ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: edbe skrivet 19 november 2016 kl. 23:16:45
-
:hmmm:
Jag har ganska nyligen köpt en begagnad kawwa Brute force 750 2010. Blir inte riktigt klok på däcken...27-9-12 fram, 26-11-12 bak. Det är samma mönster på däcken men på framdäcken står det Wanda...på bakdäcken något Som ser ut som "sun".. Låter det här normalt? Inte kört/ägt ATV förutom men jag vet ju sedan 4x4 bilar att det kan illa för diffen om det bara skiljer några mm i rullomkrets.
-
Byt däck eller så att dom är lika och du har olika tum på däcken köp nya däck för det är dyra diffar till kawan, du kan fint köra med 27" utan variatorkit men hade jag vart dig hade jag satsat på 26" med måtten 26/9-12 fram och 26/12-12 bak hade det på min brute innan jag satte på 27" men funderar på 26or igen
-
Byt däck eller så att dom är lika och du har olika tum på däcken köp nya däck för det är dyra diffar till kawan, du kan fint köra med 27" utan variatorkit men hade jag vart dig hade jag satsat på 26" med måtten 26/9-12 fram och 26/12-12 bak hade det på min brute innan jag satte på 27" men funderar på 26or igen
Misstänkte att den rekommendationen skulle komma. Fattar inte hur någon kan köpa däck med olika dimensioner...Vid fullt rattutslag tycker jag mina tar i (27"). I stillastående kan jag inte se att något tar i men det kanske räcker med min tyngd som tillkommer vid körning.
Varför vill du gå tillbaka till 26?
-
Misstänkte att den rekommendationen skulle komma. Fattar inte hur någon kan köpa däck med olika dimensioner...Vid fullt rattutslag tycker jag mina tar i (27"). I stillastående kan jag inte se att något tar i men det kanske räcker med min tyngd som tillkommer vid körning.
Varför vill du gå tillbaka till 26?
Därför att jag vill eller kommer att gå tillbaka till just 26" beror mest på att drivlinan tar lite stryk av större hjul som drivknutar mm samt att den blir lite rappare med lite mindre däck som inte tar så mkt av effekten, så det lutar åt kenda däck eller nåt annat bra allround däck då jag har maskinen både för att arbeta i skogen med och även för nöje.
-
Nu har jag läst på lite och jag har ju några lternayiv.
Däcken som sitter på är knappt slitna. Hoppas att det innebär att tidigare ägare inte kört så mycket så inte dufflarna är helt slut. I vilket fall innebär det att jag utan problem kan byta ut ett par däck istället för alla fyra. De som sitter på är sun f a033 (big horn kopior) 26-11-12 bak och Wanda (big horn mönster igen) 27-9-12. Som jag förstår det är big horn däcken större än andra mönster vilket borde innebära att 27 tum kräver variatorkit. Wanda kontra sun f känns som hugger som stucket kvalitetsmässigt. Både får väl anses vara kopior.
Det lämnar mig vid två alternativ. Köpa två nya sun f fram däck 26-9-12 eller en uppsättning med 4 däck av annat märke. Köpa 4 nya känns dyrt när jag precis köpt fyrhjulingen. Har hittat några som säljer Carlisle för under 2k men då vet man ju inte exakt skick och om de håller tätt etc.
Hm... :hmmm:
-
olika storlek på däcken kan ibland kvitta, mät dom och se om dom är lika stora.
Här är ett exempel på mudlite 27, stor skillnad på fram och bak....
Till höger står ett 25" holeshoot
-
olika storlek på däcken kan ibland kvitta, mät dom och se om dom är lika stora.
Här är ett exempel på mudlite 27, stor skillnad på fram och bak....
Till höger står ett 25" holeshoot
Menar du att de två däcken till vänster är samma storlek? Samma tillverkare? Att det skiljer mellan olika däck är ju en sak men det ska väl ändå vara samma rullomkrets fram och bak om man köper ett "däckpaket"?
