ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: MikeLeaf skrivet 6 april 2014 kl. 13:28:18
-
Tankade min CF500 igår med 15 Liter, idag på morgonen stinker det soppa i hela garaget.
Visar sig vara slangen från tanken till bränslefiltret som är sprucken i infästningen till tanksidan. Andra soppaläckaget nu på 32 mil, verkar som varenda slang är kass och spruckna. Maskin är ett år gammal.
Var en slang som är bredare i ena änden också så kunde inte klippa av och sätta tillbaks heller, så nu är det driftstopp till jag får ny slang från ÅF. Ser ut som man komemr åt att byta själv , bräsnlefiltret nås från bakre hjulhus.
Suck. Onödigt med såna här skitfel, glapp i kontakter, slangar som självspricker och annat trams. Skiten sprack itu när jag pillade lite på den så det bara rann överallt.
F-n det stinker soppa om allt just nu.
-
Tips, köp en riktigt slang och ingen kinaslang.
Efter någon månad på kina hjulingen så såg slangen ut att vara 20 år
-
Hej
Det hände mig med på min goes 520 efter 10 mil så det verkar vara ett vanligt fel.
M.V.H P-A78
-
köp ett universalfilter på macken, dom brukar klara av 2 dimensioner på slang och en slang på samma ställe.
-
Tack för tipsen, eftersom hjulingen är under garanti har jag väl eg ingen lust att köpa något själv så får börja med en ny orginalslang och hoppas den är bättre kvalitet än den som satt där.
-
Nu handlar det ju om bränsle så va varsam.
Men ta en hårfön eller varmluftpistol på slangänden samman du säkert trycka på den igen?
-
Nu handlar det ju om bränsle så va varsam.
Men ta en hårfön eller varmluftpistol på slangänden samman du säkert trycka på den igen?
Den är 6mm i ena änden och 10mm i den ändan som ska på tanken, den grövre delen fick jag klippa sen lyckade jag inte tränga på den igen , det blev för snålt ska kolla på det igen när jag får en stund över.
-
Den är 6mm i ena änden och 10mm i den ändan som ska på tanken, den grövre delen fick jag klippa sen lyckade jag inte tränga på den igen , det blev för snålt ska kolla på det igen när jag får en stund över.
Du kan inte köpa en grövre slang och sen trä över den lilla och kranen?
Jag bara tänker så du slipper ha stillestånd.
-
Du kan inte köpa en grövre slang och sen trä över den lilla och kranen?
Jag bara tänker så du slipper ha stillestånd.
Bra idé , ska försöka ta mig till Biltema i veckan och införskaffa 10 mm slang, sen försöka plugga ena änden med en 6 mm slangstump och få dit det, om inte ÅF har i lager eller kan få hem snabbt.
Ska väl inte påverka funktionen med lite grövre slang eller?
En annan idé är att bogsera upp maskinen till ÅF så får han byta ut alla slangar i hela bränslesystemet mot bättre kvalitet , för det kommer ju fallera igen snart på ett annat ställe.
-
En slang flödar aldrig bättre än dess smalaste punkt.
Så att den är grövre en bit spelar ingen roll :)
Är väl inget tryck heller? Är väl vanligt självfall.
-
Fy vad tråkigt.
Men bättre såhär än att du är ute och kör och det läcker ut bränsle på avgassystemet och den brinner upp!
Be åf sätta dit riktiga grejer istället för någon tuggummislang från kinesiska inlandet.
-
Fy vad tråkigt.
Men bättre såhär än att du är ute och kör och det läcker ut bränsle på avgassystemet och den brinner upp!
Be åf sätta dit riktiga grejer istället för någon tuggummislang från kinesiska inlandet.
Ja , har alltid släckare med mig. Fjuttar bensin om det kommer på avgasröret? Trodde det behövdes en gnista också?. Men onödigt att testa
Ny slang beställd, ska sen se om jag kan hitta bättre vid tillfälle och sätta dit. Har slangen inte kommit till Torsdag så blir det nån McGywer lagning helt klart.
-
Antändningstempen för bensin ligger på 450 grader, då behövs ingen gnista..
