ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Fenrisulven skrivet 29 maj 2014 kl. 19:55:46
-
För att få bort fartspärren på femte växeln så ska man dra ut kontakten på kopplingshandtaget.
Bild på kontakt och bild på dyno före och efter.
:headbang: :banghead: :banghead: :tickedoff :(veryangry): :knupple: :P :-X :-* :cry: :djump: :dntknow: :rtfm: :help: :headbang:
-
Samma som babyblue mod, fast nu går de starta med växel i utav misstag?
Bättre med babyblue isf
-
Samma som babyblue mod, fast nu går de starta med växel i utav misstag?
Jepp
-
Det går att starta med växel i med baby blue med?
-
Det går att starta med växel i med baby blue med?
Nej
-
Med msd gick det, kanske blandar ihop...
-
Med msd gick det, kanske blandar ihop...
Starta med växel i går ju, dock inte utan att hålla in kopplingen, så har det fungerat hela tiden.. Sensorn en säkerthetsfunktion så han känner av när man håller in kopplingen.
-
Ja men då är ju babyblue mod o föredra
-
Min kan man starta utan att ha koppling intryckt och med växel i. Rätt praktiskt om man vill köra över sina fötter eller gillar improviserade joggingturer.
Notera att jag inte pillat själv, den har alltid varit så. Men jag parkerar NÄSTAN alltid med neutral och pbroms.
-
Min kan man starta utan att ha koppling intryckt och med växel i. Rätt praktiskt om man vill köra över sina fötter eller gillar improviserade joggingturer.
Notera att jag inte pillat själv, den har alltid varit så. Men jag parkerar NÄSTAN alltid med neutral och pbroms.
+1.
Min med.
-
Notera att jag inte pillat själv, den har alltid varit så.
Min sensor hänger också lös, jag bytte till ASV kopplingshandtag, då hade jag inget val.
-
Är det 65hk på bakhjulen på en raptor 700? Eller tolkar jag effektkurvan fel?
-
http://www.raptorforum.com/forums/80-raptor-700-modifications/77531-speed-sensor-removal.html
-
läste att i forumet att Fifth gear retard remover begränsar maskinen till 75mph ca 120 kmh på femte växeln och att det spelade ingen roll om man har en powercommander 5 utan att den bromsar där iallafall.
Det jag tycker är lite konstigt är att min maskin sitter givaren monterad i kopplingshandtaget men maskinen går betydligt mycket fortare än 120kmh
tycker det verkar lite konstigt eller är det jag som har fattat det fel?
kanske skulle testa att koppla loss givaren och se om det gör någon skillnad.
enda problemet är väl om man vågar köra så pass fort :-\
-
Man kan ta bort spärren genom att jorda den blå kabeln till ecu:n.
Vilket troligtvis är gjort på din.
Detta är ett sätt att slippa klippa i kabel stammen.
-
min sitter också kvar men hur känner maskinen av att den färdas i mer än 120 km/h?
-
Den känner inte just 120km/h med en trimmad maskin kommer han gå lite fortare...
Det maskinen gör på 5ans växel är att han backar tändningen o maskinen får då mindre hästar, än på tex fjärde växeln, men tar man bort denna "spärr" så kommer maskinen inte att backa tändningen o man har full flås på femmans växel oxå
Edit: När man gör detta vet alltså inte Raptorn när han är i den femteväxeln, klart som korvspad?
-
får testa det ()p
-
Gört, det enklaste sättet är det som fenrisen förevisade... bara koppla ur sensorn ur kopplingshandtaget :)
-
dra ur och låta den hänga typ :P
-
dra ur och låta den hänga typ :P
Jepp, jag har så nu med mina ASV handtag.. Bara stripa fast den på någon lämplig plats
-
ska ut och kolla min maskin imorgon om dom jordat kabeln
-
ska ut och kolla min maskin imorgon om dom jordat kabeln
Gör det, annars bara koppla ur sensorn, ut o provkör, då vet du :)
-
:headbang:
-
För att få bort fartspärren på femte växeln så ska man dra ut kontakten på kopplingshandtaget.
I dag jag var bort fartspärren och jag provkör ut kontakten på kopplingshandtaget kvar .
Bild på kontakt och bild på dyno före och efter.
:headbang: :banghead: :banghead: :tickedoff :(veryangry): :knupple: :P :-X :-* :cry: :djump: :dntknow: :rtfm: :help: :headbang:
Tack ()p :D
-
Man kan ta bort spärren genom att jorda den blå kabeln till ecu:n.
