ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: scrambler skrivet 4 oktober 2014 kl. 18:03:24
-
Nu börjar originaldäcken att bli slitna, så det är dags att se sig om efter nya.
Kör plog på vintern, samt terräng och lite mud på sommaren.
Dom går även en del asfalt på sommaren, och har märkt att det sliter enormt.
Någon med erfarenhet vilka som funkar bra?
Reda tips med förslag på köpställe vore nice!
-
Maxxis bighorn funkar klockrent på det mesta, + att dom inte slits så förbaskat på asfalt.. Halv dyra men håller lääänge.
-
Just det, de är billigare om du beställer från löffler quads från Tyskland.
-
Dock kanske inga världsmästare på lera, men antagligen bättre än däcken du har nu. :-P
-
kenda bear claw Kör många samer med ett riktigt bra däck. och den går att repa för den har gummi många andra däck har så mycket plast.
-
Itp mudlite XTR kanske kan vara något oxå?
-
kenda bear claw Kör många samer med ett riktigt bra däck. och den går att repa för den har gummi många andra däck har så mycket plast.
Finns ett modernare bearclaw nu oxå HTR heter dom nyare, men gamla bearclaw är grymma oxå.
-
ITP är lätta däck för dom har klena sidor innehåller lite gummi å mycket plast.
-
ITP är lätta däck för dom har klena sidor innehåller lite gummi å mycket plast.
Ok
-
Dessa får det nog bli http://www.gooffroad.se/dack-atv/dackpaket-12/27-paket/maxxis-bighorn-27-pkt.html
-
Glöm inte att beställa till 14 tums fälg, du länkade till 12 tum :-P
-
Glöm inte att beställa till 14 tums fälg, du länkade till 12 tum :-P
Nej då! Det ska jag inte göra. Ville bara visa bilden.
-
Har du hittat Bighorn 27:or för 14-fälg?
-
Precis, Bighorn 27" för 14" fälg kan nog bli ganska svårt då dem inte ens säljs i staterna, då får man nog köra på någon "kopia".
-
Har du hittat Bighorn 27:or för 14-fälg?
Nej endast 26"
Skulle dock vilja ha 27 eller kanske 28, så det kanske blir andra däck.
-
28 för 14 finns...
-
28 för 14 finns...
Vart hittar du dom?
Eller finns det någon nackdel med 28"
-
Har inte letat, men vet att de finns.
Och klart det finns nackdelar med större hjul.
Mer svaj, mer vikt, annan utväxling, mer tyngd, högre tyngdpunkt osv...
Ifall man busar och sladdar mycket så hade jag nog kollat på lite mindre hjul... kanske 26:or..
I terrängen är dock oftast större=bättre.
...men en Scrambler är ju ingen renodlad terängmaskin så det beror ju på hur du använder den vad som passar.
Och när man ändå är inne på nackdelar så även om BH är riktigt bra så finns det nackdelar även med de och då tänker jag främst på greppet i sidled.
-
Har inte letat, men vet att de finns.
Och klart det finns nackdelar med större hjul.
Mer svaj, mer vikt, annan utväxling, mer tyngd, högre tyngdpunkt osv...
Ifall man busar och sladdar mycket så hade jag nog kollat på lite mindre hjul... kanske 26:or..
I terrängen är dock oftast större=bättre.
...men en Scrambler är ju ingen renodlad terängmaskin så det beror ju på hur du använder den vad som passar.
Och när man ändå är inne på nackdelar så även om BH är riktigt bra så finns det nackdelar även med de och då tänker jag främst på greppet i sidled.
Ska ta en funderare på detta. Tack för input iaf, det var nyttigt.
-
Bighorn är även stora i storleken så 26 kanske räcker?
-
2.0 är bra mycket lättare men givetvis tunnare också. Kör med 26" 2.0 och dom är roligare än mina gamla 25" BH som var riktigt tunga.
-
2.0 är bra mycket lättare men givetvis tunnare också. Kör med 26" 2.0 och dom är roligare än mina gamla 25" BH som var riktigt tunga.
