ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Henke-QL250 skrivet 12 november 2013 kl. 20:26:29
-
När jag kört en stund med min cf 500 med halv eller hellyset igång så är batteriet totalt tömt. Så pass tömt att jag ej ens kan köra på fullgas. Stänger jag av lyset så går den kanon igen. Kör jag med parkeringslyset eller inget lyse alls, så går den fint och bra snurr i startmotorn.
Gjorde en mätning ikväll med följande resultat:
Kall motor, inget lyse: 14,7 volt
Kall motor, parkeringsljus: 13.4 volt
Kall motor, halv/helljus: 12.6 volt
Varm motor, oberoende av vilket lyse: pendlar rejält mellan 12 och 14 volt.
Gasar jag till rejält: kraftig dipp ner till ca 8 volt i någon sekund.
Ser det fullt normalt ut? Eller är det batteriet som är kasst? Eller laddningsregulatorn? Nån som har lite erfarenhet av detta?
Med vänlig hälsning, Henke
-
Om batteriet klarar att dra runt startmotorn så borde det ju klara några lampor samtidigt som det laddas av generatorn.
Jag tippar på generator eller laddningsrelä och överlåter till någon annan att pedagogiskt förklara det rätta felsökningsförfarandet.
Mitt brukar gå ut på att testa saker ur min stora skrotlåda och använda olika mängder våld ;)
-
Japp, har med varit inne på laddreläet efter som det pendlade som det gjorde. Förvisso så började pendlandet när motorn började bli varm, så då kanske det är nåt med generatorn, eller statorn kallas det på dessa motorer va?
-
Min magkänsla säger också relä men det kan bero på att jag är smålänning.
Det finns som sagt de härinne som är jätteduktiga på var du ska mäta och vilka värden du ska ha och de kommer väl titta in snart.
-
Har nu provat ett annat batteri, samt en ny laddregulator. Tog en sväng idag med lyset på för att testa. Batteriet helt urladdat efter ca 20 min. Vad kan det då vara?? Statorn?
-
Mät på de gula(oftast) in i laddregulatorn.
Mät växelström.
De ska ha mellan 30-70v typ
-
Ok, det ska kollas! Tack så länge!
-
Det låter som en dålig stator.PS.ATV har ingen generator,
-
PS på dig själv, men ALLA maskiner som har ett elsystem har en generator. Sen att den inte råkar se ut som en lös klump, typ bilgenerator, innebär inte att det inte är en generator.
På de flesta mindre motorer är det en statorplatta innanför svänghjulet som i sin tur är utustat med magneter.
Men systemet med stator och magneter som roterar är en generator.
Men det som går sönder är ju naturligtvis oftast statorn i generatorn på en atv.
Definition enligt wikipedia:
Generator, även kallad dynamo, är en maskin som omvandlar rörelseenergi till elektrisk energi.[1] För detta ändamål använder de induktionsprincipen/generatorprincipen – när en elektrisk ledning och ett magnetfält rör sig i förhållande till varandra uppstår en elektrisk ström i ledningen.
-
För att kolla om statorn är okej så får du plocka fram kablaget som går till laddningsregulatorn i kontakten där ska det finnas 6 stycken kablar, varav 3 går till statorn, du får försöka hitta dessa 3 och sedan mäta på dessa med maskinen igång, du skall mäta växelström skulle gissa 27-35 volt om du korsmäter dessa 3 kablar och får ut ström på dessa, så är det inget fel på statorn.
Vanligast brukar vara laddningsrelät.
-
Eko eko eko.
27-35v på tomgång möjligen, men varvar du upp kan det gå upp ända mot 100v
Sluta spekulera till TS återkommit med mätresultat ()p
-
Tack för all input!! Ska försöka komma till o mäta på kablarna ut från statorn. Haft lite kasst med tid bara.
Återkommer med mätresultat.
-
Eko eko eko.
27-35v på tomgång möjligen, men varvar du upp kan det gå upp ända mot 100v
Sluta spekulera till TS återkommit med mätresultat ()p
Var ditt EKO EKO avsett för mig så kan jag upplysa dig om att jag gav TS vissa tips om hur TS mäter upp sin stator, och det finns ingen anlednig för dig att lägga dig i den saken.
Jag försökte enbart ge något användbart tips hur TS skall få ordning på sin maskin.
-
Var ditt EKO EKO avsett för mig så kan jag upplysa dig om att jag gav TS vissa tips om hur TS mäter upp sin stator, och det finns ingen anlednig för dig att lägga dig i den saken.
Jag försökte enbart ge något användbart tips hur TS skall få ordning på sin maskin.
Vet inte hur mitt inlägg kunde missuppfattas. Men 4-5 inlägg innan skrev jag i stort sett samma sak som du repeterade, därav eko-eko.
Men du kanske missade läsa hela konversationen?
-
Japp jag missade faktiskt det inlägget,och jag är dig evigt tacksam för att du tog dig tid att påpeka den fadäsen. :djump:
-
Japp jag missade faktiskt det inlägget,och jag är dig evigt tacksam för att du tog dig tid att påpeka den fadäsen. :djump:
Ber om ursäkt du fick skiten.
