ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: beavlon skrivet 6 december 2013 kl. 03:09:02
-
Här kommer projektet att hamna och uppdateras eftersom.
Lagomt till första servicen monterades turbon dit av mc-express och det återstår en del arbete innan den är klar då man av ngn jävla anledning är kräsen kring hur allt ska vara på maskinen i vanlig ordning. ;D
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/mudproatvforum.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/mudproatvforum.jpg.html)
-
Fy fan vad snygg!!! :headbang:
-
Brutal!
-
Vad snackar vi för effekt på en sån best?
-
go off road har en sån i butiken.den ligger på 140hästar :DV
-
Den ligger på cirka 140-150hk.
Man kan ju alltid laborera med laddtrycket men övrig effekt över detta känns som rent slöseri då det ändå bara spinner.
Som man ser på bilden är handtagsskydd monterat.
Även handtags och tumvärmare finns färdigt på den nu.
Komplett hasplåtskydd upptäckte jag fort efter 2 offroadkörningar att det är ett måste med grabbarna på klubben.
Vinsch bak med nylonlina och fjärr finns även.
För närvarande står den isärplockad i delar nu och håller på att lacka det stora insugningsröret som syns på bilden svart då jag tycker att aluminium färgen förstör lite av det estetiska.
Det är väl just den omdragning av insugningsröret till turbon som gör den speciell då turbokiten inte görs på detta sätt till dom.
Av estetiska skäl vill jag inte ha insugningsröret baktill samt att ska du kasta dig snabbt över med benen och träffa insugningsröret med träfötterna......kändes som ett starkt nej!
Därför är också insugningsröret hela vägen fram mycket grövre så den får i sig rätt mängd syre till turbon.
Kvar i snorkeln finns då bara i stort sett ventilation till transmissionshuset..
Jag kikade snabbt in i snorkeln då vi diskuterade o att montera insuget där till turbon men dom 3 rören som sitter där skulle inte ens i närheten räcka tillsammans att ge turbon det den behöver ':)
Det är även tillverkat ett fäste för aluröret till avgassystemet. Man fäster väldigt enkelt ett "ubåtsrör" på utblåset som är lite högre än insugningsröret fram då atv´s tenderar att sjunka djupare i vatten med bakändan.
Så det är helt riskfritt att bada med denna i bottenlöst vatten.
Risken annars är om motorn tex stannar på tomgång eller kommer åt nyckel/brytare etc etc att du drar in vatten bakvägen via avgassystemet om den är under vatten vid tillfället.
Snorkel är bra att ha vid djupare bad eller när man ligger och bara flyter omkring och guppar en skön sommarkväll med fyrhulingen ute på Luleåälven.
Montering av 35w xenon i halvljus samt 70w xenon i helljus sker också i helgen.
6st Cree 20w ledlampor ska även bli monterad om jag hinner, 2st framåt fast vinklat lite åt sidorna, 2st bakåt samt 2 st bakåt vinklat åt sidorna.
Även packboxen bak ska monteras på plats där det framöver kommer att sitta ett extra batteri i med en brytare så man har lite extra starthjälp vid behov när man har vinschat mycket eller lyst upp skogen för länge med alla lysen ;D
För att passa in designen med röd led och svart bakgrund på instrumentpanelen har jag beställt svarta tryckknappar med röd led inbyggt i snyggt "led-mönster" för alla ledljus, 4st såna blir det.
Måste även dra om nya helljus kablar då orginalkablarna inte klarar mina uträkningar i ellära.
Ska även montera 2 el 4 dioder framtill i fronten på den och även koppla in ytterligare en av dom designade knapparna till det.
Då finns det möjlighet att inte ha på xenonljuset dagtid med ändå ha 3w lysdioder med lite blått inslag samt bakljus på samtidigt.
Bilder kommer nu i helgen på lite olika delar av projektet.
jo just det, bandsatsen är även monterad nu, ska bli skoj o se hur den funkar i 2m snö när det finns. Med tanke på 38cm markfrigången när däcken är på samt att den är förlängd 18cm borde göra sitt.
