ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: Pelle_jkpg skrivet 25 november 2013 kl. 09:17:56
-
Går i funderingar om en Honda.
Men vilken ska man ha?
Effekt känns mindre viktigt (uppenbarligen då jag tittar på honda)
Hur är deras servo?
Såg att TRX 500FE -2012 har servo, är den nåt att ha eller kan det kvitta?
Vilken växellåda är driftsäkrast?
FM manuell går bort direkt.
FE eller FA? Vad skiljer på detta förutom man får växla med tummen på FE?
Skiljer det i hela konstuktionen?
Är alla FE/FA hydrostat (dvs inga remmar/kopplingar?)
Mycket frågor, men Honda har varit ett dolt kapitel i min bok.
-
Jag har ett par bekanta som har Hondor, en 4xx elväxel. Och en 680 (automat är väl de alla)
Och de är väl att lägga i backen som är lite avigt på de med extra säkerhet eller nått Honda hade som tanke...
Minns inte på rak arm vad det var jag reagerade på i processen dock ;D
-
Monkeybike
-
Självklart en 680 en mycket trevlig maskin!
-
Självklart en 680 en mycket trevlig maskin!
Vad är det som gör den värd 15k mer förutom effektskillnaden?
-
Beror ju på hur mycket motor du vill ha. 500FPA skulle jag vilja ha om det vore aktuellt. Hydrostatisk drift och servo. Hydrostaten drivs via våtkoppling tror jag. Inga remmar iaf. Där har man ju möjlighet att välja fasta lägen om man vill, men även helt steglöst.
Kompisen har en 500FE som jag provat lite. Tycker det är svårt att få flyt i körningen i terrängen, blir lätt ryckigt på 1:an eller 2:an. Känns väldigt direktdriven eller hur jag ska förklara det. FE har väl ingen servo, de heter FPE. Inga remmar på FE heller tror jag. Våtkoppling och manuella växlar. Tycker det blir ett himla växlande hela tiden.
680 har väl delad bakaxel. 500 har stel axel, iaf till 2013, vet inte hur det ser ut på de nya maskinerna. Har väl pratats om delad.
Provade faktiskt polarens maskin igår hemma på gården och jag skulle inte vilja byta bort Grizzlyn!
-
Honda har minst sagt smalt utbud på vägreggade modeller och nån med AWD har jag aldrig sett.
Och enligt en del här på forumet är ju terrängreggat kass.... så...? :whip:
Gällande effekten så är de inte alls som varken Renegade eller Raptor, men effektsiffran "ljuger" lite.
De har nämligen en mycket fin transmission som minskar ner effektförlusterna i jämförelse mot tex en CVT-maskin.
Skall man sladda, busa och åka mudrace med större hjul finns det dock klart bättre maskinval än Honda.
-
680 är toppen att ploga med,inga spärrar mellan fram och back. Förra vintern byggde jag upp en snötipp som blev 3 meter hög. Inga problem att backa i lössnö när den drar mjukt utan nån rem som hugger i.,
-
Inga problem att backa i lössnö när den drar mjukt utan nån rem som hugger i.,
Om remmen hugger så skulle jag vilja säga att nåt är fel. Det ska gå att smyga iväg med rem också.
-
Bytesaffär på g?;)
-
Ne det skulle bli nyköp isf :) Därav mina funderingar på honda.
Känns lite som man har haft allt, och nu vill jag bara ha nåt som funkar. (no offence till alla fanboys)
Kommer inte gå på gatan mer än mindre transportsträckor, så terrängreg. är inget problem.
Men om vi återgår lite till fakta igen.
Vad skiljer 500 och 680 mer än delad bakaxel och 5hk? (tycker inte det är värt 15000 extra)
Detta kommer bli en ren gårdsmaskin som bara ska funka i 20 år. Allt annat är rätt ointressant.
Servo är ett + men inget måste.
Vill gärna ha hydrostaten just pga driftsäkerheten, därav frågan om FE och FA.
