ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: hell-man skrivet 18 september 2014 kl. 18:14:45
-
Idag kom ett paket från Robban med massa skoj!
En warnwinch med kompletta tillbehör förutom wire/lina.
Nu är de stora frågorna hur man ska ha det?
Ska den sitta fast inknölad där nere i fram? Eller är det bättre på racket? Jag tänkte ha den flyttbar, mellan fram och bak. En del av prylarna som följde med är väl just för detta? Hur gör man med kablaget då? Har man en kontakt i fram och en i bak, eller hur gör man?
Som ni förstår har jag som quadkille NOLL koll på sånt här. Lite input vore bra.
Jag kommer INTE använda den till ploglyft.
-
Vill du jag ska gå ut och ta bilder på hur det ser ut på min maskin? Om det kanske kan vara till någon hjälp?
-
Eftersom du inte ska lyfta plog så spelar inte den vinkeln någon roll.
Jag skulle sätta den där nere fram och på racket bak.
Snyggare att ha den i hålet fram än på racket + att man kan ha något annat på racket om man vill ha det.
På racket bak för den blir ivägen annars känns det som.
Du drar kablage både fram och bak så det bara är att dra ur kontakten när man vill flytta
-
Tjuvkika lite på din bonne, men jag lär behöva bilder för att förstå allt. När du säger nere fram, menar du framför själva bumpern då? Bakom/innanför känns ju bara knöligt när man vill flytta!
-
Där nere i "hålet" visst blir det lite krångligare att flyta men när man lärt sig är det inga problemas, tycker även det är finare än som på den svarta grizzlyn där den sticker ut framför bumpern
-
Honda mudding? :dntknow:
-
Honda mudding? :dntknow:
Äh. Det lockar inte alls. Jag hade inte tänkt köpa winch men detta var liksom oemotståndligt!
Jag ska kika om den kan sitta innanför bumpern OCH vara flyttbar. Vore kanske optimalt.
Måste skaffa såna fina kontakthandskar med! ()p
-
Jag tycker absolut att du ska ha den flyttbar uppe på racket. Då kan du ha den fram/bak eller inte alls. Du drar plus o minus från batteriet till Kontaktor sen drar du kabel till fram och bak vinsch med några sorts rejäla kontakter, hade tyvärr inga att skicka med. Platterna monterar du med U klammer av lämplig storlek.
Det blir en del kabeldragning men det är ju kul att skruva ;)
Lycka till..
-
Sen är jag tveksam till att du får dit en 3,0:a i fronten på din men kan ha fel där..
-
Sen är jag tveksam till att du får dit en 3,0:a i fronten på din men kan ha fel där..
Hahaha, ja, det är väl ungefär här jag har kört fast i projektet! :lol:
Men utan "flyttaPlåten" går den nog att få in om man drar den direkt runt ramen mellan/innanför lamporna. Min dröm är att ha ena flyttaPlåten där inne så att den sitter där i normalfall, men vid behov enkelt kan flyttas till bakracket. Men det ser f*n mörkt ut.
Hur funkar racket att dra i om man fastnat då? Håller det?
På elfronten blir det ju precis som du sa, jag sneglade lite på laddhandskarna till truckarna på jobbet idag. ':)
-
Lite bilder :sunny:
-
Det viktigaste på plats. Knappen. Jag körde ju fast på mekinstallationen så jag började med det jag begriper mig på ()p
Notera att jag flyttade ploglyftsknappen närmast tummen för att ha den lättillgänglig. Innanför den hamnade winchknappen. Detta öppnar ju lite för winchdriven plogvinkling när vi kommer dit!
-
Börjar tvivla på forumets kompetens. Inga ideer någon? Är det bara Robban som har koll?
-
racket verkar ju hålla bak iaf för där sitter ju vinschen på ena grizzlyn och det händer ju att man kopplar i något och sen tar lite sats
-
Racket håller bra, jag har aldrig slitit sönder något eller ens krökt det.. ()p
-
Racket håller bra, jag har aldrig slitit sönder något eller ens krökt det.. ()p
Bra! Då kör vi på det! Blir ju sjukt mycket smidigare!
-
om man ska ploga eller dra riktigt tungt så ska främre racket förstärkas med hondas bröstplåt (så stod det iaf på dom jag monterade på 12:ans 420 och 500)
men använder man med förstånd så håller det, och det gäller ju allt egentligen.
