ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Orw480 skrivet 30 januari 2016 kl. 08:59:24
-
Hej,
Har försökt söka bland trådarna för att hitta vägledning i mina funderingar, men jag tror jag får starta en ny tråd.
Kommer snart flytta till vårt nya ställe där jag har 80m väg + rejäl uppfart att snöröja. Har nog ganska bra förutsättningar att få med frugan på att "-älskling vi MÅSTE ju ha en ATV"! Så långt allt bra. Nu kommer funderingarna med dessa förutsättningar:
1. Är inte speciellt sugen på att skruva och mecka. Det finns de som kan det bättre. Dvs Garanti är bra, liksom pålitliga verkstäder. Bor mellan Göteborg och Alingsås, så här finns ju Börjessons, Wheels4you, ATV huset.
2. Bruksbehovet är primärt snöröjning och lättare gårdsarbete. Jag gissar att 400-500cc räcker för ändamålet?
3. I övrigt blir det säkert en och annan nöjesrunda på mindre vägar och skogsvägar.
4. Servo? Låter ju trevligt, men när "behövs" det? Är det tungt att ploga snö tex?? Är det motiverbart att lägga 7000 på servo enbart för det?
5. Till sist då. Budget. Typ 50 000 kr. +/- 10 000.
Såklart blir man lockad av nya maskiner. I så fall CF eller Goes som jag uppfattar som något bättre än de lägst prissatta. För samma pengar som en ny sådan får man ju gå ner nästan 10 år för att få en motsvarande märkesmaskin. Är det värt det?
Tacksam för tips! Särskilt om man har nytta av servo eller inte för snöplogning..
-
Har en CF 500 -15. Ungefär samma behov som du beskriver. Senaste tiden har vi haft rejält med snö, min maskin har fixat det utan problem. Jag ser inge nytta med servo om maskinen ska användas till det du beskriver. Lycka till.
-
Kör goes 625 är nöjd med min maskin. Haft den i snart två år. Har inte behövt skruva något på den tiden. Funkar bra att ploga med.
Kör ca 1,5-2 km väg att ploga.
Tycker inte det är trögt att svänga med.. Så 7000 för servo.. Nje..
-
Köp en gammal maskin ist. Honda är ett bra val om man ska arbeta med maskinen och dom går typ aldrig sönder. Servo är riktigt fint att ha men om du bara ska ploga är det inte nödvändigt. Alternativt om du vill ha en maskin med lite större motor så är Polaris 800 också ett bra val. Eftersom du inte vill mecka så skippa CF/Goes maskinerna, ja du får 3 års garanti men vad hjälper de när maskinen går sönder och du behöver ploga? Då står maskinen på verkstad, det slipper du om du köper en Honda + dom tappar typ inget värde.
-
I det område jag bor i har de senaste 4-5 åren ökat markant med hjulingar, finns en i var o varannat hushåll. En del märkesmaskiner med absolut mest "kinaskit", CF och Goes allra mest. Dom problem som har förekommit med kinamaskinerna har varit nån punka, trasiga glödlampor. Allvarligaste felet var en spräck bakaxelklump, var ett fabriksfel som åtgärdades på ett par dar med hjälp av garantin. Så att dom står på verkstaden jämt är inget jag känner till. Nu är det iofs ingen här som leker ubåt i surhål med sina maskiner, men det verkar inte som trådskaparen har för avsikt heller. Jag gav 51000 för min maskin, med plogpaket.
-
Ingen som har sagt att dom står på verkstad jämnt. Sen kan man ju undra varför en 10år gammal maskin är lika dyrt som en ny kines.
Vill man ha en felfri maskin då är det Honda som gäller.
-
Fråga dig själv, om du vill ha en maskin som fungerar varje gång?
Om ja, köp en Honda 420/Grizzly 450-550/Suzuki 500 / AC 500/ Polaris 500
Om nej, köp en CF.
Det må vara garanti. (Vilket alla märkesmaskiner har ofta 5år)
Men jag skiter i vad det kostar om det inte funkar när man väl behöver maskinen.
Skulle alla dagar i veckan köpa en 10år gammal märkesmaskin före en ny Kina/Taiwan som skruvar inte är åtdragna på.
Vad kör du för bil?
Renault eller Volvo?
-
Ingen som har sagt att dom står på verkstad jämnt. Sen kan man ju undra varför en 10år gammal maskin är lika dyrt som en ny kines.
Vill man ha en felfri maskin då är det Honda som gäller.
Självklart så är kvaliten bättre på en märkesmaskin som kostar ca 50 000 mer, konstigt vore väl annars. Vad jag menar att kinamaskiner har lite oförtjänt dåligt rykte. Och med den budget och arbestsuppgifter trådskaparen nämner funkar nog en Goes eller CF rätt bra.
-
Är väl inte många 500 som kostar 50k mer?
Denna nedan kan jag GARANTERA är värd 40k+ även om 5år när garantin gått ut.
