ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Boiboi skrivet 25 april 2014 kl. 10:38:20
-
Hejsan! Tänkte skriva lite till andra som har köpt eller tänkt köpa T3:an...hur man får den att gå som satan ska jag reda ut här. Jag köpte en nyss,förra veckan faktiskt och har redan ryckt ur skiten som bromsar loket till 45 ca. Strypet består av en metalldistans i primärvariatorn och inget annat. Folk pratar om elektronisk spärr hit å dit...glöm det nu!!
Man skruvar först bort fotstödet och plasten runt variatorsidan...en del massa små skruv och några bultar till fotstödet måste tas bort för att komma åt variatorkåpans alla skruvar. Sen tar man bort alla dessa skruvarna runt kåpan...ta loss kåpan och var rädd om gummipackningen som sitter bakom. Sen är variatorerna framme! Koncentrera er sedan på primären fram. Släpp på det yttre skyddet och fästet för variatorns stödlager,sitter med tre skruv runt variatorn. Sedan drar du i den hårt men försiktigt utåt,kan sitta lite då en hylsa på variatorn går in ett stödlager med stor precision och var rädd om lagret och oljetätningen i lagerfästet så man inte bryter i fästet. Helt plötsligt släpper det bara så var lite beredd bakåt. Sedan är variatorn helt ren. Släpp på centrumbulten med en mutterknack,typ trycklufts eller en elektrisk man byter däck med...den sitter som satan så gör inga försök med något annat!! Bulten är dessutom fingängad och limmad med loctite och ska så vara igen när detta skruvas tillbaks igen. När bulten är ur så ta bort den yttre delen av variatorn,håll fast tryckplattan med skivan mot remmen med båda händerna. Risk finns om man inte gör detta är att de delas och alla viktrullar åker ut på golvet överallt och blir skitiga...inte bra!! Sådär...nu är yttre delen på variatorn borta och där ser ni vad ni ska ta bort...en stor tung skinande distans i stål,ett enkelt rör som sitter mellan halvorna. Ta bort den försiktigt och kasta den åt H-vete...eller varför inte ha den till prydnad på hyllan att visa polarna när ni dricker öl. Den här prylen gör att halvorna inte kan gå ihop över en viss gräns och när man når 45 bottnar halvorna mot denna. Se där...nu är det fixat!!! Skruva tillbaks allt nu i omvänd ordning. Tänk bara på att göra rent bult och centrumhålet med gängen på variatorn från gamla rester utav loctite. Ha sedan på ny loctite när ni skruvar ihop variatorn igen. Använd mutterknacken även här så sitter bulten stenhårt och finns ingen risk att den släpper efter ett tag med total katastrof som följd!! Tänk att inte ha 100 kg inställt bara...40-50 kg räcker då det är både lim och fingäng.
När maskinen är ihop igen så ska ni få se på skillnad A LA GRANDE!! Jävlar i London vilket blåååås det blir för denna maskin har potential i motorn på 750 cc och ett 7-jäkla vridmoment som är långt mer än godkänt!=) Lycka till nu med skruvandet och ha sedan en TOTALT ny maskin som går som ett trimmat lok!=) :headbang:
-
varför köper man en traktor reggad om man ändå ska göra den 100 % olaglig och den är ju dessutom dyrare i inköp?
-
varför köper man en traktor reggad om man ändå ska göra den 100 % olaglig och den är ju dessutom dyrare i inköp?
chansning här, men det kanske beror på avskrivningsregler.
-
chansning här, men det kanske beror på avskrivningsregler.
Dinlitrimmaren borde kanske upplysa att inga försäkringar gällerom en olycka skulle hända. Måste ju kännas skönt att ha ett ett skadeståndskrav kanske på flera miljoner. Bara för att tjäna några tusenlappar om året. Bara hoppas att man inte möter en sådan idiot på allmän väg. Det är min uppfattningi denna frågan :help:
-
Tycker det är roligt när folk förklarar och gör guider. ()p
Men titta gärna på andra guider här på forumet.
Så kanske du får tips på hur du ska få till lite mer struktur i din text.
Sen skadar det aldrig med några bilder. ()p
-
Bra initiativ med denna guide, men lite bilder hade inte skadat.
Vad det gäller moralpredikan, det även inte mer olagligt å ta bort hastighetsspärr på en traktorreggad atv än strypningen på en mc-reggad atv? I så fall känns det som någon just idiotförklarat majoriteten av alla som åker vägreggad fyris.
