ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Fenrisulven skrivet 9 augusti 2014 kl. 20:32:19
-
FLytta gärna om den är fel!
Hydro fyll på.
Kan man köpa Eatv i tyskland och sen regga här?
förtsättning från youtube tråden.
ps. skiter i utseendet om jag får 100 hk och underbart chassie!
-
Haha! Ja, får man en vettig superduperultramaskin för raptorpengar är jag på!
-
(http://www.ballerride.com/wp-content/uploads/2008/06/eatv-2.jpg)
(http://www.ballerride.com/wp-content/uploads/2008/06/e-atv.jpg)
(http://www.1000ps.at/magazin/quad/eatv6.jpg)
med gubbruta!
-
Hydro, hade du en 950? finns flera 525or på blocket men det känns som att du hade något värre? Vad finns de i för kubik?
-
Hydro, hade du en 950? finns flera 525or på blocket men det känns som att du hade något värre? Vad finns de i för kubik?
525 suger ju med sin serviceintervall.
V-Twin åt folket!
-
Det är inga problem att ta hem en vägreggad maskin o sen regga den i Sverige. Det SKA fungera precis på samma sätt som med bilar.
-
Jag hade 950 ja.
Fördelen med de mindre jämfört med KTM:s egna känner jag inte till alls tyvärr, möjligen att de fortfarande finns medan KTM kanske slutat....?
Aja, precis som Fenris så anser jag att det fina med Eatv är just att de erbjuder maskiner med v-tvin.
Vägreggade dessutom.
...och anpassade för det de är menade.
950:n är en förgasarmaskin på 942 kubik och eftersom LC8:an är en mycket populär motor finns det massa godis, men redan vid rätt moderata mods så flåsar den på bättre.
Nån avgasrening eller vad det nu var plockades väck och tillsammans med helsystemet från Akra bör det ha varit i närheten av 120 häst i den.
20 lagligt och med ett blink med ljustutan kom 100 hästar till.
Här är vi på norra Öland, ute i tallskogen intill Böda stranden...
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder021.jpg)
Vi körde grusvägar i ösregn och avsaknaden av skärmar gjorde sig påmint på det kalkrika underlaget.
Har 25 mil upp, kördes i ett svep med tankpaus i Kalmar... inga problem alls.
Vibrationsfritt, komfortabelt och gott om plats, även för henne som är 1,75.
Maskinen är dessutom trafiksäker med passagerare, vilket ju ingen vanlig quad är.
Redan med förare så är ju tyngdpunkten långt bak, och med passagerare är det bitvis trafikfarligt.
På E-atv:n var skillnaden marginell med/utan passagerare.
Effektmässigt kändes det ju så klart när 70 kilo extra sattes på.
Hade skogsrustad Raptor samtidigt, MaxxisRazr2 fram och Superswamper bak, dvs bland de grövsta däck man kan hitta... och Yamaha/E-atv har samma bultcirkel så självklart skiftade jag för att testa grusvägsåka med E-atv:n!
Men det var nästan en besvikelse, för redan med Goldspeed-däcken gick den BRA på grusväg, de långa chassiet och jämnare viktfördelning gjorde ju sitt till för stabiliteten, så den sista touchen grova däck gav gjorde inte så stor skillnad.
För en grusguru är det en annan sak, typ rallyförare osv, men för oss som ligger på 100-130 funkade Goldspeed lika bra.
-
Här har du fenris! 105 hk
http://suchen.mobile.de/motorrad-inserat/ktm-e-atv-egeln/197197918.html?lang=de&pageNumber=2&__lp=2&scopeId=MB&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=13900&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorbike&segment=Motorbike&negativeFeatures=EXPORT&categories=Quad&noec=1
-
Hade gärna köpt en men reservdelar? Eftermarknad? Eller är det för att tyska aldrig var något för mig?
