ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Adde_3 skrivet 8 december 2013 kl. 10:59:16
-
Funderar på att köpa en 700 efi, nån som har någon erfarenhet av en sån ? Kvalitet ?
-
Har ingen erfarenhet av 700 efi , men min 260 pinnar på bra och svågerns 600 efi har gått bra utan problem i snart 300 mil
-
Står lite mellan cf 625 eller linhai 700, men det skiljer ju en hel del i pris, 700:an är det ju riktigt bra pris på men bara 1 års garanti medan CF har 3 års garanti .....
-
både cf och linhai tillhör dom bättre av kineserna inte helt som märkesmaskinerna men då pratar vi en annan prislapp.
Vad ska du använda maskinen till ?
-
Ska användas mest till nöjesåkning, plogning och lite skogsåkning men inte direkt någon påfrestande körning.. Har haft en cf 500 -07 och var nöjd med den
-
http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_sv.htm (http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_sv.htm) 2 års reklamationsrätt iaf. Det kan vara bra även det.
60 inklusive moms.
För 62 inklusive får du en polaris 400 (455cc) som går som en polaris 500. En tanke bara :)
Annars är nog en Linhai bra!
Hästkraftsmässigt ligger Linhai 700 ostrypt på 30(?)hk.
Sportsman 400 på 26 om jag minns rätt.
-
Ska användas mest till nöjesåkning, plogning och lite skogsåkning men inte direkt någon påfrestande körning.. Har haft en cf 500 -07 och var nöjd med den
Detta kommer bägge av dina val klara galant. ()p
Svågerns 600 EFI används till plogning och en del skogskörning är dock ingen raket men det är den inte inköpt för att vara heller utan för att göra jobben lite roligare.
Den delade bakaxeln är guld i skogskörningen och den är inte så stark på pappret men upplevs som starkare ( misstänker utväxlingen ).
Har haft chansen att jämnföra den med Suzukin 400 :an jag hade innan det gick till sällan jaktmarker ( saknar ej fanskapet ) och det var skillnad till Linhaiens fördel
-
Har du provat andra maskiner än din tidigare cf? Om inte så försök göra det.
Och stirra dig inte blind på storleken på motorn, finns många andra saker som gör stor skillnad för hur trevlig den är att köra.
När det kommer till Linhai så tycker jag dom verkar ha haft det svårt med sina modeller över 300cc, om det är kvaliteten eller konkurrensen som är svårast för dom kan man undra.
Personligen skulle jag inte vågat mig på en ny Linhai, men å andra sidan skulle jag inte köpt någon ny maskin alls...
En väldigt viktig sak är ju närhet till en bra åf och verkstad, så man får bra service och snabb hjälp om nått skulle strula.
Ganska tråkigt att ha maskinen på verkstad en månad på vintern om man vill ha den att ploga med....
Så ut och kläm dina åf på pulsen, och försök provköra lite olika maskiner.
-
Nu har jag iaf köpt en ny 700 och hunnit med ca 7 timmars åkning, och än så länge känns det som en prisvärd maskin. ska bli intressant att se hur den kommer att fungera framöver...
-
Nu har jag iaf köpt en ny 700 och hunnit med ca 7 timmars åkning, och än så länge känns det som en prisvärd maskin. ska bli intressant att se hur den kommer att fungera framöver...
Kom gärna med en liten rapport längre fram :)
-
bilder :djump:
-
Jaha då ska vi se.. köpte mig en 700 efi idag ;) Måste säga att jag är överrraskad över kvalitetskänslan och mjukheten i motorn för de pengarna de kostar idag. under 60 papp med plog känns helt okej.
Vet någon vart strypning etc sitter på dessa?
Mvh
Pontus
-
Jaha då ska vi se.. köpte mig en 700 efi idag ;) Måste säga att jag är överrraskad över kvalitetskänslan och mjukheten i motorn för de pengarna de kostar idag. under 60 papp med plog känns helt okej.