Är det stor skillnad mellan vanliga BH och 2.0?
-
Är det stor skillnad mellan vanliga BH och 2.0?
2.0 är lättare och har lite glesare mönster.
Mindre gummi, lättare att få punka.
-
2.0 uppges lättare och det stämmer säkert...
Men man får kolla specifik dimension ifall man skall ha det som argument.
Kollar man tex 26x11-14 så uppges de väga 27,2
...medan 26x11-14 i vanliga BH uppges väga 27,5
Den skillnaden är alltså försumbar.
(siffrorna är i pounds så i gram blir det 136)
-
2.0 uppges lättare och det stämmer säkert...
Men man får kolla specifik dimension ifall man skall ha det som argument.
Kollar man tex 26x11-14 så uppges de väga 27,2
...medan 26x11-14 i vanliga BH uppges väga 27,5
Den skillnaden är alltså försumbar.
(siffrorna är i pounds så i gram blir det 136)
Har dock bara jämfört med mina egna däck och då var 25/10-10 bra mycket tyngre än 26/11-12.
-
...och jag har bara gått efter nån amerikansk lista... sååå det kan ju vara total fel också.
(dvs inte något Maxxis själva har på nån sida)
-
...och jag har bara gått efter nån amerikansk lista... sååå det kan ju vara total fel också.
(dvs inte något Maxxis själva har på nån sida)
Dvs att man inte kan lita på någon ()p
-
Precis, Bighorn 27" för 14" fälg kan nog bli ganska svårt då dem inte ens säljs i staterna, då får man nog köra på någon "kopia".
Bighorn 27/14 finns hos de flesta handlare, Mats Skog & Fritid AB eller Nacka Värmdö Maskin är några som har. Jag fick mina idag så visst finns de, och inget problem med att få tag på.
-
Bighorn 27/14 finns hos de flesta handlare, Mats Skog & Fritid AB eller Nacka Värmdö Maskin är några som har. Jag fick mina idag så visst finns de, och inget problem med att få tag på.
Bra! Skall opp till Johan i slutet av månaden för service, då ska ja kolla med honom om bighorn 27/14.
-
Bra! Skall opp till Johan i slutet av månaden för service, då ska ja kolla med honom om bighorn 27/14.
Jag beställde mina av Johan, kom idag på en pall så fint så. Ligger nu å väntar på montering :)
-
Jag beställde mina av Johan, kom idag på en pall så fint så. Ligger nu å väntar på montering :)
Vill du ange vad dom kostade?
-
Vill du ange vad dom kostade?
Inte en aning faktiskt, köpte i samband med att jag beställde min maskin.
Men här ser du vad NVM tar för däcken: http://www.nvmaskin.se/shop/butik/maxxis-bighorn-2-0/
Annars så är ju GoOffroad bland de som är billigast på däck.
-
Inte en aning faktiskt, köpte i samband med att jag beställde min maskin.
Men här ser du vad NVM tar för däcken: http://www.nvmaskin.se/shop/butik/maxxis-bighorn-2-0/
Annars så är ju GoOffroad bland de som är billigast på däck.
Ja jag får kolla med Johan, ev är ett byte av maskin på G också. Köper det mesta av Johan.
Vad köpte du för maskin?
-
Ja jag får kolla med Johan, ev är ett byte av maskin på G också. Köper det mesta av Johan.
Vad köpte du för maskin?
Men... Vad ska du köpa för hjuling nu då??
-
Ja jag får kolla med Johan, ev är ett byte av maskin på G också. Köper det mesta av Johan.
Vad köpte du för maskin?
Scrambler 1000 vart det så klart :)
-
Men... Vad ska du köpa för hjuling nu då??
Funderar på en scrambler 1000, eller en UTV.
-
Vad har du för maskin dunf ?
-
Vad har du för maskin dunf ?
Scrambler 1000 :)
-
Scrambler 1000 :)
:headbang:
-
Lyfter tråden lite här. Är det nån som åker på BH 27´ och origfälg? Vad blev det för däck för dig "Scrambler"?
