ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Marron02 skrivet 15 februari 2014 kl. 21:41:18
-
Jag funderar på att köpa en första atv. Har fastnat för cfmoto. De verkar vara mest tillförlitliga av de Kina tillverkade. Jag väljer mellan allroad 500 och terralander 625. Är 625 värd det högre priset?
Jag ska använda den till lite timmer och ved transport, skogskörning samt vägkörning.
-
Goes är ju samma maskin i stort sett, ifall du har en sån handlare närmare.
En bra handlare är ju rätt viktigt om du köper nytt.
Sen finns det ju andra märken också, men du verkar inne på cf redan.
Lycka till. ()p
-
Jag tänkte ett prisläge på Max 60000. Vilka andra än CF skulle ni rekommendera?
Många skriver att det är bättre med en äldre märkes maskin än en ny Kina maskin, är det fortfarande stor skillnad i hållbarhet?
-
Jag har numera en CF 500 och är helnöjd. Ska du dra tunga vedlass så finns det en nackdel: Kommer man i ett läge att behöva backa med tungt lass så är backväxeln lite för hög, finns en risk att bränna koppling/rem. Hasplåt är också att rekommendera för skogskörning.
-
Köp en beg märkesmaskin. Du får en Yamaha grizzly för dom pengarna. Den passar perfekt för ditt ändamål. Då behöver du inte vara orolig att något pajar. Köper du en Cf så pajar det förr eller senare. Och tex grizzly står sig i värde under väldigt lång tid till skillnad från cf. Lyssna på mig när jag skriver detta det är ju bara att kolla i denna del hur jäkla mycket bekymmer cf ägare har.
-
Vill du ha en vägreggad så är det lite svårt att hitta en beggad japan för dom pengarna, men kan gå om du har lite flyt och är snabb.
Dock växer dom inte på trän så du kanske får åka en bit....
Polaris och can-am har ju egna vägreggade och är vanligare, helst can-am. Dock är deras maskiner mer nöje än arbete, funkar så klart att jobba med också men ska du köra mycket i skogen kanske dom är onödigt roliga.
Klarar du dig med terrängreggat så finns det ingen anledning alls att kolla på kinagrejer.
-
Antingen är jag blind eller så ser jag inte att en vägreggad önskas.
Köp en Polaris Sportsman 400 för 62 tusen istället. Hade du tänkt lägga 60 så gör det.
Det spelar i princip ingen roll hur du gör, du tappar mindre i andrahandsvärde på en märkesmaskin än en kines för de pengarna.
Ska du ha vägreggat och nytt så är det CF eller KYMCO som gäller. Cf 500 verkar ha sina issues men rätt många är nöjd med dom... Har du kollat begagnatmarknaden? De sjunker fort :)
-
Antingen är jag blind eller så ser jag inte att en vägreggad önskas.
Köp en Polaris Sportsman 400 för 62 tusen istället. Hade du tänkt lägga 60 så gör det.
Det spelar i princip ingen roll hur du gör, du tappar mindre i andrahandsvärde på en märkesmaskin än en kines för de pengarna.
Ska du ha vägreggat och nytt så är det CF eller KYMCO som gäller. Cf 500 verkar ha sina issues men rätt många är nöjd med dom... Har du kollat begagnatmarknaden? De sjunker fort :)
Jag ska använda den till lite timmer och ved transport, skogskörning samt vägkörning.
Vägkörning borde mena vägreggad annars skulle man inte skriva det.
-
Jag behöver en vägreggad eller traktorreggad.
När det gäller traktorreggad då hittar jag Hisun och någon Dinli.
Är inte så intresserad av Hisun.
Förstår att det i längden kan vara bättre med Japan/ Nordamerika tillverkade.
Hittat väldigt få märkes maskiner vägreggade under 60. Jag är öppen för alla märken, dock så uppfattar jag att cf vägreggad är ett alternativ.
Roligt forum detta. Tack för era tips ()p
-
Cf 500 är ju en rätt vanlig nybörjarmaskin, ganska billig i inköp och känns lite lagom.
Dock är det rätt många som ganska snabbt kommer på att dom vill ha en roligare maskin eller en av bättre kvalitet.