-
Ja det är samma, itp mudlite 27" och köpt som paket
-
27 or är inga problem utan variatorkit då det rekomenderas först om du ska ha större däck än 28" satsa på kenda däcken sun-f är nå riktigt skit när det blir kallt det kan myggan mf.l här på forumet intyga.
-
27 or är inga problem utan variatorkit då det rekomenderas först om du ska ha större däck än 28" satsa på kenda däcken sun-f är nå riktigt skit när det blir kallt det kan myggan mf.l här på forumet intyga.
Men om man köper ett 27 tums däck som är stort som ett 28 tum (som bighorn verkar vara) så är man ju körd :) Jag gillar inte att det tar i ibland som det är nu. Vill att det ska funka utan skrap och skit och att alla ska ha samma omkrets så man kan sova gott på nätterna O0
hm... är det Kenda bear claw som gäller då eller?
-
Ja det är samma, itp mudlite 27" och köpt som paket
Det känns ju lite konstigt...eller? Kör du på den uppsättningen eller? Jag mätte mina lite snabbt och framdäcken är 1,5-2 cm högre än bak.
-
Tar 27:or i? Måste väl gå och köre större än så utan att kapa plast i fotbaljor?
Jag kör med dom lite då och då
-
Tar 27:or i? Måste väl gå och köre större än så utan att kapa plast i fotbaljor?
Jag kör med dom lite då och då
Inte rädd för diffras?
Nånting skrapar/knäpper vid fullt rattutslag och lite gas.
-
Nej inte det minsta faktiskt.
Låter mer som dåligt drivknut om det knäpper när du svänger fullt
-
Nej inte det minsta faktiskt.
Låter mer som dåligt drivknut om det knäpper när du svänger fullt
du tänker så :hmmm: :banghead:
Tyckte att det lät lite för högt för att vara så. Lät som plast som ruggades av däcket men har funderat om det kan vara något annat då jag tycker att det finns utrymme för däcken. Något enkelt sätt att testa?
-
du tänker så :hmmm: :banghead:
Låter som det ja när du förklarar att det låter när du svänger men du kan byta enbart knuten och inte behöva byta hela drivaxel.
Gooffroad tänker jag har lösa knutar.
-
Försök att se om det tar i någonstans först, brukar ju synas om det tar emot
-
Låter som det ja när du förklarar att det låter när du svänger men du kan byta enbart knuten och inte behöva byta hela drivaxel.
Gooffroad tänker jag har lösa knutar.
Dom hade faktiskt inga till kawasaki men det fanns på arvhuset och hed atv shop. Det var ju inte så stor skillnad i pris på hela axeln så kanske lika bra att byta hela när man ändå håller på. Vet man att både inre och yttre är fräscha.
-
Tycker denna tråd och dess ämne är lite spretigt, det blandas ihop saker och det rörs till.
När man blandar märken/modeller på däck kan man inte gå strikt efter dimensioner på tex höjd.
Man måste mäta.
Sen påverkar ju trycket/fälgbredd rätt mycket dessutom.
Och då är det radien neråt som är av intresse.
Att sen Bighorn är stora i storlek är rätt, men då gäller ju det Maxxis Bighorn.
Dess kopior är ju inte berörda alls.
En annan sak, Wanda är ofta stenhårda men SunF har iaf jag testat några rätt mjuka och vettiga däck av, trots att även de hade kopierade mönster.
Så inte heller här man man dra alla över samma kam.
Nu vet jag inte hur känsliga just Kawa är men generellt brukar faktiskt inte nån cm spela nån större roll på en atv, fyrhjulsdriften används ju normalt sett bara när det är ojämnt/slirigt och då tillåts ett visst "slip".
Polaris är däremot känsliga eftersom de mäter varvtal på hjulen vid inkoppling av awd.
