ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: grevtech skrivet 8 januari 2014 kl. 11:41:36
-
som överskriften säger så går jag i tankarna på att bygga mig en egen kombivagn dvs vedkärra med monterbart insatsflak med hydraulisk tipp.
kikat lite på kranmans grejer och ska väl satsa på att bygga något liknanade, helst haft deras grejer men priset var lite saftigt för något som ska användas sparsamt.
tanken är alltså som följer en rejäl vedvagn i grund och botten, fyrkantsprofil ca 80*80*3(4) i centrum, flyttbar boggie och en riktig framstam. tre bankar med avtagbara stakar.
och till det så bygger ett flak på en ram som enkelt lyfts på vagnen och fäst med bult eller sprintar i bankarna, även så man har ett 12v hydraulaggregat på den delen. flakmått ca 120brett och 250 långt och 30-40 lämmar.
hydrauliken hade jag tänkt löst med något liknande denna http://www.flowfitonline.com/acatalog/12V_SINGLE_ACTING_TRAILER_TIPPER_POWERPACKS.html (http://www.flowfitonline.com/acatalog/12V_SINGLE_ACTING_TRAILER_TIPPER_POWERPACKS.html)
men blev lite osäker då jag såg att kranman körde med dubbelverkande cylindrar. blir ett flak för lätt så det inte kommer ramla ner på egen väg? någon som har provat?
ett lite dyrare men mycket bättre alternativ kom jag precis på http://www.flowfitonline.com/acatalog/12VDC-DOUBLE-DOUBLE-ACTING-HYDRAULIC-POWER-UNIT.html (http://www.flowfitonline.com/acatalog/12VDC-DOUBLE-DOUBLE-ACTING-HYDRAULIC-POWER-UNIT.html)
fördelen med detta är ju att då har man två dubbelverkande uttag och kan således köra även bakluckat hydrauliskt.
MEN är som vanligt strömproblemet, kan det gå att köra med ström från fyrhjulingen eller ska man satsa på ett batteri på vagnen.
om man tar det alternativet så hur länge kan ett att batteri tänkas räcka? säg att man slår på stort och smackar dit ett lastbilsbatteri på en 225ah? pumpen är på 1600watt. borde räcka ett bra tag enligt mig men det kanske finns någon här som kan räkna på sådant. tanken med en enkelverkande cylinder var den att då blir det ju bara hälften så mycket pumpande som en dubbelverkande.
vinschlyft är inte aktuellt, för mycket rappel med att sånt system enligt mig, dock så är tanken att vagnen ska få vinsch och krantorn men där kommer fyrhjulingens vinsch att användas.
mycket tänkade och frågor hära men så blir det ibland.
-
Med omnämnda batteri får du en teoretisk gångtid på pumpen på 1h40m.
Pumpen drar 133A.
Ev andra förbrukare såsom ventiler mm inte inräknade.
-
okej. tackar så mycket för ett snabbt svar! det innbär alltså att grovt räknat och lite beroende på cylinderstorlek m.m att förhoppningsvis så är det max 30 sek upp och 30 sek ner, alltså en minuts pumptid per tippning, vilket gör att man kan köra ca 100 lass på en laddning. och ska man köra mer än 100 lass på en dag då vette tusan om det inte är bättre att köra med traktorn istället.
obs dessa 30 sekunder är ren gissning och förhoppning, tar det längre tid än så lär man lösa det på nått annat vis.
-
Som tillägg till "teoretiskt" bör väl sägas att du kan räkna att du får ut kanske 80% av mina siffror, om hänsyn tas till batterikondition, temperatur osv. Men ändå, många lass blir det. ()p
-
Hej
Det är inte riktigt så enkelt at säga att batteriet räcker en viss tid utifrån Hell-mans beräkning.
Hydraul pumpen kommer inte att gå mot fulltryck hela tiden, en hel del belastning upp i början med avtagande kraft när vinkeln ändras. Detta ger lägre strömförbrukning fler lastcykler.
Motorn drar mer än 1600watt räknar man på flödet och med förluster så drar motorn vid 160 bar 2,5-3 kwh. Mer strömförbrukning, färre lastcykler.
När du kör ner flaket eller använder luckan så bygger du knappt nått tryck alls dvs låg strömförbrukning. fler lastcykler
Hell-man verkar räkna på att alla 225 Ah i batteriet går att använda gör man det skadas batteriet och dess livslängd blir kort. Rule of tumb är att räkna på 50% av kapaciteten. Färre lastcykler
Så utan att verkligen räkna på laster, kurvor från motortillverkare och batteritillverkare så kan man inte annat än gissa.