Är man medveten om dess begränsningar och att det kan vara lite mer strul än med en märkesmaskin så kan ju cf 500 vara rätt val.
Men om du nöjeskör mer, och vill ha roligare motor och skönare fartupplevelser så ska du kolla på annat. Lika om du vill ge dig på lite värre lek i lerhål eller snö tex, med bla större däck som man gärna slänger på.
Traktorreggad brukar vara dyyyyrt....
Dinlis går ju att hitta till buspriser nu, dock är väl det rekonstruktion på g vid fabriken så kanske lite mer riskabelt köp än vanligt.
-
Då missade jag det. Sorry!
Men för plånbokens skulle så anser jag att en ett år begagnad är ett bättre köp... Det kryllar av dom och du slipper värdetappet (iaf det första, största) ;)
-
När jag köpte min CF500 för ett år sen så stod det mellan en helt ny för 50 med 3-års garanti och de som fanns beggade som var 1-2 år gamla för c:a 40 med c:a 100 mil på mätarn, dom var sålda 2011 med 2-års garanti och hade alltså max 1 år kvar.
Ställd inför det valet så blev det en ny.
Iofs had de beggade maskinerna en el utrustning med i priset , men jag behöver inte hasplåtar och sånt, bara plog och det följde med som ny.
Hade dom rasat till typ 30 så hade jag nog köpt en beggad.
Vägreggad och garanti , max 50 tkr. Det var mina 3 krav vid köp.
-
terralander 625 helt klart dock heter dem idag Cforce 600
helt klart den ja hade valt
-
Alltså alla som ska köpa en Cf säger alltid "Det vart en ny för man fick 3års garanti" Det är ju alldeles som man vet att det ska bli problem därför är garantin så viktig ! Varför inte köpa tex en beg grizzly 450 för 50000:- som man vet går 5000h innan det kanske är dags att byta första delen efter normalt användande ?
-
Alltså alla som ska köpa en Cf säger alltid "Det vart en ny för man fick 3års garanti" Det är ju alldeles som man vet att det ska bli problem därför är garantin så viktig ! Varför inte köpa tex en beg grizzly 450 för 50000:- som man vet går 5000h innan det kanske är dags att byta första delen efter normalt användande ?
offtopic varning. håller med dig om det du skrev där uppe men som sagt, har inte ett skit med topic att göra :)
on: jag skulle valt en z8. tycker dem veekar gryma ()p snygga med :)
-
Varför inte köpa tex en beg grizzly 450 för 50000:- som man vet går 5000h innan det kanske är dags att byta första delen efter normalt användande ?
Finns det vägreggade såna? de jag hittar snabbt på Blocket är 07-09 terrängreggade för 45-50 tusen.
-
Någon av dessa?
http://www.blocket.se/ostergotland/Can_am_400_4_4_vagreggad_atv__52155376.htm?ca=13&w=3 (http://www.blocket.se/ostergotland/Can_am_400_4_4_vagreggad_atv__52155376.htm?ca=13&w=3)
http://www.blocket.se/gavleborg/Can_am_Outlander_500_vagreggad_52136656.htm?ca=13&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/Can_am_Outlander_500_vagreggad_52136656.htm?ca=13&w=3)
-
Ursäkta inlägget men.
åkte outlander 400 innan jag böt till en större.
400an är verkligen en kanonmaskin. Funka fint som arbetsmaskin.
Den är mkt piggare än cf 500 och går billigare dessutom.
Ångrar mig nästan att jag sålde iväg den, den krånglade aldrig! men jag gillar att busåka så jag ville ha mer effekt.
Kan starkt rekommendera en sån.
-
Marron02, säg bara till om du anser inläggen om Can Am är off-topic så raderar jag dem.
OM du verkligen bara vill ha svar på din CF-fråga så säg bara till.
-
Nu är ju dessa inlägg om andra märken bara välmenat :)
Så varför ska dom raderas?
Annars när det är storbråk i trådar brukar det ju inte vara så bråttom att radera?
-
terralander 625 helt klart dock heter dem idag Cforce 600
helt klart den ja hade valt
Håller med dig, en riktigt trevlig maskin, blir det mycket vägkörning så välj den långa versionen då den ligger bra på vägen vid lite högre hastigheter.