-
Det är ju en KTM med länkarmar, det finns ju hur mkt som helst till KTM
-
Det är ju en KTM med länkarmar, det finns ju hur mkt som helst till KTM
axel bak med?
-
E-atv säljer ju allt naturligtvis.
Skall man ha något som i grunden är KTM så är det klart enklare att köpa därifrån istället, dessutom är ju KTM av tradition riktigt billiga med sina reservdelar.
Under mina E-atv-år gick det inte åt några direkta reservdelar, men råkade knäcka nummerskyltbelysningen och en backspegel.
KTM original.
Lampan kostade typ 70:- och backspegeln 130:- eller nåt liknande...
Hade det varit Yamaha hade man väl fått sätta på en nolla till.
Lagerhållningen är densamma som Yamaha, dvs till dagen efter.
Hade jag köpt nu så skulle jag inte kollat så mycket på 950:n.
Visst går den bra, riktigt bra dessutom!
....men förgasargrejer är lite törstigare, särskilt i kombination med trim.
Min låg på över litern per mil och just kostnaden är ju att skita i, men det är täta tankstopp, typ 15 mil...
(ja, mer glesa än Raptor)
Jag har kört KTM 990 en hel del och det är en ännu trevligare motor enligt mig, i grunden samma ju, men med jämnare drag och bättre förbrukning.
Kör på 0,7 ungefär, vilket iofs är mer än min BMW som vid samma körning tar 0,55-0,6... men 990:n är mer inspirerande och kul helt enkelt.
Åkte en del i Schweiz i somras, kom in via Umbrailpasset och ville knappt sluta åka!
:headbang:
950:n har en del barnsjukdomar, numera är de väl så klart fixade, men ändå... medan 990:n inte dras med detta riktigt.
Dock bör man notera att om man skall serva den på auktoriserade verkstäder (alltså KTM) så ligger varannan service på över 7000:- pga ventiljustering mm.
Intervallet är dock 750 mil, så det blir ju inte varje vecka ändå.
-
I min signatur finns en Ölandstråd, där körde jag Raptor men irriterade mig på att däckmönstret slets snabbt på asfalt.
Började kika lite efter asfaltsdäck, men vet hur det blir... jobbigt att skruva fram och åter... så började kika lite på en Raptor till.
Hade dock haft en del funderingar på att trimma den jag hade men tyckte det kändes lite meningslöst.
Under -07/-08 turbokonverterade vi en med ett kit från Dahlbäcks och då blev det fart på skitet!
Framkomligheten i lera ökades på mha effekt!!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bild0181.jpg)
...men tyvärr hängde ju inte resten med...
Först slirade kopplingen så den fick bytas mot en starkare från USA, sen blev det kedjeförlängning redan efter bara hundratalet mil.
...osv...
Den gick bra, när den väl gick och inte tjurade pga fel värde i sprutet eller pga att man väntade på delar från staterna osv.
Massa småläckage störde också, ibland sprack plenum och ibland rappade kedjan hål på nåt rör... ah, kommer inte ihåg allt... men det var MYCKET stillestånd.
Sen då detta med besiktning, både på station och flygande...
Och vid bes vill de ha e-märkta lampor eller iaf lampor som gör skäl för namnet, och det har inte Raptorn.
Allt detta tillsammans gjorde att jag köpte E-atv.
Att det blev vettig passagerarkomfort med egna fotpinnar och handtag är ju bonus.
Låsbart tanklock, integrerad hastighetsmätare, mm, mm... var också bonus.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Aug-09004.jpg)
Notera hur brett isär a-armarna är infästa samt att det finns olika fästpunkter för stötdämparen... och möjligheter för fullt justerbara hjulvinklar.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Aug-09005.jpg)
Helsystem från Akra i titan/kolfiber/rostfritt är inte billigt (en knapp tjuga), men det fixade klass på ljudet minsann!