-
Så det blev husköp :)
-
Lilla farmarn
-
Så det blev husköp :)
Inga papper än, så ropa inte hej 8)
-
Lilla farmarn
Ska köpa en halmhatt och lyssna o lära av dig
-
Inga papper än, så ropa inte hej 8)
kul, bjud gärna på några bilder så fort som det är klart. Vore tokigt om det skulle komma intresserade härifrån :help:
-
kul, bjud gärna på några bilder så fort som det är klart. Vore tokigt om det skulle komma intresserade härifrån :help:
hahaha nej det tror jag ju inte ;)
Men jag brukar inte ta ut seger i förskott O0
-
Eftersom jag själv kör Honda kan jag väl komma med lite saker..
Köp en Fe, man vänjer sig vid växlingen men du som kört H/L förut kommer säkert störa dig på växlingen.
680 är ju självklart bäst för nöjeskörning. De senaste 680 så kan man ju välja om man vill växla eller inte (3 växlar då)
Om du inte är så jätteintresserad utav effekt så kommer du bli grymt nöjd med en 500/680 ()p
Man kan inte åka bättre hjuling.
Som du vet har ju 500 modellen stel axel, vilket inte stör mig speciellt mycket vid terrängkörning, men bakaxeln kan hoppa lite om man gräver ner sig.
Nya 2014 modellen har ju diff-lock också ()p
Kul att du tittar på Honda :) jag känner mig ju nästan lite utanför.. ;D
Edit: köp inte en Fe menade jag ..
-
det tråkiga med hydrostatmaskinen är ju att det är förgasare o ett hedenhöschassi på den, men den fungerar.. skulle nog ändå kanske föredra den före FPE
har ju som sagt kört o lekt mkt med en FPE även med band.
det kommer ju en ny sån 2014 med spärrbar framdiff.
som gårdsmaskin är dom helt super, mkt svårslagna
mkt fint med magnapullstart mm mm
jag änvänder ju också som gårdsmaskin men även till mkt annat, och om jag ska va ärlig så gillar jag suzukin mkt mer, även farsan gör det.
han sa " nu har jag min första fyrhjuling"
skulle jag dra tungt hela tiden och arbeta i skogen då hade jag kört en hydrostat alla dagar i veckan, eller en FPE
men köp ingen utan servo. då kan man bara ha originalfälgar annars slår det fruktansvärt i styret..
Hade en 500FE ett tag.
du har inte funderat på en kingquad?
-
Vad är det som gör den värd 15k mer förutom effektskillnaden?
Personligen tycker jag att det är värt att betala lite mer för att få en 680 istället.Har en 500 som jag är nöjd med men jag gillar delad bakaxel och riktig växellåda
-
Jag får känslan av att du inte tänker ha den i 20 år. Bönderna har ju så gamla för att dom aldrig använder dom typ :)
Har fått känslan av att du tröttnar på allt utom sådant med fart. Köp en canned ham outlander 1000 så har du "gårdsmaskin" och lekmaskin :) folk kör ju i skogen med dom så det lär duga att ha på gården :)
-
Jag får känslan av att du inte tänker ha den i 20 år. Bönderna har ju så gamla för att dom aldrig använder dom typ :)
Har fått känslan av att du tröttnar på allt utom sådant med fart. Köp en canned ham outlander 1000 så har du "gårdsmaskin" och lekmaskin :) folk kör ju i skogen med dom så det lär duga att ha på gården :)
Vad snackar du om? Nu ska jag inte vara märkesfanboy men en Honda håller visst i 20 år även fast man kör mycket.
Det skiljer ju också en ganska stor summa på en CA 1000 och en Honda..
Om man köper en CA som gårdsmaskin, ja då har man gjort ett fel val
-
Vad snackar du om? Nu ska jag inte vara märkesfanboy men en Honda håller visst i 20 år även fast man kör mycket.
Det skiljer ju också en ganska stor summa på en CA 1000 och en Honda..
Om man köper en CA som gårdsmaskin, ja då har man gjort ett fel val
Har jag sagt att dom inte håller 20 år? När du har avklarat 20 år så kan du också få vara med :whip:
Kan tänka mig att can am ligger högt upp i ligan "sålda maskiner" per år. Många som gör fel val då.
-
Seså seså.
Att Honda är driftsäkrare än can-am kan ingen säga emot.
Sen att can-am ligger ljusår före i körupplevelse och teknologi håller jag med om.