Vet någon vart strypning etc sitter på dessa?
Mvh
Pontus
Vet ej vart den sitter på en 700:a
Men rekomenderar dig att inte röra strypningen förrän första servicen är gjord.
Vid första servicen ställs ventilerna in och ta bort strypningen innan kan göra skada
-
Vet ej vart den sitter på en 700:a
Men rekomenderar dig att inte röra strypningen förrän första servicen är gjord.
Vid första servicen ställs ventilerna in och ta bort strypningen innan kan göra skada
Vad jag har märkt så ställer inte en jäkel ventilerna på service "om det låter bra", dvs de kollar inte ens spelet... :/
Är det strypningar i en terrängreggad, och isåfall varför?
-
Vet ej vart den sitter på en 700:a
Men rekomenderar dig att inte röra strypningen förrän första servicen är gjord.
Vid första servicen ställs ventilerna in och ta bort strypningen innan kan göra skada
Det är väl ingen maskin som mår bra av att gå strypt, så jag hade då plockat strypningen direkt.
Men ett tips kan vara att kolla med din åf vad dom tycker, så du slipper gnäll därifrån. Och så kan dom nog berätta hur du stryper av den på bästa sätt.
Och är den terrängreggad ska dom ju inte vara strypta alls, men antar det gäller en vägreggad maskin.
-
Vad jag har märkt så ställer inte en jäkel ventilerna på service "om det låter bra", dvs de kollar inte ens spelet... :/
Är det strypningar i en terrängreggad, och isåfall varför?
Okej, den är vägreggad.
-
Det är väl ingen maskin som mår bra av att gå strypt, så jag hade då plockat strypningen direkt.
Men ett tips kan vara att kolla med din åf vad dom tycker, så du slipper gnäll därifrån. Och så kan dom nog berätta hur du stryper av den på bästa sätt.
Och är den terrängreggad ska dom ju inte vara strypta alls, men antar det gäller en vägreggad maskin.
Frågade min åf och de hade redan tagit bort de mesta av strypningar, ev kunde det finnas något i avgassystemet typ kvar sa de...
Har googlat och letat prylar till denna modell men verkar ju inte finnas någonting till dessa.. Har ni något tips?
Mvh
-
Frågade min åf och de hade redan tagit bort de mesta av strypningar, ev kunde det finnas något i avgassystemet typ kvar sa de...
Har googlat och letat prylar till denna modell men verkar ju inte finnas någonting till dessa.. Har ni något tips?
Mvh
Kör! ()p
Maskinerna brukar gå lite bättre när dom blivit inkörda, så ut och kör.
Försök att undvika att ligga länge och segdra på samma varv, bättre att köra varierat så motorn slits in bättre.
Kan också vara värt att kolla oljenivån nån gång, kan dra lite mer olja i början.
Vad det gäller tillbehör och trim så ska du nog inte förvänta dig för mycket saker som passar rätt av, brukar vara klent utbud till dessa lite mindre märkena.
Och börjar man mixtra på insug eller avgassidan så kan man behöva ändra bränslemängden, och till en efi brukar man köpa en bränslebox. Men kan nog vara lurigt att hitta till din?
-
Det är väl ingen maskin som mår bra av att gå strypt, så jag hade då plockat strypningen direkt.
Men ett tips kan vara att kolla med din åf vad dom tycker, så du slipper gnäll därifrån. Och så kan dom nog berätta hur du stryper av den på bästa sätt.
Och är den terrängreggad ska dom ju inte vara strypta alls, men antar det gäller en vägreggad maskin.
Visst tusan ..Den strypningen på vägreggade den glömmer jag alltid bort :help:
Ber om ursäkt för det ....trodde det var den vanliga där gasen ofta är spärrad så man inte kan varva ur
-
Frågade min åf och de hade redan tagit bort de mesta av strypningar, ev kunde det finnas något i avgassystemet typ kvar sa de...
