ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: gransed skrivet 27 januari 2015 kl. 14:21:56
-
Krävs ett relä vid inkoppling av ledramp?, lr funkar det att koppla direkt på helljuset?
-
Relä... och avsäkra matningen separat.
Även om det är led så kan en ramp vara på ett antal watt.
-
Tackar för snabbt svar!
-
Antar att det även gäller vid montering av 2 mindre arbetsljus?
Kanske korkad fråga, men den som inget frågar får inget veta!!
-
Jag har tre extra led ljus inget relä bara extra säkring funkar kanon.
-
Allt är ju ett val i livet och jag tror när dom byggde hjulingen (oavsett märke) så valde dom en så tunn kabel som möjligt som klarade av belastningen på orginal ljuset.. och om man ska sätta dit en ramp eller lite mera än bara några watt så skulle iaf jag dra ny matning och avsäkra det (så näta plus som möjligt) sedan använda relä eller knapp för at tända och släcka..
Fungerar nog att överbelasta kablar men som kan smälta och orsaka brand är inte roligt..
Jag skulle dra ny kabel .. :)
-
Precis som qbtq säger så är alltid reläer att föredera och befintliga kablarna från lyse är ofta väldigt tunna.(kvadrat) Kvadraten på kabeln hänger ihop med längden och hur mycket den skall belastas.
Hänger man på mera saker på en tunn kabel så är det alltså inte säkert att den klarar det, och skall man dra nya kablar så är det busenkelt att i samma veva koppla in ett relä.
Har man en dyr maskin så känns det lite dumt att snåla på reläer och kabel som oftast bara kostar några tior extra. Vill man lägga till några spänn extra så finns det ju reläer som är ip-klassade och med "inbyggd"säkring.
Här är en bra sida för att få ett hum om hur kraftig kabel man bör använda.
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
-
Jag förespråkar reläer för det mesta, men när jag monterat arbetsljus på våra fyrhjulingar har jag hoppat över det. Men då har jag relativt små ljus med låg effekt, och har dragit separat matning med 2,5-kvadratskabel. Borde räcka till 2x18 watt.
En stor ramp på en massa watt? Relä, definitivt.
-
2,5 kvadratskabel räcker bra till. Med separat kabel till batteriet går lamporna att tända fast nyckeln är bort. Så skall det inte vara. :)
-
2,5 kvadratskabel räcker bra till. Med separat kabel till batteriet går lamporna att tända fast nyckeln är bort. Så skall det inte vara. :)
Såvida man inte har ett relä med styrström från tändning/hel/halvljus ;)
-
Det stämmer, men många drar kablar direkt från batteriet ytan relä. ^-^
-
Jag tycker allt att små strömsnåla extralampor visst kan vara tändbara utan tändningen tillslagen. Perfekt om håller på och lastar eller pillar och inte vill ha maskinen på. Med exempelvis 40w kan lampan vara tänd en hel dag med ett normalstort fyrhjulingsbatteri.
Bara kolla så man inte glömmer det på bara.
-
Håller med hell-man... ( Faan har jobbar ju med dessa trådar och skit) Hade nerräkning på när du skulle dyka upp här..
25:- är inte många kronor då är det anpassat upp till 110W totalt..
Eller 34.75 för upp till 250W
Billig försäkring..
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Monteringssats-for-extraljus-42686/
-
Jag tycker allt att små strömsnåla extralampor visst kan vara tändbara utan tändningen tillslagen. Perfekt om håller på och lastar eller pillar och inte vill ha maskinen på. Med exempelvis 40w kan lampan vara tänd en hel dag med ett normalstort fyrhjulingsbatteri.
Bara kolla så man inte glömmer det på bara.
Bygg en Hell-timer ()p
-
Jag tycker allt att små strömsnåla extralampor visst kan vara tändbara utan tändningen tillslagen. Perfekt om håller på och lastar eller pillar och inte vill ha maskinen på. Med exempelvis 40w kan lampan vara tänd en hel dag med ett normalstort fyrhjulingsbatteri.
Bara kolla så man inte glömmer det på bara.
Helman har säkert en stort batteri på sin Honda om lampan brinner en dag, eller så är dagarna kortta i Tibro. 40w:12v=3.33a
-
Helman har säkert en stort batteri på sin Honda om lampan brinner en dag, eller så är dagarna kortta i Tibro. 40w:12v=3.33a
()p ()p Tibro ÄR ett mörker.. så dagarna är korta.. :lol: :lol: :lol:
-
En stor fyrhjuling har batterier runt 20 Ah => 6h med 40W. Jag är sällan ute längre. Och skulle jag vara det kan jag väl starta motorn då. Surisar.
-
Surisar.
8)
-
En stor fyrhjuling har batterier runt 20 Ah => 6h med 40W. Jag är sällan ute längre. Och skulle jag vara det kan jag väl starta motorn då. Surisar.
Efter 6 timmar är Hondan aldeles död, hörs int ett klick.Högs 0.5ah kvar i batteriet. :hmmm:
-
Med separat kabel till batteriet går lamporna att tända fast nyckeln är bort. Så skall det inte vara. :)
Varför ska det inte vara så? Vi är ofta ute och grillar i skogen, då brukar jag slå på arbetsbelysningen eller backlampan som ljuskälla. Inte fan vill jag ha fyrhjulingen stå på tomgång hela tiden, alternativt med tändningen på och motorn avstängd.
Visst kan det krångla till det om någon unge lyckats tända någon belysning när fyrhjulingen står i garaget och sedan gått därifrån. Men jag har både batteriladdare, startkablar och ryckstart (i alla fall på den ena)...
-
Det går att koppla direkt men inget att rekommendera för andra.Själv skrev du varför. ()p
-
Efter 6 timmar är Hondan aldeles död, hörs int ett klick.Högs 0.5ah kvar i batteriet. :hmmm:
Hondan är ingen riktig fyrhjuling. Den har ju ett mikroskopiskt batteri. Jag skulle själv aldrig ha lyse som inte kräver tändning, men att skrämma folk från lite snabbpill med krav på reläer osv är onödigt.
-
Hondan är ingen riktig fyrhjuling. Den har ju ett mikroskopiskt batteri. Jag skulle själv aldrig ha lyse som inte kräver tändning, men att skrämma folk från lite snabbpill med krav på reläer osv är onödigt.
Jag är inte redigt med på vad som skrämmer med ett relä? Tar inte många sekunder extra att koppla in ett sådant. Skrämselpropagandan låg väl mera i att inte använda för klena kablar eller att koppla in sig på befintliga kablar.
-
Finns ju ca 200 trådar här om "hur ska jag koppla ett relä".
-
Finns ju ca 200 trådar här om "hur ska jag koppla ett relä".
Och med det vill du ha sagt :hmmm:
-
...att "folk" kanske tycker det är svårt? Inte f*n vet jag. Skit i det då. Gör som ni vill.