Men nu kostar en NY honda ca 70k och det är svårt att konkurrera med.
-
Men nu kostar en NY honda ca 70k och det är svårt att konkurrera med.
Vet om en beg CA som du får för samma pengar ;)
-
Om du känner för en maskin som du kan starta i alla väder så är Honda ett :sunny: klart val!
Kolla på youtube där dom dränker maskinerna, ändå fast luftfiltret är under vatten så fortsätter den gå ()p
Så du slipper ju köpa snorklar, där spar du en slant
-
Så sant som det är sagt iofs :)
Alla märken har ju en basmodell till överkomligt pris. Man kanske får mer maskin om man köper Honda dock?
Personligen är jag nyfiken på hydrostatmodellen. Har aldrig skådat en IRL tyvärr...
(exempel: canam 400, polaris 400 osv) :)
Länka gärna en sån där luftfilterfilm. Låter magiskt!
-
Om du känner för en maskin som du kan starta i alla väder så är Honda ett :sunny: klart val!
Kolla på youtube där dom dränker maskinerna, ändå fast luftfiltret är under vatten så fortsätter den gå ()p
Så du slipper ju köpa snorklar, där spar du en slant
aaaa säkert -.- :banghead:
-
Självklart så stämmer det ju inte att luftfiltret är under vatten, det ser ut så..
Ska leta upp en ()p
-
Om du känner för en maskin som du kan starta i alla väder så är Honda ett :sunny: klart val!
Kolla på youtube där dom dränker maskinerna, ändå fast luftfiltret är under vatten så fortsätter den gå ()p
Så du slipper ju köpa snorklar, där spar du en slant
Är bara luftburken tät så spelar det ju ingen roll var de sitter, där emot luftintaget.
-
Katching (eller hur det stavas)
http://m.youtube.com/watch?v=x-S5HK7-kOQ (http://m.youtube.com/watch?v=x-S5HK7-kOQ)
En till http://m.youtube.com/watch?v=Y6BOkVclyLA (http://m.youtube.com/watch?v=Y6BOkVclyLA)
-
vad är det som sticker upp på högersida då?
-
Ah.. Missa det, trodde det var hans hand. ( ;D)
Men det finns videos där dom går ner med hela maskinen och fortsätter köra
-
Katching (eller hur det stavas)
http://m.youtube.com/watch?v=x-S5HK7-kOQ (http://m.youtube.com/watch?v=x-S5HK7-kOQ)
En till http://m.youtube.com/watch?v=Y6BOkVclyLA (http://m.youtube.com/watch?v=Y6BOkVclyLA)
Visst går den djupt. Det är fränt. Men större delen av klippen så håller han ju nervöst i snorkeln.
Läste på highlifter att Honda flyter rätt dåligt. Men å andra sidan är det väl inga båtar heller...
Hittar dåligt med hydrostatinfo och recensioner. Detta är väl det närmsta http://skogsforum.se/viewtopic.php?t=2198 (http://skogsforum.se/viewtopic.php?t=2198)
-
Att du flyter dåligt har du helt rätt i, Honda ligger som en tegelsten på marken trots sin låga vikt ;D
-
Men nu kommer ju inte Plutten bada med den om inte jag lurar ner honom :rtfm:
-
Vet inte vart jag ska ta det här men, Persson varför bytte du till Hondas logga?
-
hondas luftburk på 500 fpe modellen rymmer nån liter vatten innan den suger in i motorn... mkt smart konstruktion
går att göra waterwheelie men man måste gå riktigt djupt..
-
Hur upplever du skillnaden mellan 420 och 500?
Vad skiljer mer än kubiken?
Är det nån plast ramstorlek?
-
Tja Pelle, kul att du är intresserad av Honda :). Du vet ju sen tidigare att dom funkar fint o länge och angående effekt/körupplevelse så vet jag att har full koll på detta så det behöver vi inte ens gå in på.
Jag är ett stort fan av 420:e modellerna men dessa är ju lite mindre dock. Där finns ju 3 olika växellådor där manuellt går bort för dig.
420FA är en skoj maskin med underhållande växellåda men tyvärr rätt lågt växlad och varvar rätt mycket i högre hastigheter (toppar drygt 70km/h men är snabb upp dit).