-
en mc reggad är det ju inte lika lätt att öka fast med men med en traktor som få gå 45 och den gör 100 så är det ju rätt uppenbart, den kostar dessutom mer så förstår inte vitsen :dntknow:
-
en mc reggad är det ju inte lika lätt att öka fast med men med en traktor som få gå 45 och den gör 100 så är det ju rätt uppenbart, den kostar dessutom mer så förstår inte vitsen :dntknow:
Billigare i försäkring, får köra på allmän väg, lättare att göra avdrag för... Inte lika lätt å åka fast, nej kanske inte. Men lika olagligt likväl?
-
Det är ju lag att ha den där fjantiga sadeln på en T3 reggae ATV.
En stor nackdel!
-
nej man behöver inte ha stol på traktor reggade.
Visst lika olagligt men man åker ju oftast inte fast med mc reggade maskiner
-
nej man behöver inte ha stol på traktor reggade.
Visst lika olagligt men man åker ju oftast inte fast med mc reggade maskiner
Så har det varitiallafall!
-
Honda tolka lagen fel, det är ju fjädrarna sits för man har ju dämpare både fram och bak ()p
-
Honda tolka lagen fel, det är ju fjädrarna sits för man har ju dämpare både fram och bak ()p
Honda gör ju allt fel..
-
Honda tolka lagen fel, det är ju fjädrarna sits för man har ju dämpare både fram och bak ()p
Har inte en aning om vad som gäller men om det är Honda som tolkar lagen fel varför sätter då Can am dit den fula stolen. :hmmm:
http://www.beviks.se/motorcyklar/atv/can-am/ (http://www.beviks.se/motorcyklar/atv/can-am/)
-
Sitsen är väl en arbetsmiljöfråga, tror dock knappast det finns någon lag som reglerar om den får tas bort, dock måste den sitta där vid försäljning som ny.
-
Varken Arctic cat eller Can am har stol där föraren sitter
-
Du klickade inte på min länk va?
-
jo men den ville inte visa sig då.
Kolla blocket får du se
Edit: Någon enstaka 650 max hade stol men alla andra har det inte
-
jo men den ville inte visa sig då.
Kolla blocket får du se
Edit: Någon enstaka 650 max hade stol men alla andra har det inte
De skickar med den vanliga sadeln med.
-
Varken Arctic cat eller Can am har stol där föraren sitter
Jag har då sett/suttit på samt även provkört traktorregistrerade Can-Am (både 400 och 650), Honda och Arctic Cat som har den där jäkla sitsen.
Sen det där med att maskinen blir olaglig... Vem fan orkar bry sig om det då varenda mcregistrerad maskin över 300cc är avstrypt!
Spelar väl ingen roll om den går 45 eller 100 och har då inte sett nån hacka på 1000cc mcregistrerade maskiners ägare som stryper av från 20 lagliga hästar till närmare 80. Tror det är en större trafikfara.
-
"Skogsbonne" Du ha säkert rätt i sak men det jag egentligen ville komma åt är den tröttsamma hetsjakten på Honda som är på forumet nuförtiden. Även om det är så att ni skämtar med varandra så kan det för det stora antal gäster som är inne på forumet ge fel signaler.
De som är helt nybörjare kan få sig en bild av att Honda är ett värdelöst märke utan kvalitet vilket är så fel det kan bli.
De som redan är kunniga med erfarenhet och råkat hitta till Atv-forum kan få för sig att forumet består av en samling okunniga idioter vilket inte är helt rätt.
Förlåt TS för OT men jag hoppas du fått svar på din fråga redan.
-
Jag har då sett/suttit på samt även provkört traktorregistrerade Can-Am (både 400 och 650), Honda och Arctic Cat som har den där jäkla sitsen.
Sen det där med att maskinen blir olaglig... Vem fan orkar bry sig om det då varenda mcregistrerad maskin över 300cc är avstrypt!
Spelar väl ingen roll om den går 45 eller 100 och har då inte sett nån hacka på 1000cc mcregistrerade maskiners ägare som stryper av från 20 lagliga hästar till närmare 80. Tror det är en större trafikfara.
Det är väl snarare så att när Mc reggade maskiner besiktas och tas ur bruk när de inte klarar kraven kommer fortfarande någon åka runt på en bondmeckad kines som ingen kollat på 10-15 år.
Dessutom krävs bara moppekort för dessa
-
Kula att många brydde sig om mitt inlägg =) Jag la upp detta för att den händige skulle kunna fixa själv om man ville. Mycket moralsnack från en del viktigpettrar, men det låter jag stå hos dem själva.
