ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Iggesota skrivet 18 april 2016 kl. 13:02:58
-
Hej
Till vardags kör jag en Kingquad 500Axi och på jobbet en Kingquad 750, där jag båda hjulingarna är utrustade med något större hjul (26 & 27" på 750in) och schimsade variatorer. Båda maskinerna har en tendens att ge ifrån sej ett gnällande ljud som säkert är remmslir när det går riktigt tungt i från stillastående.
Även min brors KQ -16 har gjort ifrån sej ljudet trots helt original variator setup.
Kan detta bero på dåligt remtryck pga schimsen eller är det generellt Suzuki som har lite för dåligt remtryck ???
Min gamla Grizzly slirade aldrig på remmen förutom när den hamnade i vattenbad :nono: , och den har ju samma variatorsystem...
Med vänlig hälsning Iggesota
-
Nån som har liknande symtom eller nån teori om vad det kan vara? Kan en våtkoppling ge ifrån sej gnäll ljud?
-
Det låter konstigt att det skulle vara remslir när det är våtkoppling, remmen ska ju alltid ligga i spänn eftersom våtkopplingen tar hand om i- och urkoppling. Gnäll eller gnissel från våtkopplingen borde vara svårt, den ligger ju i oljebad. Det enda jag kan tänka mig är i så fall antingen att remmen är sliten så att den är för smal för att variatorerna ska få tillräckligt tryck precis vid inslag, eller att den stora fjädern i primärvariatorn har mjuknat så att den inte orkar hålla tillräckligt remtryck. På skotervariatorer (snöskoter alltså...) bör man egentligen byta fjädrar i variatorerna med några års mellanrum eftersom de mjuknar med åldern, de ligger ju alltid i spänn.
-
Alla King quadar verkar låta så när detta riktigt tungt gjorde dementa man kunde med den jag hade
Bytte fjäder svarvade variatorn samt komplett kitt.
Men den gnällde iaf.
Med helt original variatorn setup så stannar remmen på fel ställe om man bromsar in snabbt. Sekundärfädern är för mjuk och orkar inte växla tillbaks den.
Så man bör byta Sekundärfädern på alla King quadar.
När den gör det så gnäller den då man kör iväg
-
Ok. Då är man inte ensam ivf.. Kan vara ganska irriterande ibland när man spinner i lerhål eller nått å den hakar upp sej på remmen.
Bytte olja härom dagen och upplevde att gnället vart mindre, så då tänkte jag att de var våtkopplingen som mådde bättre i fräsch olja.. Men de kanske var inbillning..
Kanske dags för variator kit..
-
Ok. Då är man inte ensam ivf.. Kan vara ganska irriterande ibland när man spinner i lerhål eller nått å den hakar upp sej på remmen.
Bytte olja härom dagen och upplevde att gnället vart mindre, så då tänkte jag att de var våtkopplingen som mådde bättre i fräsch olja.. Men de kanske var inbillning..
Kanske dags för variator kit..
Byt bara till en hårdare fjäder i sekundärvariatorn, då försvinner det ( i extremfall kan den gnälla men väldigt sällsynt)
-
byt bägge fjädrarna, fjädrar är slitage saker som egentligen kanske ska bytas med dryga 200 mils intervall då dom mjuknar. sen är det olika mellan olika märken på fjädrar, tex team fjädrar brukar inte hålla särskilt länge
-
byt bägge fjädrarna, fjädrar är slitage saker som egentligen kanske ska bytas med dryga 200 mils intervall då dom mjuknar. sen är det olika mellan olika märken på fjädrar, tex team fjädrar brukar inte hålla särskilt länge
Den andra fjädern sitter inne i motorn i slungkopplingen, dom är onödiga att byta, dom höjer endast inkopplingsvarvtalet. Men med epi kitt blir den betydligt roligare att köra
-
Den andra fjädern sitter inne i motorn i slungkopplingen, dom är onödiga att byta, dom höjer endast inkopplingsvarvtalet. Men med epi kitt blir den betydligt roligare att köra
det måste väl ändå sitta en fjäder i primär variatorn, annars växlar ju inte den ner. enkelt sagt så ska ju den hålla emot det vikterna vill pressa ihop skivorna. sen att fjädrarna inne i slungkopplingen kanske inte behövs bytas. men fjädrar i båda variatorer är det alltid en bra ide att byta om man lika har isär det
-
det måste väl ändå sitta en fjäder i primär variatorn, annars växlar ju inte den ner. enkelt sagt så ska ju den hålla emot det vikterna vill pressa ihop skivorna. sen att fjädrarna inne i slungkopplingen kanske inte behövs bytas. men fjädrar i båda variatorer är det alltid en bra ide att byta om man lika har isär det
Nej det sitter bara lösa rullar i primärvariatorn, det blir en annan typ av variator när man har slungkoppling det ser ut som en moppevariator. Det är ju Sekundärfädern som växlar ner och när den är för svag så hinner den inte det om man stannar snabbt, därför man får det där problemet.
-
Hmm, sitter å kollar runt lite efter ett lämpligt kit alt. sekundär fjäder till min 500KQ men hittar bara till 750. Vet nån om det skiljer något mellan fjädrarna ?