420FE är ju världens mest sålda fyrhjulings modell och det borde betyda något. Den är kul att köra, riktigt kvick faktiskt när man lärt sig växla rätt, lätt och smidig maskin. Otroligt rapp motor och går bättre än man tror..
När det gäller 680:in så finns det en del som gillar den såklart men jag personligen är inte alls intresserad av den, inte mycket snabbare eller starkare än de andra och 3 stegs lådan är inte jätte kul.. Men smaken är ju som baken!!
500FPE är en mycket prisvärd maskin om man gillar växellådan, riktigt låg 1:a så den är en stark dragare.
MEN, den i särklass skönaste maskinen är Hydrostaten, helt fantastisk växellåda som växlar så mjukt att inte ens den känsligaste föraren kan säga när den byter växel.
En del tycker det är kass att den har förgasare, men den startar alltid lätt i alla väder och kunnigt folk vet att förgasar maskiner gör motorn lugn och extremt stark på låga varv och det märks på hydrostaten. Nyare maskiner har servo, vilket såklart är skönt. Servon är ej aktiv stillastående tyvärr men aktiveras direkt när maskinen börjar rulla och funkar då riktigt bra. Växellådan har hög/lågväxel och i båda lägen kan man välja att växla den manuellt via knapparna på styret.
"rallymarkus" skriver hedenhöschassi men vet inte riktigt vad han anser dåligt med chassit..!!??
Köpa maskin får du såklart göra precis vart du vill, men jag har alla utom 680 för provkörning hemma så du är såklart välkommen att testa o jämföra modellerna hos mig.
Mvh Robban
-
Är det här en trolltråd eller inte? :dntknow:
-
med hedenhös menade jag att de hade vart roligare med ett nyare chassi samt insprutning, men dåligt är det inte :)
riktigt sugen o testa en sån själv, tror jag skulle köpt en sån idag om ja handlar honda igen..
för steglös växling är mkt bra.
fast elväxlingen funkar riktigt fint och man vänjer sig rätt så fort med den..
-
Har använt denna ca 250tim. Har haft den till uthyrning mm och på riktigt låtit den bekänna färg och den bara tuffar o går lika bra varje dag.
-
Har använt denna ca 250tim. Har haft den till uthyrning mm och på riktigt låtit den bekänna färg och den bara tuffar o går lika bra varje dag.
Tack för grym info!
Verkligen uppskattat!
Vad heter firman du är på?
-
Nu jävlar Robban, nu lurar vi på Pelle en Honda ()p
200 H lite fler mil, inte det minsta lilla problem.
-
Jag tror inte pelle är den man "lurar på" något, men ska man ha en maskin till ett funktionellt syfte så är ju Honda i en egen klass. Varför har annars alla bönder kört Honda i 30 års tid?
-
Ja Pelle kan detta bra. Jag försöker inte sälja något till honom, bara vara till hjälp att styra honom till rätt maskin. ()p
-
Och jag har studiedag imorgon
-
Och jag har studiedag imorgon
Skönt för dig.. ;D
Du känner ej mig CrozOver, allt behöver inte ha en baktanke.! Jag gillar fyrhjulingar privat och jag har förmånen att även jobba med det och Pelle är mer än välkommen att "bara" komma hit o testa maskiner helt utan köptvång..!! ()p
-
Hur upplever du skillnaden mellan 420 och 500?
Vad skiljer mer än kubiken?
Är det nån plast ramstorlek?
500:an har mkt stadigare bakaxel och är mitt givna val iaf. Ramen är också storleken större
Effektmässigt så accar nog 420 bättre men det är för att den e lättare o lite högre utväxling.
Om man kör i djupt vatten eller lera då känner man att det är svaga motorer...
Men som dragare är dom bra då det är låg etta
Sen går dom riktigt snålt o mkt lättmekade
-
Okej,
Detta är min seriösa fråga.
Ni kan skoja efter jag rett ut det.
VAD SKILJER
TRX xxx TE
TRX xxx FE
TRX xxx FED
TRX xxx FPE
Alla årsmodell 2013
-
Okej,
Detta är min seriösa fråga.
Ni kan skoja efter jag rett ut det.