Vad är en 5 år gammal CF värd? (Som gått mer än på garageplan)
http://m.blocket.se/jonkoping/Yamaha_YFM450_IRS_Grizzly_Fab__ny_5ars_Garant_37846713.htm?ca=17&w=1
-
Ny Polaris 570 -15 kostar nu 65k
-
Lyssna på krigarn, visst kanske en Kina maskin fungerar, men ett mer välkänt och äldre märke fungerar bra mycket bättre. Märks inte minst i komfort och känsla på maskinen, växlarna går alltid lätt att få i mm mm. Sen får man nya sportsman 570 för samma peng, och can am 570 för nån tusing till. Kanske även att man kan få en mindre Yamaha för dom pengarna
-
Kaj o Pelle sagt de mesta , vill bara säga till att vill du ploga, är Honda suverän inte bara med hög kvalite, men vissa modeller har fotväxel ()p . Den funkar som revesre i princip. Du slipper växelspaken o kan köra vincen samtitigt du växlar . Bilr jätte smidigt. ()p
-
Köper du en begagnad märkesmaskin så kan du få en hel del tillbehör nästan gratis som är monterade på den maskinen.
Tillbehör är dyra och kan du inte montera dem skälv så blir det dyrt.
Du har I stort sett tillbaka pengarna på en begagnad märkesmaskin.
Du har en stor värdeminskning på en ny Kina.
Köp begagnad Kina skulle jag aldrig göra. Förr var dom rena katastrofen dom har blivit bättre.
-
Jag laddar in Hydros uträkning om vad som är dyrt.
Har själv använt den hela mitt liv och det har gått hyfsat bra.
Det är när du säljer som du kan räkna ut om den är dyr.
Köp gärna de namngivna märkena men gör det begagnat riktigt billigt för de tappar duktigt i värde och du slipper att ha garanti och bli förbannad för att din handlare anser att inget som går sönder täcks av garantin.
Förra ägaren har troligtvis dragit åt allt själv och löst fabrikens varierande kvalitetskontroll.
-
Stort tack till alla er som tagit er tid att svara!
Känns som att vissa svar är entydiga. Servo är nice, men inte direkt nödvändigt för att ploga snö.
Att det skulle bli olika meningar om märkesmaskin eller inte var kanske inte helt oväntat. Har inget emot en begagnad märkesmaskin, men känns som att det är ganska få som är vägregistrerade av dessa. Det nya nu känns ju som "Traktor B"
-
Har inte läst tråden så noga men generellt så är ju en plog olaglig på väg så om det är böter du är rädd för och därför vill ha vägreggat så....
En vägreggad är oftast extremt mycket dyrare i försäkring och kräver besiktning.
Sen hur verkligheten ser ut där du bor vet endast du själv.
Där jag bor är det inga problem varken att köra terrängreggat överallt, eller asa med en plog...
-
Vad kör du för bil?
Renault eller Volvo?
BMW och Volvo. Men jag är inte helt övertygad om att en 10 år gammal premiumbil är ett enklare ägande än en ny Kia om vi nu ska dra jämförelsen till sin spets. Även om jag i hjärtat aldrig skulle köpa en Kia. Men för ATV verkar jag vara beredd att tänka mer logiskt.. :)
-
Har inte läst tråden så noga men generellt så är ju en plog olaglig på väg så om det är böter du är rädd för och därför vill ha vägreggat så....
En vägreggad är oftast extremt mycket dyrare i försäkring och kräver besiktning.
Sen hur verkligheten ser ut där du bor vet endast du själv.
Där jag bor är det inga problem varken att köra terrängreggat överallt, eller asa med en plog...
hehe, got your point. Men jag tänker väl plocka av plogen under sommarhalvåret och då blir det en del körning på allmän väg.
Vad blir egentligen konsekvensen om man kör terrängreg på allmän väg och åker dit? Någon som testat? ???
-
Att åka fast är väl bara böter, nån tusing.
Åker du terrängreggat och har den försäkrad ingår trafikförsäkring så det du förstör för andra blir därmed ersatt, men egna grejer är det värre med.
Det ser dock klart bättre ut på väg om man har skylt bak och blinkers mm.
Gällande vilken olaglighet som är värst, dvs att åka terrängreggat på väg eller mc-reggat med effektbegränsningen bortplockad vet jag dock inte.
Ja så länge inget händer är ju terrängreggat värst eftersom det kan generera böter på plats.
Mc-reggat och effekt är svårare att kolla på plats...
Men vid en eventuell olycka skulle iaf jag kolla spärrarna om jag vore skadereglerare på ett försäkringsbolag.
-
Nu vet jag inte vad en terrängreggad kostar i försäkring, men mina vägreggade har kostat mellan 1400-1800/år helförs privat. Jag tycker inte att 117-150/månaden är så djäkla blodigt att jag av det skälet skulle välja en terrängreggad.
