&q=diy+carrier+atv&oq=diy+carrier+atv&gs_l=psy-ab.3..0i8i30k1.24835.27693.0.27854.15.15.0.0.0.0.133.1088.13j2.15.0....0...1.1.64.psy-ab..0.10.758...0i8i7i30k1j0i19k1.REU72k02nU4
-
Jag tänker mig att det inte är något större projekt att bygga ett flak till en vanlig fyrhjuling.
Jag har faktiskt köpt en liten smidig vagn.
Har för vinterbruk en hundpulka, själva buren är löstagbar med snabbfästen.
(http://www.brannapulkan.nu/images/files/images/hundpulka%20r-250x225.jpg)
Den passar perfekt till lilla vagnen, jycken åker som en kung både på vinter och sommar.
Det enda som inte är optimalt är ju att vagnen är enaxlig och blir lite vinglig.
Ett flak på hjulingen hade ju gjort att jycken åker lite bättre, inte så vingligt.
https://www.instagram.com/p/BWz-FLvB8Cm/ (https://www.instagram.com/p/BWz-FLvB8Cm/)
-
Kollat upp nån sån här?
https://www.blocket.se/gavleborg/Polaris_Sportsman_570_UTE_71993262.htm?ca=11&w=3
-
Sådär ja, nu är CF Moton tillbaka hos ÅF.
Hade nästan bestämt mig för en ny Outlander Pro 450 hos min lokala handlare men när jag ändå hade kört 25 mil för att lämna tillbaka maskinen trampade jag över till ÅF´s granne.
Lindholms i Luleå.
Herregud vilken butik för leksaker ()p
Hade jag gått in där som mångmiljonär hade jag inte haft något problem att gå ut med tom börs men lycklig över alla nya leksaker!
Där snubblade jag på en maskin som jag egentligen inte ville ha men köpte, onödigt stor motor och chassi i största laget.
2013 Yamaha Grizzly 700, uttagen i slutet på 2013 och full servicebok så garanti finns denna säsong och nästan hela nästa säsong.
450 mil, en ägare som jag pratade med innan köp.
Han har aldrig haft något problem med maskinen annat än att han spräckt lite plastdetaljer men det fixar man lätt till med lim spackel och lite ny färg.
Fräscha 27" Kenda Bearclaw däck, gått en säsong, variatorkit monterat i samband med däckbytet.
Han hade valt att sätta 12" breda både fram och bak för bättre bärighet på blötmyrar, ska väl funka när det är servo tycker jag.
Winch med snabbfästen fram och bak.
Handtagsvärmare+tumvärmare.
Hasplast samt skydd för armarna.
Lyckades tigga till mig ny stor låda till bakräcket på köpet.
Gav 60 loppor och hoppas Japsen fungerar bättre än Kinesen!
Tack för alla förslag i tråden!
-
Det valet skulle jag med ha gjort, eller om man säger såhär köper hellre en bashan (sämsta kina-skit som finns) än en can-am det är ett överreklamerat märke som krånglar det mä.
Lycka till med en jäklig vettig maskin ()p ()p
-
Det som fick mig att köpa Grizzlyn trots att jag egentligen ville ha en mindre maskin är just för att det är en Yamaha.
Lite overkill motormässigt för mina behov och inte speciellt flashig men jag vet ju att Yamaha brukar puttra på i evigheter utan att trassla.
Det är för mig det viktigaste.
-
Går igenom maskinen.
Härlig gång i motorn, växlar fint och otroligt bra körställning jämfört med CF´n.
Slitna plastdetaljer men det går att fixa senare.
Maskinen är rejält mycket större än CF Moton men den är fantastiskt smidig för sin storlek, smidigare än CF`n faktisk...det trodde jag fan inte!
Maskinen har gått 450 mil och 308 timmar.
Otroligt taskig placering av batteriet, ska dra kablage för laddning och jumpstarter så man slipper demontera främre lasträcket och kåporna om det behövs laddning eller jumpstart.
-
Går igenom maskinen.
Härlig gång i motorn, växlar fint och otroligt bra körställning jämfört med CF´n.
Slitna plastdetaljer men det går att fixa senare.
Maskinen har gått 450 mil och 308 timmar.
Otroligt taskig placering av batteriet, ska dra kablage för laddning och jumpstarter så man slipper demontera främre lasträcket och kåporna om det behövs laddning eller jumpstart.
Du behöver inte bort med lasträcket, bara att ta bort den lilla kåpan över batteriet
-
308 timmar? Är det mycket eller lite på en grizzly?
-
Du behöver inte bort med lasträcket, bara att ta bort den lilla kåpan över batteriet
Jag har ju plåtjäkeln där för främre winchen så tror det blir svårt, kanske kan riva bort den men blir svårt att få tillbaka den.
Däremot tror jag att jag kommer åt att koppla in boostern om jag lossar ena kanten på kåpan, kommer in med händerna där till batteriet.
Jag drog iaf snabbkoppling från batteriet till ctekladdaren och den kommer fram vid winchen, kalas.
Kollade lufttrycket i 27" däcken.
Det var hemskt vad förra ägaren hade pumpat tokigt ;)
Ett hade 0.8 kg, andra hade 1.1 tredje hade 0.5 och fjärde hade 2 kg.
Eftersom jag nästan bara kommer köra i skogen satte jag 0.35 kg i alla däcken.
-
308 timmar? Är det mycket eller lite på en grizzly?
Har ingen aning, väntar på att nå´n ska svara på det :help:
-
Nu gör jag väl sista inlägget i den här tråden eftersom jag till slut köpte annan maskin.
Yamahan har ju 450 mil på mätaren men går såå mycket bättre än Kinesen jag först provade.
