ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Meduza81 skrivet 31 mars 2014 kl. 19:55:55
-
Hallo alla Atv Gangsters! nu ska jag berätta om ett jävla drygt problem som jag har. Det är så att jag har problem med att mina variatorremmar smäller av i tid å otid. Min Hjuling har gått exakt 199 timmar å 162 mil, Köpte den begagnad när den hade gått 62 timmar ungefär om jag ej minns fel. körde typ till 150 timmar när remmen small av första gången- Då beställde jag en extra kraftig rem å montera dit. Å nu igår när vi skulle ut å leva fan i skogen så smäller remman av igen, detta hände när jag skulle åka från en grusväg till en anna, typ 200 meter asfalt. Drog givetvis gasen i botten å efter halva vägen så bara pang boom attack, rem av! kan tillägga att vi kör som galningar . Inge stubbåka å långtråkig grusväg utan bara lerhål å sankmark med full gas i 6 timmar typ varje söndag(Kolla Atv Smedjebacken på youtube så förstår ni) Så då till frågan! är remmarna så dåliga el håller dom inte för konstant fullgas å idiotkörning? Kan tillägga jag har dragit på 28 tums däck å inge variatorkit om det skulle kunna vara boven i dramat. alla motorfästen ok å variatorerna är linjerade. Mvh Dala Anders
-
Tungt går det med stora hjul på med ett v-kit!
-
Inte satt igen ventilationen till variatorkåpan med lera och skit?
Så den blir för varm, bara en tanke....
-
Ska du köra på masviset så lär du ju anpassa variatorn. ;)
-
Något står nog inte riktigt rätt till skulle jag tro.
Jag har kört 500+ mil med min 800-11 med 27"are/band och aldrig bytt en rem.
Motorkuddarna brukar ju vara boven, kan vara svårt att se om dom är trasiga så kolla noga. Kast in ett koben och bryt lite under motorn vid fästena så du är helt säker på att dom är hela.
Du har inte råkat få in nå vatten,lera,olja,fett eller nått på skivorna så den ligger och slirar lite?
-
Går inte gränsen vid 27 tum innan man måste mickla variator? Det är vad jag hör hela tiden i alla fall.
-
kolla så motor och låda linjerar med varandra. Sluta handla eftermarknasremmar. Original Polaris är bäst.
Gjorde du rent ordentligt i in/utlopp samt variatorerna vid förra rembytet?
Går/avanserar variatorerna smidigt (utan hack)?
-
Går inte gränsen vid 27 tum innan man måste mickla variator? Det är vad jag hör hela tiden i alla fall.
Med en hårdare fjäder i primären rekommenderas inget större än 27". Bighorns som mäter 28" är på gränsen med dalton primary clutch spring.
Så typ ja.:)
-
Går inte gränsen vid 27 tum innan man måste mickla variator? Det är vad jag hör hela tiden i alla fall.
finns ingen gräns, min variator var byggd för krypkörning och körde på flera olika 28" däck utan remhaveri.
-
Låter som att remmen får för dåligt med kylning.
-
Jag ska ta å snöa ner rejält i detta i helgen när jag ej jobbar. Har rint haralds båtar i borlänge å han sa direkt att det var motorkudden fram som spökar på dom flesta i min årsklass. med blotta ögat ser jag inget men ska riva isär å reka med lupp i helgen som sagt! kan ju fktiskt vara att det kommit in lera som tätar kylningen. När jag gick in nu så plocka jag bort en rembit som låg under maskinen å kan se följande. Inge slitage på varken kammarna på ovansida el undersida. den har helt enkelt bar smällt rätt av på flera ställen, Skumt el??
-
Lerhål å sankmark med full gas i 6 timmar typ varje söndag.
Så då till frågan! är remmarna så dåliga el håller dom inte för konstant fullgas å idiotkörning?
Kan tillägga jag har dragit på 28 tums däck å inge variatorkit
Finns det nån rem eller maskin som klarar denna körning :hmmm: jag tror inte det.