-
Grymt men mer bilder på installationen önskas ()p
-
Väntar med spänning..... :headbang:
-
Bilder kommer ikväll. :o
Tanken var att det skulle skruvas och fotas lite igår men hamnade på allstar puben och såg luleå-skellefteå matchen och självklart blev det ju öl inblandat i det hela.......
Det blir aldrig som man planerar :tickedoff
-
Bild med banden på innan isärmonteringen är påbörjad
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/helbildband.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/helbildband.jpg.html)
Bakre vinschen
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/vinschbak.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/vinschbak.jpg.html)
Alla plastkåpor fram borttagna, snorkel isärmonterad samt all instrumentring
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/frontbild.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/frontbild.jpg.html)
lite närmare titt på fronten
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/laddluftkylare.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/laddluftkylare.jpg.html)
en liten sidoblick
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/mcxburk2.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/mcxburk2.jpg.html)
mer sidobilder
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/sidobild.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/sidobild.jpg.html)
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/mcxburk.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/mcxburk.jpg.html)
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/insugochandraroumlr.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/insugochandraroumlr.jpg.html)
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/inugsroumlretsidobild.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/inugsroumlretsidobild.jpg.html)
turbon
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/turbo.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/turbo.jpg.html)
slutburken
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/ljuddaumlmpare.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/ljuddaumlmpare.jpg.html)
1 av dom 6 ledlamporna som ska monteras
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/ledlampa.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/ledlampa.jpg.html)
xenonballasterna, 35 halvljus och 70w helljus
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/ballaster.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/ballaster.jpg.html)
4st av dessa ledknappar ska monteras bredvid den redan rödbelysta displayen, toksnygga kvalitetsknappar som passar in mot den svarta plasten och arctics övriga röda belysning.
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Knappar.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/Knappar.jpg.html)
-
Fifan hatten av!!
1. Vart fan är filmerna?!
2. Vilken sida av 50k ligger ett sånt där kit på? Skulle tveklöst slå till om det fanns till min : )
-
Har tyvärr inga filmer ännu själv, ska tydligen finnas på youtube ryktas det om men ingen aning vad dom heter då jag inte har sett dom själv.
Tror mc-x tar 37.500:- inkl moms för ett kit till fyrhjulingar, dock är jag osäker om dom tar mer för tex mudpro 700 och 1000 som är 18cm längre och kräver extra material och förändringar.
Till min blev det ju premiär för dom att göra denna, speciellt då med en krånglig kund som mig och mina specifikationer ;)
-
Arctic cat..... :(veryangry):
Det finns för och nackdelar med alla märken, men denna verkar ha exakt samma syndrom som min cheva.
Smala, tunna elkablar!
Vissa av orginalkablarna till "orginallysena" är mellan 0,22 - 0,5mm.
Har fått dra en hel hög med nya kablar, även dragit nya större säkringar före orginalsäkringarna då 2 av dom är inbyggda i ett styrdon.
Är inte klar ännu men 25-30m kabel är använt än så länge :knupple:
Eldragningarna är bara temporärt ditplacerade, när jag fått alla på plats ska dom göras ordentligt :)
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/eldragning.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/eldragning.jpg.html)
-
Arctic cat..... :(veryangry):
Det finns för och nackdelar med alla märken, men denna verkar ha exakt samma syndrom som min cheva.
Smala, tunna elkablar!
Koppar är troligen extremdyrt i amerikat.
Har haft en del Chevor och jo, kablar kan smälta.
...och AC är ju från samma ställe, så jag förvånas inte.
-
Jo, så sant så.
Och kabelproblem som smälta kablar är inge roligt i tokinlindande kabelstammar eller dom där roliga 20m kablarna som går tvärs och kors över hela hjulingen och man lyckas bara spåra den ca 10cm med blotta ögat :o
Har mätt fram dom som jag var intresserad av att ta bort eller koppla förbi men det blev ju självklart några timmars arbete med lusläsning på scheman och ohm mätning.