Vilket troligtvis är gjort på din.
Detta är ett sätt att slippa klippa i kabel stammen.
Kollade på min ECU och den blå kabeln är inte klippt och jordad. Ringde och snackade med yamaha center Helsingborg och han sa att han inte hört talad om någon spreed limit på raptor. Däremot så sa han att det kanske finns nåt på maskinerna som säljs i USA
-
Kollade på min ECU och den blå kabeln är inte klippt och jordad. Ringde och snackade med yamaha center Helsingborg och han sa att han inte hört talad om någon spreed limit på raptor. Däremot så sa han att det kanske finns nåt på maskinerna som säljs i USA
Jo, men hur mycket koll har Yamaha Sverige på Raptorer då?
-
Jo, men hur mycket koll har Yamaha Sverige på Raptorer då?
Inte en aning men eftersom dom har kört min maskin i dynojet så tänkte jag om dom har gjort nåt för att kringgå speed limit.
som den är nu så går den mycket mer än 120 så jag tyckte bara att det var konstigt om det finns någon speed limit eftersom både givaren och kabeln ej är jordad.
ni som har kopplat förbi givaren,har ni märkt någon skillnad och hur mycket isåfall?
Min maskin behöver definetivt inte gå fortare än den gör nu utan det var mest av nyfikenhet som jag började undersöka
-
Inte en aning men eftersom dom har kört min maskin i dynojet så tänkte jag om dom har gjort nåt för att kringgå speed limit.
som den är nu så går den mycket mer än 120 så jag tyckte bara att det var konstigt om det finns någon speed limit eftersom både givaren och kabeln ej är jordad.
ni som har kopplat förbi givaren,har ni märkt någon skillnad och hur mycket isåfall?
Min maskin behöver definetivt inte gå fortare än den gör nu utan det var mest av nyfikenhet som jag började undersöka
Vad mäter du med?
Om du köpte den som fanns på facebook bänkad så har du kvar den strypningen för den totaldog ju vid 6-7000 rpm
-
Vad mäter du med?
Om du köpte den som fanns på facebook bänkad så har du kvar den strypningen för den totaldog ju vid 6-7000 rpm
Ja precis, när Conny laddade upp dyno papprena på din Raptor så ser man att han tvärdör vid 130km/h vi började redan då diskutera om din maskin hade spärren kvar, vilket den med all sannolikhet har :)
-
Kollade på dynojet pappret och där ser man att den börjar dala vid 110 och dör vid 130 som du skriver.
Jag har kört snabbare än så enligt min och min kompis mätare men som sagt vad det är i verklig fart vet jag inte.
om jag plockar bort givaren innebär det att jag får fullt vrid även vid 110 och till maxhastighet?
-
Vad mäter du med?
Om du köpte den som fanns på facebook bänkad så har du kvar den strypningen för den totaldog ju vid 6-7000 rpm
Har ingen varvräknare på maskinen och på dynopappret står inte rpm så hur vet man vilket varvtal den dör vid?
Vad ligger maxvarvet på en sån maskin?
-
Har ingen varvräknare på maskinen och på dynopappret står inte rpm så hur vet man vilket varvtal den dör vid?
Vad ligger maxvarvet på en sån maskin?
8900-9000 om jag inte minns fel då jag höjde min till 9300.
-
Den känner inte just 120km/h med en trimmad maskin kommer han gå lite fortare...
Det maskinen gör på 5ans växel är att han backar tändningen o maskinen får då mindre hästar, än på tex fjärde växeln, men tar man bort denna "spärr" så kommer maskinen inte att backa tändningen o man har full flås på femmans växel oxå
Edit: När man gör detta vet alltså inte Raptorn när han är i den femteväxeln, klart som korvspad?
med andra ord så får jag betydligt bättre vrid från typ 110 och uppåt eftersom han inte backat tändningen?
Borde ju göra en rejäl skillnad om min maskin dör vid 6-7000 varv på femman och plockar bort givaren så drar han upp till typ 9000 rpm?
Har ni andra moddat om era maskiner och hur stor skillnad blev det och vad blev tophastigheten?
-
med andra ord så får jag betydligt bättre vrid från typ 110 och uppåt eftersom han inte backat tändningen?
Borde ju göra en rejäl skillnad om min maskin dör vid 6-7000 varv på femman och plockar bort givaren så drar han upp till typ 9000 rpm?