VAD SKILJER
TRX xxx TE
TRX xxx FE
TRX xxx FED
TRX xxx FPE
Alla årsmodell 2013
TE är en 420 som endast är bakhjulsdriven med elektronisk växel (en FE utan drivning fram)
FE är en maskin med elektronisk växl via knappar på styret
FED är som ovan där D:et står för vilken årsmodell det är.
FPE är ochså som ovan men där P står för att det är servostyrning..
-
Aha så logiskt ;)
Men FPE har den insprut också?
Tyckte jag läste det.
Varit nåt strul?
-
Ja alla maskinerna har insprut förutom hydrostaten..
Nej det har faktiskt inte varit något fel alls på dom. ;) Inte som jag sett eller hört iallafall.
-
Skönt för dig.. ;D
Du känner ej mig CrozOver, allt behöver inte ha en baktanke.! Jag gillar fyrhjulingar privat och jag har förmånen att även jobba med det och Pelle är mer än välkommen att "bara" komma hit o testa maskiner helt utan köptvång..!! ()p
Det var bara ett skämt, självklart ska vi inte lura honom ()p
Edit: att du säljer och har det som intresse behöver självklart inte betyda att du gör reklam om det var det du menade :)
-
Ja alla maskinerna har insprut förutom hydrostaten..
Nej det har faktiskt inte varit något fel alls på dom. ;) Inte som jag sett eller hört iallafall.
Jaha :)
Sen vilket år typ?
Hydrostaten är det alla som heter FA?
Men hur fungerar FE då?
En slungkoppling?
-
Honda= :hmmm: :hmmm: för mig, denna tråd har jag lärt mi lite...
Men vad menas med hydroatat :hmmm: :)
-
Men vad menas med hydroatat :hmmm: :)
GOOGLA!
-
sånt som skogsmaskiner använder = olja
-
GOOGLA!
gjort det men fatta ändå inte :dntknow:
-
Till Oliwer http://skogsforum.se/viewtopic.php?t=2198 (http://skogsforum.se/viewtopic.php?t=2198)
Jag har inte läst igenom det själv så ta det med en nypa salt ()p
-
Honda= :hmmm: :hmmm: för mig, denna tråd har jag lärt mi lite...
Men vad menas med hydroatat :hmmm: :)
Kolla här Oliwer, här visas funktionen av denna växellåda.
TRX500 Hondamatic how it works video (http://www.youtube.com/watch?v=ZD7fzHzX1fY#)
Mvh
-
Jaha :)
Sen vilket år typ?
Hydrostaten är det alla som heter FA?
Men hur fungerar FE då?
En slungkoppling?
Sen ca 2012 har 500cc insprut på alla utom Hydrostaten i sverige, 420 har haft det ganska länge vet inte exakt årtal där..
En typ av slungkoppling är det på primär kopplingen.
680 heter ochså FA men är ingen hydrostat. :) Lättare med alla andra fabrikat där man bara behöver säga VARIATOR... :)
-
Kolla här Oliwer, här visas funktionen av denna växellåda.
TRX500 Hondamatic how it works video (http://www.youtube.com/watch?v=ZD7fzHzX1fY#)
Mvh
det var ganska coolt!! :)
-
Till >Robban:
Varför bygger ingen annan hydrostat på atv? Är ju typ lastmaskiner och gräsklippare annars.
Vilka fördelar har det egentligen?
Hur många timmar klarar en sån där hydrostat av?
Vad kostar ett hydrostatbyte?
Kan man mixtra med en hydrostat för att tex kompensera stora hjul?
Om den nu är så bra som alla säger (finns det någon här på atvforum som har en och kan berätta för och nackdelar?), varför kastar dom inte på ett insprut och får den lite mer "modern" (som de andra hondorna)?
-
Aha så logiskt ;)
Men FPE har den insprut också?
Tyckte jag läste det.
Varit nåt strul?
på den jag hade fick jag byta en givare till växellådan satt baktill på motorn, växlarna låste sig då man körde...
men det var enkelt att läsa av felkoderna sa direkt att de va givarn o sen funkade den perfekt
-
Gött :)
-
Till >Robban:
Varför bygger ingen annan hydrostat på atv? Är ju typ lastmaskiner och gräsklippare annars.
