ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: anersimyra skrivet 9 november 2013 kl. 16:23:39

Titel: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: anersimyra skrivet 9 november 2013 kl. 16:23:39
Är det fler än jag som monterat servo på sin 500/800 potät ? Hur tycker ni i så fall att det funkar ?...
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: Jockegubben skrivet 6 januari 2014 kl. 02:08:41
Har beställt, men det har inte dykt upp ännu.
Kan återkomma efter jag testat det.  :)
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: anersimyra skrivet 6 januari 2014 kl. 14:29:04
Har beställt, men det har inte dykt upp ännu.
Kan återkomma efter jag testat det.  :)
Förvänta dig inget " under," du har ingen servoverkan vid stillastående, den är inte heller särskilt stark. Däremot är slagen i styret helt borta, vilket jag tycker är viktigast, på det hela taget är jag nöjd. Hur den fungerar i hög fart har jag inte provat, dock känns maskinen " orolig " att köra på väg.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: ernie skrivet 6 januari 2014 kl. 15:16:06
Vilket fabrikat är det på servo kitet ?
Montera ett ez-steer servo kit från superatv på min innan jul. Det är lite glapp i servot så den är lite sådär på vägen men det blev mycket bättre i skogen.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: krille skrivet 6 januari 2014 kl. 16:37:59
Vart har ni köpt era servon? Tips trix och erfarenheter? Ska man leta ett beg från skrotad polaris istället?
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: anersimyra skrivet 6 januari 2014 kl. 21:14:05
Vilket fabrikat är det på servo kitet ?
Montera ett ez-steer servo kit från superatv på min innan jul. Det är lite glapp i servot så den är lite sådär på vägen men det blev mycket bättre i skogen.
Det är samma jag har, har du märkt att servoverkan minskar i hög fart ? Har du någon verkan vid stillastående ? Servot är för övrigt Kinatillverkat.
Mvh Anders.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: anersimyra skrivet 6 januari 2014 kl. 21:16:43
Vart har ni köpt era servon? Tips trix och erfarenheter? Ska man leta ett beg från skrotad polaris istället?
På skroten hittar du nog ingen servo då de är nya på marknaden. De är dessutom inte särskilt dyra.
Mvh Anders.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: Jockegubben skrivet 7 januari 2014 kl. 03:06:48
Vilket fabrikat är det på servo kitet ?
Montera ett ez-steer servo kit från superatv på min innan jul. Det är lite glapp i servot så den är lite sådär på vägen men det blev mycket bättre i skogen.

Vad jag läst mig till på div. forum på andra sidan pölen så har det kommit en uppdatering i november nångång som skall åtgärda glappet i styrningen, var nå problem att splinesena blev upp nötta så det hade kommit nya grövre som hade en låsbult istället för två som jag fatta det.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: Jockegubben skrivet 7 januari 2014 kl. 03:12:53
På skroten hittar du nog ingen servo då de är nya på marknaden. De är dessutom inte särskilt dyra.
Mvh Anders.

Tror han menade en beg. original servo från en xp.
Lär dock vara ungefär samma pris som detta kitt, samt att det lär krävas en del modifikation för att få dit.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: ernie skrivet 7 januari 2014 kl. 06:47:37
Det är samma jag har, har du märkt att servoverkan minskar i hög fart ? Har du någon verkan vid stillastående ? Servot är för övrigt Kinatillverkat.
Mvh Anders.