Man gör det helst bara en gång, bättre att det tillfället är ett ordentligt tillfälle och aldrig mer behöver bekymmra sig ()p
-
Här kommer lite bilder på bakändan som börjar vara klart, bara lådan som ska sättas fast samt borra hål för dom 25mm plus och minus kabeln som ska kopplas in på en switch i lådan till extra batteriet.
1 Ledlampa på 20w lyser efter att jag släckt ner hela garaget.
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/1bakreledlampa.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/1bakreledlampa.jpg.html)
En bild på dom 2 bakåtriktade ledlamporna
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Ledbakifraringn.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/Ledbakifraringn.jpg.html)
sidobild på ledlampa snett åt sidan och en bakåt
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/ledlampornabak2.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/ledlampornabak2.jpg.html)
andra sidan
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/ledlampornabak.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/ledlampornabak.jpg.html)
och framifrån
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/ledlampasida2.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/ledlampasida2.jpg.html)
o andra sidan
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/ledlampasida.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/ledlampasida.jpg.html)
Mycket jobb återstår.
Xenon halvljuset på 35w är klart och lyser riktigt bra.
Heljuset (xenon 70w)är framdraget men lödning och lite borrning är kvar.
2 ledlampor ska monteras i fronten och lysa lite snett utåt för att kompensera ca 45% belysning fram/sida.
Alla ledlampor är cree 20w (6st)
4 knappar ska borras, monteras, dra kabel och lödas samt lite relän.
Insugningsröret till turbon är inne på sitt 3:e varv lackning, 2 varv återstår :)
Problemet på maskinen är att med turbon på plats, är det väldigt väldigt trångt, tom för några ynka kablar.
Osså är man ju alldeles för petnoga, suck!!!! :tickedoff
-
Hej hopp, nu har det skruvats och fixats en hel del idag i turboprutten.
*Insugsröret är färdiglackat, svart och bra.
*Alla 6 ledlampor är på plats och fungerar.
*xenon 35w + xenon 70w är klart.
*Knapparna för alla lysen är klara och monterade på instrumentbrädan.
*Förvaringsboxen är monterad och klar.
Det som är monterat:
2x35w xenon slim
2x70w xenon slim
6st Led Cree 20w
Knapparna på instrumentbelysningen kopplade jag på tändningen så att dom alltid lyser när tändningen är på, jag vill se vart knapparna är så jag hittar dom i mörkret. När dom är "på" så slocknar belysningen på knappen.
Gjorde även en enkel ordning på knapparna, precis som vi läser en tidning, längst upp till vänster först.
Helljus fram, ledlyse fram, ledlyse sida bak, ledlyse bakåt. Enkelt att komma ihåg.
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Instrumentbelysning1.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/Instrumentbelysning1.jpg.html)
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Instrumentbelysning2.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/Instrumentbelysning2.jpg.html)
Xenonljus 35w halvljus är det som blev det bästa av allt. Orginal så hade jag svårt att köra fortare än 50km/h i mörkret i höstas och då var helljuset på också....... :tickedoff
Nu lyser halvljuset sjukt bra, långt, brett och vitt ()p
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/halvljusxenon35w.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/halvljusxenon35w.jpg.html)
Ledlyset framtill är riktat åt sidan lite, för att få mer bredd och ljus i kurvor och få bort lite av tunnelseendet.
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/ledljussnettframaringt.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/ledljussnettframaringt.jpg.html)
Ledlyset baktill riktat snett framåt var perfekt för att se ännu mer åt sidorna och även att du får in mer ljus i "ögonen" när du även har ljus bakifrån, blir ännu mera dagsljus.
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/bakreledljusriktatsnettframaringt.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/bakreledljusriktatsnettframaringt.jpg.html)
Ledlyset bakåt blev perfekt vid backning, lyser lagomt långt och väldigt brett.
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/ledljusbakaringt-1.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/ledljusbakaringt-1.jpg.html)
Hel & halvljus igång, heljuset lyser lite för högt tyvärr, justering krävs.