Vilka fördelar har det egentligen?
Hur många timmar klarar en sån där hydrostat av?
Vad kostar ett hydrostatbyte?
Kan man mixtra med en hydrostat för att tex kompensera stora hjul?
Om den nu är så bra som alla säger (finns det någon här på atvforum som har en och kan berätta för och nackdelar?), varför kastar dom inte på ett insprut och får den lite mer "modern" (som de andra hondorna)?
Tror det enklaste svaret på din första fråga är att det är alldeles för dyrt att ta fram en sådan för de andra fabrikaten.
Fördelarna är många,som tex lågfartsegenskaperna, inget som slirar o ingen rem som kan brista, helt fri från service, extremt lättkörd, inbyggd momentavkännare som gör att den växlar upp och ner själv vid behov, extremt lugn gång, riktigt tyst i motor o låda mm mm.
Vet ej hur många timmar den klarar men de första maskinerna från typ 2000 går fortfarande utan några problem. Vet ingen som behövt byta växellåda.
Service är ju viktigt som alltid om man vill att en maskin ska fungera länge, på hydrostaten är ju motor och växellådsoljan densamma vilket ät rätt unikt. ca 5L oljevolym.
Man kan absolut kompensera för stora hjul eller band. Man lär bara datorn vilken rullomkrets hjulen har genom att köra maskinen visst antal meter och utför vissa knapptryckningar på maskinen..
Det har funnits problem på Hydrostaten dock, en liten sensor som sitter utvändigt på lådan har strulat för en del men byts lätt ut och kostar runt 1000 lappen. Annars inga problem.
Det kan låta fjantigt och klyschigt när alla säger detta men en Honda går väldigt sällan sönder.
Insprut kommer troligtvis även på denna men inget jag vet bestämt ännu.
Kunder som kör Hydrostat är oftast skogsbrukare och kanske inte så många som kör Hydrostat här på forumet.
-
Bra svar! :) Tack för det.
Har luskat lite och hydrostat på en atv verkar vara för rent arbete, inte nöje.
Ungefär som på maskiner då :)
Jag har bra erfarenhet av hydrostat. Dock är det ju hög/låg, knappstyrd variabel hastighetsnedsättning och lite sånt grunk.
http://dirtbike.off-road.com/dirtbike/feature/shiftless-wonder-hondamatictm-automatic-transmission-12134.html (http://dirtbike.off-road.com/dirtbike/feature/shiftless-wonder-hondamatictm-automatic-transmission-12134.html)
-
Jag valde en 680MUD till slut, det var markfrigång, motor och låda som avgjorde. Levereras denna vecka fr Northbike!
-
Jag valde en 680MUD till slut, det var markfrigång, motor och låda som avgjorde. Levereras denna vecka fr Northbike!
Gratulerar till en asfäck maskin :headbang:
-
Men har två frågor, vilka band ska man välja och vad finns det för effekt boxar? :djump:
-
Men har två frågor, vilka band ska man välja och vad finns det för effekt boxar? :djump:
Är du ute efter effekt så har du nog valt fel maskin :-\
-
Men har två frågor, vilka band ska man välja och vad finns det för effekt boxar? :djump:
Effekt box.
Fick höra det va förgasare på 680in?
-
Effekt box.
Fick höra det va förgasare på 680in?
Den har insprutning.
-
Näe ska inte göra något åt effekten den är ok jag valde denna av andra skäl inte motoreffekt. Jag bara undrar?
-
band på en maskin utan framdiff? då gäller det att ha fart då ;)
Jag har ingen egen erfarenhet, men vill minnas filmer på tidiga Can ams där deras sega framdiff ställde till det och de grävde ner sig
-
har kört 100 mil med hondan 500:an jag hade med tattouband gick hur bra som helst..
sitter ju en typ av lamelldiff fram så det va inga problem.
just nu testar jag tjd band och dom är mkt mera lättstyrda på hårt underlag :)
-
Funderar på vilken bandsats man ska satsa på? Finns en del borta i USA/Canada att köpa betydligt billigare än här men även på Kinesiska marknaden finns tillverkare men det verkar lite läskigt?
-
Där ser man, visste inte att 600an hade lamelldiff fram. ()p