Mitt sitter inte på en Polaris, men det värkar va samma prylar i dom kitten. Servoverkan ska minska ju fortare man kör o det är ingen servoverkan när man står helt still. Amerikanarna har inte provat ut grejerna på vägen alls då det inte finns vägreggade maskiner där sa dom till mig. Jag håller fortfarande på att bråkar med dom om glappet som är i servot.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: anersimyra skrivet 7 januari 2014 kl. 14:39:04
Mitt sitter inte på en Polaris, men det värkar va samma prylar i dom kitten. Servoverkan ska minska ju fortare man kör o det är ingen servoverkan när man står helt still. Amerikanarna har inte provat ut grejerna på vägen alls då det inte finns vägreggade maskiner där sa dom till mig. Jag håller fortfarande på att bråkar med dom om glappet som är i servot.
Glappet går tyvärr inte göra något åt, samma " glapp " kan man finna på andra originalservos, vilka maskiner det gäller minns jag dock inte. Uppgraderingen var en annorlunda ände på styrstången och en klämring på servot.Tidigare " låstes " splinesen med en spårskruv. Med uppgraderingen kläms styrstången fast ordentligt i splinesen, den tidigare lösningen var alltså ingen klämkoppling. Angående glappet så glappar det endast vid stillastående, när man kör så rör sig hjulen direkt. Styrningen är stark i början av rörelsen, kraften avtar markant innan ändlägena.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: ernie skrivet 9 januari 2014 kl. 16:25:49
Glappet går tyvärr inte göra något åt, samma " glapp " kan man finna på andra originalservos, vilka maskiner det gäller minns jag dock inte. Uppgraderingen var en annorlunda ände på styrstången och en klämring på servot.Tidigare " låstes " splinesen med en spårskruv. Med uppgraderingen kläms styrstången fast ordentligt i splinesen, den tidigare lösningen var alltså ingen klämkoppling. Angående glappet så glappar det endast vid stillastående, när man kör så rör sig hjulen direkt. Styrningen är stark i början av rörelsen, kraften avtar markant innan ändlägena.

Jag får göra en hjulinställning till och se om det blir bättre. Dom sa att man skulle ha lite toe out.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: Jockegubben skrivet 24 januari 2014 kl. 21:36:07
Servo monterad, gick rätt fort och smidigt tyckte jag. Tog ca 4 timmar med en lunchrast inräknat!

(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1535665_10151864049165718_499577360_n.jpg)

Nu återstår bara lite varmare väder ute så man kan få testa skiten också.  :djump:
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: Persson- skrivet 24 januari 2014 kl. 22:02:57
Intressant!
Vad gick kalaset på?
Är detta den förstärkta modellen?
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: Jockegubben skrivet 24 januari 2014 kl. 22:11:24
8000:-
Ja, de är det.

Ska bli kul att få komma ut i snön och testa den, verkar dock inte bli förens nästa helg (-37 idag).
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: RenKorv skrivet 24 januari 2014 kl. 22:55:54
Att servostyrningen inte funkar när man står still beror väl på att den är kopplad till hastighetsmätaren?
Det är väl både på gott och ont, större chans att man vrider sönder grejer om servon funkar när man står still. Bandsats verkar ju vara en riktig servokiller iaf.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: Jockegubben skrivet 25 januari 2014 kl. 10:55:02
Jo, som jag fattat de så går det att skita i att koppla den till hastighetsmätaren och köra den på fullt hela tiden. Då fungerar den visst även stillastående.

Ja, bandsats tar hårt på servon så den kommer bli funktionstestad väl i vinter. :)
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: Jockegubben skrivet 26 januari 2014 kl. 20:53:00
Sådär, första turen på några mil avklarad idag.

Jag satt en brytare på kabeln till hastighetsmätaren igår, så jag kör full servo verkan hela tiden nu vintertid och till sommarn ändrar jag bara med en knapp till hastighetsberoende. Servon funkar nu även så fort maskinen är igång.

Måste säga att jag är nöjd med servon än så länge. Visst hade den kunnat vara lite starkare när man har band på och kör i djupsnö (50+cm), men det är en jäkla skillnad mot utan.
Efter leden går det skit lätt att styra, är inga som helst problem att sitta och köra med en hand, vilket var tufft förut utan servon.

Glappar lite i styrningen men har två dåliga styrleder vilket man märker av mer nu med servon, skall byta dessa och se om det slutar.