-
Jag tänkte ett prisläge på Max 60000. Vilka andra än CF skulle ni rekommendera?
Många skriver att det är bättre med en äldre märkes maskin än en ny Kina maskin, är det fortfarande stor skillnad i hållbarhet?
Rickard marklund... jag svar på detta så jag tycker vi håller oss inom trådens regler ?
-
Tråden har blivit anmäld, och ser man bara till rubriken så kan jag förstå det, men som du klargör med ditt citat så finns det ju helt klart relevans när det kommer till andra förslag.
Jag läste faktiskt frågan, men för fort och slarvigt.
-
Här finns ett vägreggat alternativ för 60k
Säger inte den är snyggare, men mycket utrustning ingår.
http://www.blocket.se/vastmanland/Vagreggad_Polaris_Sportsman_500__ev_byte__52179286.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/vastmanland/Vagreggad_Polaris_Sportsman_500__ev_byte__52179286.htm?ca=17&w=3)
-
En begagnad maskin är alltid begagnad ett visst märke på tanken säger inget om hur den har varit skött av förra ägaren.
Jag gick personligen på en rejäl mina med dyra reparationer som följd det var en dyr läxa som kostade närmare 40000 i reparationer.
punkten jag missade var att det var onormalt tjock olja i motorn för att dölja hur misshandlad den varit.
Och det var en Suzuki 400 med knappt 100 timmar på mätaren och jättefin till det yttre.
Så om man känner sig osäker på vad man ska titta på när man granskar en begagnad atv så kan en av dom bättre kineserna eller taiwan maskinerna vara ett tryggare val med sina garantier än att få en misshandlad begagnad märkesmaskin
Varför inte köpa tex en beg grizzly 450 för 50000:- som man vet går 5000h innan det kanske är dags att byta första delen efter normalt användande ?
hahaha dagens överdrift :lol:
Ska visa den för en bekant tror inte han som grizzly ägare håller med riktigt.
Han har inte kört onormalt med den och har bytt det mesta i tändsystem och haft problem med knutarna.
ps den har gått 600 timmar
-
Skulle själv ja valt 625:an för att den är starkare och att den ser mycket bättre ut än 500:an enligt mig.
-
En begagnad maskin är alltid begagnad ett visst märke på tanken säger inget om hur den har varit skött av förra ägaren.
Jag gick personligen på en rejäl mina med dyra reparationer som följd det var en dyr läxa som kostade närmare 40000 i reparationer.
punkten jag missade var att det var onormalt tjock olja i motorn för att dölja hur misshandlad den varit.
Och det var en Suzuki 400 med knappt 100 timmar på mätaren och jättefin till det yttre.
Så om man känner sig osäker på vad man ska titta på när man granskar en begagnad atv så kan en av dom bättre kineserna eller taiwan maskinerna vara ett tryggare val med sina garantier än att få en misshandlad begagnad märkesmaskin
hahaha dagens överdrift :lol:
Ska visa den för en bekant tror inte han som grizzly ägare håller med riktigt.
Han har inte kört onormalt med den och har bytt det mesta i tändsystem och haft problem med knutarna.
ps den har gått 600 timmar
Då tycker jag du ska räkna upp alla "fel" i tändsystemet på den.
Ett tändstift som paja eller?
Grizzly är ju för tusan bland det bästa maskiner man kan köpa! :P
-
hahaha dagens överdrift :lol:
Ska visa den för en bekant tror inte han som grizzly ägare håller med riktigt.
Han har inte kört onormalt med den och har bytt det mesta i tändsystem och haft problem med knutarna.
ps den har gått 600 timmar
Ja du kan ju räkna upp alla Cf som gått över 600h med endast dom problemen !
-
Då tycker jag du ska räkna upp alla "fel" i tändsystemet på den.
Ett tändstift som paja eller?
Grizzly är ju för tusan bland det bästa maskiner man kan köpa! :P
Vad jag har förstått så har han bytt rubbet hela systemet t:ex cdi box , tändspole mm
Men jag kan hålla med dig att det är en av dom bästa man kan ha men även solen har fläckar
-
Ja du kan ju räkna upp alla Cf som gått över 600h med endast dom problemen !
