ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: lungälven skrivet 19 januari 2016 kl. 17:16:34
-
Hallå allihopa!
hjuling nummer2 står på inköpslistan
Det står mellan polaris och can am 1000 kubik med dubbeldyna.
Jag har idag en Bruteforce 750 -06 som har varit helt otrolig i hållbarhet.
"Brutten" blir kvar på gården så det här skall bli en helt ny maskin för en del vägåkning, men
även i skog och mark. Jag har kört en del Can am och tycker personligen att de är högljudda
ifrån transmissionen och att de "rycker" lite vid start. Polaris har jag ingen erfarenhet av. Det
kommer även att behövas att dra fram något vedlass, älgar mm.
Vad har ni för erfarenheter?
Det kommer inte bli någon maskin att sänka i vatten eller lera. Men den kommer att användas:-)
Bandsats kommer att införskaffas och vilken är bäst där?
Hoppas på en bra diskussion.
-
Tror nog att båda är jäkligt bra val, provkör och köp den som känns bäst.
-
Vilken ÅF har du närmst till?
Polaris sportsman 1000 tenderar till att bli varm i avgassystemet vid gubbkörning, dom går lite snålt på lågt varv problemet försvinner när du börjar använda hjulingen ;)
Vet ej om dom fixat problemet nu dock.
Can-am Outlander 1000 är gul, lägre och dyrare ':)
-
Polaris i Kristinehamn och Can am i Hällefors ungefär lika långt till bägge.
Grannen köpte en can am 1000 xmr och den har plasten också smält på.
En annan kompis har en polaris 1000 och han hade som du sa mycket bekymmer med smält plast.
Det är nog kubikstorleken som gör att det blir varmt.
-
Inte funderat på 800-850cc?
-
Då faller väl Can am bort då deras 800 ej säljs i Sverige längre.
Rätta mig om jag har fel.
-
Ok, trodde de hade 800cc med. Jag tror provkörning av de olika alternativen är det bästa. Oftast brukar man känna tämligen fort om man trivs på/i ett fordon eller inte. :)
-
Faen vad svårt det är.
Älskar ju Kawan undrar hur de nya är med servo?
Någon som vet? verkar ju vara ett litet märke i Sverige
och inte så omtalade på forumet. Jag har haft jättesvårt och
få fram fotbaljor till min. Hur det än är så är Japanskt = bra kvalitet.
Amerikanska bilar har sin egen kvalitet det kanske gäller fyrhjulingar också.
-
Man tycker det borde inte vara några problem med delar till en helt ny, varför inte prova en ny Kawa 750 med servo?
-
Prova kawan oxå! Visst du hänger inte med dom andra på väg men i skogen spelar det mindre roll. Sen är den garanterat mycket smidigare. Var annorlunda kör kawa ;)
-
Vem säljer Kawa i Värmland förutom på Hammarö.
-
Gmc karlstad?
-
Gmc karlstad?
Dom tar väl bara hem på beställning tror jag.
-
Vore intressant att provköra en kawa också, finns det dubbeldyna som tillbehör till dessa tro?
-
Är ju skitlång dyna på dom, finns nån jättebox bak man kan köpa till med ryggstöd och handtag så blir den ganska mycket 2 up maskin. ()p
-
Nu har jag inte sett dom nyare modellerna av kawan i verkligheten, men på min 06a så är dynan inte så mycket längre än på andra av dagens modell. Jag har byggt en egen box bak som fungerar som ryggstöd + sidostöd men det blir trångt med 2 vuxna. Det känns som man sitter på tanken och kör.
-
Annars kan man ha en äpplelåda bak. ':)
-
Min Hillbillylåda är grym! :headbang:
-
Polaris i Kristinehamn och Can am i Hällefors ungefär lika långt till bägge.
Grannen köpte en can am 1000 xmr och den har plasten också smält på.
En annan kompis har en polaris 1000 och han hade som du sa mycket bekymmer med smält plast.
Det är nog kubikstorleken som gör att det blir varmt.
Var är det någonstans plasten smälter på can am. Har en själv så man kan hålla koll
-
Var är det någonstans plasten smälter på can am. Har en själv så man kan hålla koll
Under sadeln typ vänster skinka
-
Tack för delaktighet i tråden.
Men för att återgå till amerikanska hjulingar, vilken
tror ni är bäst av dessa, Polaris eller Can am?
Sedan detta med bandsats har dom olika märken till
dessa maskiner eller är det samma? jag har sett ett
flertal olika märken, vilken skall man akta sig för och vilken
anser ni är bäst.
-
Jag tror att frågan vilken som är bäst blir svår att få ett svar på då båda nog är bra men har olika för och nackdelar. Provkör och känn efter, kolla garantier etc. som kan väga in.
-
Jag kan varmt rekommendera Kawa Brute-force 750. En släkting köpte en sån, väldigt smidig och känns "lättrullad".