Kan ju bara upplysa att de flesta har terrängreggade maskiner och de ser man efter vägar och i samhällen titt å tätt...eller i skogen varsomhelst på annans mark..hur lagligt är detta då?? :nono:
Personligen tycker jag att folk får avgöra själva vad man vill göra med sina maskiner och sedan ta konsekvenserna av detta...
Tack till alla som var positiva och tar åt mig av de goda råden gällande inlägg,är ju nybörjare här i forumvärlden. Egentligen tänkte jag skriva två rader med uppgifter om spärren,var den satt och hur den såg ut...men beskrev det lite närmre när jag ändå höll på :)
Handlaren var dessutom positiv till att fartspärren togs bort efter som den inte finns något varvskydd till strypet...och maskinen varvar snuskigt mycket redan vid 40 med alla motorbekymmer som kan uppstå av detta.
Till de som undrar om varför man köper en traktorreggad!?
1. Helt laglig efter väg,med alla vagnar/vikter
2. Besiktiningsfri
3. Billig försäkring
4. Avdragsgill
5. Bra om man ska befinna sig mycket efter stora vägar som jag,hugger på mina skiften en bra bit bort och kör hem till gården.
6. ingen traktorstol/medföljer dock ()p Lifsfarlig i skogen!!
7. Samma maskin som orginal förutom metallringen i variatorn
8 Osv...
Kan sedan tillägga att just för tillfället är det en kampanj på denna maskin (om någon missat det) 59.900 spänn för en som vanligen kostar nästan 100.000 kr
-
Jag har varit olaglig idag då vägreggade fyrhjulingen varit i skogen. Med en traktorreggad hade jag varit laglig både på vägen och i skogen.
Nästan så man blir sugen.
Jag kör ju som en kärring också så jag behöver knappt ta bort fartspärren. ;)
-
Lite sär att glida runt med LGF-skylt bara. :)
Har man lantbruk eller skogsbruk kvittar nog traktor eller terrängreggat. Båda gör man ju avdrag för.
Schimsa skivorna är väl det billigaste sättet att strypa dom på. Har du gjorts med tjejscooters i alla tider :)
-
.........
Kan sedan tillägga att just för tillfället är det en kampanj på denna maskin (om någon missat det) 59.900 spänn för en som vanligen kostar nästan 100.000 kr
Har du pratat nått med handlaren om varför det är rea på dom? Det är väl rekonstruktion hos dinli vad det verkar, kan ju påverka tillgången på delar.
Hur var det med garantin? Tre år förut va? Lika nu?
Skulle vara roligt med lite ny info om läget hos dinli.
För övrigt är det trevligt med bra guider till olika saker. ()p
-
Jag ber om ursäkt om någon uppfattade mitt inlägg fel.
"varför köper man en traktor reggad om man ändå ska göra den 100 % olaglig och den är ju dessutom dyrare i inköp?"
-
"Boiboi" !!?
Har nu påbörjat detta mission...!!
Har kommit så långt att aluskyddet runt variation som är fäst med tre skruvar är borta.
Är det vanlig gäng eller vänstergäng på primärvariatorn?
Kan du, eller någon, förklara närmare hur jag tar bort variation?
(Vill inte att det ska sprätta till så att det sprutar fjädra då rullar...)
Något som jag tänkte på när jag öppnade upp stora kåpan var att det är ganska smetigt/fettigt där inne....?! Ok?
Tacksam för snabbt svar...
R
-
Detta recept funkade kanon.
Nu ligger man inte mot varvstoppen längre... 8)
-
Jag har varit olaglig idag då vägreggade fyrhjulingen varit i skogen. Med en traktorreggad hade jag varit laglig både på vägen och i skogen.
Nästan så man blir sugen.
Jag kör ju som en kärring också så jag behöver knappt ta bort fartspärren. ;)
Att åka i skogen med en vägreggad är väl precis lika förbjudet som med en traktorreggad? Tillåtet endast vid skogsbruk eller hämtning av skjutet storvilt. Det får man ju göra även med en vägreggad maskin. Men att köpa vägreggat för att man ska köra mycket i skogen är kanske lite korkat eftersom de är strypta till max 20hk medans en terräng eller traktorreggad inte är strypt effektmässigt.
-
Jättebra recept Boiboi! Men dom hära har ju 21hk medan ostypta har 44 hk. Hur får man fram dom saknade hästkrafterna? Här måste finnes mera..
Mvh KingPin