ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: hell-man skrivet 20 oktober 2013 kl. 15:40:38
-
Jaha, då har transportservicen äntligen lyckats få mina prylar hem till mig. Det som kom idag var förutom skärmen som ska meckas på kinesen, även två motorer som porn&customs tröttnat på i jönköping. Det ena är en tvåcyl 250cc (?) med 5vxl låda som ursprungligen kommer från farligmjölks projektmaskin (?). På sin resa till mig har den hunnit med att sitta i kazuma dingon som jkpgeliten knäckte originalmotorn på. Dingochassiet är nu i händerna på formermazda (?) och originalmotorn till dingo....ja det är motor nummer två som jag nu fått tag i.
Jag vet inte säkert vad som ska hända med dessa, men 250in är eventuellt på väg att hamna på hell-cartens baksving.
-
2cyl250
-
Mmmmmm..... :hmmm:
-
Dingomotorn... fy vad jobbig den verkar vara. El in i förgasaren? Suck.
-
Dingomotorns förgasare saknar flottörnål.
Annars är det bara gasa.
Och då detaljen jag delat den med vinkelslip ;)
-
Dingomotorn... fy vad jobbig den verkar vara. El in i förgasaren? Suck.
Bensin värmare?
-
Bensin värmare?
Kamikaze knapp.
Kopplat till ett tändstift.
-
Det ser ut som en elchoke? Knapp, eller direkt från cdin?
-
Det ser ut som en elchoke? Knapp, eller direkt från cdin?
Går den inte på värme?
Är väl konstant 12v till dom, sen sköter de sig själva?
-
Går den inte på värme?
Är väl konstant 12v till dom, sen sköter de sig själva?
kanske det. Finns ju en kontakt i stammen som passar dit så det är väl bara att köra. Dingomotorn har ju bara utgående axel med remskiva, men här kan man ju hitta på något annat. Är det slungkoppling eller något sånt innanför skivan förresten, eller är den direktdriven?
-
Det ser ut som en elchoke? Knapp, eller direkt från cdin?
Om det är som på kinamopparna så sköter den sig självt. Är ett bimetallelement som matas med konstant 12V via tändningsnyckeln.
Fungerar så att choken är "aktiv" när motorn är kall (eg ingen 12V på matningen till choken), sen "stängs" choken succesivt av med spänning på.
-
Aha. Heter det typ "automatchoke" eller. Jag har aldrig stött på det förut. Kul med nytt och fräscht.
-
Aha. Heter det typ "automatchoke" eller. Jag har aldrig stött på det förut. Kul med nytt och fräscht.
Typ "Automatchoke" är rätt
-
Lurar på att damma av motorsparken jag byggde för några år sen och slänga på nån av motorerna på. Eller snarare påhängsmodulen för en vanlig spark. Bara två bult. Sist hade jag 3,5hk motorn på (den som sitter på hellcarten). På en rapplig träspark var det fullt tillräckligt för att åka och handla med.
-
Du har ju bara för skön inställning med dina projekt :headbang:
Ser fram emot 250in på hellcarten, samt dokumentation på motorsparken ()p
-
...
...samt dokumentation på motorsparken ()p
Tyvärr har diverse telefonbyten gjort att jag inte hittar bilderna på sparken, men det var en enkel träram, ca 60x30cm som fästes i befintliga bultar där medarnas beslag fästs in i trästolparna upp till handtaget.
Ramen kunde liknas med en sving och längst fram på svingen (direkt bakom sparkens sittdel) skruvades gräsklipparmotorn fast. Via motorns horisontalaxel (för hjuldrift) gick kedja bak till ett barncykelhjul med snökedja på.
Vid körning hade man således hjulet rakt ner mellan fötterna och svingens egentyngd gav lagom kraft på hjulet. Behövdes med fäste kunde man trycka ner svingen lite extra med foten.
Då sparksäsongen är begränsad här körde vi rätt mycket med den under några veckor, men vid ett tillfälle ramlade föraren av och sparken smet. Långt ut i skogen tog det stopp mot ett träd och horisontalaxeln gick av.