-
om man ska ploga eller dra riktigt tungt så ska främre racket förstärkas med hondas bröstplåt (så stod det iaf på dom jag monterade på 12:ans 420 och 500)
men använder man med förstånd så håller det, och det gäller ju allt egentligen.
Jag har ju annan winch för plogning och om jag känner mig själv rätt lär jag experimentera en del med winchen så den får sitta på racket tills jag tröttnar på att ha den ivägen. Då knäpper jag antingen loss den på 10 sekunder eller flyttar ner den till ett annat ställe.
Några fantasibelastningar har jag svårt att se.
-
Hade det vart jag så hade jag monterat den på racket och när du inte åker i skogen så är det ju bara att montera av den smidigt.
-
Jag hade satt den nere i fronten fram och sen bak på den plåten på racket. Ser ju bättre ut om vinschen sitter där nere än på racket fram ()p
-
Jag hade satt den nere i fronten fram och sen bak på den plåten på racket. Ser ju bättre ut om vinschen sitter där nere än på racket fram ()p
Jo... men den är ju nästintill omöjlig att få plats med i fronten. Jag sätter den gärna där men jag saknar ideer hur man ska få in den. Lossa en lykta?
-
När hell-man ställer ödmjuka frågor här drar iaf jag öronen åt mig... hrm... slipad herre det där.
Så grundfrågan hoppar jag över... och följer istället min sedvanliga stig att försöka trigga nya idéer framför att dividera om redan färdiga lösningar.
Något man sällan (om ens någonsin?) ser på fyrhjulingar är något som militära fordon använt sig av under massor utav år, nämligen centrumvinsch.
De har sedan rör/block/linledare framåt och bakåt och man kan då arbeta åt vilket håll man vill, med EN vinsch.
Vissa fyrhjulingar har det tight i fronten nertill, andra har låda på racket (Polaris är inte byggda alls för rackmontage) osv osv... och när man kör fast kan det vara bra att kunna dra sig BAKÅT, det var ju där man hade fäste senast.
Framåt kan det ju vara ännu mer skit.
Många hjulingar har outnyttjad plats precis bakom motorn.
Kika och sätt ev vinschen där (vet ju inte hur denna moped är uppbyggd) och dra ut vajern baktill.
...och fixa sen även en lösning för att få ut den framtill.
Kroken kan man lossa med bult och saxsprint.
Bilbilder:
(http://army-uk.com/stock/fotobig/8_IMG_2218.JPG)
(http://www.canadianmilitarypattern.com/Resources/InformationShare/cgtchas2.jpg)
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=41655.msg372021#msg372021
Kanske kan du hitta nåt intressant här.
-
Tyvärr är winchen för stor för att få plats mellan lamporna i fram. Jag gjorde ett seriöst försök idag men det är bara att glömma. Så det blir rackmontage. Pressade ner relä och kablage i lilla prylfacket där ploglyftens relän redan låg. Blev finfint.
-
Fästplattan fick några nya hål och lite färg för syns skull.
-
Notera att linstyrningen inte behöver vara dikt an vinschen, den kan ju vara någon annanstans.
På nån maskin hade jag den tex hemma.
Det spar massa plats.
-
Notera att linstyrningen inte behöver vara dikt an vinschen, den kan ju vara någon annanstans.
På nån maskin hade jag den tex hemma.
Det spar massa plats.
Perfekt om man ska hemåt. Är man på bortväg kan det ju vara opraktiskt.
Det är alltså avständet mellan lamporna som begränsar. Och jag vill ha både winch och styrning på samma platta för snabb flytt.
-
Hoppas alla är med på att primära syftet inte är att dra mig upp ur bajs. Denna winch ska mer förverkliga alla galna ideer jag har....
-
Blir det vinsch reglerad taklucka på kampern nu då?
-
Blir det vinsch reglerad taklucka på kampern nu då?
Hahah...nja. Lite sugen på att bygga en mobilkran. Till att börja med.
-
Dom här ska vara bra linan nöts inte lika mycket.
http://www.atvhuset.se/moose-pulley-kit/11580-0
http://www.atvhuset.se/warn-dubbel-vajer-kit-plog/11264-0
-
Jag kommer inte använda winchen till att lyfta plogen. Jag har annan lösning för det.
-
Fästet på framracket klart. ()p
-
Mycket fint!
Du får fixa en platta att ha ibak också!
-
Mycket fint!
Du får fixa en platta att ha ibak också!
Har en som väntar på montering!
-
Har en som väntar på montering!
Perfekt ()p