En har jag själv kört och Patrick heter ägaren tror det är en 500:a från 2011 han har, på den är det bara bytt normala slitdelar som brombelägg , tändstift mm på den .
För 3 veckor sedan stod den på c:a 700 timmar.
Sedan har vi Eriks Den vet jag är en 500 Black den hade gått 500 timmar i höstas och går fortfarande utan problem och med tanke på hur mycket den går så har den garanterat passerat 600 timmar nu.
Det man kan flinka in är att dessa två herrar är pedanter och sköter sina maskiner exakt enligt instruktionsboken och mer ändå.
Använder dom som transportmedel på jakt och fisketurer, kör ut ved samt vilt ur skogen, kör ut foder till sina djur och kör snö inget intresse av att köra på crossbanor eller i surhål.
-
En Grizzly går säkert 5000h, det tvekar jag inte på.
Nu drar jag upp Honda igen, ursäkta, men en bekants gamla Foreman har gått 4200h.
Bara starta och åka.
-
En Grizzly går säkert 5000h, det tvekar jag inte på.
Nu drar jag upp Honda igen, ursäkta, men en bekants gamla Foreman har gått 4200h.
Bara starta och åka.
()p
-
En har jag själv kört och Patrick heter ägaren tror det är en 500:a från 2011 han har, på den är det bara bytt normala slitdelar som brombelägg , tändstift mm på den .
För 3 veckor sedan stod den på c:a 700 timmar.
Sedan har vi Eriks Den vet jag är en 500 Black den hade gått 500 timmar i höstas och går fortfarande utan problem och med tanke på hur mycket den går så har den garanterat passerat 600 timmar nu.
Det man kan flinka in är att dessa två herrar är pedanter och sköter sina maskiner exakt enligt instruktionsboken och mer ändå.
Använder dom som transportmedel på jakt och fisketurer, kör ut ved samt vilt ur skogen, kör ut foder till sina djur och kör snö inget intresse av att köra på crossbanor eller i surhål.
Har cf ens timmräknare ? Har aldrig sett någon med det nämligen !
-
Har cf ens timmräknare ? Har aldrig sett någon med det nämligen !
nej men vissa väljer att sätta dit en :)
-
nej men vissa väljer att sätta dit en :)
Okej som dom han nämde ovan då antar jag :lol: Om det nu var en 2011 så har han bara använt den 350h per år typ 1h i snitt per dag. Det va inte illa måste jag säga !
-
Okej som dom han nämde ovan då antar jag :lol: Om det nu var en 2011 så har han bara använt den 350h per år typ 1h i snitt per dag. Det va inte illa måste jag säga !
Jobbar man mån-fre så är inte atv:n det första man tänker på när man slutar jobbet utan kanske en god middag och en stund med barnen ()p
Angående timmräknare så var det nästan det första patrick satte på sin hoj för om man använder den som arbetsfordon och inte leksak
så rullar timmarna fortare än milen och med tanke på det är en pedant vi pratar om så vill han ha koll på timmarna för service
Använder man atvn som arbetsfordon mer än lekfordon så
-
Varför är en del så rädda för att man är nöjd med sin cf ?Kom upp ur sandlådan ()p
-
En Grizzly går säkert 5000h, det tvekar jag inte på.
Nu drar jag upp Honda igen, ursäkta, men en bekants gamla Foreman har gått 4200h.
Bara starta och åka.
Det tvekar jag heller inte en sekund på men skogsstig påstod att dom skulle gå 5000 h innan första delen fick bytas det köper jag inte till 100 %
-
Varför är en del så rädda för att man är nöjd med sin cf ?Kom upp ur sandlådan ()p
Förstår det inte heller
-
Jobbar man mån-fre så är inte atv:n det första man tänker på när man slutar jobbet utan kanske en god middag och en stund med barnen ()p
Angående timmräknare så var det nästan det första patrick satte på sin hoj för om man använder den som arbetsfordon och inte leksak
så rullar timmarna fortare än milen och med tanke på det är en pedant vi pratar om så vill han ha koll på timmarna för service
Använder man atvn som arbetsfordon mer än lekfordon så
Nu tyckte jag 700h lät mycket sen 2011. Min pappa skaffade en Grizzly 2009, den har idag gått 420h. Den används dagligen att hämta ved. Plogning på vintern , div nöjes åkning plogning av bana på sjön och vid fiske , jakt mm. Vet inte många som använder sin hjuling mer än han.