-
Lyfter tråden lite här. Är det nån som åker på BH 27´ och origfälg? Vad blev det för däck för dig Scrambler?
Har inte scrambler 14"?
Finns säkert på någon sida någonstans, men minns jag rätt är det 26x14 som gäller.
-
bighorn 27" på en scrambler kan du glömma ;D...
-
Varför?
-
bighorn 27" på en scrambler kan du glömma ;D...
Jag kör med 27/14" på min scrambler och undrar också varför man kan glömma det?
-
Jag kör med 27/14" på min scrambler och undrar också varför man kan glömma det?
Om jag inte missminner mig är Bighorns1orna större än 2orna (som jag har förstått att du har?).
-
Dunf! Kör du Bh 2.0 o origfälg?
-
bighorn 27" på en scrambler kan du glömma ;D...
Can Am mobbing i vanlig ordning :cry: :cry: :cry: ':)
-
Ingen CA mobbing.. Jag har 27" ITP Mudlite XTR på min Scrambler och bakdäcken tar i bak kant på baljorna/skärmen i vissa situationer. Hål i plasten som resultat.
När maskinen står stilla är det ca: 2cm luft i mellan så allt såg bra ut,
men grejorna rör sig när man kör,, då händer det saker.
27" Mudlite XTR tror jag är något mindre än 27" Bighorn så väldigt tveksam till att 27" BH skulle funka.
-
Dunf! Kör du Bh 2.0 o origfälg?
BH 2.0 på orginalfälg ja.
-
Ingen CA mobbing.. Jag har 27" ITP Mudlite XTR på min Scrambler och bakdäcken tar i bak kant på baljorna/skärmen i vissa situationer. Hål i plasten som resultat.
När maskinen står stilla är det ca: 2cm luft i mellan så allt såg bra ut,
men grejorna rör sig när man kör,, då händer det saker.
27" Mudlite XTR tror jag är något mindre än 27" Bighorn så väldigt tveksam till att 27" BH skulle funka.
Som sagt, jag har BH 2.0 27/14 på min scrambler och det funkar utmärkt. Jag har dock skurit ner skärmkanten ca 3cm, jag har inte fått något innerskärms rassel i alla fall.
Just nu så kör jag med Maxxis Zilla 28/14 + REBLR fälg på och de är ca 1cm högre än ett BH 2.0 och inget innerskärms rassel där heller. Å andra sidan så kör jag mera lera med de däcken.
-
Hmm. Ja Zilla däcken är väl små i storlekarna, så det kan väl förklara varför skillnaden är så liten. Reblr ( vill ha) fälgen har väl kanske lite annan offset än orig också, så det kanske hjälper till att hålla fritt. Zilla är ju ett intressant alt till BH 2.0, visserligen mer mudbetonat men jag vet att det går åka riktigt fort med dom. Hur upplever du skillnaden mellan däcken, Carlisle, BH 2.0 , Zilla när man åker på lite snabbare? Tack till alla för all info så länge.
-
Hmm. Ja Zilla däcken är väl små i storlekarna, så det kan väl förklara varför skillnaden är så liten. Reblr ( vill ha) fälgen har väl kanske lite annan offset än orig också, så det kanske hjälper till att hålla fritt. Zilla är ju ett intressant alt till BH 2.0, visserligen mer mudbetonat men jag vet att det går åka riktigt fort med dom. Hur upplever du skillnaden mellan däcken, Carlisle, BH 2.0 , Zilla när man åker på lite snabbare? Tack till alla för all info så länge.
Personligen så tycker jag inte zillan gör sig alls på grusväg, asfalt kör man inte annat än om man måste, typ transportsträcka. Känns kanon i grusgrop ala mycket sand tycker jag. I skogen/lera gör den väl sig allra bäst.
Zillan känns "spårigare" i högre hastighet än både BH/Carl tycker jag, då föredrar jag nog faktiskt BH och sen Carlisle.