-
En kompis glömde sätta tillbaka tanklocket efter att han tankat skotern, kom kanske 200m innan skotern stod i lågor :P
Det skvätte inte ut mycket soppa men tillräckligt. Känns som att det är enklare att antända en atv som har tanken ovanför motorn. :)
-
En kompis glömde sätta tillbaka tanklocket efter att han tankat skotern, kom kanske 200m innan skotern stod i lågor :P
Det skvätte inte ut mycket soppa men tillräckligt. Känns som att det är enklare att antända en atv som har tanken ovanför motorn. :)
Det enda som kan bli mer än 450 grader varmt måste väl vara avgasröret?
Det rann ju lite ned på själva motorn , men inget på röret.
Det lär väl ha dunstat vid det här laget men kanske bästa att spola av allt med vatten innan man startar upp igen.
-
Om motorn är riktigt varm och det sipprar ut bensin på avgasröret så är det spännande, minst sagt.
Men skölj av så slipper gamla petroleumrester bränna fast.
Vad säger din åf när du säger att det är bristfällig kvalitet på något så viktigt som bränsleslangarna?
-
Vad säger din åf när du säger att det är bristfällig kvalitet på något så viktigt som bränsleslangarna?
Ja Du....
Han säger att det inte är ett generellt/vanligt fel på CF Moto , dom har sålt massor av dom ända sen 2007 och inte hört om detta tidigare (som läckt nu 2ggr på min maskin som är ett år gammal)
Då kan det ju inte förklaras annat än att det är nåt materialfel på slangarna just på min hoj?
Kanske en dålig sändning kablar.
Små sprickor i gummit på slangarna fanns när den var ny , den står inomhus i kallgarage och har aldrig körts i vatten lera eller annat konstigt.
Gått 32 mil på gårdsplan i princip.
Inte ombyggd eller isärtagen eller någonting alls. Nyservad i December.
Sen har man ju hört om andra med samma problem , både CF och Goes så vad vet jag, folk kanske fixar detta själva så ÅF får aldrig höra om det?
Nån annan som har en 2012/2013 CF kan ju kolla lite på slangarna? det är den från tanken till bränslefiltret och sen inkommande på förgasaren som läckt på min.
Det är ju skitfel , men irriterande, och kan ju som sagt resultera i brand om det vill sig illa.
-
Både min och polarens cf fick vi byta slangar på, usel kvalitet.
-
Bensin dunstar fort. häll ut en skvätt soppa på marken och försök tända efter 15 sek. går knappt om ens alls
-
Du får åka scrambler undertiden ;)
-
Min ÅF sa att det har med etanolen i bensinen att göra
M.V.H P-A78
-
Min ÅF sa att det har med etanolen i bensinen att göra
M.V.H P-A78
Byt ÅF.
Min Sym är från 2005 och får väl som bäst anses vara ett halvbra märke och alla gummidetaljer är helt friska.
-
Byt ÅF.
Min Sym är från 2005 och får väl som bäst anses vara ett halvbra märke och alla gummidetaljer är helt friska.
Kan hålla med ....har inte bytt på Linhaien heller på 2 år
-
Min ÅF sa att det har med etanolen i bensinen att göra
M.V.H P-A78
Skitsnack.
-
Har fått bytt på min med som var ett år, skulle tro att dom spricker utav värmen som blir från avgasröret, för på min så var sprickorna på slangen närmast avgasröret och det blir hemskt varmt på 500:an.
-
Har fått bytt på min med som var ett år, skulle tro att dom spricker utav värmen som blir från avgasröret, för på min så var sprickorna på slangen närmast avgasröret och det blir hemskt varmt på 500:an.
Kan så vara , min var sprucken i den del som sitter mot tankens undersida, samt även på förgasaren som är på andra sidan från avgasröret.
Båda är dåliga i slutet vid anslutningenm , mitt på ser dom ok ut.
Funderar på om dom värmt dom väldigt hårt vid monteringen och det kan ha orsakat det?
Vet att jag reagerade på en slang som är i hjulhuset , redan när maskinen var helt ny, men den 'hade ingen funktion' tydligen , och nej jag vet faktiskt inte riktigt vad den gör.
någon luftretur typ?
Man kunde ju kanske funderat på om övriga slangar var lika dåliga , men mycket annat i skallen just då och inte trodde man bränsleledningarna var lika illa.
