ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: sBjörn skrivet 29 mars 2015 kl. 15:46:56
-
Hej!
Har just köpt min första fyrhjuling. Det blev en Yamaha Grizzly 600, från 2001.[ Invalid Attachment ]
Jag ska använder den i skogs- och jordbruk. Det viktigaste för mig är att kommer snabb till och in i skogen med motorsåg, röjsåg och tillbehör. Köra ut plantor, dra ut virke som är besvärlig att hämta med traktorn och flytta grejor på gården, stängselbygge. På vintern ska jag försöka att göra ett skidspår.
Nu efter att jag har använt den några dagar är jag riktigt nöjd. Det går väldigt bra att åka i terrängen. Och trots att den inte kan konkurrera med traktorn gick det också bra att dra ut några stockar.
Det enda som jag upplevde som problem var att den inte har en differentiallspärr fram. Flera gånger snurrade ett av framhjulen (på is och snö) medan det andra stod still. Jätte besvärlig tycker jag. Jag tror att diffen är bromsad lite gran på Grizzlin men jag är inte säker. Om den nu har någon broms i diffen är det inte säker att den fortfarande fungera efter 14 år. Hur bra ska det fungera? Finns det reservdelar för att bytta bromsen?
fundera också på att spärra differentialen helt. Köra bara på grusvägar eller i skogen. Men det blir kanske för svart att styra ändå.
Hur svart upplever ni som har diffspärr styrningen när den är aktiverad?
-
Idag lyfte jag upp fyrhjulingen för att prova differentialbromsens funktion.
När jag aktiverar 4wd snurra alla fyra hjul. Men om jag bara håller handen mot ett framhjul då stannar det direkt. Och det gick lätt att hålla hjulen. Jag tror inte att bromsen i differentialen fungerar.
Annars skulle hjulet som rotera bromsas lite grann och då skulle det stillastående hjul börja att rotera igen. Åtminstone skulle det vara svart att hålla i hjulet.
Eller förstår jag det fel?
Angående att spärra differentialen helt. Finns det ingen som har en differentialspärr som kan berätta hur svart det är att styra när den är aktiverad?
-
Jag tycker du ska glömma att spärra differentialen helt. Kör med lågt däcktryck ca 0,2-0,3bar. Hjälper inte det så kanske du borde fundera på kedjor. http://www.gooffroad.se/plogar-snoslungor/tillbehor-reservdelar-moose-snoplog/snokedjor-25x8-12.html Kedjorna hjälper ju också på barmark.
-
Jag har haft en Grizzly 600, köpte en ny 2001 och mig veterligen så fanns det ingen diffbroms fram på den, den var helt enkelt trehjulsdriven.
-
Är väl lamelldiff som alla andra gamla maskiner?
Kolla en sprängskiss så vet ni.
-
Är väl lamelldiff som alla andra gamla maskiner?
Kolla en sprängskiss så vet ni.
Jag hittar ingen sprängskiss till min Grizzly :dntknow:
-
Jag har haft en Grizzly 600, köpte en ny 2001 och mig veterligen så fanns det ingen diffbroms fram på den, den var helt enkelt trehjulsdriven.
Den är bara trehjulsdriven om du har bra grepp.
Men om ett framhjul står i luften eller på is och snurrar medan andra framhjulet som har bra grepp stå still, då har du brara två drivande hjul kvar! :cry:
-
Jag tycker du ska glömma att spärra differentialen helt. Kör med lågt däcktryck ca 0,2-0,3bar. Hjälper inte det så kanske du borde fundera på kedjor. http://www.gooffroad.se/plogar-snoslungor/tillbehor-reservdelar-moose-snoplog/snokedjor-25x8-12.html Kedjorna hjälper ju också på barmark.
Låg lufttryck har jag redan.
Hur mycket bättre grepp har man med rutmönstrade är det värd extra tusenlappen?
[ Invalid Attachment ]
Jag har rutmönstrade på traktorn men det är inte roligt att åka på grusväg med de. Är inte komforten bättre med enkla kättingar? Eller gör det inte så stor skillnad?
[ Invalid Attachment ]
-
Ringde till Yamaha verkstad igår. De tror inte att något är fel.
Men dessutom finns det inga reservdelar. Bara hela differentialen för 15.000kr :(
Vilka snökedjor rekommenderar ni?
-
Vad jag förstått är det bättre komfort med rutmönstrade..har enkla på ungarnas och det blir ett jävla skumpande på hardpack.Men funkar bra i skogen..stor skillnad ()p
-
Om det är bättre komfort plus att dragkraften är bättre...
Då är valet alltså inte svart om de inte skulle kostar dubbelt så mycket :-\
-
Jag hittar ingen sprängskiss till min Grizzly :dntknow:
World of Powersports tycker jag har en bra samling med sprängskisser.
http://www.worldofpowersports.com/oeparts.html (http://www.worldofpowersports.com/oeparts.html)
-
nr18... http://fiche.worldofpowersports.com/wps/showmodel.asp?Type=13&make=yamahaatv&a=201&b=27&c=0&d=-DIFFERENTIAL---FRONT
Det är kanske fel olja i den
-
World of Powersports tycker jag har en bra samling med sprängskisser.
http://www.worldofpowersports.com/oeparts.html (http://www.worldofpowersports.com/oeparts.html)
Tack för länken!
Nr 18 i ritningen är sammansätt av många olika komponenter :cry:
Skulle vara intressant hur det ser ut in i.
Blir väll liknande som det här.
[ Invalid Attachment ]
-
Det är kanske fel olja i den
Vad ska det var för olja?
