ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Teknikforum => Ämnet startat av: tobiaspett skrivet 5 maj 2015 kl. 20:19:03

Titel: Montera backventil
Skrivet av: tobiaspett skrivet 5 maj 2015 kl. 20:19:03
Halloj

Har köpt backventil till min Kawasaki KVF650 (2005). Hojen har förgasare med tillhörande problem med bensin åker tillbaka i tanken. Blir helt enkelt bisarrt svår att starta om den får stå någon dag, startmotorn får jobba för hårt.

Till saken, är det någon som monterat en sådan här? Är det inte svårare än att kapa bensinslangen trycka fast bägge sladdändar på varsin sida av backventilen, sedan säkra backventilen med en slangklämma på var sida?

1. Man behöver inte pilla med förgasarflottör för att kompensera för mer/mindre bränsletillförsel?
2. Ska man montera backventilen nära bensintanken, låter ju vettigt när jag tänker på det?

En sådan här är det:
(http://)
Titel: SV: Montera backventil
Skrivet av: micke e skrivet 6 maj 2015 kl. 00:28:46
den kan du montera där den rent fysiskt bäst får plats, meen diagnosen som är ställd- är detta verkligen möjligt? jag menar som framgår av din fråga har du ju förgasare och en förgasare funkar ju mig veterligen så att det bränsle som finns i flottör huset står ju liksom inte i direkt förbindelse med bensinen i tanken.
om det inte är ett flödesproblem så har ju flottörerna flutit upp och stängt av det bränsle som står i slangen när du slår av maskinen (om de för tillfället var öppna) då är det ju stängt där, är allt som det ska där så borde det finnas bränsle kvar i förgasaren att starta på..
det kanske kan vara värme relaterat?(ånglås)
eller så har du kanske vacum styrd bränsle kran som inte riktigt vill va med/vacum läckege? (så husen aldrig blir riktigt fyllda)
av luftning till tank?(vacum i tank)
Titel: SV: Montera backventil
Skrivet av: tobiaspett skrivet 6 maj 2015 kl. 08:24:00
den kan du montera där den rent fysiskt bäst får plats, meen diagnosen som är ställd- är detta verkligen möjligt? jag menar som framgår av din fråga har du ju förgasare och en förgasare funkar ju mig veterligen så att det bränsle som finns i flottör huset står ju liksom inte i direkt förbindelse med bensinen i tanken.
om det inte är ett flödesproblem så har ju flottörerna flutit upp och stängt av det bränsle som står i slangen när du slår av maskinen (om de för tillfället var öppna) då är det ju stängt där, är allt som det ska där så borde det finnas bränsle kvar i förgasaren att starta på..
det kanske kan vara värme relaterat?(ånglås)
eller så har du kanske vacum styrd bränsle kran som inte riktigt vill va med/vacum läckege? (så husen aldrig blir riktigt fyllda)
av luftning till tank?(vacum i tank)

Hej! Tror inte att hojar med direktinsprutning har samma typ av problem.
Titel: SV: Montera backventil
Skrivet av: micke e skrivet 6 maj 2015 kl. 21:13:54
Hej! Tror inte att hojar med direktinsprutning har samma typ av problem.
och din slutsats är alltså???
förresten,jag kanske drog en förhastad slutsats.tanken på din hoj ligger kanske lägre än förgasarna? så du har en pump till bränslet? tycker hur som att nålventilerna skulle stänga och täta även om du skulle få "hävert verkan" från förgasarna.
Titel: SV: Montera backventil
Skrivet av: tobiaspett skrivet 6 maj 2015 kl. 21:35:51
och din slutsats är alltså???

efter ett par dagar så avdunstar bensin och nålventilen i förgasaren öppnas, luft kommer in och bensin rinner tillbaka ner i tanken. får jag in en backventil så förhindrar jag detta och hojen blir lättare att starta.

Någon som har gjort detta på en förgasarhoj? Gissar att man ska sätta backventilen så nära bensinpumpen som möjligt?
Titel: SV: Montera backventil
Skrivet av: Manne_74 skrivet 6 maj 2015 kl. 22:35:47
Låter ju otroligt att bensinen åker tillbaka i tanken.
Det är inte så att förgasaren är skitig och läker ut
bensinen och när luften kommer in i slangen och letar sig uppåt
så ser det ut som bensinen åker tillbaka??
Eftersom tanken ligger ovanför förgasaren
så har den ju ett övertryck och pressar
vätskan neråt enligt naturens regler.
Men kolla upp tanklocket, det kanske
sitter för tajt..
Titel: SV: Montera backventil
Skrivet av: micke e skrivet 6 maj 2015 kl. 23:07:43
efter ett par dagar så avdunstar bensin och nålventilen i förgasaren öppnas, luft kommer in och bensin rinner tillbaka ner i tanken. får jag in en backventil så förhindrar jag detta och hojen blir lättare att starta.

Någon som har gjort detta på en förgasarhoj? Gissar att man ska sätta backventilen så nära bensinpumpen som möjligt?
ok,då förstår jag din teori.jag tänker så här,någonting måste ju vara galet det kan knappast ha funkat så här från dag ett när maskinen var ny? menar bara att det kanske finns ett bakom liggande problem som gör att du får dessa problem.
när jag ser på det här så tänker jag att en back ventil den tätar ju bara om bensinen vill vill rinna bakåt med ett tryck,(vilket ju byggs med pumpen mot nålventil) när bensinen på förgasarsidan dunstar så försvinner ju detta "mottryck" och då skulle ju ventilen kunna öppna om det inte är så att den vätskepelare som ev uppstår mellan nivån i tanken och nivån vid backventilen ändå håller den stängd...
Titel: SV: Montera backventil
Skrivet av: micke e skrivet 6 maj 2015 kl. 23:30:18
hej igen detta kanske verkar påstridigt och så är det verkligen inte menat vill bara hjälpa till!!!
jag hittade denna på nätet http://www.kawasaki.nu/af/Upload/Manualer/Servicemanualer/Atv%20Mule//ATV/KVF650%202005%20till%202011%20KVF650-D1-%20DBF%2099924-1348-07.pdf
enligt den så borde du ju ha elpump i tanken alt en vacum driven pump jag, skulle nog iaf kolla så den pumpar bensin efter ordning.
Titel: SV: Montera backventil
Skrivet av: johan501 skrivet 6 maj 2015 kl. 23:32:38
Du har alltså tanken längre ner än förgasaren om jag fattat allt rätt?

Googlade lite och dom verkar ska ha en backventil original gissar på att den är dålig? Ska se om jag lyckas hitta vart den ska sitta..


Edit : backventilen ska nog sitta i / i närheten av tanken och den går till ventileringen av tanken så det borde inte ha något med ditt problem att göra tyvärr.

Edit igen : eller varför inte förresten.. Om backventilen till tank lutningen är dålig så att den inte suger i sig luft så får du vacuum i tanken medans du kör och sen när du stänger av så suger den tillbaka luften? Prova låta den stå med tanklocket lite uppskruvat och se.

Hur länge måste den stå förens förgasaren har tömt sig? Det tar lååång tid för bensin att dunsta där inne. flotören borde hålla sig stängd i månader om problemet beror på att det dunstar tills den öppnas.