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/helljushalvljusxenon3570w.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/helljushalvljusxenon3570w.jpg.html)
Kabeldragningen var det värsta, det gick strax över 40m kabel, 4 relän, 4 säkringar, massa skarvar, lödning och massvis av "kattstrypare".
Xenon 70w hamnade i lådan mellan sadeln och styret, även relän, säkringar och lite annat.
Xenon 35w hamnade på fästet till laddluftkylaren längst fram ovanför grillen.
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/kabelhaumlrva.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/kabelhaumlrva.jpg.html)
Kvar att göra är:
*Att ta bort hastighetsspärren för 90km/h.
Totalt onödig, finns en varvtalsspärr och den varvar 6100-6300 rpm i 90km/h, varvtalsspärren slår in i 7500rpm, det kan alltså spinna
ännu mera i kurvorna :DV
*Dom blåa 10mm dioderna som ska fungera som positionsljus fram har inte kommit ännu.
*Extra batteri i förvaringsboxen med brytswitch. Kablarna är dragna redan.
-
du glömmer väl inte att värma krympslangen på abiko skarvhylsorna ;)
-
Skarpsynt eller arbetsskada? ;)
Nejdå, hade bara inte värmepistolen på firman, den ligger av ngn anledning hemma i garaget :)
-
Skarpsynt eller arbetsskada? ;)
Nejdå, hade bara inte värmepistolen på firman, den ligger av ngn anledning hemma i garaget :)
hehe, använder bara abikos med krympslang på själv när jag "kopplar" (hobbybruk)alt. varianten med lödtenn i krympslangen
(http://boxco.se/wp-content/images/ASSC_bild3.jpg)
Det börjar få till den ()p ()p ()p
-
Jo. jag gillar abiko.
Enkla och bra :)
Sakta men säkert blir den färdig inför snösäsongen, väntar bara på 1m snö till ;)
-
Vem fan väntar inte på snön :)
-
Blir det lite snö till vintern vet jag då en som köper en stuga i fjällen och flyttar dit......
-
En kort filmsnuttis....
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/th_IMG_3348.jpg) (http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/IMG_3348.mp4)
-
Blir det lite snö till vintern vet jag då en som köper en stuga i fjällen och flyttar dit......
du bor ju redan i "fjällen" ;)
-
Snyggt som fan!
Men sitter inte knapparna upp-och-ner?
-
Bra Pelle, nu har du börjat fråga på samma sätt som jag ofta gjort... man vet svaret men istället för att "klaga" så frågar man lite försynt.
För självklart sitter de felvända.
()p
-
du bor ju redan i "fjällen" ;)
Ett fjäll är ett berg eller ett mer flackt landskap, vars högsta punkt når över skogsgränsen. Sammanhängande skog förekommer inte och träd saknas helt i högfjällsområden.
Korrektion........Jag bor i skogen ;)
-
Snyggt som fan!
Men sitter inte knapparna upp-och-ner?
Nej, knapparna sitter inte upp och ner.
Skulle dom ha gjort det skulle det vara väldigt väldigt svårt att slå igång lysena då stiften till anslutningarna skulle sticka upp och själva tryckknappen skulle vara på undersidan.
Skulle se väldigt estestiskt fult också med alla kablar som skulle vara ivägen för både nyckel och instrumentering.
:whip:
-
Bra Pelle, nu har du börjat fråga på samma sätt som jag ofta gjort... man vet svaret men istället för att "klaga" så frågar man lite försynt.
För självklart sitter de felvända.
()p
Nej, dom är inte heller felvända.
Dom är vridna 180¤ så symbolen är kanske inte korrekt som den "ska" vara men jag är inte heller helt korrekt i hjärnkontoret :o
-
Dagens bild med grabben på, han ville inte köra sin egen.....
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/lucas3.jpg) (http://s212.photobucket.com/user/beavlon/media/lucas3.jpg.html)
-
Är det ngn som har erfarenhet, vänner eller annat som har haft/har följande däck:
Gorilla silverback 30" alternativt 32" ?