-
Nä det verkar fan ej så, Vi hade en helt ny can-am 650 xmr med oss i söndags. Å det tog 4 timmar på våran vanliga rutt innan den var kass, Båda hjulen stod rätt ut winschen orkade ingenting . Var ett helvete å få hem den. Plus att en grizzly 550 kokade var 10 minut efter några vanliga lerdopp, Så han lär ju köra en kylarupplytt direkt! Vi kanske har överskattat dessa maskiner(ATV) då vi alla har cross å Enduro bakrund. Vi kör exakt lika hårt med 4-hjulingarna som våra 2-hjulingar. Vi kanske får ta å sluta kolla på all muddin filmer på tuben å inse att detta är arbetsmaskiner inga lekmaskiner :cry:
-
Jag vill se era filmer :)
-
Kör ni i samma terräng med crossarna så gör ni det bra.
-
Det ska bjudas, annars är det ingen idé att hålla på. Jungfruturen med min Can-am 650xmr slutade i trasiga styrstag. I samma situation tror jag björne(min gamla grizzly 550) bara hade studsat vidare. Säljer burritorullen och sneglar på en Brute-Force 750! Håller Kawa samma kvalitet som yamaha måntro?
-
Styrstag är iof inget svårt att böja
-
Styrstag är iof inget svårt att böja
Nä, kanske det inte är. Känner ändå att can-am har rätt taskig byggkvalitet rakt igenom. Känns hafsigt gjort på ngt sätt, plasten har taskig passform med mera. Känns inget premium alls.
-
När jag gick in nu så plocka jag bort en rembit som låg under maskinen å kan se följande. Inge slitage på varken kammarna på ovansida el undersida. den har helt enkelt bar smällt rätt av på flera ställen, Skumt el??
Inget skumt alls, remexplosioner är vardagsmat då det gäller skotrar. Håll full gas på en sjö i några minuter, remmen går varm och "exploderar". Samma gäller om man ligger och pumpar full gas i pudersnö. Tycker det är rätt otroligt att dom håller så pass bra som dom gör med tanke på hur inkapslade dom är på en ATV, iofs. så är det inte samma prestanda i en ATV som i en skoter, en skoter varvar ju minst 8000rpm också.
-
Inget skumt alls, remexplosioner är vardagsmat då det gäller skotrar. Håll full gas på en sjö i några minuter, remmen går varm och "exploderar". Samma gäller om man ligger och pumpar full gas i pudersnö. Tycker det är rätt otroligt att dom håller så pass bra som dom gör med tanke på hur inkapslade dom är på en ATV, iofs. så är det inte samma prestanda i en ATV som i en skoter, en skoter varvar ju minst 8000rpm också.
Jaaa det kanske ligger nått i det. Jag ska testa å köpa mig en dyr orginalrem å ta med. Har köpt mina nuvarnade på duells kostar 1300 kr. Men en sak är säker iallafall. Har minst 2 remmar med mig hädanefter i reserv. För att står mit ute i ingenstans utan drift är ju fan ej någon höjdare.
-
Jaaa det kanske ligger nått i det. Jag ska testa å köpa mig en dyr orginalrem å ta med. Har köpt mina nuvarnade på duells kostar 1300 kr. Men en sak är säker iallafall. Har minst 2 remmar med mig hädanefter i reserv. För att står mit ute i ingenstans utan drift är ju fan ej någon höjdare.
Originalremmen kostar ju bara ca 980kr ;D Original is da shit kompis!
-
jaha gör dom?. trodde dom var dyrare för det var orginal. ska ta en tripp till en åf i helgen å reka läget ()p
-
sä här såg remmen ut när jag pilla bort den nyss! fan den är ju bara kaputt på ett ställe. fats iofs det är små sprickor överallt.
-
fan den är ju bara kaputt på ett ställe.
hur skulle det vara möjligt för remmen att vara lika trasig som din runt om, det hade vart konstigare ;)
-
haha nä det är sant iofs. Men mitt förra remhaveri såg mer manligt ut. Typ tusen delar å noll drift! Såg nästan ut som någon stoppat ner en handgranat i variatorkåpan ;)
-
På bilden så ser det ut som ett remhaveri pga att remmen gått av på grund av fel rotations riktning. För rätt montering så ska du läsa texten som en tidning när du monterar den nya.
Ett tips till så glöm allt vad eftermarknads remmar heter för det är bara skit, väldigt många gånger dom är av fel mått och bristande kvalitet.
Men du vill ju gasa hårt varför inte köpa variator bestyckning till 850 och montera, är säker på att det var premiär fjädern som var annorlunda.
Även köpa remmen till denna och montera, för har du nån seriös ÅF så har han båda remmar hemma för jämförelse.
-
Finns ingen rem från en polaris utv som passar ?