-
Tycker denna tråd och dess ämne är lite spretigt, det blandas ihop saker och det rörs till.
När man blandar märken/modeller på däck kan man inte gå strikt efter dimensioner på tex höjd.
Man måste mäta.
Sen påverkar ju trycket/fälgbredd rätt mycket dessutom.
Och då är det radien neråt som är av intresse.
Att sen Bighorn är stora i storlek är rätt, men då gäller ju det Maxxis Bighorn.
Dess kopior är ju inte berörda alls.
En annan sak, Wanda är ofta stenhårda men SunF har iaf jag testat några rätt mjuka och vettiga däck av, trots att även de hade kopierade mönster.
Så inte heller här man man dra alla över samma kam.
Nu vet jag inte hur känsliga just Kawa är men generellt brukar faktiskt inte nån cm spela nån större roll på en atv, fyrhjulsdriften används ju normalt sett bara när det är ojämnt/slirigt och då tillåts ett visst "slip".
Polaris är däremot känsliga eftersom de mäter varvtal på hjulen vid inkoppling av awd.
Håller med dig. Ändrade ämnesraden och så ska jag inte surra vidare om eventuellt drivknutsbyte. :)
Ok, så du tycker inte man ska bry sig om den lilla skillnaden med tanke på att fyrhjulsdriften inte är konstant. Då är det två som inte verkar tycka det spelar roll och en (som kör kawwa) som tycker det.
-
Det är inte lika stora däck fram å bak på kawa original.
Jag har åkt med skillnad bortåt 5-6 centimeter fram å bak.
Om man åker i djup snö och hjulingen hoppar fram när det spinner då har man för stora framhjul, den ska driva bak å framhjulen ska hjälpa till å dra och inte driva mer än bak.
Helt original driver kawa mä ca 70% bak å ca 30%
Den är helt underbar med orginalhjulen å krokiga vinterväger då den driver mer bak än fram ()p .
Kawa bruteforce, Suzuki kingquad, Yamaha 700 , renegade har alla mindre framhjul än bakhjul original.
-
Det är inte lika stora däck fram å bak på kawa original.
Jag har åkt med skillnad bortåt 5-6 centimeter fram å bak.
Om man åker i djup snö och hjulingen hoppar fram när det spinner då har man för stora framhjul, den ska driva bak å framhjulen ska hjälpa till å dra och inte driva mer än bak.
Helt original driver kawa mä ca 70% bak å ca 30%
Den är helt underbar med orginalhjulen å krokiga vinterväger då den driver mer bak än fram ()p .
Kawa bruteforce, Suzuki kingquad, Yamaha 700 , renegade har alla mindre framhjul än bakhjul original.
Och en fjärde åsikt om att det ska vara skillnad men åt andra hållet :D
Enligt manualen är ju originaldäcken 25-(8-12)-12 fram och 25-(10-12) bak. Diametern bör ju således vara densamma fram och bak original. Kan så klart skilja lite då med tanke det som postats tidigare. Enl manualen står det att det är viktigt med samma storlek och tryck i däcken...på SAMMA axel. Står inget om fram vs bak vilket jag tolkar som att det spelar mindre roll.
Lutar väl åt att jag inte panikköpet nya däck men håller lite koll på begagnade marknaden och ser om jag hittar något prisvärt alternativ som både förbättrar egenskaperna och känslan av att det inte känns helt rätt med olika storlek OCH märken på däcken.
-
Även mina itp mega mayhem skällde i storlek, fram var större än bak, de är 27,9,12 och 27,11,12. Vet inte hur dom mäter ATV däck men egentligen tror ju jag dom ska vara tvärs om, alltså profilen mäts i procent av bredden. Ju bredare däck ju högre profil som det är på alla andra däck
-
Även mina itp mega mayhem skällde i storlek, fram var större än bak, de är 27,9,12 och 27,11,12. Vet inte hur dom mäter ATV däck men egentligen tror ju jag dom ska vara tvärs om, alltså profilen mäts i procent av bredden. Ju bredare däck ju högre profil som det är på alla andra däck
Skillnaden mot bilar är väl att det inte är profilen som anges utan totaldiametern precis om en fälg. I mitt fall står det ju faktiskt skrivet olika storlekar :)
-
Nu rörs det ihop här igen.