-
Nu tyckte jag 700h lät mycket sen 2011. Min pappa skaffade en Grizzly 2009, den har idag gått 420h. Den används dagligen att hämta ved. Plogning på vintern , div nöjes åkning plogning av bana på sjön och vid fiske , jakt mm. Vet inte många som använder sin hjuling mer än han.
Timmar på atv kan rulla jättefort.
I mitt egna fall så har jag kommit upp över 300 nu från knappt 100 i oktober,
Då har atv:n använts som arbetsfordon och varit igång dagligen i företaget.
uttransport av virke genom känsliga områden , vinchning av stockar så skotaren kan nå dem , transporter av aspenbensin, diesel, oljor, resrevdelar mm till maskiner i skogen , transport av foder till utgård , hämtat fält vilt ,
Så mycket som min var igång under vintern så tycker jag att hans CF gjort 700 timmar på ett par år är inget konstigt, När jag är på gården ser jag djurskötarna köra den varje dag rullar mellan utgårdarna med Mineraler , saltsten och på sommaren när dom ordnar hagarna är den igång.
Skillnaden mellan din Pappa och mig samt Patrick är att för mig och Patrick är den en del av våra arbetsredskap som vi brukar för att göra vårat jobb ungefär som sågen är för snickaren
-
Äger en CF 500.
Skulle jag fått börja om med en ny atv, så skulle jag köpt en Suzuki king quad med servo.
Helst en med stora hjul och 800 cc.
Jag tror det är en bra arbetsmaskin som håller.
Mycket mer pengar men är troligen i slutändan värt det.
-
KQ har 722 cc, och kallas 750.
Dessa brukar man kunna se för typ 85 000:-
Behöver man vägreggat får man nog lägga på en femma eller så.
-
Jag funderar på att köpa en första atv. Har fastnat för cfmoto. De verkar vara mest tillförlitliga av de Kina tillverkade. Jag väljer mellan allroad 500 och terralander 625. Är 625 värd det högre priset?
Jag ska använda den till lite timmer och ved transport, skogskörning samt vägkörning.
Förstår ditt dilemma. Det skiljer ju ca 17 000 mellan maskinerna i nypris!
Jag har provat 500 an och tycker det är mycket maskin för pengen. Den klarar nog dina krav väl. Har däremot inte provat någon 626:a (c force 600)
Men om jag haft pengarna och stått i dina skor skulle jag valt 625an (c force 600) om vi pratar nytt.
För att den har en modernare konstruktion än 500 an. Bla med A-armar i aluminium, bränsleinsprutning i stället för förgasare, mer effekt, bättre fjädring, släpvagnskontakt, fler färgval och troligen ett bättre andrahandsvärde.
Du får gärna berätta vad du köpt för hoj sedan. ()p
Lycka till!
-
Finns det servo på någon av dom, så skulle jag prioritera det framför all annan utrustning. Utan servo så får man tummar o handleder sönderslagna. Vid ett tillfälle körde jag terräng i 15 km/h och styret slog bort mina händer , samtidigt som maskinen helt plötsligt själv ändrade riktning rakt in mot ett träd. Kunde slutat illa.
Men detta hade inte hänt med servo. Samtidigt så är det ofta man vill köra med en hand på styret i terrängen och det krävs en muskelbyggare i världsklass för att klara det. Kanske det finns maskiner med någon form av styrutväxling som kan underlätta.
-
Nja, nu tar du i lite va? Visst är det skönt med servo, men att det skulle vara såååååå värdelöst att vara utan kan jag inte riktigt hålla med om. Då är det nog nåt fel på styrningen på maskinen eller dags att börja träna lite :P
-
500:an är riktigt tungstyrd om man jämför med andra maskiner utan servo.
-
500:an är riktigt tungstyrd om man jämför med andra maskiner utan servo.
Sjukt tungstyrd TOM!
-
Håller med Krigar Kaj!
Thyren! Jag har också åkt vasaloppet ett par gånger, men är ändå för klen för att inte sakna servo på just cf 500. Men kan inte säga att den är värdelös.