Att ha reggat på företag är nån tusing dyrare, min Scrammel 1000 kostar 3200:-/år helförs
Jag har aldrig hört om något fall där ett försäkringsbolag har vägrat betala ut pgr av att den är ostrypt, då borde samma sak gälla personbilar om man ändrar så att helbilsgodkännandet är brutet, såvida delarna du sätter dit inte är prövade och godkända i sverige
-
BMW och Volvo. Men jag är inte helt övertygad om att en 10 år gammal premiumbil är ett enklare ägande än en ny Kia om vi nu ska dra jämförelsen till sin spets. Även om jag i hjärtat aldrig skulle köpa en Kia. Men för ATV verkar jag vara beredd att tänka mer logiskt.. :)
När det gäller Bilar så är det tvärtom med något undantag.
Det du inte kan uttala eller stava till ska du köpa så kör du 20 000 mil utan att röra en skruv. Rosten har Mercedes mest problem med.
Det är skillnad mellan Bil och Atv.
-
Ny Polaris 570 -15 kostar nu 65k
Var!? :)
-
Var!? :)
Överallt där dom säljs typ
-
Var!? :)
Ett par att välja på :)
http://www.blocket.se/stockholm/Polaris_Sportsman_570_EFI_Touring_KAMPANJ_64836428.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/vi/Fyrhjuling_polaris_sportsman_570_efi_touring_64761474.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Polaris_Sportsman_570_EFI__44HK__KAMPANJ_64760605.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/gavleborg/Polaris_570_Touring_64057540.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/kristianstad/Polaris_Sportsman_570_Touring_62479472.htm?ca=11&w=3
-
hehe, ok. Det var ju hyggligt pinsamt att jag missade alla dem.. :)
-
Nu vet jag inte vad en terrängreggad kostar i försäkring, men mina vägreggade har kostat mellan 1400-1800/år helförs privat. Jag tycker inte att 117-150/månaden är så djäkla blodigt att jag av det skälet skulle välja en terrängreggad.
Att ha reggat på företag är nån tusing dyrare, min Scrammel 1000 kostar 3200:-/år helförs
Jag har aldrig hört om något fall där ett försäkringsbolag har vägrat betala ut pgr av att den är ostrypt, då borde samma sak gälla personbilar om man ändrar så att helbilsgodkännandet är brutet, såvida delarna du sätter dit inte är prövade och godkända i sverige
Du har fått ett bra pris minsann!
Priserna jag sett och hört brukar ligga på 3-4000 för en vägreggad och knappa tusingen för en terrängreggad.
En bil med 100 hästar kanske trimmas till kanske 150... skillnaden i prestanda blir rätt marginell.
En hjuling är klassad att ha 20 hästar, plockar man strypningen får den ibland uppåt fyra-fem gånger den effekten.
DET märks.
...och när sen den effekten sitter i en maskin med odiffad bakaxel med hög tyngdpunkt då ligger den i en helt annan riskkklass än vad premien är beräknad på.
Om inte försäkringsbolagen redan fått upp ögonen för detta så bör det inte dröja länge.
-
Håller med dig om att ser man till olycksrisken så är det större risk på en hjuling än med en bil. Men om man bara skall se till vad lagen och regeln säger så är "brottet" mera eller mindre det samma om man ändrar en hjuling till ostrypt eller en bils helbilsgodkännande.
Kostnaden för försäkring är rena rama lotteriet, när jag kollade exempelvis så var priserna på landsvägsreggad Scrammel 1000
Nu är ju priserna med mina rabatter eller om jag skulle flyttat alla försäkringar dit.
Folksam
Privat 1398, Företag 14 950.
Trygghansa
Privat 6900, Företag 8900
If
Privat, 2800, Företag 3200.
-
Var skulle ni placera TGB kvalitetsmässigt? Vissa åh hävdar att de ligger mellan CF/Goes , mm och märkesmaskinerna. Prismässigt stämmer påståendet, men frågan är om verkligheten är densamma? Någon som håller med?
-
Jag det stämmer, tillsammans med Kymco, smc, adly.
De TGB jag kört har varit otroligt slöa, klumpiga och allmänt oattraktiva.
Men kvaliteten är säkert inget fel på.
-
De TGB jag kört har varit otroligt slöa, klumpiga och allmänt oattraktiva.
Låter ju allmänt osexigt.. :-\
Lutar nog mest åt en Can Am el Polaris just nu. Tack för all input!
-
Eller arctic cat :headbang:
-
Jag det stämmer, tillsammans med Kymco, smc, adly.
De TGB jag kört har varit otroligt slöa, klumpiga och allmänt oattraktiva.
Men kvaliteten är säkert inget fel på.
Ta o testa en 1000 går riktigt bra faktiskt. 500 modellerna är riktigt slöa men lågt växlade så ganska bra att dra tungt med. men är absolut inga busmaskiner.
en sak som strular på tgb är justeringen på vajrarna till diffinkopplingen. (dåligt system om du frågar mig)
men fungerar om man ställer in det rätt.