ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Sme-oscar skrivet 9 september 2015 kl. 20:56:50
-
Vilken tusen kubikare skulle ni satsa på om ni skulle köpa någon? Det finns ju några på marknaden just nu Can-Am, Polaris, TGB, Arctic Cat, vet inte om jag har missat någon.
Skall vara till både nöje och lite lättare arbete på gården och i skogen.
Tacksam för svar
-
Can am eller arctic Cat. Polaris har ju problem med sina 1000 än så tar nog nåt år innan dom åtgärdat, annars har du deras 850 den är ju mer beprövad. Can am är ju inte så anpassad för arbete utan är mer nöjesmaskin. Arctic Cat har ju bästa lågväxel så den passar ju bra för arbete. Jag har en thundercat och tycker den är riktigt rolig att köra. TGB är ju lite vågat eftersom det är en helt ny model :dntknow: så skulle nog vänta ngt år så den hinner bli av med alla barnsjukdomar :whip:
-
En fråga, är det nån jätte skillnad i praktiken mellan en 1000 och 800? Ofta verkar de vara samma motor med olika borrning och marginellt lägre effekt/vridmoment. :hmmm:
Angående barnsjukdomar, inom övrig fordonsbransch är det ett faktum att asiatiska fordon ofta har få eller inga barnsjukdomar, kanske även gäller TGB? Eller har de haft bekymmer med tidigare modeller?
-
Aldrig ägt en 800 men på can am skiljer det sig väll ungefär 10hk mellan 800 och 1000. Är ju alltid roligare med mer kraft men är väll inte nödvändigt egentligen :headbang:
-
En fråga, är det nån jätte skillnad i praktiken mellan en 1000 och 800? Ofta verkar de vara samma motor med olika borrning och marginellt lägre effekt/vridmoment. :hmmm:
Angående barnsjukdomar, inom övrig fordonsbransch är det ett faktum att asiatiska fordon ofta har få eller inga barnsjukdomar, kanske även gäller TGB? Eller har de haft bekymmer med tidigare modeller?
Can am tog ju bort sin 800 för att den var för lik andra i sortimentet så du kan ha en poäng med det.
Can am eller arctic Cat. Polaris har ju problem med sina 1000 än så tar nog nåt år innan dom åtgärdat, annars har du deras 850 den är ju mer beprövad. Can am är ju inte så anpassad för arbete utan är mer nöjesmaskin. Arctic Cat har ju bästa lågväxel så den passar ju bra för arbete. Jag har en thundercat och tycker den är riktigt rolig att köra. TGB är ju lite vågat eftersom det är en helt ny model :dntknow: så skulle nog vänta ngt år så den hinner bli av med alla barnsjukdomar :whip:
Är inte så insatt i Polaris så vilka är problemen dom har? Har hört något om att drivaxlar går sönder men vet inte om det är sanning.
-
Har Arctic cat någon lång modell på sin tusen kubikare?
-
Klena axlar + att plasten smälter vid avgasröret och dom har ingen lösning än på problemet. Ja dom har lång modell 1000cc men inte i Sverige tyvärr :cry:
-
Klena axlar + att plasten smälter vid avgasröret och dom har ingen lösning än på problemet. Ja dom har lång modell 1000cc men inte i Sverige tyvärr :cry:
Åååå fy fasen. Känner nämligen för en lång modell eftersom vi oftast är två som åker. Har testat både can am och arctic cat och för att åka två på så var ju can am bekvämare.
-
Fick pris på en Can am årsmodell 2014 1000 för 105 000:- tycker själv det låter som ett pris som är lite bra för att vara sant . Eller :dntknow:
-
Hmm beror väll på skick, är den ny så är det ju kanon pris men begagnad så är det väll inge wow pris, men jag vet inte vad dom ligger i för pris på begagnat :dntknow:
-
Polaris får 50% starkare axlar och 10% starkare diff till 2016 års modeller. Avgas problemet borde kunna lösas med ett slipon eller Helsystem och nån bränslebox tycker man.
Det funkar bra på can-amer att byta till ett slipon, för ett fylligare ljud och att få ner värme.
Arctic cat 1000 har väl inte heller världens starkaste diffar vad man hört...