(dubbelsystem är så klart standard)
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Eatv003.jpg)
En dagstur till Läckö!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Lcktur001.jpg)
-
120 hästar, men framför allt.... gubbruta!
http://suchen.mobile.de/motorrad-inserat/andere-e-atv-990-supermoto-kirchlinteln/195946102.html?lang=de&pageNumber=13&__lp=14&scopeId=MB&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.modelDescription=atv&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorbike&segment=Motorbike&negativeFeatures=EXPORT&noec=1
-
Ja fyfan! fint åk, varför sålde du?
-
Man kan inte ha allt, alltid... måste rotera prylarna lite!
Hade den i tre år tror jag, men eftersom jag sista året bytt mc (eller ja... köpt en till) så blev den stående typ hela tiden, så både den och andra mc:n (Yamaha för övrigt!) sattes på Blocket.
Semestern närmade sig och jag skulle med den till Balkan, fixade grönt kort osv (utanför EU) men minsann så mailade en galen norrman och ville köpa, han skulle komma direkt påstod han... jajo... han bodde på Vardö, det ligger ovanför FINLAND... snacka om långresa.
längre dit än till Balkan, aja han kom och köpte utan att pruta en krona så jag fick åka mc till Balkan istället.
Sen har jag inte haft nån vägreggad fyrhjuling.
-
120 hästar, men framför allt.... gubbruta!
http://suchen.mobile.de/motorrad-inserat/andere-e-atv-990-supermoto-kirchlinteln/195946102.html?lang=de&pageNumber=13&__lp=14&scopeId=MB&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.modelDescription=atv&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorbike&segment=Motorbike&negativeFeatures=EXPORT&noec=1
Ja och så var det de här med tyskan!
-
Man kan inte ha allt, alltid... måste rotera prylarna lite!
Hade den i tre år tror jag, men eftersom jag sista året bytt mc (eller ja... köpt en till) så blev den stående typ hela tiden, så både den och andra mc:n (Yamaha för övrigt!) sattes på Blocket.
Semestern närmade sig och jag skulle med den till Balkan, fixade grönt kort osv (utanför EU) men minsann så mailade en galen norrman och ville köpa, han skulle komma direkt påstod han... jajo... han bodde på Vardö, det ligger ovanför FINLAND... snacka om långresa.
längre dit än till Balkan, aja han kom och köpte utan att pruta en krona så jag fick åka mc till Balkan istället.
Sen har jag inte haft nån vägreggad fyrhjuling.
Jag förstår
-
Ja och så var det de här med tyskan!
80 mil från Trollhättan, 1000 kubik, 120 hästar, vit, 150 000:-
Move it!
http://www.youtube.com/watch?v=HBFMB6F6nms
-
Lägg till 6papp för sprojlans raptorplast så kanske den blir snygg också.
-
6 onödiga papp... sån plast flyger säkert av när man lägger i fyran... dvs i 140-150.
-
Haha! Såndana uppviglare som dig borde det vara skottpengar på. Den här tråden är inte bra för mig. F*n.
RAPTORÄRBÄSTRAPTORÄRBÄSTRAPTORÄRBÄSTRAPTORÄRBÄSTRAPTORÄRBÄSTRAPTORÄRBÄST
-
Mitt förra inlägg kanske borde förtydligas lite, då det mestadels är raptornördar som hänger här.
Eatv:n är sexväxlad, till skillnad från Raptorn som ju bara har fem.
...framåt.
Finns det några nackdelar med Eatv då?
Självklart!
Gillar man att stegra så är det en värdelös maskin då den vill FRAMÅT istället för uppåt.
Skall man sen tanka nån gång och bara har en nyckel med sig så måste man stänga av den, eftersom nyckeln behövs i tanklocket.
Det är väl typ det.
Jo, sen är den ju lite bufflig när man skall vända på en parkering eller nåt, då den ju dels saknar back och dels är rätt stor.
Den är i storlek med en Renegade/Outlander, alltså typ en halvmeter längre än en Raptor.