Har googlat och letat prylar till denna modell men verkar ju inte finnas någonting till dessa.. Har ni något tips?
Mvh
Det är en rätt ny modell som kom i höstas skicka ett pm till atvhallen här på forumet och hör med dom om en del av tillbehören till föregångaren kan passa 600:an.
Tillbehör till motorn passar nog inte i och med att 600:an var en 2 cyl V-twin
men hasplåtar och dylikt kan passa hör med atvhallen
-
Visst tusan ..Den strypningen på vägreggade den glömmer jag alltid bort :help:
Ber om ursäkt för det ....trodde det var den vanliga där gasen ofta är spärrad så man inte kan varva ur
En terrängreggad ska ju inte vara strypt nånstans, man ska ju kunna varva ur ända upp till varvstoppet.
På mindre Linhai 260-300 så är det inga strypningar förutom att cdi-boxen har nedflyttat varvstopp med ca 1000 varv. På min maskin satt det en kabel på baksidan som stack ut, den kunde man klippa så fick man originalstoppet igen.
Dock lär man ha nedförsbacke och hemlängtan för att nå det.
-
En terrängreggad ska ju inte vara strypt nånstans, man ska ju kunna varva ur ända upp till varvstoppet.
På mindre Linhai 260-300 så är det inga strypningar förutom att cdi-boxen har nedflyttat varvstopp med ca 1000 varv. På min maskin satt det en kabel på baksidan som stack ut, den kunde man klippa så fick man originalstoppet igen.
Dock lär man ha nedförsbacke och hemlängtan för att nå det.
Svågern påstår att hans 600 hade någon form av strypning som hindrade honom från att varva mer än 60% men den försvann efter 1:a servicen.
Bad honom kolla om det var en skruv vid tumgasen som han kunde justera eller om den satt någon annanstans .
Han ringde upp åf och fick bara svaret att den fixar vi vid service.
Har ingen aning om vad det var för specialare :hmmm:.
Dom sista 1000 varven är inget jag saknar. kör sällan över 30 på grund av att det mesta jag kör är i hagar , skog , eller dåliga markvägar ;D
-
Hej ny på forumet ()p
Så ni som köpt linhai är ni nöjda? går i valet och kvalet att införskaffa en sådan. Tacksam för svar.
-
http://www.linhaiyamaha.com/liinhai-yamaha-700-atv.html (http://www.linhaiyamaha.com/liinhai-yamaha-700-atv.html)
Ägs Linhai av Yamaha?
De tycks ju använda Yamahas logo på denna sida i vart fall.
-
http://www.linhaiyamaha.com/liinhai-yamaha-700-atv.html (http://www.linhaiyamaha.com/liinhai-yamaha-700-atv.html)
Ägs Linhai av Yamaha?
De tycks ju använda Yamahas logo på denna sida i vart fall.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48552.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48552.0)
-
Hej ny på forumet ()p
Så ni som köpt linhai är ni nöjda? går i valet och kvalet att införskaffa en sådan. Tacksam för svar.
Välkommen!
Vilken maskin hade du i tanken? Ny eller begagnad?
Begagnad 260/300 tycker jag kan vara ett ok budgetval, om man är införstådd med dess tillkortakommanden.
Nya linhaier tycker jag inte känns så lockande, finns vettigare att lägga pengarna på i mina ögon.
-
Tack =)
Tänker på 700 efi tyckt den verkar skaplig och verkar ha humana priser på service och 2 års garanti iaf.
-
Tack =)
Tänker på 700 efi tyckt den verkar skaplig och verkar ha humana priser på service och 2 års garanti iaf.
Det där med 2års garanti ska man inte lite på, pelle_jkpg fixa upp det finstilta av det hela och de täckte typ ingeting har jag för mig.
ps. Kul men en värmlänning i forumet!