Jag skulle satsa på ett startbatteri på vagnen 60 Ah (För att klara höga strömmar) och uppåt (Har du ett 225Ah batt och inte tycker det är för klumpigt så smäll dit det) och sen ladda via fyrhjulingen.
Du kör tippen så få minuter så har du inte en massa extra förbrukare på hjulingen borde du klara dig fint.
Sätt på en enkel voltmätare på grejerna så du inte ställer bort dem oladdade och förstör batterierna.
-
Ja, jag hade tydlingen bristfällig koll så jag lämnar detta åt de bättre vetande. Jag orkar inte debattera i allt, men hoppas bygget blir bra!
-
tack för svaren. då kan vi enas om att med ett bra batteri så kommer det att räcka för några lass på en dag så behöver vi inte krångla till det nå mer. någon som har en tippvagn att kika på vad det är för dimensioner på cylindern? jag har planerat för att kunna lasta 800-1000 kilo. kommer då bli en totalvikt med flak ca 1500.
-
Ja, jag hade tydlingen bristfällig koll så jag lämnar detta åt de bättre vetande. Jag orkar inte debattera i allt, men hoppas bygget blir bra!
Hade hoppats att du inte skulle ta det personligt, jag har läst många av dina poster runt elektronik och du är duktig på ämnet, drar rimliga slutsatser och hjälper många så ()p.
Och du hjälpte den här killen också då du gav honom stöd i att hans ide skulle funka och det kommer att funka det tror jag med.
Grevtech:
Jepp det är vi överens om se bara till att inte spänningen i ditt extrabatteri faller under 12.4 volt så kommer det att hålla länge.
-
12.4?
11.8 är väl lägre gräns?
(Innan det blir skadligt)
-
Hade hoppats att du inte skulle ta det personligt, jag har läst många av dina poster runt elektronik och du är duktig på ämnet, drar rimliga slutsatser och hjälper många så ()p.
Och du hjälpte den här killen också då du gav honom stöd i att hans ide skulle funka och det kommer att funka det tror jag med.
Grevtech:
Jepp det är vi överens om se bara till att inte spänningen i ditt extrabatteri faller under 12.4 volt så kommer det att hålla länge.
Haha, ja jag var nog lite bitsk innan! Jag har nämnligen ingen större koll på tumregler och hydraulspecifika egenskaper, men teoretisk el har jag väl ohälsosamt mycket koll på. Men som sagt, jag tog det nog lite fel, sorry!
-
Här kan du enkelt räkna lite på hydraulsystem.
http://www.terling.se/cylinder.shtml (http://www.terling.se/cylinder.shtml)
På maskinisten.net finns en hel del trådar om dimensionering av hydraulik. Har för mig att jag sett nån tråd om placering och dimensionering av hydraulkolv på atv-tippkärra också.
-
Detta måste följas ()p
-
Här kan du enkelt räkna lite på hydraulsystem.
http://www.terling.se/cylinder.shtml (http://www.terling.se/cylinder.shtml)
På maskinisten.net finns en hel del trådar om dimensionering av hydraulik. Har för mig att jag sett nån tråd om placering och dimensionering av hydraulkolv på atv-tippkärra också.
kanon, nu får man ut och leta lite i gömmorna om man har något lämpligt eller om man lär beställa en. eller två.
jo kikat lite dära man man blev lite fundersam när dom håller på med cadritningar på hur saker och ting ska vara.viss skillnad mot en annan som sitter och skissar lite på ett papper när man klurar. får fundera lite mer på hur man ska göra i slutändan.
tanken är som sådan nu att jag börjar helt enkelt med att bygga en ihopskjutbar timmervagn, sedan att flak när den är klar för att fästa i bankarna.
har inte bestämt mig än om det blir ett platt och högt monterat flak ovanför hjulen eller om man bygger ett lågt i samma form som stakarna. finns för och nackdelar med båda.
-
jag kör med en kranman vagn med tipp och jag kör med ett bilbatteri på vagnen med trådlös fjärr funkar hur bra som helst..
kör man mkt så laddar man bara på natten med en vanlig laddare, sen har jag en lämgre kabel så att man kan ta från hjulingen vid akut strömbrist.
men det har räckt mkt länge med bilbatteriet
-
12.4?
11.8 är väl lägre gräns?
(Innan det blir skadligt)
12.4 vilspänning är tudors egna rekommendationer för att undvika sulfatering i startbatterier. Finns kanske andra batteritillberkare som anger annat.
-
Ja jo, du kan ju lasta ett batteri bra mycket lägre innan det tar nån märkbar skada.
Är ju skillnad på använda/ladda/använda.
Än att använda/ställa.
Speciellt och han ska koppla på maskinens laddning på batteriet så underhålls det ju konstant.
Jag är ingen expert, dock jobbar jag mycket med blybatterier.