Nåväl ska hämta delen idag hos ÅF s snabb leverans var det i alla fall. Måndag - Onsdag
-
Köp inte bränsle slang på biltema!!
Har provat köpt slang där ibland och dom har alltid börja spricka efter 1-2 veckor :help:
-
Köp inte bränsle slang på biltema!!
Har provat köpt slang där ibland och dom har alltid börja spricka efter 1-2 veckor :help:
Hoppar nog det , men det var enda stället som hade 10mm vad jag kunde hitta
Dom har väl samma leverantör som CF kanske (inte omöjligt i alla fall)
-
Vet att jag reagerade på en slang som är i hjulhuset , redan när maskinen var helt ny, men den 'hade ingen funktion' tydligen , och nej jag vet faktiskt inte riktigt vad den gör.
någon luftretur typ?
Det är inte avluftningsslangen till diffen du tänker på?
-
Det är inte avluftningsslangen till diffen du tänker på?
Kan det säkert vara , jag har som sagt ingen aning.
Nu är hojen fixad i alla fall, slangen bytt och fäst med buntband så den inte kan nå avgasröret eller motorn
men så var det iofs innan också så det är inte det som orsakat problemet.
Det rök en del om den när jag startade upp den och den blev varm, men det försvann efter några minuter
har spolat med vatten också. Verkar vara i trafik igen då till nästa gång.
-
Hej åk till macken tex ok q8 köp en armerad bränsle slang ,när du kommer hem mät ungefär längd du behöver. ta den ände som ska träs på 10mm lägg den mot tex skruv stycket ta hammaren slå några väl riktade slag på änden och ca 30mm upp på den trä på den direkt efter så ska du se att det fungerar trä sedan på 6mm sidan och du har en ny fungerande bränsle slang.
-
Etanolen i bränslet torkar ut gummit i bränsle slangarna, tex etanol bussar måste serva bränsle systemet ofta tex byta bränsle slangar filter mm.
-
Mackarna där jag bor har bara korv och bensin.
Så länge maskin är på garanti tänker jag ta ÅF på nya slangar , sen får man väl byta ut allt eftersom.
När den ska på 100-mila service i höst får dom byta det som ser torrt ut.
Mitt problem är att jag har 4 mil till åf och inget släp så jag måste ta ledigt en halv dag, hyra släp och köra totalt 16 mil varje gång det är något,till en total kostnad av 1500:-.
Därför fixar jag småfel själv om jag kan och kommer åt, då får ÅF skicka delarna.
Då är det ju kanon att detta forum finns! Har fått massor av hjälp och råd under första året med 4-hjuling
Och jag hade räknat med en del strul med CF så det är än så länge ok!
-
Jag hoppas din åf har bättre slangar att sätta dit än av samma sort som satt där från början.
Problemet är ju inte kostnaden för slangen utan läckande bensin, lukt, brandrisk och stillestånd av maskin.
Jag tycker du ska kräva att dom sätter dit bättre slang, går dom inte med på det så köp egen.
Minskat strul och bättre tillförlitlighet....
Det är ju rätt sällan stora problem med dessa maskiner, men ibland många mindre som gör att folk tröttnar.
Att dom valt så usel slang är ju inte bra, men det rätta hade ju varit att verkstan bytte slangar på första servicen oavsett om det läckt eller inte.
Skäll gärna på din åf så kanske dom för problemet vidare.
-
Mackarna där jag bor har bara korv och bensin.
Så länge maskin är på garanti tänker jag ta ÅF på nya slangar , sen får man väl byta ut allt eftersom.
När den ska på 100-mila service i höst får dom byta det som ser torrt ut.
Mitt problem är att jag har 4 mil till åf och inget släp så jag måste ta ledigt en halv dag, hyra släp och köra totalt 16 mil varje gång det är något,till en total kostnad av 1500:-.
Därför fixar jag småfel själv om jag kan och kommer åt, då får ÅF skicka delarna.
Då är det ju kanon att detta forum finns! Har fått massor av hjälp och råd under första året med 4-hjuling
Och jag hade räknat med en del strul med CF så det är än så länge ok!
Ekonomiskt?
Eller så köper du en slang på macken alternativt nätet för 30kr?
Å den håller tills hjulingen säger upp sig....... ;)