ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: bigbjornloser skrivet 19 oktober 2014 kl. 17:21:40
-
Nu till mitt sista "problem" med min Linhai 400.
Tycker den laddar helt sjukt dåligt.
Laddningen ligger på 12,2V på tomgång och ca 12,4V vid 5000rpm.
Kan batteriet vara dåligt? Kommer bara upp i 12,6V när jag laddar det fullt, så helt bra är det ju inte, men laddningen borde ju vara högre ändå kan jag tycka.
Sätter jag sedan på lyset så ligger laddningen på ca 11,8V vilket betyder att efter några timmar så bara dör hojen.
Tips på felsökningshjälp vore väldigt tacksamt.
-
14.4 volt skall det vara om du kör en laddare mot batteriet.
Är det lägre spänning så är det troligen kortis i en cell.
Linhai laddar dåligt, bara precis så det räcker till lyset, i vart fall gjorde min 300SE det.
-
Kopplade precis på laddaren och den börjar på 12,8V och stiger sakta hela tiden. Ska kolla vad den stannar på sen. Jag tycker dock att laddningen borde ligga på ca 13V åtminstone från regulatorn om den ska klara att hålla laddningen med lysen igång, inte under 12V. Ska prova att koppla loss pluspolen sen och mäta och se om den drar någon tjuvström.
-
Har du inget annat batteri att prova med?
När du mäter laddspänningen med batteriet anslutet blir det lite fel.
Laddspänningen från batteriladdaren (på bänken i garaget) eller laddregulatorn bör ju mätas med batteriet frånkopplat. Annars blir ju ett dåligt/urladdat batteri en belastning som resulterar i spänningsfall.
Som du skriver så stiger ju spänningen allteftersom det laddas.
-
Har du inget annat batteri att prova med?
När du mäter laddspänningen med batteriet anslutet blir det lite fel.
Laddspänningen från batteriladdaren (på bänken i garaget) eller laddregulatorn bör ju mätas med batteriet frånkopplat. Annars blir ju ett dåligt/urladdat batteri en belastning som resulterar i spänningsfall.
Som du skriver så stiger ju spänningen allteftersom det laddas.
Har ju tyvärr inte det.
Blir nog att åka och köpa ett nytt batteri imorgon iallafall.
Börjar nog bli dags hur som helst. Synd att det inte får plats ett större batteri i batterihållaren bara. Hade gärna klämt dit ett 18-20Ah istället när man ändå byter.
Ska mäta vad laddströmmen visar när batteriet är helt nyladdat.
Kan ju hända att det ligger högre än de 12,4V som man lyckades kräma ur det innan. Skulle det visa närmare 13V när det är nylagad när man varvar så bör det ju bara batteriet som är boven eller?
Vad jag önskar att man vore bättre på el...
Ska hur som helst beställa hem och byta ut alla lamor mot LED för att hålla nere förbrukningen. Med lyset igång så blir besparingen ca 80W.
-
Dra igång maskinen.
Koppla loss batteriets pluspol.
Anslut voltmeter mellan maskinens plus och minuskabel.
Varva upp till fullvarv.
Läs av spänningen.
Har du INTE över 14V är laddregulatorn paj.
-
Laddade upp batteriet fullt och lät den gå på tomgång i 2 min och stängde sedan av. Mätte då upp 12,8V i batteriet.
Startade sedan upp den och varvade upp till 5000rpm och då visade laddningen 14,03V med batteriet fortfarande inkopplat.
Det låter väl ändå som att batteriet har gjort sitt då?
-
Kopplade loss pluspolen när den var uppstartad och fick 13,9V på tomgång utan lyset på. Hejdå batteriet :(
Ska ända klämma in LED runt om. Hatar det gula ljuset ;)
-
Ja, det är nog ine helt friskt. ()p
-
Samma problem igen... typ.
När jag mätte laddningen sist så var det bara på första läget på tändningslåset. Den visar nu 14,72V vid 5000rpm.
Idag så mätte jag även när batteriet var urkopplat på andra läget på tändningslåset (all belysning igång) och då visar den bara 7V....
Vad kan vara fel? :hmmm: :cry:
-
Laddregulatorn är slut.
-
Laddregulatorn är slut.
Är den det trots att den laddar fullt på första läget i tändningslåset?
-
Problemet är löst. Till alla som har problem med laddningen. Kontrollera tändningslåset!
Lossa tändningslåset och lyft på gummit i botten. Ta sedan elektronikspray och spraya och gnugga alla kontakter med en tandborste. Var speciellt noga med den blå/vita kabel och den svarta. De anslutningarna ligger väldigt nära varandra och styr allt som har med hel/halvljus att göra. Mina hade lite lite lite oxidering vilket ledde till krypströmmar. Spraya sedan allt med skyddslack för lödning för att försegla ytan och för att slippa liknande problem igen (förhoppningsvis).
Nu laddar den 8,8V med lyset på vid tomgång och 14,2V vid 5000rpm.
Det är långt ifrån lika bra som med bara parkeringsljus (14,4V på tomgång) men ändå helt ok.
Pluggar man bara in LED lampor runt om nu så ska det nog vara fulladdat batteri för alltid.
-
Åh fasen. Bra att det löste sig. Jag har aldrig varit med om det du råkade ut för. Man lär sig hela tiden! :sunny:
-
Ja jag önskar att jag kunde mer just nu, för gick det höja 2V bara genom att fixa lite krypströmmar vid tändningslåset så borde det finnas fler ställen att jobba med för att öka på det ännu mer :DV
Skulle gärna ta mig en titt inne i switchen för hel/halvljuset. Ska se idag när jag kommer hem om det går att öppna den. Även jorden och strömmatningen till lyset borde man kanske kolla närmre på.
Någon som vet vart lyset jordas någonstans såhär på rak arm?