ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Olsson.morgan skrivet 29 mars 2014 kl. 22:26:39
-
Hade inne min goes 520 på service hos åf. Bad honom sätta dit en DAJ när den ändå var där. För att slippa borra i förgasaren så satte han den på luftröret innan. Men den sitter ju så långt ifrån och i "uppförsbacke" på röret. Ibland bluddrar den en del och har märkt att endel bensin rinner ner i luftburken. Känns som om de finns bättre ställen att sätta den på. Hur har ni andra som har liknande maskin satt den?
-
På min cf så satte jag munstycket i samma slang men precis vid kanten av förgasaren. Jag satte den snett från sidan så jag fick ta bort plasten på vänster sida för att justera den. Hade inga problem efter att jag justerat den lite.
Vilket steg har du munstycket på? Jag justerade ner min till det lägsta och sen testade jag steg för steg tills jag hittade det bästa steget för min hoj. På det högsta steget låg det lite soppa i röret och luftfilterburken.
-
Ok de hade ju varit bättre att sätta den där känns de ju som, eller spelar de ngn roll om den på sidan eller rakt uppifrån? Jag har min ca kl 2 nu.
-
Ok de hade ju varit bättre att sätta den där känns de ju som, eller spelar de ngn roll om den på sidan eller rakt uppifrån? Jag har min ca kl 2 nu.
Om jag kommer ihåg rätt så satt min ca kl 09.30-10.00.
Jag har inte instruktionerna kvar men jag har för mig att det stog att den skulle sitta snett från sidan och att slangen med bränsletillförseln skulle sitta nedåt.
Har du testat att justera ner den till det lägsta läget?
-
Jag får nog ta mig en justerar stund nån dag, så jävla masigt bara för den sitter så dumt, måste ta loss röret till luftburken varje gång, den sitter ju under den. Kanske skulle ta o flytta den :tickedoff
-
Jag får nog ta mig en justerar stund nån dag, så jävla masigt bara för den sitter så dumt, måste ta loss röret till luftburken varje gång, den sitter ju under den. Kanske skulle ta o flytta den :tickedoff
Jag hade min under tanken precis vid insuget funkade sådär,
När jag stod bakåt lut med placeringen där du har den så rann det bensin igenom dajen ner på motorn.
Tog bort skiten och bytte munstycke till ett högfart 180 och då hände det grejer!!
-
Jag hade min under tanken precis vid insuget funkade sådär,
När jag stod bakåt lut med placeringen där du har den så rann det bensin igenom dajen ner på motorn.
Tog bort skiten och bytte munstycke till ett högfart 180 och då hände det grejer!!
Mmm de e jävla sölande med bensin överallt på min med.... Jaså de märktes stor skillnad med annat munstycke?
-
Här kommer en okunnigs fråga!
Vad i h-e är en DAJ och vad är den bra för, och hur fungerar den.
-
Här kommer en okunnigs fråga!
Vad i h-e är en DAJ och vad är den bra för, och hur fungerar den.
ger extra bensin när man trimmat med tex luftfilter och avgasrör :)
-
ger extra bensin när man trimmat med tex luftfilter och avgasrör :)
Ahaa då behöver jag ingen sådan i alla fall. ()p
-
Mmm de e jävla sölande med bensin överallt på min med.... Jaså de märktes stor skillnad med annat munstycke?
Jo det är ju tidsfråga innan den antänder men ja det är STOR skillnad med att byta munstycke mot DAJ.
Kanske så funkar det dåligt på våra hojjar eller så var det nått annat!
-
På min LTZ funkar det klockrent. Supersmidigt att kunna justera bränslet efter behov via ett "vred" ()p
-
På min cf funkade det också klockrent.
-
På min cf funkade det också klockrent.
Vart exakt satte du den?
-
Nu vet jag ju inte hur plasten ser ut på en goes men på min cf då kunde man ta bort plasten på vänster sida av motorn så att man såg förgasaren. Om jag minns rätt så var man tvungen att ta bort den även när man skulle ställa tomgången.
När man kollar in där så ser man slangen mellan fugge och luftburk. Jag satte daj ej helt vågrätt utan ca kl 09.30-10.00. Jag måttade ut så att det inte hamnade nått stag eller sladdar ivägen så att jag nådde daj med en lång mejsel. Sen har jag för mig att det var viktigt att slangen med soppatillförseln skulle vara nedåt.
På fuggen bytte jag ut tappskruven som sitter i botten till en av adaptrarna som följde med.
-
Har du fått nån ordning på den?
-
nä tog bort den i stället, en dag när jag va i skogen o sågade blev den ståendes i lite uppförslut i ca 1 timme, sen vägrade den o starta. Kollade under på "smuts behållaren" under luftburken o såg att de va bensin i, tog bort den och ca 1/2 liter bensin rann ur sen blev de hem o montera av och svära lite! :tickedoff
-
Hej om du lämnade in hjulingen på service och bad dom montera en daj så måste ju dom justera in den så det fungerar .
-
nä tog bort den i stället, en dag när jag va i skogen o sågade blev den ståendes i lite uppförslut i ca 1 timme, sen vägrade den o starta. Kollade under på "smuts behållaren" under luftburken o såg att de va bensin i, tog bort den och ca 1/2 liter bensin rann ur sen blev de hem o montera av och svära lite! :tickedoff
Tillför lite information i tråden.. om än gammal.
Dial-A-Jet enheten ska inte flöda över för att den är satt som på bilden, eller för att du står i uppförslut. Förutsatt att den inte är monterat tokigt=fel, typ att flottörnivån är högre än DAJ enheten. Men de är svårt att se på bilden. Man kan även montera på olika sätt för att de ska bli optimalt, men de förutsätter jag att dom som monterat har koll på. Du har inget bränsle genom den kretsen förrän undertrycket blir nog stort så att DAJ börjar spraya in extra bränsle. Så är den monterat rätt ska man inte har några problem.
Dom flesta problem som dyker upp hos kunder som köpt DAJ, beror ofta på felmontage och/eller att man inte kalibrerat och justerat in systemet korrekt.
-
Tillför lite information i tråden.. om än gammal.
Dial-A-Jet enheten ska inte flöda över för att den är satt som på bilden, eller för att du står i uppförslut. Förutsatt att den inte är monterat tokigt=fel, typ att flottörnivån är högre än DAJ enheten. Men de är svårt att se på bilden. Man kan även montera på olika sätt för att de ska bli optimalt, men de förutsätter jag att dom som monterat har koll på. Du har inget bränsle genom den kretsen förrän undertrycket blir nog stort så att DAJ börjar spraya in extra bränsle. Så är den monterat rätt ska man inte har några problem.
Dom flesta problem som dyker upp hos kunder som köpt DAJ, beror ofta på felmontage och/eller att man inte kalibrerat och justerat in systemet korrekt.
Som sagt....gammal tråd....
Provat att montera den igen o de funkar fint vid "vanlig" körning men vid lite tuffare skogskörning, om man hamnar i lite för mycke lut uppför så blir den dränkt så att den går orent som fan verkligen o till slut dör den. Går inte att få igång den förrän man stått plant en stund. Den sitter ju i luft röret till förgasaren så den är ju högsta punkten men när man står i uppförslut så blir ju förgasaren högsta punkten. Är de problemet? Tacksam för hjälp!