Det jag vill komma till är att köper man en 1000 maskin så använder man grejerna och så småningom så autodestructar axlar, framdiffar och bakaxlar lite oftare än en slö 500cc semigräsklippare. ;)
-
Arctic Cat har ju förstärkta diffar sen 2012 eller 13 så har inte varit problem med det sen dess :whip: Men helt klart att det slits på grejer med mer effekt :D Jämnförde arctics axlar mot frugans kawa och hennes ser ut som barillapasta fastsatt vid hjulen :lol:
På tiden polaris stärker axlarna eftersom det typ är tvång att gå eftermarknads om man vill att dom ska hålla, inge kul att lägga 5k extra när man köpt maskin för dyra pengar :banghead:
-
+tycker det är helt orimligt att man ska kosta på box och slipon för att det ska funka att köra utan att maskinen smälter sönder. Är ju tillverkarens ansvar tycker jag :hmmm:
-
Är det rent inte rent ut sagt jävla dåligt att drivaxlar och diffar rasar på så dyra maskiner? Jag vill nära på hävda konstuktionsfel om inte en drivaxel håller oavsett motorns storlek, det är inte drivaxelns tjocklek man ska titta på utan vilka material kvaliteter som används i stålet. Det är ju trots allt de som många kallar märkesmaskiner. :hmmm:
Håller med föregående inlägg att inte ska man behöva kosta på avgassystem och boxar för grejerna inte sks smälta, nä gör om och gör rätt.
-
Grejerna håller utmärkt om man kör med dom däcken som sitter på original, sätter man på 30 tums muddäck så är det ju klart saker går sönder
-
Grejerna håller utmärkt om man kör med dom däcken som sitter på original, sätter man på 30 tums muddäck så är det ju klart saker går sönder
Jo iof, men samtidigt borde snarare motorn inte orka eller stanna. Inte att drivaxlarna ska gå av. Men tänkte även på det med plasten som smälter. :dntknow:
-
Hmm beror väll på skick, är den ny så är det ju kanon pris men begagnad så är det väll inge wow pris, men jag vet inte vad dom ligger i för pris på begagnat :dntknow:
Den är sprillans ny så man kanske ska slå till :D . Sen hur mycket grejerna slits beror väl lite på hur hårt man kör dom. Kör man dom som ostacruisers så är det klart att det går sönder men med min körning så borde det hålla tycker jag.
-
Är du nöjd med din Can am skogsbonne ?
-
Kanske en sån här? ^-^ :DV
http://www.hisunmotors.com/Tactic-1000.html#.VfE2l9LtlBc
-
drivaxlarna på polaris håller om man inte plågar dom genom att fortsätta gasa då det börjar hoppa i drivlinan, då går det snabbt drivaxlar, sen att dom diffar fram alltid gör ju att det slit lite mer också. men ska man ta sig ram så är det heldiffat på en gång som gäller och inte ha manuella diffar som man måste stanna för att få i, och sen om man har otur behöva slira till lite extra för att den ska låsa. can am:s framdiff är ju värdelös i jämförelse, ingen spärr fram där, bara en klen diff broms som aldrig kan låsa upp axlarna 100%
-
Kanske en sån här? ^-^ :DV
http://www.hisunmotors.com/Tactic-1000.html#.VfE2l9LtlBc
Kommer bli antingen Can am Polaris eller Arctic Cat . Dock så går ju Arctic Cat bort då dom inte har lång modell. Vet inte om polaris har det. men det är ett plus.
Hade varit roligt att veta om dom som har can am 1000 cc är nöjda med sina maskiner.
drivaxlarna på polaris håller om man inte plågar dom genom att fortsätta gasa då det börjar hoppa i drivlinan, då går det snabbt drivaxlar, sen att dom diffar fram alltid gör ju att det slit lite mer också. men ska man ta sig ram så är det heldiffat på en gång som gäller och inte ha manuella diffar som man måste stanna för att få i, och sen om man har otur behöva slira till lite extra för att den ska låsa. can am:s framdiff är ju värdelös i jämförelse, ingen spärr fram där, bara en klen diff broms som aldrig kan låsa upp axlarna 100%
Att diffen på Can am inte låser eller låser finns det ju flera trådar om så den diskutionen behöver vi väll inte gå in på :-\
-
Kommer bli antingen Can am Polaris eller Arctic Cat . Dock så går ju Arctic Cat bort då dom inte har lång modell. Vet inte om polaris har det. men det är ett plus.