Men jag förstod inte riktigt problemet. Jag gav ett svar han skulle testa, sen fortsätter flera skriva typ samma sak fast med olika ord. Det bara skapar förvirring eller?
-
När jag kört en stund med min cf 500 med halv eller hellyset igång så är batteriet totalt tömt. Så pass tömt att jag ej ens kan köra på fullgas. Stänger jag av lyset så går den kanon igen. Kör jag med parkeringslyset eller inget lyse alls, så går den fint och bra snurr i startmotorn.
Gjorde en mätning ikväll med följande resultat:
Kall motor, inget lyse: 14,7 volt
Kall motor, parkeringsljus: 13.4 volt
Kall motor, halv/helljus: 12.6 volt
Varm motor, oberoende av vilket lyse: pendlar rejält mellan 12 och 14 volt.
Gasar jag till rejält: kraftig dipp ner till ca 8 volt i någon sekund.
Ser det fullt normalt ut? Eller är det batteriet som är kasst? Eller laddningsregulatorn? Nån som har lite erfarenhet av detta?
Med vänlig hälsning, Henke
Jag har liknande problem på min Terralander 800. Batteriet har jag provkört i bänk, det är inget fel på. Det verkar snarare handla om att ladd-effekten är för dålig. Man märker det tydligt att när kylfläktarna går igång så dippar spänningen rejält. Uppenbarligen så drar de mkt mer än vad generatorn kan ge. Ifall man har halvljus på så kan den tom gå ner under 12 V trots landsvägskörning. Undrar om det är en fel-design, eller ifall det är något trasigt på mitt exemplar? Nån annan med Terralander 800 som sett något liknande?
-
Jag kör ett 44Ah fordbatteri från biltema, har aldrig svikit mig , och jag har gott om lyse på min cykel ....inkl. Rotorljus!
-
Tack för all input!! Ska försöka komma till o mäta på kablarna ut från statorn. Haft lite kasst med tid bara.
Återkommer med mätresultat.
Det här verkar ganska likt problemet jag hade med min X7 i januari i år "Laddningsproblem X7" (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45800.msg424757#msg424757 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45800.msg424757#msg424757))
När du mäter statorn ska det vara 30-100 (vissa säger 200) volt växelström mellan de tre lindningarna.
Mellan lindningarna ska motståndet vara knappt ett ohm.
Mellan lindningarna och godset (jord) ska det inte vara någon kontakt alls, om det är det är statorn kass.
-
Jag har liknande problem på min Terralander 800. Batteriet har jag provkört i bänk, det är inget fel på. Det verkar snarare handla om att ladd-effekten är för dålig. Man märker det tydligt att när kylfläktarna går igång så dippar spänningen rejält. Uppenbarligen så drar de mkt mer än vad generatorn kan ge. Ifall man har halvljus på så kan den tom gå ner under 12 V trots landsvägskörning. Undrar om det är en fel-design, eller ifall det är något trasigt på mitt exemplar? Nån annan med Terralander 800 som sett något liknande?
Nej, det är ingen fel-design utan något är trasigt.
Alla moderna fordon har ström så det räcker till standardutrusningen och en hel del till på tomgång.
Se mitt tidigare inlägg här ovan.
-
Jag kör ett 44Ah fordbatteri från biltema, har aldrig svikit mig , och jag har gott om lyse på min cykel ....inkl. Rotorljus!
Det har ingen betydelse hur många amperetimmar batteriet har i den här frågan.
Om maskinen genererar mindre ström än den förbrukar är det bara en tidsfråga när batteriet är tomt.
-
Det här verkar ganska likt problemet jag hade med min X7 i januari i år "Laddningsproblem X7" (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45800.msg424757#msg424757 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45800.msg424757#msg424757))
När du mäter statorn ska det vara 30-100 (vissa säger 200) volt växelström mellan de tre lindningarna.
Mellan lindningarna ska motståndet vara knappt ett ohm.
Mellan lindningarna och godset (jord) ska det inte vara någon kontakt alls, om det är det är statorn kass.
Ja det verkar onekligen vara exakt samma problem. Kör jag utan lyse så håller det hur länge som helst.
Behöver nog inte mäta så mycket mer på denna, bara att byta statorn.
Tack igen för all input.
-
Du kan väl kontrollmäta enligt ovan innan du börjar meka för att få klarhet, resultatet kan vara klargörande även för andra.
För allmän kännedom, här är några länkar som hjälpte mig att konstatera att det var min stator som var kass:
http://www.electrosport.com/technical-resources/technical-articles/how-motorcycle-charging-system-works (http://www.electrosport.com/technical-resources/technical-articles/how-motorcycle-charging-system-works)
http://www.electrosport.com/media/pdf/fault-finding-diagram.pdf (http://www.electrosport.com/media/pdf/fault-finding-diagram.pdf)
http://www.electrosport.com/technical-resources/technical-articles/motorcycle-stators (http://www.electrosport.com/technical-resources/technical-articles/motorcycle-stators)
-
Då var statorn bytt, och maskinen laddar som den ska igen ()p
Tack för all input!
-
Då var statorn bytt, och maskinen laddar som den ska igen
Lysande, kan man väl säga! ;D
-
Lysande, kan man väl säga! ;D
()p ;D