Är man över 1,80 så är storleken endast en fördel eftersom man faktiskt får plats och det ser vettigt ut.
När jag hade min på annons ringde Magnus Samuelsson och ville köpa, han hade provsuttit en och tyckte den var klart mer lämplig än den Can-Am 450 han hade.
CA:n var som en mygga i jämförelse påstod han.
Jag tror honom...
Jag är 1,72 och det är väl typ där gränsen för harmoni går på en Raptor, är man längre ser det mest bara löjligt ut.
Är du lång?
-
Haha! Du vet vilka strängar du ska pilla på!
Det låter sjukt bra och passar mig sjuktbra. Men tyvärr har jag inte lust att lägga de pengarna. Sorry!
-
Leta på tuben kan ju alla... men vill ändå lägga in två snuttar:
Ferrari:
https://www.youtube.com/watch?v=lbRbE-j8z_A
Nästan lite elakt:
https://www.youtube.com/watch?v=-M_5B00q3FQ
-
Hellman, fenris, nicke71
Vem äger en först? :djump:
-
Dax för dej att byta leksak :djump:
-
Vet inte riktigt, tyckte individuell hjulupphängning bak var ett sånt jäkla lyft om jag ska vara ärlig.
:dntknow:
-
Idé planterad hos far. Boll satt i rullning.
:DV
-
Mitt förra inlägg kanske borde förtydligas lite, då det mestadels är raptornördar som hänger här.
Eatv:n är sexväxlad, till skillnad från Raptorn som ju bara har fem.
...framåt.
Finns det några nackdelar med Eatv då?
Självklart!
Gillar man att stegra så är det en värdelös maskin då den vill FRAMÅT istället för uppåt.
Skall man sen tanka nån gång och bara har en nyckel med sig så måste man stänga av den, eftersom nyckeln behövs i tanklocket.
Det är väl typ det.
Jo, sen är den ju lite bufflig när man skall vända på en parkering eller nåt, då den ju dels saknar back och dels är rätt stor.
Den är i storlek med en Renegade/Outlander, alltså typ en halvmeter längre än en Raptor.
Är man över 1,80 så är storleken endast en fördel eftersom man faktiskt får plats och det ser vettigt ut.
När jag hade min på annons ringde Magnus Samuelsson och ville köpa, han hade provsuttit en och tyckte den var klart mer lämplig än den Can-Am 450 han hade.
CA:n var som en mygga i jämförelse påstod han.
Jag tror honom...
Jag är 1,72 och det är väl typ där gränsen för harmoni går på en Raptor, är man längre ser det mest bara löjligt ut.
Är du lång?
Men vad faeeen satt och flåsade på till det här inlägget, utan back då går den ju fetbort för mig som sitter i rulle ; (
-
Idé planterad hos far. Boll satt i rullning.
:DV
Fasen va grymt!
-
Hellman, fenris, nicke71
Vem äger en först? :djump:
räkna bort mig direkt. Jag har redan det bästa. Ska bara sälja raptorn så hondan slipper trängas.
-
Men vad faeeen satt och flåsade på till det här inlägget, utan back då går den ju fetbort för mig som sitter i rulle ; (
Allt går att lösa om man bara vill.
Motorcyklar har ibland elektrisk backväxel och något liknande borde ju gå att få på en quad också... så fortsätt dregla!
-
Fasen va grymt!
Drömma går ju! 8)
Känns som något han skulle köpa och förvara i mitt garage... Låst!
-
Allt går att lösa om man bara vill.
Motorcyklar har ibland elektrisk backväxel och något liknande borde ju gå att få på en quad också... så fortsätt dregla!
'
Åjo har två bekanta som sitter rulle och åker sporthoj fortfarande men då är de enklare att hålla sig till mitt andra beroende -> motorstarka bilar, men jävligt frän maskin som man helt missat iaf : p