Hade varit roligt att veta om dom som har can am 1000 cc är nöjda med sina maskiner.
Att diffen på Can am inte låser eller låser finns det ju flera trådar om så den diskutionen behöver vi väll inte gå in på :-\
Nu sticker jag fram hakan lite, men i 99% av fallen rekommenderar ju ofta folk just den maskinen de har själv. Blir nog svårt att få ett objektivt och neutralt svar. ;) ;)
-
Jag äger ingen av märkena, jag skulle nog ändå välja can-am (renegade dock) för att det är mindre plast på dom som kan ta i när man trailar runt i skogen, och dom har separata bromsar fram och bak. Can-ams qediff är ljusår snabbare än den gamla diffen var.
En Outlander 800 xxc skulle vara nice oxå g1 är inte lika stora som g2:or.
-
Vi har ju rekommenderat 3 märken, men du är ju inte nöjd förens någon skriver hisun, TGB och cfmoto :whip: Köper ju hellre maskin som funnits ett tag så man har mer att läsa om för att få kött på benen, än att åka jokerhjuling, för felfria maskiner finns det ju inte.
Och du är ju inte ngt neutral själv när du länkar hisun 1000cc.
-
En annan fördel med märkesmaskin är att det finns miljoner med eftermarknads grejer till dom. (obs nu bashar jag inte kineser eller koreaner, bara fakta.)
-
Nu sticker jag fram hakan lite, men i 99% av fallen rekommenderar ju ofta folk just den maskinen de har själv. Blir nog svårt att få ett objektivt och neutralt svar. ;) ;)
Håller med dig det blir svårt att få ett neutralt svar men man hoppas ju att alla är ärliga om brister och fel. OM dom har haft några.
Jag äger ingen av märkena, jag skulle nog ändå välja can-am (renegade dock) för att det är mindre plast på dom som kan ta i när man trailar runt i skogen, och dom har separata bromsar fram och bak. Can-ams qediff är ljusår snabbare än den gamla diffen var.
En Outlander 800 xxc skulle vara nice oxå g1 är inte lika stora som g2:or.
Hade 800 funnits ny nu på can am så hade jag tagit den direkt ()p ()p ()p
En annan fördel med märkesmaskin är att det finns miljoner med eftermarknads grejer till dom. (obs nu bashar jag inte kineser eller koreaner, bara fakta.)
Ja det är ju alltid roligt att utrusta maskinen lite extra :) . Även om det många gångerblir dyrt för att man har köpt lite för mycket bra ha grejer. ':)
-
Hade 800 funnits ny nu på can am så hade jag tagit den direkt ()p ()p ()p
Finns 850 xmr vilket är en ny modell, dock kommer det ju säkert inte hit till sverige
-
Ja just det ja den hade jag glömt. Tycke dock inte att det är så enorm skillnad om man bortser från 12 kusar mer i 1000 kubikaren. Men det kanske är nog skillnad.
Undrar om det kommer komma fyrhjulingar med större motorer än 1000 cc . Jag menar någonstans måste det ju ta stopp. Eller :dntknow:
-
Ja just det ja den hade jag glömt. Tycke dock inte att det är så enorm skillnad om man bortser från 12 kusar mer i 1000 kubikaren. Men det kanske är nog skillnad.
Undrar om det kommer komma fyrhjulingar med större motorer än 1000 cc . Jag menar någonstans måste det ju ta stopp. Eller :dntknow:
Nä det kommer det inte.
-
Dom flesta stater i USA har väl 1000cc gräns vad jag läst mig till men mer turbo åt folket ; )
-
Turbo är fusk ;) konsten är att få snurr utan en massa extra delar som ger komplexitet och extra vikt.
-
Nä det kommer det inte.
Dom flesta stater i USA har väl 1000cc gräns vad jag läst mig till men mer turbo åt folket ; )
Okej visste inte att det fanns en gräns i vissa stater.