Huruvida ett däck härrör från bil eller ATV har inte med saken att göra.
Dimensioner anges oftast i antingen i tum eller i millimeter.
(fälg undantaget som ju alltid mäts i tum)
Amerikanska mått är ofta i tum, på allt.
Då även bildäck... numera kanske då främst på "four by four" dvs pickisar, jeepar mm.
Där uppges totalhöjd, däckbredd och fälgdiameter.
Och på samma sätt anges ofta ATV-däck.
Fler och fler däck även i dessa kategorier anges dock med millimeter.
Då avses bredden, därefter kommer en procentsats på profilhöjden emellan slityta och fälg.
Det måttet får man alltså dubbla och lägga till med fälgdiametern om man vill veta totalhöjden.
...och detta är ju det vanligaste sättet att märka däck vi använder på svenssonbilar av olika slag.
Många däck har dock båda måttsätten angivna, och det gäller inom både ATV och bil.
Om man ogillar att räkna själv är nätet fyllt med däckkalkylatorer, här är tex en:
http://www.4x4offroad.se/dack-kalkylator.html
Oavsett vad som står på däcken och oavsett varifrån däcken kommer så är dock dessa siffror aldrig EXAKTA.
Att blanda märken och modeller är därför inte att rekommendera så vida man inte vet...
-
Nu rörs det ihop här igen.
Huruvida ett däck härrör från bil eller ATV har inte med saken att göra.
Dimensioner anges oftast i antingen i tum eller i millimeter.
(fälg undantaget som ju alltid mäts i tum)
Amerikanska mått är ofta i tum, på allt.
Då även bildäck... numera kanske då främst på "four by four" dvs pickisar, jeepar mm.
Där uppges totalhöjd, däckbredd och fälgdiameter.
Och på samma sätt anges ofta ATV-däck.
Fler och fler däck även i dessa kategorier anges dock med millimeter.
Då avses bredden, därefter kommer en procentsats på profilhöjden emellan slityta och fälg.
Det måttet får man alltså dubbla och lägga till med fälgdiametern om man vill veta totalhöjden.
...och detta är ju det vanligaste sättet att märka däck vi använder på svenssonbilar av olika slag.
Många däck har dock båda måttsätten angivna, och det gäller inom både ATV och bil.
Om man ogillar att räkna själv är nätet fyllt med däckkalkylatorer, här är tex en:
http://www.4x4offroad.se/dack-kalkylator.html
Oavsett vad som står på däcken och oavsett varifrån däcken kommer så är dock dessa siffror aldrig EXAKTA.
Att blanda märken och modeller är därför inte att rekommendera så vida man inte vet...
Ok, har aldrig köpt 4x4 däck och inte sett totalhöjd utmärkt på ett bil däck någon gång. Då vet jag att det också förekommer. :)
Man (och den kalkylatorn som du länkade till) tycker ju att 27 tum i samma märke och modell bör ha samma rullomkrets. Mellan märken kan det så säkert skilja en hel del precis som det för för svensson bildäck :)
Den stora frågan är ju dock om det är ok att köra en brute force med olika rullomkrets fram och bak. Där verkar inte "expertisen" enig :)
-
Nu rörs det ihop här igen.
Huruvida ett däck härrör från bil eller ATV har inte med saken att göra.
Dimensioner anges oftast i antingen i tum eller i millimeter.
(fälg undantaget som ju alltid mäts i tum)
Amerikanska mått är ofta i tum, på allt.
Då även bildäck... numera kanske då främst på "four by four" dvs pickisar, jeepar mm.