Om det nu är fel olja, blir det då bättre efter att man bytt olja 2 gånger med några körtimmer mellanrum?
Köpte den nyservad av en Yamaha säljare. Då skulle de väll har bytt alla oljor. Men det var kanske fel olja innan.
-
Om man nu bygga in två kullventil i bromsledningen då kunde man bromsa hjulet som snurar. Men det höjer nog inte säkerheten av själva bromsanlägningen. :headbang:
-
För alla som förstår lite tyska, här finns det en hel del information över olika differentialer.
http://www.limitedslip.de/funktionsweise.html
http://www.limitedslip.de/lamellensperre.html
-
Den är bara trehjulsdriven om du har bra grepp.
Men om ett framhjul står i luften eller på is och snurrar medan andra framhjulet som har bra grepp stå still, då har du brara två drivande hjul kvar! :cry:
Min var på det viset, alltid det framhjul som var i luften som snurrade, tröttnade
efter ett tag och köpte en 660 istället. Är det inte så en differential fungerar, att det hjul som går lättast det är dit kraften går?
-
Om oljan är bytt vid Yamaha service så är det kanske bara att leva med den egenskapen. Eller bygga om bromsarna :headbang:
-
Eller såär det en "åf-service" dvs det är lätt att skriva "nyservad" men ofta är det odokumenterat och tvivelaktigt. Men vad vet jag...
-
Eller såär det en "åf-service" dvs det är lätt att skriva "nyservad" men ofta är det odokumenterat och tvivelaktigt. Men vad vet jag...
Motoroljan ser ny ut. Men om det är ny/rätt olja i differentialen :dntknow:
Vad ska det vara för olja? Samma som för våta bromsar alltså hydraulolja (UTTO)?
-
Nej, inte hydraulolja. Transmissionsolja ska det vara. På Grizzly 700 så ska det vara SAE80 API GL-4 Hypoid olja. Skulle tro att du ska ha detsamma.
Prova denna: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-Limited-slip-SAE-80W-90-369750/ (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-Limited-slip-SAE-80W-90-369750/)
Eller denna: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-helsyntetisk-75W-90-36997/ (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-helsyntetisk-75W-90-36997/)
Eller så köper du någon dyr märkesolja med samma egenskaper ()p
-
Förstår inte problemet,den fungerar ju precis som den är konstruerad för att göra,driva på det hjul som snurrar lättast...den kommer aldrig bli en stenkrypar maskin.då lär du ha nån typ av diffspärr, och det finns inte på din maskin.Sen är det väl inte fel att byta olja i diffretialerna nån gång ibland men den kommer inte driva nå bättre för det.
-
Förstår inte problemet,den fungerar ju precis som den är konstruerad för att göra,driva på det hjul som snurrar lättast...den kommer aldrig bli en stenkrypar maskin.då lär du ha nån typ av diffspärr, och det finns inte på din maskin.Sen är det väl inte fel att byta olja i diffretialerna nån gång ibland men den kommer inte driva nå bättre för det.
Det är klart att det aldrig blir som en spärrad differential. Men den är bromsad. På den tyska sidan som jag postade så står det att många racingbilar köra med lamelldifferential. Och beroende på inställningen kan den vara nästan helt spärrad. Men det står också att man behöver att byta lameller regelbundet.
Om jag har tid och lust tar jag kanske isär differentialen och kolla hur den är uppbyggt.
-
Nej, inte hydraulolja. Transmissionsolja ska det vara.
Har läst någonstans att man ska tar hydraulolja. Och det har jag hemma ;)
Men då vet jag att jag inte ska tar det.
-
Inte omöjligt att det ska vara lika olja som i kawasaki diffen ....dvs en kombi hydral/transmitions olja för våta bromsar.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Kombiolja-36994/
På bruteforcen har du en snarlika fram diffretial,men den har ett handtag där du pressar ihop för att få lite låsning,men med stora hjul med stora klackar så orkade inte den driva på båda fram.
Men du har ju ingen sån funktion...eller en svällande siliconolja alá can-am´s visco lok.På vilket sätt menar du att du ska kunna bromsa den då?Finns det nån ställ skruv på diffen?
-
Har läst någonstans att man ska tar hydraulolja. Och det har jag hemma ;)
Men då vet jag att jag inte ska tar det.
Rätt olja är ju väldigt viktigt.
Kan du inte frambromsa när du behöver "diffa" då?
Annars är nog maskinbyte det enklaste :)
Edit: Ska den renoverasfår du ju kontakta personen/företaget du köpte den av. Men risken är ju såklart att funktionen fungerar exakt som den ska.
Ska du lösa problemet kan du köpa "detroit locker" kit till den. Men då får du åka med låst framdiff med allt vad det innebär. Det finns nog en anledning till att de nyare yamporna har låsbar diff :)
-
På vilket sätt menar du att du ska kunna bromsa den då?Finns det nån ställ skruv på diffen?
Nej det finns ingen ställskruv. Men det går kanske att shimsa lameller. Så att man höjer trycket på bromslameller. Men jag tror att de är helt utsliten efter 14 år. Det måste ju blir slitage på de.
-
Hej.
Det är inte säkert att du har diffbroms, bara för att sprängskisserna visar det.
Det visar det på min Kodiak 400 -95 också på sprängskisser från USAsidor, men den har helt öppen framdiff, och alltid haft.
Även om diffbromsen är tokslut, så borde du känna ett motstånd med upplyfta framhjul.
Ett oljebyte är aldrig fel, men även om du har difffbroms som slutat funka pga fel olja,, och du nu häller i rätt olja, så är skadan redan skedd.
Micke.