Jag är ute efter riktig lerkörning ;)
-
Fan va jag älskar kompromisslösa byggen ()p
-
Man måste ju satsa på sina intressen.
Atv, cross, skoter ()p och just det ja, lillgrabben osså........ :sunny:
-
Sikket Assss detta ska ju följas :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:
-
Det var en fet cat ()p
-
Kikat på Terminator däck? Sjukt feta iaf!! :D
(http://www.superatv.com/Assets/ProductImages/terminator-atv-tire-32-inch-superatv-01.jpg)
-
Och ännu fetare blir dom med rätt fälgar, (från sidan i alla fall.... ;) )
-
Va fan ;D
Hemska ;)
-
Inte sett dom tidigare men gillar inte alls utseendet på dom ;D
-
Dom borde gräva ner sig mer än vad dom driver framåt?
-
Dessa används på tävlingar, sk mudrace... då har de en bassäng med brunt vatten... och oftast med rätt fast botten.
Där skall man alltså ner till fästet, då är smala hjul bra.
Googla "crush lock wheel".
()p
-
Bad race ;D
-
Gissar på att den riktiga anledningen är att "bassängen" ska vara djup, så man inte ser dom fula däcken :lol:
-
Dom där är väl groteskt tunga enligt US forum men med 140pannor under arslet kanske de gör till eller från ; p
-
Jodå :)
Funderar ju på dessa:
Gorilla silverback 32x10x14
(http://www.highlifter.com/images/Product/medium/1953.jpg)
Frågan är ju hur stötigt det blir när man kör asfalt/grus (transportsträckorna) samt hur mycket det nöter på dessa två.
Mönstret är ju trots allt ganska högt.
-
Kör du med orginal avgassystem? Hur har du tänkt dig där? orginalljud el rally ljud? ()p
-
rally ljud? ()p
Du är ung du va ;D
-
Nej, det är inte orginal.
Orginal är för klent och smått för turbon, blir för mycket motstånd då det blir en hel del mera som ska ut.
Och värmen skulle bli för hög, i slutändan skulle jag förmodligen få ett baktryck tillbaka mot cylindern med ett roligt haveri som resultat :)
-
ok,,,,!!! låter den rally då??? Ja ja jag vet jag är barnslig,,,är trots allt bara 32 år :lol:
-
ok,,,,!!! låter den rally då??? Ja ja jag vet jag är barnslig,,,är trots allt bara 32 år :lol:
Inte rally, dragster :headbang:
-
Om det nu bara är dom 2 alt att välja på så är det väl mera dragster. ':)
-
hahaha å därmed konstaterar vi den låter sebastin loeb :headbang:
-
Det roliga är inte hur det låter i slutet av motorn, det är insugsröret till turbon ()p
-
Sitter just nu och mailar med ett företag i Usa om dessa gorilla däck 32" och ang mudpro´n.
"You will not be able to clear the 32 in tires without a lift kit on the bike though you would need at least about a 4in. lift to clear the 32s possibly a 6in. lift. "
Ska bli spännande hur detta projekt kommer att spåra ur :banghead:
-
Äntligen har jag fått kontakt med många veteraner som trixat mycket med 1000 Mudpro i Usa, även en del återförsäljare där borta har hjälpt mig få svar på mina frågor.
I sverige är det ju ingen som vet :hmmm:
Det är inte aktuellt med varken 32" eller 31" på min maskin med turbo, drivaxlarna måste bytas, mellan axeln, lager, kopplingen ev, modifiera diffar.
Väl beprövat därborta och det är inte om det går sönder, det är när det går sönder.
Genomsnittskörningen är ca 20-50 mil innan det har rasat för dom, och ingen av dom har ens haft turbo..........
32" Ryms inte utan 2" lift kit, vilket inte ens är aktuellt då det blir ännu mer belastning med vinkeln på drivaxeln.
31" Går med lite plastmodifikationer samt ev spacers.
30" och 29,5" ska rymmas och ska hålla enligt uppgift.
Så nu ska jag bara bestämma mig för vilket däck, 30" gorilla silverbacks eller 29,5" Outlaws.