-
Men finns det en gräns i Sverige :dntknow:
-
jag har velat ha en 1000cc länge o jag gillar mest märkesgrejer, just för att dom brukar funka, men så blev det ändå att det vart en tgb 1000..
mitt krav va egentligen vägregg o 2 sits.
så man får se hur mkt meka det blir, kanske gör en tråd om den.
men som det ser ut annars så är det ju bara can am som har bra modellutbud o reggningstyper.
hade velat ha traktor regg 1000, riktigt fina hjulingar med ännu lägre lågväxel.
(kommer nog spara till en honda Rubicon också)
-
Arctic cat har väl traktorregistrerad 1000 /ra
-
Turbo är fusk ;) konsten är att få snurr utan en massa extra delar som ger komplexitet och extra vikt.
Sughästar är dyrt om man jämför med överladd och vem får betala extra för det om inte bababa -> slutkund i butiken, nåja cvt är en rätt usel transmission om man vill ha massa effekt så verkar ju som Yamaha går ett steg i rätt riktning med YXZ1000R.
-
Sughästar är dyrt om man jämför med överladd och vem får betala extra för det om inte bababa -> slutkund i butiken, nåja cvt är en rätt usel transmission om man vill ha massa effekt så verkar ju som Yamaha går ett steg i rätt riktning med YXZ1000R.
Jo det är sant, mest jag har motortrimmare i familjen som tycker turbo är en för enkel lösning samt att man i olika racingklasser inte får ha turbo enligt reglementet. Kanske man skulle satt en turbo på Hisunen och fått åtmindstone 30hk på drivhjulen. ()p :DV
-
jag har velat ha en 1000cc länge o jag gillar mest märkesgrejer, just för att dom brukar funka, men så blev det ändå att det vart en tgb 1000..
mitt krav va egentligen vägregg o 2 sits.
så man får se hur mkt meka det blir, kanske gör en tråd om den.
men som det ser ut annars så är det ju bara can am som har bra modellutbud o reggningstyper.
hade velat ha traktor regg 1000, riktigt fina hjulingar med ännu lägre lågväxel.
(kommer nog spara till en honda Rubicon också)
Har du fått din tgb än. Kommer bli intressant med en projekttråd om du gör en
-
Har du fått din tgb än. Kommer bli intressant med en projekttråd om du gör en
borde komma till veckan , måndag elr tisdag och på Torsdag hämtar jag nog en Honda rubicon också så jag gör en tråd om importern också :djump:
samt jämförelse, 1000 vs 500
-
Jaså du slår på stort. Eller äger du någon firma av nåt slag? Har fått för mig det nämligen.
-
Jaså du slår på stort. Eller äger du någon firma av nåt slag? Har fått för mig det nämligen.
håller på lite på sidan om med hjulingar, men mest för att jag är riktigt intresserad och tycker det är kul.
nä måste ha 2 hjulingar en till mig o en till frun, så det blir bra med en som är lv reggad och en terräng.
men i mina trådar som jag skriver så skriver jag allt, dvs alla fel mm och även det jag gillar så klart.
försöker att inte göra reklam elr nåt, utan bara skriva vad jag tycker mm
Som honda hjulingen kan ju vem som helst åka till finland o köpa, ingenting jag säljer egentligen, utan bara är riktigt sugen att testa :djump:
-
Du säger att du åker till Finland och köper Honda. Är det så mycket billigare där. Har en kollega som funderar på att köpa en honda nämligen
-
håller på lite på sidan om med hjulingar, men mest för att jag är riktigt intresserad och tycker det är kul.
nä måste ha 2 hjulingar en till mig o en till frun, så det blir bra med en som är lv reggad och en terräng.
men i mina trådar som jag skriver så skriver jag allt, dvs alla fel mm och även det jag gillar så klart.
försöker att inte göra reklam elr nåt, utan bara skriva vad jag tycker mm
Som honda hjulingen kan ju vem som helst åka till finland o köpa, ingenting jag säljer egentligen, utan bara är riktigt sugen att testa :djump:
inte du som har en honda på blocket i mattisudden? tänkte då säljaren heter markus
-
inte du som har en honda på blocket i mattisudden? tänkte då säljaren heter markus
har ingen honda, kollar bara intresset
är däremot sugen att köpa en, men nu kör jag ju tgb och börjar gilla den mer o mer.
riktigt roligt med 1000cc
-
Det är alltid roligt med nya maskiner också 8)