-
Ska iaf ner till skåre och kolla på fredag skulle fått in linhai igen då. Får väl kolla bättre då också vad garantierna täcker. Sen ska jag ju mest ha den till att åka ut i skogen o fiska grilla körv typ.
-
ps. Kul men en värmlänning i forumet!
Ja Värmlänningar kan det aldrig bli för mycket av ;D
-
Ja Värmlänningar kan det aldrig bli för mycket av ;D
Nej det behövs mera! ser aldrig någon när ja är ute å åker hehe
-
Ska iaf ner till skåre och kolla på fredag skulle fått in linhai igen då. Får väl kolla bättre då också vad garantierna täcker. Sen ska jag ju mest ha den till att åka ut i skogen o fiska grilla körv typ.
Silverstone motor?
-
Hej ny på forumet ()p
Så ni som köpt linhai är ni nöjda? går i valet och kvalet att införskaffa en sådan. Tacksam för svar.
Välkommen
Min lille Linhai 260 den rullar på har kört den i snart 2 år och 350 timmar driftstid med inte några större incidenter , en kabel klämd vid montering av montören så generatorn gick sönder och en lös kabel resten har varit standard service.
Svågerns 600 rullar på fortfarande utan problem den med har varit service och puts :lol:
Nackdelarna är att Linhai är inga fartmonster så man får inte ha för bråttom
( kör aldrig asfalt så det stör mig inte )
samt att dom är lite effekt svaga i motorerna jämnfört med liknande märkesmaskiner men det är dom enda minusen jag hittat
-
För en del så är avsaknaden av modellanpassade tillbehör en stor nackdel, störst utbud är det nog till dom maskinerna som är vanligast i usa. Tex can-am, polaris och yamaha kanske.
Men om man är en sån som ändå inte tänker ändra något så gör det ju inget, förutom att det kan bli dyrare och svårare att hitta reservdelar i framtiden.
För även om maskinen är billig i inköp så kan en del delar vara dyrare än till en maskin som kostar det dubbla.
Linhai 700 verkar ju komma med 25" däck, är man i skogen (eller i snön)och kör lite så brukar många vilja ha lite större. 27" är rätt vanligt och trevligt, men går man upp två storlekar så kan man behöva ändra i variatorn så den går bättre med dom större hjulen. Tror inte ett variatorkit är det enklaste att hitta till Linhai.
Annan ljuddämpare är också en rätt vanlig grej, roligare ljud och lite mer effekt brukar vara dom största anledningarna.
Eftersom det är insprutning på linhai 700 efi så behövs en bränslebox som justerar bränslemängden, förmodligen inte heller så lätt att hitta.
Hasplåt är också bra att ha, det känns tryggt i skogen.
Behöver du inte vägreggat så finns ju billigare modeller även från dom större märkena.
Annars finns ju rätt mycket begagnat.
Men känner du att du vill ha en Linhai och tror mest på den så ska du såklart köpa en sån.
Provkör lite andra maskiner och storlekar också, så känner du vad som lockar mest.
Finns även en del tester på youtube, mestadels på större märken. Men väl värt att söka lite, en del väldigt färgade men även en del objektiva och trevliga.
-
Hej ny på forumet ()p
Så ni som köpt linhai är ni nöjda? går i valet och kvalet att införskaffa en sådan. Tacksam för svar.
Har själv startat med en Linhai (som fortfarande finns kvar) och min bror kör CF.
Maskinerna fungerar MEN det är skillnad mot märkesmaskinerna. Kan man inte skruva själv bör man ha det i åtanke då man väljer maskin.