Där uppges totalhöjd, däckbredd och fälgdiameter.
Och på samma sätt anges ofta ATV-däck.
Fler och fler däck även i dessa kategorier anges dock med millimeter.
Då avses bredden, därefter kommer en procentsats på profilhöjden emellan slityta och fälg.
Det måttet får man alltså dubbla och lägga till med fälgdiametern om man vill veta totalhöjden.
...och detta är ju det vanligaste sättet att märka däck vi använder på svenssonbilar av olika slag.
Många däck har dock båda måttsätten angivna, och det gäller inom både ATV och bil.
Om man ogillar att räkna själv är nätet fyllt med däckkalkylatorer, här är tex en:
http://www.4x4offroad.se/dack-kalkylator.html
Oavsett vad som står på däcken och oavsett varifrån däcken kommer så är dock dessa siffror aldrig EXAKTA.
Att blanda märken och modeller är därför inte att rekommendera så vida man inte vet...
tur någon kan det här ()p
jag hade kört på med dom däck du har nu om det nu inte skiljer tokmycket mellan dom. man kör ju inte med 4wd i på asfalt på sommaren, det är då det kommer bryta mest i drivlinan, när man kör i skogen så bryter det alltid massor i drivlinan. kan ta som exempel min morbror köpte en ny bombardier traxter 2001 som han än har kvar, och den har alltid varit jävligt spårkänslig och kastat fram och tillbaka efter väg. men det är inget som nån brytt sig om, däremot så har den alltid varit svår att växla mellan h,l, n och back, och under garantin var den in och dom försökte justera den men det blev inge bättre, lågen kan även hoppa ur vid mycket belastning så det blev att ha med sig en egentillverkad låsning till växelspaken och så har det alltid varit. men nu då en granne i byn köpte en ny hjuling och böt däck det första han gjorde så fick morbror min grannens nya orginaldäck då traxterns framdäck är väldigt slitna men bak är dom som nya, men då vi började titta på traxtern såg vi att det satt 26 tum bak och 25 tum fram så vi tänkte att det var som på dom gamla suzukisarna med stora bakdäck och små fram, fram till vi började forska lite mer i det och hittade en handbok för traxtern på nätet och enligt den ska den ha 25 tum runt om. så den hjulingen har gått 16 år nu med fel däck, och så kom den ny från fabriken, för tvivlar på att åf kränger på däcken och inte har vi bytt några däck på den. så antagligen har problemen med svårväxlad och att lågen hoppar ur samt spårkänsligheten berott på det eftersom den är konstant 4wd och går inte att lägga ur.
och som sagt har den gått så året runt i 16 år, men alldrig efter asfalt men ganska mycket grusväg och då i skogen
-
Ok, hjulen är av...totala skillnaden i höjd ser ni på första bilden. Mycket mindre än vad det såg ut när de var på. Blir väl synvilla när de är så mycket smalare.
Bild nr 2: mina hemkomna Bighorn 25or...trodde de va stora i storleken? Ganska mycket mindre än sun f 26 orna. Iofs utan fälg och luft.
-
25 kanske inte är stora i storleken, 27:or mäter väl nämare 29 om jag inte minns fel
-
25 kanske inte är stora i storleken, 27:or mäter väl nämare 29 om jag inte minns fel
Enligt gooffroad ska 25 mäta 27
http://www.gooffroad.se/atv-dack/dackpaket-12/25-paket/maxxis-bighorn-25-pkt.html
-
Nu är däcken monterade på fälg och maskin. Uppmätt diameter fram 62,5 (24,5 tum) och bak 63,5 (25 tum). Alltså dubbelnit. Däcken är inte likvärdiga med 26 tummare som jag trodde och sedan är det fortfarande olika diametrar men tvärtom (större bak nu)...
:banghead:
Får väl se det som positivt att jag har originaldimension vilket torde slita mindre generellt och gå lite bättre.