Lite trist att det behövs så mycket men det blir nog sakta men säkert att modifiera den ändå då den ändå inte lär hålla i all evighet med orginalgrejerna.
*Kopplingskitet går på 1800$ plus frakt och den tar bort våtkopplingen, mycket vikt och starkare.
I orginal utförande på en 1000cc ska den göra ca 10hk extra, högre hastighet, bättre acceleration, bättre respons.
*Gorilla axles går på ca 375$ per st plus frakt.
*Plus lite annat smått och gott som kostar en hel del.
Räknade lite på allt, ca 25.000 sek plus ev skatt och frakt. Och då är fortfarande däcken oköpta ;)
-
haha bara att slå till!! ;D
-
Det kommer ju till det i slutändan iaf ju äldre maskinen blir, den är ju inte tillverkad för att ha turbo.
Men det blir väl i etapper, det är ju vinter bra länge till :sunny:
-
Silverbacks och outlaws... Är väl inga vägdäck precis?:)
Köp en cfmoto så håller grejerna! HIHI.
När kommer det lite filmklipp då?
-
Vägkörning har jag ju andra fordon till ;)
Det är ju lera, vällinghål, blötmyror och andra ställen som gäller där sannolikheten att du kör fast är större än att du tar dig hem :)
Filmklipp kommer när jag har ngn stackare med mig som kan filma lite, har inte införskaffat ngn hjälmcam ännu, ngn som har tips på det förresten?
-
Angående hjälmkameror så tycker jag att Isaw och Sony ligger bättre till bildmässigt än GoPro och dom ligger även bättre i pris. Jag har själv en Sony HDR AS15 och den funkar klockrent att styra via telefonen jämfört mot t.ex. GoPro som ligger flera sekunder efter. Men kolla på jämförelser mellan dessa på YouTube och bilda en egen uppfattning ;)
-
Har även jag Sonys HDR AS15. Ruskigt nöjd med denna! Kolla mina klipp på youtube för en liten fingervisning om hur kvaliteten blir. Filmat med 1080 och 30fps. Kan även filma i 60fps, samt 120fps då super slowmotion.
http://youtu.be/OhiGgYi9xqM (http://youtu.be/OhiGgYi9xqM)
-
Har även jag Sonys HDR AS15. Ruskigt nöjd med denna! Kolla mina klipp på youtube för en liten fingervisning om hur kvaliteten blir. Filmat med 1080 och 30fps. Kan även filma i 60fps, samt 120fps då super slowmotion.
http://youtu.be/OhiGgYi9xqM (http://youtu.be/OhiGgYi9xqM)
Det var ju bra kvalité ()p
Fick man med några fästen till kameran?
Såg riktigt kul ut :)
-
Det var ju bra kvalité ()p
Fick man med några fästen till kameran?
Såg riktigt kul ut :)
Ja riktigt skoj i ökna :D
Ja man får med 2 fästen. Ett välvt för exempelvis hjälm, och ett plant. Man får även med ett vattentätt hus till kameran.
Det är riktigt häftigt att filma i 120fps, dock blir det inget ljud då.
-
Ja riktigt skoj i ökna :D
Ja man får med 2 fästen. Ett välvt för exempelvis hjälm, och ett plant. Man får även med ett vattentätt hus till kameran.
Det är riktigt häftigt att filma i 120fps, dock blir det inget ljud då.
Var där förra vintern och körde.
Är lite små sugen på en sån kamera, kan ju vara bra att ha 2 med sig ()p
Bra batteri tid?
-
Var där förra vintern och körde.
Är lite små sugen på en sån kamera, kan ju vara bra att ha 2 med sig ()p
Bra batteri tid?
Ja, en på hjälmen, och en på nåt lämpligt ställe på ATV:n ()p
Ja jag tycker batteritiden är helt ok. Låter man den vara ifred och filma i lugn o ro räcker batteriet riktigt bra, men fipplar man lite med den, typ med appen och ändrar på inställningar stup i kvarten så tar det slut på en halvdag.