Jag får bra med träning i skogen, fast den energin skulle man vilja lägga på arbetsinsatsen (vedkörning).
-
Sorry, visste inte att just CF 500 var så trögstyrda. Ännu ett minus på dessa maskiner alltså..
För även om jag saknat servo på mina maskiner också så har det inte varit nåt direkt problem att vara utan.
-
Sorry, visste inte att just CF 500 var så trögstyrda. Ännu ett minus på dessa maskiner alltså..
I 4WD är den trög , lägger man över till 2WD så går det lätt som en plätt.
Jag som inte kör i skogen , lerhål mm har oftast 2WD i utom när jag plogar
-
I 4WD är den trög , lägger man över till 2WD så går det lätt som en plätt.
Jag som inte kör i skogen , lerhål mm har oftast 2WD i utom när jag plogar
Man klarar sig långt med endast 2WD det är som sagt när ett lerhål eller ett större hinder är på ingång jag brukar trycka i 4WD.
Är lekande lätt med 2WD
-
tycker inte det är så ***** tungt :dntknow:
-
Nej det är nog inte så tungt i normalfallet, men jag kör till 50% av tiden med vedkärra lastad på ca:1000 kg i tuff terräng.
Då kör jag lätt fast på 2 hjulsdrift och får dessutom spärra framdiffen ofta för att komma fram.
Så jag saknar servo för vedkörning!
Och jämförelsen med grannens gamla Suzuki 400 , så är CF både mer trögstyrd och har samtidigt mycket sämre svängradie, hur den ekvationen nu går ihop!!!?
Men tack vare delad bakaxel på cf och samt borttagen krängningshämmare så är cf bättre på att ta sig fram.
-
Hej var smart köp ingen CF .
Om du inte gillar att ha klipp kort på verkstaden.
Jag och min kompis köpte en varsin och det har verkligen varit massa Sturl med båda maskinerna .
1.växel lådan är under all kritik (verkar gälla CF över lag)
Både jag och kompisen har haft inne våra maskiner för lådan.
2.Vinchen gick sönder på min vid första användningen .
3.Diffen gick på min kompis CF efter 15 mil.
4.Min koppling gick 2 gånger innan 100 mil.
5.Fyrhjulingen började att rosta här och där.
6.Fyrhjuls driften krånglade att få i när det var minus grader ute.
Jag fick nog efter 10 månader och sålde den för 34000
Hade köpt den för 54 000 .
Tänkte som du när jag köpte min att det var rätt pris samt att det säljs så många av dom.
Nu är jag en lycklig ägare till en Yamaha Grizzly 550 och det känns som att köra ett helt annat fordon sån otrolig skillnad på allt.Min kompis bytt bort sin han med och köpte en Polaris 400(455) och han är också riktigt nöjd.
Billigt blir inte alltid billigt !!!!
-
Intressant Mangew74!
Min bakre "dif" (egentligen bara bakaxel, men ni förstår)den gick i två delar förra vintern :-\ men fick ny på garantin som tur var.
-
Vill du ha ett ärligt svar? INGEN! Har haft 800 och lär aldrig mer köpa en. Bytade till en Outlander 1000 Max Xtp 2013..
-
Hej
Jag har äntligen köpt en atv.
Jag provade cf 625 samt goes 520. De var inte riktigt vad jag önskade.
Var och prövade Tgb 525, tyckte den saknade styrka.
Provade även en can am 400.
Till slut så valde jag en Can am XT 650 max 2008. Den har gått 82h och 150 mil. Jag är väldigt nöjd, speciellt med motorn och körupplevelsen.
Tack för alla tips. ()p
-
Hej
Jag har äntligen köpt en atv.
Jag provade cf 625 samt goes 520. De var inte riktigt vad jag önskade.
Var och prövade Tgb 525, tyckte den saknade styrka.
Provade även en can am 400.
Till slut så valde jag en Can am XT 650 max 2008. Den har gått 82h och 150 mil. Jag är väldigt nöjd, speciellt med motorn och körupplevelsen.
Tack för alla tips. ()p
Bra att du tog dig tid att prova olika, lät som ett vettigt köp du gjorde också.
()p