Några strömproblem verkar jag inte heller ha. Körde nu ikväll med halvlyse samt poden tänd, en ledlampa baktill och handtagsvärmare utan problem.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 26 januari 2014 kl. 21:23:26
Sådär, första turen på några mil avklarad idag.

Jag satt en brytare på kabeln till hastighetsmätaren igår, så jag kör full servo verkan hela tiden nu vintertid och till sommarn ändrar jag bara med en knapp till hastighetsberoende. Servon funkar nu även så fort maskinen är igång.

Måste säga att jag är nöjd med servon än så länge. Visst hade den kunnat vara lite starkare när man har band på och kör i djupsnö (50+cm), men det är en jäkla skillnad mot utan.
Efter leden går det skit lätt att styra, är inga som helst problem att sitta och köra med en hand, vilket var tufft förut utan servon.

Glappar lite i styrningen men har två dåliga styrleder vilket man märker av mer nu med servon, skall byta dessa och se om det slutar.

Några strömproblem verkar jag inte heller ha. Körde nu ikväll med halvlyse samt poden tänd, en ledlampa baktill och handtagsvärmare utan problem.
Va gött! ()p
Skulle behöva servo på min 500 också.. :hmmm:
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: anersimyra skrivet 29 januari 2014 kl. 11:35:22
Sådär, första turen på några mil avklarad idag.

Jag satt en brytare på kabeln till hastighetsmätaren igår, så jag kör full servo verkan hela tiden nu vintertid och till sommarn ändrar jag bara med en knapp till hastighetsberoende. Servon funkar nu även så fort maskinen är igång.

Måste säga att jag är nöjd med servon än så länge. Visst hade den kunnat vara lite starkare när man har band på och kör i djupsnö (50+cm), men det är en jäkla skillnad mot utan.
Efter leden går det skit lätt att styra, är inga som helst problem att sitta och köra med en hand, vilket var tufft förut utan servon.

Glappar lite i styrningen men har två dåliga styrleder vilket man märker av mer nu med servon, skall byta dessa och se om det slutar.

Några strömproblem verkar jag inte heller ha. Körde nu ikväll med halvlyse samt poden tänd, en ledlampa baktill och handtagsvärmare utan problem.
Brytaren var en bra lösning, det ska snarast fixas :djump: " glappet " är något man får leva med, jag lurar på ett par extrastag för att " ta upp " den första rörelsen. :dntknow: ()p
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: Jockegubben skrivet 29 januari 2014 kl. 14:22:19
Brytaren var en bra lösning, det ska snarast fixas :djump: " glappet " är något man får leva med, jag lurar på ett par extrastag för att " ta upp " den första rörelsen. :dntknow: ()p

Jo, har min under den lilla plasten som sitter nedanför poden så jag kan komma åt den utan att lossa några skruvar samt att den sitter rätt skyddat och ej synligt. :)

Vart är de det glappar? Är det i själva motorn eller?
Svårt att se för mig när styrleden glappar så mycket.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: anersimyra skrivet 30 januari 2014 kl. 15:23:28
Jo, har min under den lilla plasten som sitter nedanför poden så jag kan komma åt den utan att lossa några skruvar samt att den sitter rätt skyddat och ej synligt. :)

Vart är de det glappar? Är det i själva motorn eller?
Svårt att se för mig när styrleden glappar så mycket.
Det är internspel i servots axel, helt normalt vad jag förstår. Angående brytare vi pratat om, jag klippte den blå kabeln, inte fan fick jag någon servoverkan vid stillastående :hmmm: :hmmm:
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: Jockegubben skrivet 30 januari 2014 kl. 22:30:24
Det är internspel i servots axel, helt normalt vad jag förstår. Angående brytare vi pratat om, jag klippte den blå kabeln, inte fan fick jag någon servoverkan vid stillastående :hmmm: :hmmm:

Jasså okej, nä kan nog vara svårt.