Men åk å provkör! 1000cc är väldigt kul :rtfm:
-
Vet inte om Polaris fortfarande har problem med sina drivaxlar :hmmm: Ett tag hade dom ju det men det kanske dom har fixat . :dntknow:
-
Vet inte om Polaris fortfarande har problem med sina drivaxlar :hmmm: Ett tag hade dom ju det men det kanske dom har fixat . :dntknow:
dom är säkert klena än, men jag har inte knäckt någon än på nuvarande hjulingen efter snart 130 mil och 90h. men dom har haft klena axlar, men can am har väl inte heller haft särskilt stadiga axlar? sen sitter ju axlarna helt oskyddade bak, backar man på en sten eller stubbe så backar man på drivaxeln, och det mår nog inte axel/knutar bra av
-
Can am 1000 xmr har ju gorilla axel sen om det är något bra märke eller inte ska jag inte säga så mycket om eftersom jag inte har någon erfarenhet.
Är det så på bägge modellerna som du nämner med drivaxlarna?
Jag vet att det är så på Can am men ska man köra i skogen över stock och sten tycker jag att hasplåtar är ett måste
-
nja, är bara vad jag fått för mig, dels att det hänt för bekanta, men sen även på filmer på youtube. men det är ju inte ett säkert sätt att få reda på nå, knutar kommer alltid att gå sönder, oavsett hur stadiga dom är ()p
men däremot gillar jag inte det där att dom är oskyddade bak på can am, och bukplasten som finns att köpa till hjälper ju inget för att skydda axlarna, det är för mjukt, men sen vet jag inte hur/om det finns plåt skydd för axlarna som kanske tål lite mer men eftersom man inte kan fästa dom bakåt nån stans så är det ju ändå känsligt och inte samma som då man har en vanlig a-arm och drivaxeln i mitten
-
Kör man sportigt och aggressivt : Can-am
Har man korvätarhjälm och gillar mysturer i månskenet : Polaris
-
nja, är bara vad jag fått för mig, dels att det hänt för bekanta, men sen även på filmer på youtube. men det är ju inte ett säkert sätt att få reda på nå, knutar kommer alltid att gå sönder, oavsett hur stadiga dom är ()p
men däremot gillar jag inte det där att dom är oskyddade bak på can am, och bukplasten som finns att köpa till hjälper ju inget för att skydda axlarna, det är för mjukt, men sen vet jag inte hur/om det finns plåt skydd för axlarna som kanske tål lite mer men eftersom man inte kan fästa dom bakåt nån stans så är det ju ändå känsligt och inte samma som då man har en vanlig a-arm och drivaxeln i mitten
Grannen fick tillbaka sin xmr 1000 idag med nypåsatta skydd i plåt för alla drivaxlarna dom såg riktigt rejäla ut och var i original.
-
Grannen fick tillbaka sin xmr 1000 idag med nypåsatta skydd i plåt för alla drivaxlarna dom såg riktigt rejäla ut och var i original.
du har inte nå bra bilder på det? hade varit kul och se hur dom sitter
-
Ska försöka fixa det ikväll eller i morgon ()p
-
Mycket dåliga bilder, knappt ledljus i maskinhallen >:(
Skydden är i aluminium med en plastflärp överst sitter med
2 st. M8 bult, misstänker att dom hjälper bara första gången man
backar på något. Jag drog i den ena och tyckte att det var lite
klent.
-
Det är väl damaskskydd och inte skydd för drivaxel
-
Dom ska skydda damaskerna och inte drivaxeln. Lyckas man köra emot drivaxeln så har man redan krökt a-armen/armarna duktigt.
-
Så klart det är :banghead: :banghead:
-
Dom ska skydda damaskerna och inte drivaxeln. Lyckas man köra emot drivaxeln så har man redan krökt a-armen/armarna duktigt.
inte om man backar, och de gör man ju ibland
-
inte om man backar, och de gör man ju ibland
Och vad gör man innan man backar?
Jo tittar bakåt.
-
Och vad gör man innan man backar?
Jo tittar bakåt.
Säg det till alla kärringar på köpcentra innan de ska backa.
-
Hrmpf!!
Polaris i Kristinehamn hade ingen 1000 cc hemma, samma sak med Kawasaki i Karlstad. :(veryangry):
Kanske ni kan berätta om erfarenheter om bandsatser tills jag hittat något att provköra.
-
Och vad gör man innan man backar?
Jo tittar bakåt.
inte bryr man sig om att det är en stubbe eller sten bakom, man har grejjer som tål det ':)
en kompis har band på deras sportsman 500 06:a. alltså utan servo oh lite och köra med, men det går ändå bra, den har lite svårt att orka på höen då man kör i mer snö, men är det lite snö så orkar till och med lill 500:an på högen. men banden växlar väl ner ca 20-25 procent enligt han som äger den, samt att det är lite större drivhjul fram (eller om de är tvärs om) för att 4wd:n ska vara i riktigt konstant. men har man skoterspår så behövs det ingen 4wd för att ta sig fram
-
Herre gud, man förvånas aldrig på detta forum.