Men det är ju vanlig USB kontakt, så det är bara att ta med en mobilladdare och ladda den på ATV:n medans kaffet intas ()p
-
Ja, en på hjälmen, och en på nåt lämpligt ställe på ATV:n ()p
Ja jag tycker batteritiden är helt ok. Låter man den vara ifred och filma i lugn o ro räcker batteriet riktigt bra, men fipplar man lite med den, typ med appen och ändrar på inställningar stup i kvarten så tar det slut på en halvdag.
Men det är ju vanlig USB kontakt, så det är bara att ta med en mobilladdare och ladda den på ATV:n medans kaffet intas ()p
Blir att slå en kik på en sån imorgon ()p
-
Beställde precis en Mobius Action Camera för 550kr inkl. frakt och 16gb minneskort. Följde dock inte med några fästen. Vet inte heller hur pass vattentålig den är och det finns inget skydd att köpa till den än. Men för det priset var jag tvungen att prova iaf. :)
Jämfört mot GoPro så tycker jag att den verkar jävligt prisvärd, iaf. då det gäller bildkvalitet :)
http://youtu.be/oqQ77nXSfVw (http://youtu.be/oqQ77nXSfVw)
-
Har detta blivit värsta kamera bög tråden? Jag vill läsa om ac turbo :whip:
-
Hehe :lol:
Ville ha lite tips om kameror, fick en hel del.
Kommer att beställa en sony själv, och pröva, rätt kurs och funktion på dom.
Angående projektet....
Vi drog ut på en tur på några mil, vi var 2 atv med band, arcticen såklart och en can am med apache band plus 2 skotrar.
Färdigställde en bakvarn samt körde upp leden då det var helt okört samt satte ut ledpinnar/märken och reflexer.
Resan var på ca 7 mil tur och retur.
Upptäckte en hel del saker med fyrhjulingen :nono:
Bandsatsen har för låga drev, måste beställa nya större med fler kuggar. Bränsleförbrukningen var skyhög pga höga varv, uppe i nästan 3l/milen :headbang:
Med rätt drev kommer jag nog ner på 1-2l milen...... Toppfarten låg nog kring 70km/h vilket var lite lågt.
På vägen tillbaka tappade jag även ett band...... Det visade sig att muttrarna som håller fast banden var fel modell och hade inte låst banden till fyrhjulingen till 100%. Vi fick ett roligt projekt ute i skogen i djupsnön med nästan inga verktyg. Efter 1h hade jag tagit lös 1 mutter från dom andra banden och fick dit 2st iaf.
Puttrade till närmsta skogsväg och fick därefter skjuts hem så jag kunde hämta chevan och kåpsläpet.
Oplogat och ett tag senare med chevan fick jag hem den.
Visade sig att det saknades ungefär 1-2mm kvar att dra åt muttrarna med, "locket" på muttern hade tagit emot toppen på bultarna, men det ser ut som att banden har låst sig ordentligt mot hjulingen. Inte synbart med ögat men märks när man hissar upp hjulingen och ruckar på bandsatserna......
Har kontaktat återförsäljaren idag, chefen deras ska ringa upp strax. Fick informationen att orginal muttrarna även skulle passa till banden, vilket visade sig vara fel.
Den står still just nu i väntan på 16 nya bultar och 16 nya muttrar :)
En av skotrarna fick agera "stand-in" i helgens körningar.
Jag hann dock med att ta bort kontakten för hastighetsspärren på högväxeln och fick den att varva ut till varvstoppet iaf, vilken skillnad.... 2500rpm mer på högen, nu är den inte bara vansinnig längre!!! Sjukt skoj när den aldrig slutar skicka kraft :)
Däremot ska jag ta lös lite detaljer i motorn för att forska kring pulsmätaren för hastighetsspärren och se om jag inte kan lösa det mekaniskt och sätta tillbaka kontakten då det verkar vara en givare i samma kontakt för ngt.
Återkommer om detta senare i projektet.