Härlig motor, mycket bättre körställning, grymt mycket smidigare än Kinesen fast den är betydligt större i formatet, fin i växlingen och fjädringen.
Kinesen hade iofs ok körställning men väldigt stor svängradie trots sin nätta storlek, fin i växlingen men ett jäkla vinande från variatorn, stenhård fjädring.
Japsen har mycket bättre markfrigång tack vare 27" däck och även högre markfrigång även med standard däcken.
Kinesen hade 25" däck och det gick inte att montera större, den håller inte för det.
Det är skillnad på äpplen och päron...eller man får vad man betalar för!
Har gått igenom maskinen och förutom sliten plast och väldigt varierande däcktryck (mellan 0.5-2.0 kg) såg allt bra ut.
Lägger slutligen upp en bild på jaktkojsbussen.
https://drive.google.com/file/d/0BxC2KsueupKCT0dOVFVfSWFFVUE/view?usp=drivesdk (https://drive.google.com/file/d/0BxC2KsueupKCT0dOVFVfSWFFVUE/view?usp=drivesdk)
-
Kul med ett lyckligt slut! Jag tror du gjorde helt rätt
-
köp ny plast på yamaha, den är riktigt billig och lätt att byta, då blir maskinen som helt ny.
grattis till en riktigt bra hjuling :djump:
-
köp ny plast på yamaha, den är riktigt billig och lätt att byta, då blir maskinen som helt ny.
grattis till en riktigt bra hjuling :djump:
Behöver högra plasten till fotbaljan och den var helt överkomlig i pris, 800:-.
Beställd.
Sedan har ju bakskärmarna sprickor och någon bit borta.
Det drar iväg lite, cirka 3000 plus en femhundring till för isoleringen över avgassystemet.
Det får vänta till nästa säsong.
Övriga plastdetaljer hela men lite matta i färgen.
Tack för alla tips!
-
Låter som ett vettigt och trevligt val!
Folk stirrar sig ofta blinda på kubik och garantier, du har fått lära dig den hårda vägen att kinamaskiner (tyvärr fortfarande) inte levererar det de är tänkta.
Klart som fan att en terränggående maskin skall gå att köras i terräng, och då dessutom sakta.
Den där återförsäljaren som klagade på körstil borde asa ut skitet i skogen och köra efter Grizzlyn, och liksom visa hur det skall gå till.
Så han fattar.
Blir SÅ trött på idioter som envisas med att sälja skit som inte funkar till det det är tänkt.
Kan garantera dig att även om Grizzlyn har större motor och större chassie så är det en klart smidigt och trevlig maskin.
Som kommer leverera.
Jag har haft flera stycken, och några av dem med 12-tum breda framdäck.
Det är lite buffligt, men med rätt teknik går det fint.
Om du fastnar så tok-gasa inte.
Och slirar det så se till att diffa framaxeln.
Dels kommer du troligen loss och dels sparar du drivknutarna.
Så stora däck kan annars tugga i sig knutar då kraften "vandrar" mellan höger och vänster om diffen är öppen.
En annan sak du bör tänka på är att Grizzlyn har slirkoppling och den tar stryk om du envisas med att köra på högväxln vid belastning eller långsam terrängåka.
Använd lågen, det är det den är till för.
Plasten hade jag låtit bli att fixa, kör några år och fixa eventuellt då.
()p
-
Har nu kört upp till kojan flera gånger och Grizzlyn går skitfint.
Jag smyger mest fram på lågväxeln hela tiden och den tar sig fram bra på blötmyrarna, gasar inte mer än nödvändigt.
Körde fast idag men det berodde på att en annan hjuling spunnit ett jäkla hål som inte funnits där förut.
Winchade lätt upp den, kanske kommit upp utan det men ville inte slaska ner mig och maskinen.
12" fram tycket jag funkar bra faktiskt men man får nog ta det lite lugnt vid fullt styrutslag eftersom däcket tar i a-armen eller om det kanske är i bukplasten.
Kommer byta högra fotbaljan eftersom den var ganska billig.
Det andra får vänta.
Väldigt nöjd hittills, det är lätt att imponeras av Grizzlyn när jag jämför med CF´n.
Batteriet är lite trött så beställt ett nytt Odyssey batteri som verkar bra.
Det fick jag t.om lite billigare än originalbatteriet hos min lokala handlare.
Originalbatteriet får tjänstgöra i kojan till belysning i bastun och backupbatteri.
-
Åker mc med boxermotor, dessa är lite tröga att dra igång ibland... så när mitt batteri kroknade gjorde jag som dig och köpte Odyssey, och vilket klipp!
Körde iofs bara 6000 mil med den, men på den tiden svek aldrig batteriet.
Såg att du tidigare i tråden funderade på flak mm, jag liksom en annan här jobbar med plåt och till min(a) gjorde jag lite olika tillbehör för diverse sysslor... och eftersom jag envisades med att ha vinschen uppe på frontracket blev lådor mm placerade baktill.
Har man vinschen nere och skall ha med sig tunga grejer hade jag nog placerat dem fram trots att det på maskinen står att tunga grejer skall vara bak.
När man sitter på maskin har man ju ändå klart högre marktryck bak, så lite mer tyngd fram gör bara gott.
Särskilt om man som vi kör (-de) med fullbredd fram.
-
Jag köpte en Canadapulka med draganordning.
Eftersom det är nästan bara myrkörning till kojan blir den nog bra, hade inte gått så bra med vagn tror jag.
Jo förresten, CF´n var betydligt bättre på en sak än Grizzlyn.
Bränsleförbrukningen är nog dubbelt så hög (kanske mer)på Grizzlyn vid skogskörning.
(http://cgnord.se/4184/komplett-dragstangs-sats-till-skogspulkan-.jpg)