PÅ Kawasaki 750 tar man remmen från en TerryX och då kan man tukta en Kawa nästan hur mycket som hellst utan att remmen går av.
-
Hittade några gamla bilder på datorn, så här kul brukar det oftast se ut när en rem exploderar på maxvarv :P
-
På bilden så ser det ut som ett remhaveri pga att remmen gått av på grund av fel rotations riktning. För rätt montering så ska du läsa texten som en tidning när du monterar den nya.
Ett tips till så glöm allt vad eftermarknads remmar heter för det är bara skit, väldigt många gånger dom är av fel mått och bristande kvalitet.
Men du vill ju gasa hårt varför inte köpa variator bestyckning till 850 och montera, är säker på att det var premiär fjädern som var annorlunda.
Även köpa remmen till denna och montera, för har du nån seriös ÅF så har han båda remmar hemma för jämförelse.
Detta låter ju extremt intressant! någon som har koll på detta?? ska ta å ringa någon åf å höra. Någon som har koll på någon åf som vet vad dom snackar om? ()p
-
Hittade några gamla bilder på datorn, så här kul brukar det oftast se ut när en rem exploderar på maxvarv :P
Har nyss inhandlat mig min första skoter någonsin, det är en polaris swithback dragon 800... förstår redan nu att det är bara att köpa ett gäng med remmar å ha i reserv, Iofs så sitter det där en rem innuti motorn, men tro fan jag ska ha en ryggsäck med mig full med remmar. För i vinter kommer det å gasas,, ;D
-
Har nyss inhandlat mig min första skoter någonsin, det är en polaris swithback dragon 800... förstår redan nu att det är bara att köpa ett gäng med remmar å ha i reserv, Iofs så sitter det där en rem innuti motorn, men tro fan jag ska ha en ryggsäck med mig full med remmar. För i vinter kommer det å gasas,, ;D
Så farligt är det inte, en reservrem räcker. Kör in remmen lite innan du börjar tokvarva bara :)
-
vad jag lärt mig så finns ingen rotationsriktning på remmen när den är ny, däremot sen när du tar bort en och ska återmontera en beggad.
Därför sägs det att texten skall kunna läsas från sidan så man alltid monterar remmen åt samma håll.
Jag menar att jag aldrig stött på en rem som haft rotationsriktning, kanske finns men inte som jag sett.
-
vad jag lärt mig så finns ingen rotationsriktning på remmen när den är ny, däremot sen när du tar bort en och ska återmontera en beggad.
Därför sägs det att texten skall kunna läsas från sidan så man alltid monterar remmen åt samma håll.
Jag menar att jag aldrig stött på en rem som haft rotationsriktning, kanske finns men inte som jag sett.
Kanske annorlunda på ATV men alla remmar jag bytt på moppar med variator har haft pilar för rotationsriktning. Tror det har med hur lagren är uppbyggda i remmen, uppbyggnaden kan till viss del jämföras ned en rulle tejp.
-
Hur går det med dina variatorremmar, har du hittat orsaken :djump:
-
Nja orsaken var nog lite för hård körning å för lite paus . Har bränt på i samma stil om förut nu men stannar minst en gång i timmen å avvaktar tills variatorkåpan är kall innan det börjar gasas igen. Men har alltid en ny fräsh rem med mig ut nuförtiden. Nästa gång jag byter rem ska jag satsa på en orginal. ()p
-
Jag tror vad som är felet ;) Polaris heter de nog ;D Min Mud Pro har gått 110 hårda mil och är nästan demolerad till max men den funkar klockrent än :headbang:
-
Jag tror vad som är felet ;) Polaris heter de nog ;D Min Mud Pro har gått 110 hårda mil och är nästan demolerad till max men den funkar klockrent än :headbang:
Är det 700 eller 1000cc monstret du har?
-
En kamerat i Norge eksploderte remmen på sin nye rzr 1000 etter 4 timer og på min har det ikke sjedd etter 25 timer.Han kjørte veldig hart fra første time og jeg kjørte en del roligere i begynnelsen.Og nå i helgen fikk vi besjed fra en åf at remmen bør kjøres inn i litt rolig tempo i 5 mil før man hålt full gas over lengre stekker.Det kan jo være årsak om du drar på fult i lerhål
-
Läste nyss en tråd på patvf där det sades att det i regel berodde på slitage i variatorerna, att dem var dåligt linjerade eller motorfästen som är dåliga. Just motorfästen är rätt vanligt på 800.