Har ni andra moddat om era maskiner och hur stor skillnad blev det och vad blev tophastigheten?
den är ju rätt slö över 100 ändå, men du borde få en push i toppen beroende på vad du har i motorn
-
Känner stark nu att det här måste testas :D
-
med andra ord så får jag betydligt bättre vrid från typ 110 och uppåt eftersom han inte backat tändningen?
Borde ju göra en rejäl skillnad om min maskin dör vid 6-7000 varv på femman och plockar bort givaren så drar han upp till typ 9000 rpm?
Har ni andra moddat om era maskiner och hur stor skillnad blev det och vad blev tophastigheten?
Mer vrid o hk efter 110, ja det kommer bli skillnad :)
Jag har inte spärren kvar och jag har mindre trim än dig, dock en annan drevning o min maxar 160 knyck
-
()p
-
Fast är den inte mappad högre än spärren vetofan vad det ger :dntknow:
Alltid bänka Raptor på fyran.
Nästan nästan 1:1 i utväxling och inga spärrar.
-
()p
Tumma på du....du måste ju våga med :lol:
-
Fast är den inte mappad högre än spärren vetofan vad det ger :dntknow:
Alltid bänka Raptor på fyran.
Nästan nästan 1:1 i utväxling och inga spärrar.
Du har en poäng där...
Jeffeboy kolla din mapp hur han ser ut, sen får du kanske jämföra med mappar från nätet o fylla i där det saknas...
Hur går han på fjärdeväxeln? kan du dra han till varvstoppet?
-
Du har en poäng där...
Jeffeboy kolla din mapp hur han ser ut, sen får du kanske jämföra med mappar från nätet o fylla i där det saknas...
Hur går han på fjärdeväxeln? kan du dra han till varvstoppet?
Har faktiskt inte testat att dra den till varvstoppet på fyran,
Plockade bort givaren idag och jag upplever det som att det är mer tryck i maskinen 110kmh och uppåt.
Däremot är maskinen ganska spårkänslig med mina däck så vågar inte dra till mer än 130-140kmh
Man har inte lust och hamna i diket och ligga som ett kolli resten av livet
För min del så är inte dom hastigheterna särskilt intressanta för kör inte ofta så fort.
rödljuskörningar och 0-100 är betydligt roligare
-
Kolla hjulvinklarna, du hade styrdämpare va? ställ den hårdare :)
Edit: min är inte obehaglig i höga hastigheter... visst det skakar lite o sånt men jag har inga problem att dra han till toppfart
-
2 mm toe in och du får en sjukt stabil maskin.
Hade 10 mm toe out före och den var överallt på vägen
-
Hade 3-4 mm toe in innan och tyckte maskinen var helt hysterisk på vägen.
Har ställt den på ca 1mm toe in och då blev den betydligt bättre.
Tror mina framdäck som ser ut som mc hjul (rundade) är en bidragande faktor
Har styrdämparen på det hårdaste och på släta fina vägar är det inga problem men så fort man kommer ut på en liten slingrande asfalterad kostig (med lagad asfalt och dyl) så far den över vägen.
testade med terränghjul fram och det blev en helt annan maskin men körde dock inte så jättefort
-
Hade 3-4 mm toe in innan och tyckte maskinen var helt hysterisk på vägen.
Har ställt den på ca 1mm toe in och då blev den betydligt bättre.
Tror mina framdäck som ser ut som mc hjul (rundade) är en bidragande faktor
Har styrdämparen på det hårdaste och på släta fina vägar är det inga problem men så fort man kommer ut på en liten slingrande asfalterad kostig (med lagad asfalt och dyl) så far den över vägen.
testade med terränghjul fram och det blev en helt annan maskin men körde dock inte så jättefort
Har du kollat det som jag sa tidigare, att styrdämparen inte rör sig i fästena...? När jag sätter min på hårdaste så är det obehagligt att åka eftersom styret är så stumt, Det blir alldeles för jobbigt att styra....!
Jag har svårt att tro platta vägdäck gör så stor skillnad, speciellt när man läser att folk sätter på dem där scooterdäcken för att det skall spåra mindre.....
-
Bäst är crossdäck med bara en rad i mitten.
-
kollade styrdämparen innan som du föreslog och den sitter som gjuten
-
Håll hårt i styret och tala om för raptorn vem som kör. Då växer överarmarna och ni kan skita i däckval och toeinoutupdown och allt.
-
hahaha ja jag ska ta ett snack med den och visa vem det är som bestämmer ;D
-
Tog bort den saken förut och visst blev det skillnad :D