Inte?  Hade du maskinen igång?  :hmmm:
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: Persson- skrivet 31 januari 2014 kl. 13:41:48
Kul att ni verkar nöjd!
http://www.polarisatvforums.com/forums/atv-general-discussion/40003-power-steering-kits-500s-800s-now-available-2.html (http://www.polarisatvforums.com/forums/atv-general-discussion/40003-power-steering-kits-500s-800s-now-available-2.html) Här står det lite matnyttigt om vad som har strulat (även vad folk har förbättrat).
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: Jockegubben skrivet 31 januari 2014 kl. 16:40:33
Kul att ni verkar nöjd!
http://www.polarisatvforums.com/forums/atv-general-discussion/40003-power-steering-kits-500s-800s-now-available-2.html (http://www.polarisatvforums.com/forums/atv-general-discussion/40003-power-steering-kits-500s-800s-now-available-2.html) Här står det lite matnyttigt om vad som har strulat (även vad folk har förbättrat).

Det dom visar där är redan omgjort till alla kit, och dom som har gamla kit har fått/kommer få en ny låsning där.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: janne_Z skrivet 31 januari 2014 kl. 16:47:45
Någon som testat utmed väg i högre fart typ 70-100kmh känns obehagligt om det är för glappigt och hur mycket mer glapp kan det vara än fabriks servo? från Polaris/Can am
Sitter och bara och försöker hitta något som ska stoppa mig från att beställa till men renegade.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: Jockegubben skrivet 1 februari 2014 kl. 10:33:48
Har tyvärr inte testat i dom hastigheterna då jag har bandena på.

Dom glappar mer än can-am´s original servo, även om det inte är mycket mer.
När du har maskinen avslagen har man betydligt större glapp än can-am men det försvinner så fort servon börjar arbeta.
Hur polaris original servon är vet jag inget om då jag inte testat någon sådan.

Jag tycker du skall beställa ett kit, jag ångrar då inte mitt köp än så länge iallafall. 
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: ernie skrivet 1 februari 2014 kl. 14:16:11
Någon som testat utmed väg i högre fart typ 70-100kmh känns obehagligt om det är för glappigt och hur mycket mer glapp kan det vara än fabriks servo? från Polaris/Can am
Sitter och bara och försöker hitta något som ska stoppa mig från att beställa till men renegade.

Det funkar att köra i 100+ men det är lite obehagligt ibland. Har provat lite olika hjulinställningar utan någon vidare skillnad, men nu blir det styrleds byte också så kanske det blir bättre. Du kan få prova min Outlander om du bor nära Borås/Ulricehamn.

 På Outlander G1 kitet så höjer det styret 1". Hur är det på Polaris ?
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: anersimyra skrivet 1 februari 2014 kl. 15:15:34
Det funkar att köra i 100+ men det är lite obehagligt ibland. Har provat lite olika hjulinställningar utan någon vidare skillnad, men nu blir det styrleds byte också så kanske det blir bättre. Du kan få prova min Outlander om du bor nära Borås/Ulricehamn.