-
Nej det sitter bara lösa rullar i primärvariatorn, det blir en annan typ av variator när man har slungkoppling det ser ut som en moppevariator. Det är ju Sekundärfädern som växlar ner och när den är för svag så hinner den inte det om man stannar snabbt, därför man får det där problemet.
aha, då förstår jag ()p fast det känns som en snikig lösning med det, man tapparju bla backshift om det enbart är sekundären som ska växla ner
-
Har börjat forska i vad ÅF rekomenderar för olja i min KQ 750.Till saken hör att båda mina KQ är servad där tidigare och båda har gjort ifrån sej ett slirande ljud från växellådan vid hög belastning stillaståendes.Som tidigare nämts tror man att det är remmen som gnäller men det är frågan om det kanske inte kan vara kopplingen ändå:
Började bli lite fundersam när dom sa att de alltid servar deras Suzukis med denna olja:
https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/olja/q8-formula-advanced-sae-10w-40-4-liter/
och denna har ju uppfyller ju INTE JASO 903.
Har nu köpt "rätt" olja som uppfyller kraven https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/ovriga-oljor/q8-moto-sbk-sae-10w-40/
och man får väl hoppas på att inte maskinen tagit allt för mycket skada..
MVH
-
En slirande koppling rent generellt brukar få oljan att lukta brännt. Vanligt är, inte bara inom atv skulle jag tro, att alla oljor som inte är märkta "energy conserving" samt en del syntetoljor går utmärkt att använda till våtkopplingar. Jaso MA normen gör oljan "strävare" men ofta går det bra med olja som inte är MA klassad.
-
Har börjat forska i vad ÅF rekomenderar för olja i min KQ 750.Till saken hör att båda mina KQ är servad där tidigare och båda har gjort ifrån sej ett slirande ljud från växellådan vid hög belastning stillaståendes.Som tidigare nämts tror man att det är remmen som gnäller men det är frågan om det kanske inte kan vara kopplingen ändå:
Började bli lite fundersam när dom sa att de alltid servar deras Suzukis med denna olja:
https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/olja/q8-formula-advanced-sae-10w-40-4-liter/
och denna har ju uppfyller ju INTE JASO 903.
Har nu köpt "rätt" olja som uppfyller kraven https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/ovriga-oljor/q8-moto-sbk-sae-10w-40/
och man får väl hoppas på att inte maskinen tagit allt för mycket skada..
MVH
aj då, det var riktigt illa. väldigt viktigt att använda rätt olja, dom kan ta riktigt mkt skada med fel olja i motorn.
castrol och motul har fina oljor till hjulingar kör själv med den oljan
-
Så länge oljan fyller specen kan den vara köpt på Konsum.
-
Lite märkligt ändå att Suzuki ÅF rekomenderar en vanlig olja.. :hmmm: Mailade OKQ8as support och frågade om deras vanliga Advance 10w40 uppfyllde kravet JASO 903 som instuktionsboken säger, och fick detta svar:
Nej det gör den inte då denna olja är formulerad för att vara en motorolja för personbilsmotorer, inte för motorer med våtkoppling. Däremot uppfyller Q8 SBK 10W-40 JASO MA2 vilket är en underkategori till JASO T903.
()p
-
Troligtvis finns det heller inget krav på att motorn kräver Jaso MA olja, vanlig motorolja som inte är märkt "energy conserving" duger utmärkt som växellådsolja i de flesta fall, om inte annat som mineral eller delsyntet. Syntet oljor kan orsaka kopplingsslir även som MA klassade i vissa motorer.
-
det är krav på jaso ma t903 olja på suzuki
räcker med vilken olja som helst bara den klarar kraven, vilket inte vanlig motorolja gör.
finns så många hjulingar som kör med felaktig olja, har själv repat en grizzly som kört med vanlig motorolja.
byte
stator
slungkoppling
det är inte billiga grjejer, men slungkopplingen var helt sönderbränd, oljan luktade inte banan så att säga.
-
Men vanlig motorolja borde inte kunna förstöra en slungkoppling, MA olja ger enbart strävhet. Många motorcyklar med våtkoppling funkar i regel perfekt med icke MA klassad olja. Kanske olika hur pass känsliga olika motorer är. :dntknow:
-
Men vanlig motorolja borde inte kunna förstöra en slungkoppling, MA olja ger enbart strävhet. Många motorcyklar med våtkoppling funkar i regel perfekt med icke MA klassad olja. Kanske olika hur pass känsliga olika motorer är. :dntknow:
Jag har flera bevis på det, min kusin tex har en cf och verkstaden i jmk slog mobil vanlig bilolja, kan säga att den spann mest i kopplingen .
Gav han rätt olja och den gick direkt 10km fortare samt blev stor skillnad körmässigt.
Skulle tro att den kopplingen är bränd, men den verkar fungera iaf efter några byten
-
Ok, kan vara så att tillverkarna använder mer eller mindre oilka material i kopplingarna. Iof tänker jag mest på rena lamellkopplingar.