Det finns vägregistrerade märkesmaskiner som inte är allt för dyra om man kan tänka sig en begagnad, tex http://www.blocket.se/alvsborg/Polaris_Sportsman_550_X2_VAGREGGAD_52802365.htm?ca=7&w=2 (http://www.blocket.se/alvsborg/Polaris_Sportsman_550_X2_VAGREGGAD_52802365.htm?ca=7&w=2) . :)
-
Nu så efter en sovmorgon grand delux! Ja ska iaf kolla på Silverstone. Har också tänkt på reservdelsutbudet och ljudet men ska man ut och tjuvfiska är det bra maskinen går tyst :DV
har testat lite andra och ska kolla lite mer men kände den verkat mest prisvärd hitils och jag vill köpa nytt kan man ju skryta att man har en ny :D även om den kanske står på verkstaden hela tiden.
Sen med fart och snö. Har en Honda cbr 1100xx den går ganska fort och på vintern åker jag Yamaha rs rage
men tacksam för alla svar för man kan aldrig få för mycket kunskap har jag märkt.
-
Med dom maskinerna du har så får du ju kanske nog av både fart och lek (och kvalitet).
Sen skrytvärdet på en Linhai beror nog på vilka kretsar man är i. ;)
En fyrhjuling är ju riktigt nice till fisketurer och finåkning, och för det så duger min Linhai 300 gott. Och självklart är ju inte en ny 700 sämre, och även mer fart och lek i den.
Men börjar det klia efter mer fart och kraft så tror jag att även den större Linhaien hamnar på blocket för ett byte till elakare pjäs.
Jag är inte så imponerad av alla berättelser man hört om dåliga åf/verkstäder som inte är särskilt bra om något strular med maskinen. Innan köp låter allt problemfritt och smidigt, sen är det en annan historia.
Silverstone har inte bevisat motsatsen direkt, finns väl några trådar där dom är inblandade.
-
köper du på Silverstone så räkna inte med spec bra garanti efter köp...
-
Inte för att vara tråkig men vill man ha en Linhai och vara säker på reservdels tillgången så skulle jag titta extra på 300 och 400 maskinerna.
Inte dyra reservdelar och det finns fler importörer till Sverige på just dom modellerna.
När de gäller garanti läs gärna denna tråden http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50471.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50471.0) det är en tråd om quality one motors garanti på en 700:a.
Sedan får jag väl erkänna att jag är själv håller på försöka bestämma mig om jag ska ha en Linhai 700 eller en Arctic Cat parkerad brevid min 260 :hmmm:
-
Ok ja man får kanske vara noga vad dom säger om garantin o få skriftligt. Ska iaf prova får man se vad man tycker. och läste på den där yamahlinhai sidan den skulle ha 51hk ostrypt känns iofs tveksamt men om så är fallet finns det ju lite hk iaf :D
-
Ok ja man får kanske vara noga vad dom säger om garantin o få skriftligt. Ska iaf prova får man se vad man tycker. och läste på den där yamahlinhai sidan den skulle ha 51hk ostrypt känns iofs tveksamt men om så är fallet finns det ju lite hk iaf :D
Nu fick nog min åf vatten på sin kvarn för om du kollar på hemsidan till en av generalagenterna http://www.scandimoto.se/linhaise.htm (http://www.scandimoto.se/linhaise.htm)
så uppger dom :
MOTOR
Motortyp 1 cyl. 4-takt, SOHC
Cylindervolym 695 cc
Borrning/slag Ingen uppgift
Kompression 10,3:1
Max vridmoment (Nm/rpm) Ingen uppgift
Max effekt (kW) 14,5/5800 (31/6000 ostrypt) 31 kw blir c:a 42 HK
Förgasare Instprutnin Delphi
Han har nämligen en teori om att dom gör lite förändringar för att klara kraven för europa.