 På Outlander G1 kitet så höjer det styret 1". Hur är det på Polaris ?
Samma höjd som original på Potatisen. :)
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: anersimyra skrivet 3 februari 2014 kl. 15:27:07
Att läsa manualen ger svaret. Powersteering benefits will be notised as son as machine is MOVING. Någon servoverkan finns alltså ej med stillastående maskin. :rtfm: :o
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: anersimyra skrivet 3 februari 2014 kl. 15:56:03
Att läsa manualen ger svaret. Powersteering benefits will be notised as son as machine is MOVING. Någon servoverkan finns alltså ej med stillastående maskin. :rtfm: :o
Trodde jag :dntknow: Längre ner står att läsa, onödigt vridande på styret vid stillastående frestar hårt på komponenterna. Att vid stillastående, ha tändning påslagen eller inte, gör ingen som helst skillnad på min maskin, monteringen är korrekt utförd, dioden visar att enheten är ok. Jag skrev till superatv, de svarade att styrningen AKTIVERAS när tändningen slås på. Huruvida den ger någon servoverkan vid stillastående svarar de inte på. Det enda tänkbara är att styrningen är såpass klen, att den inte orkar med att arbeta annat än vid körning. :hmmm: :dntknow:
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: anersimyra skrivet 5 februari 2014 kl. 20:32:29
Nu har jag fått svar från Superatv. Då servo till atv ej har " växellåda, " kan servon ej orka med att styra vid stillastående. Är batteri och eller laddning dålig fungerar servot sämre. Servon ska ses som en hjälp, den går inte jämföra med servos till bilar, traktorer eller utv. Synd att detta inte nämns i manualen. :hmmm:
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: Jockegubben skrivet 5 februari 2014 kl. 20:51:42
AC har väl servoverkan stillastående på deras original servos så att en servo inte skulle orka är skit snack, att deras servo inte orkar kan jag tänka mig.

Dock var det ett dåligt svar, du fick ju inte riktigt veta om man kunde koppla så servon har verkan på tomgång (även fast den inte orkar med helt).
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: beavlon skrivet 5 februari 2014 kl. 20:58:16
Stämmer bra Jocke.
Jag har full servo på tomgång.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: anersimyra skrivet 5 februari 2014 kl. 21:55:43
AC har väl servoverkan stillastående på deras original servos så att en servo inte skulle orka är skit snack, att deras servo inte orkar kan jag tänka mig.

Dock var det ett dåligt svar, du fick ju inte riktigt veta om man kunde koppla så servon har verkan på tomgång (även fast den inte orkar med helt).
Nej den går inte koppla för verkan på tomgång, de servos som orkar på stillastående har annorlunda konstruktion, de har någon form av utväxling, det har inte dessa servos, annat än servona till UTV. Svaret jag fick var riktigt bra och uttömmande, tyvärr funkar det inte att återge det här. :-\
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: beavlon skrivet 6 februari 2014 kl. 09:55:13
Kan nog stämma bra, är inte alls insatt i min servo men jag vet att det är en 3-stegs servo.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: anersimyra skrivet 6 februari 2014 kl. 14:59:32
Kan nog stämma bra, är inte alls insatt i min servo men jag vet att det är en 3-stegs servo.
Det krävs något de kallar: Rack-N Pinion, eller växellåda som ger kraft ut till hjulen, någon sådan finns ej på dessa servos. :( :( :dntknow:
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: ernie skrivet 25 februari 2014 kl. 07:22:31
Det har uppstått ett litet problem med det elektriska  ;)
Någon som råkar ha en bild på hur stiften ska sitta ?
Har mailat super atv men inte fått svar än.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: Jockegubben skrivet 25 februari 2014 kl. 12:44:40
Det har uppstått ett litet problem med det elektriska  ;)
Någon som råkar ha en bild på hur stiften ska sitta ?
Har mailat super atv men inte fått svar än.

Om du väntar tills i eftermiddag så kan jag ta en bild, skall ändå och montera en ny drivknut då så.

Edit:

Här kommer en bild.

(http://i60.tinypic.com/eprciw.jpg)
(Bakom den röda sitter den svarta kabeln, syns lite dåligt på bilden.)

Dock ser jag att vi inte har samma färger på kablarna, jag har en vit och du en brun.
Det borde väl dock vara så att den bruna skall sitta där min vita är eftersom att dom andra färgerna stämmer, kan ju dock inte garantera att det är så det skall vara.
Titel: SV: Eftermarknadsstyrning
Skrivet av: ernie skrivet 25 februari 2014 kl. 16:35:01
Tack, nu ska det nog lösa sig.
På dom bilderna jag hade så syns bara den gröna och den är på samma ställe som din bild.