-
Nu börjar det likna en jävla intressant tråd igen ()p
-
Hahaha ha.. läste just din tråd här.
Vilket jädra monster du har broder..
törs man fråga hur stor förmögenhet som gått åt på åbäket hittills?
-
Hahaha ha.. läste just din tråd här.
Vilket jädra monster du har broder..
törs man fråga hur stor förmögenhet som gått åt på åbäket hittills?
Hej hopp, så du är här :)
Tja du, det har väl gått både 1 krona och 1 peng ;)
-
Banden är på plats igen med rätta grejerna, nu återstår väl endast en liten justering av dom men har provkört ca 5mil och det verkar funka bra nu utan "bandsläpp" :)
Nästa del av projektet blir dioderna som ska på plats.
Extra batteri ska kopplas in.
Alla strömkablar ska dras om pga plastbrist på batteriet.
Kommer dock att dröja då det är fullt upp till näst-näst vecka :(
-
Jo jag har varit och kollat på detta forum sen långt tillbaka, bara inte reggat mig tidigare pga att jag ej hade någon atv (kina hjulingen jag hade innan räknas inte).
Men nu har jag köpt mig en Yamaha big bear 350 och tyckte det kunde vara bra att vara reggad här när eventuella frågor och funderingar dyker upp (inte fått hem hjulingen ännu)
Hur som haver.. Ska du på med ännu mer dioder? håller du på att bli blind eller är du bara mörkrädd? :)
Behöver man några "motstånd" eller så för att koppla in led belysning? eller är det bara på såna kina maskiner som inte vet vad voltregulator osv är..
Sen tycker jag ju du måste ta och fixa upp någon video på när du kör monstret.. eller luras du bara och har gjort en mycket välgjord Papier-mâché kopia som inte ens går att starta? :P
-
Ja, video är vi nog fler som vill se!
-
Jo jag har varit och kollat på detta forum sen långt tillbaka, bara inte reggat mig tidigare pga att jag ej hade någon atv (kina hjulingen jag hade innan räknas inte).
Men nu har jag köpt mig en Yamaha big bear 350 och tyckte det kunde vara bra att vara reggad här när eventuella frågor och funderingar dyker upp (inte fått hem hjulingen ännu)
Hur som haver.. Ska du på med ännu mer dioder? håller du på att bli blind eller är du bara mörkrädd? :)
Behöver man några "motstånd" eller så för att koppla in led belysning? eller är det bara på såna kina maskiner som inte vet vad voltregulator osv är..
Sen tycker jag ju du måste ta och fixa upp någon video på när du kör monstret.. eller luras du bara och har gjort en mycket välgjord Papier-mâché kopia som inte ens går att starta? :P
Jodå, "led"lampor har jag ju och xenon. Tanken med dioderna är att det ska finnas en knapp märkbar belysning i blått framtill i chassit. Inget som har med belysning i mörker att göra, bara för ett snyggare och mer uppfräschande utseende. Yes, motstånd bör man ha, minns inte effekten i ohm men har det antecknat ngnstans, brukar vara 2 olika värden man använder sig av.
Video får komma vid tillfälle, har inte köpt egen kamera ännu för hjälm och än så länge så håller sig ju crosspolarna inaktiva ute i snön som brukar filma.
-
Hur funkar besten ? :headbang:
-
Ja, nu måste det vara dags för film snart!
-
Var har du köpt dom där röda lysströmbrytarna ?
-
edit fel
-
Hur funkar besten ? :headbang:
Rogga verkar inte vara så aktiv här så jag smyger in med lite info.
Den står för tillfället och skäms i garaget, trasig tyvärr.
Tror han har nån film från sista körningen vi gjorde i början av sommaren då han sänker den i nån bäck, och på hemvägen gick turbon sönder och sen dess har den stått stilla.
Han bör även ta bort slirkopplingen för den låter inte frisk efter man har piskat maskinen en stund.
Vi får väl se när han orkar göra ett ryck och sätta igång besten igen.. :dntknow:
(http://i60.tinypic.com/2j31mvb.jpg)