På min 260 så såg han att bland annat mina munstycken i förgasaren var betydligt mindre än på en han hade bytt ut på en äldre maskin som var grå importerad. ( jupp dom är utbytta ) samt en del andra saker så nu har det hänt endel ()p
-
Nu fick nog min åf vatten på sin kvarn för om du kollar på hemsidan till en av generalagenterna http://www.scandimoto.se/linhaise.htm (http://www.scandimoto.se/linhaise.htm)
så uppger dom :
MOTOR
Motortyp 1 cyl. 4-takt, SOHC
Cylindervolym 695 cc
Borrning/slag Ingen uppgift
Kompression 10,3:1
Max vridmoment (Nm/rpm) Ingen uppgift
Max effekt (kW) 14,5/5800 (31/6000 ostrypt) 31 kw blir c:a 42 HK
Förgasare Instprutnin Delphi
Han har nämligen en teori om att dom gör lite förändringar för att klara kraven för europa.
På min 260 så såg han att bland annat mina munstycken i förgasaren var betydligt mindre än på en han hade bytt ut på en äldre maskin som var grå importerad. ( jupp dom är utbytta ) samt en del andra saker så nu har det hänt endel ()p
Kör dom förgasar insprut på dom har för mig jag hade det på min -99 gsx 750r Fast kanske inte så dumt. 42 hk är inte så dåligt helle ri mina ögon men dom blir iofs sämre o sämre.
-
Kör dom förgasar insprut på dom har för mig jag hade det på min -99 gsx 750r Fast kanske inte så dumt. 42 hk är inte så dåligt helle ri mina ögon men dom blir iofs sämre o sämre.
tänkt på att det är 42 kh på pappret ;)
-
Kör dom förgasar insprut på dom har för mig jag hade det på min -99 gsx 750r Fast kanske inte så dumt. 42 hk är inte så dåligt helle ri mina ögon men dom blir iofs sämre o sämre.
Näe 700 EFI har inte förgasare den har insprutningssystem om det är samma som 600 EFI så är det ett delphi system, det var min 260 som hade det
-
tänkt på att det är 42 kh på pappret ;)
Kan säga efter en party helg i skogen där Linhai 600 fick gå matchen mot Polaris ,Arctic cat , Honda och Can am att
Dom 42 är nog rätt ärliga ;)
Och då var det inte bus vi körde utan Massaved
-
I skogen behövs dom oftast inte, handlar mest om att få fäste i marken :)
-
I skogen behövs dom oftast inte, handlar mest om att få fäste i marken :)
Så sant.. men under transporten på väg med lassen märkte vi att den hängde med dom jämnstarka.
Men jag har hört via lite mer insatta än mig vilka det är som varit med och tagit fram v-twin motorn i 600 EFI men nämner inget mer för då spårar tråden ur igen :-X
-
jo det märks mer på väg än i skogen, blev ju riktigt stor skillnad när vi bytte från grizzly 350 utan lågväxel... till 700:an,istället för att sakta ner så kan man öka :)
-
Yamaha Grizzly har jag kvar att pröva fick tyvärr inte chansen när vi lånade in ett gäng maskiner till vår test helg i skogen.
Ett tips kan jag dock lämna tyvärr var den inte med under helgen men med dom andra i färskt minne kan jag bara konstatera att nummer ett av arbetsmaskinerna för mig ( har inte provat Grizzly än ) är Arctic cat 700i Diesel.
inte snabb och rapp som dom andra med tomt lass men med tungt lass vilket As. :o
Dragkraften och vridmomentet var väldigt bra jämnfört med dom andra.
-
Idag har jag iaf varit och kollat och klämt lite på en 700. Den känns väldigt prisvärd om jag ska vara ärlig visst går det inte o jämföra med dyrare maskiner men allt verkade ok. Och den var ganska lång också vilket jag gillade. Nu ska bara några kompisar övertalas att också handla så man kan göra ett bra pris :D
-
Hur var den att köra då?
Hade dom fler modeller, så du kunde jämföra lite?
-
nåt jag tycker är dåligt med den är svängradien
-
Nu var det sånt pissväder så jag sa nej till provkörning får bli närmare affär jag gör det. Förutom svängradien är du nöjd med den?
-
den är helt okej att köra med i skogen och på vägen för det priset