Hjulet sitter åter på barncykeln, motorn sitter på hellcarten och sparken står i vedboden fullt återställd. Det enda som återstår är träramen som sist jag såg var integrerad i något kojbygge bakom garaget.
:cry:
-
Hahaha. Låter som ett kul äventyr/projekt ()p
Hade förställt mej en spark med hjul, men tack vare din eminenta beskrivning klarnar det - synd bara att den slutade sitt liv på ett sånt ovärdigt vis.
Här finns en finsk version på samma tema, fast med hjul.
Esla motor sport (http://www.youtube.com/watch?v=ggozyhXqzxk#)
-
Skön film! ()p
-
Om ni startar firma ihop så lovar jag att bli kund ()p
-
Om ni startar firma ihop så lovar jag att bli kund ()p
Du kommer ju bara vara den där jobbiga kunden som sitter i butiken hela dagen dricker av gratiskaffet, frågar vad allt kostar och sen inte köper nåt ;)
-
ja.. antagligen :)
-
Lite stiltje på hell's garage sen raptorn fick mysdag i Lördags, och ingen projektmaskin finns tillgänglig. Jag blev helt enkelt tvungen att damma av Farligmjölks gamla motor. Lite nyckfull eftersom automatchoken/choken(?) saknas. Men vaf*n, den är ju grym. Notera hur den är tjudrad i kinesen för att inte skutta iväg!
Kazuma 250 parallelltwin uppstart (http://www.youtube.com/watch?v=5Lsn9E2NHNo#ws)
-
skönt ljud ()p
-
Ohyggligt rapp i svaret iallafall.
Lite närbilder:
-
Trodde den var såld :dntknow:
Håller med Fernis ()p
-
Trodde den var såld :dntknow:
Håller med Fernis ()p
Trodde jag med, men tydligen inte. Nu börjar bli lite kär dessutom så nu är jag osäker.
Men detta är ju en parallelltwin där cylindrarna går helt samtidigt upp och ner brevid varandra och tänder exakt samtidigt. Varför gör man så?
Det jag VET är att det endast är en tändsignal ut ur CDIn som sedan förgrenas ut via två (visserligen olika utseende) tändspolar till tändstiften. Gör de olika tändspolarna att de tänder växelvis, eller tänder de exakt samtidigt?
Misstänker att det ser lika ut på SMCn.
Nån som är vass på parallelltwinteori? Jag är bara nyfiken.
-
Jo för att det är en dragstermotor
-
Jo för att det är en dragstermotor
Hej. hell-man heter jag och här kommer ett tips till dig som verkar vara lite grön här: Använd citeringsfunktionen så förstår man lite bättre vad du svarar på. Eller varför inte använda hela tangentbordet och skriva lite längre?
()p
-
Hej. hell-man heter jag och här kommer ett tips till dig som verkar vara lite grön här: Använd citeringsfunktionen så förstår man lite bättre vad du svarar på. Eller varför inte använda hela tangentbordet och skriva lite längre?
()p
HÄJ HÄLLMAN!
Nu orkade jag inte de, OKEJ?
Sitter med luren
-
Gillar "Bensintanken" :headbang: :headbang: ()p ()p
-
Trodde den var såld :dntknow:
Håller med Fernis ()p
den är såld, men tyvärr går det inte att hämta den då hela trädgården är full av kamkedjebytande folk ;) dessa är som fågelskrämmor och funkar bättre än nämda fruktbevarande dockor.
-
Gillar "Bensintanken" :headbang: :headbang: ()p ()p
haha! Ja den är badass som f*n! Rymmer inte så mycket så jag fick tanka ofta. Lite extra oljeinblandning ingick.
edit: Observant, hbtq!
-
den är såld, men tyvärr går det inte att hämta den då hela trädgården är full av kamkedjebytande folk ;) dessa är som fågelskrämmor och funkar bättre än nämda fruktbevarande dockor.
Ja usch ja. Det där raptorpacket ska man inte stöta sig med i onödan.
-
Gillar "Bensintanken" :headbang: :headbang: ()p ()p
Bildserien och filmen är ju källor till miljoner frågor...
Liksom, varför kör över sin egna krycka?
Varför starta en motor på en skärbräda?
Vad är det som är så hemligt i skåpet?
..menar lådorna är ju totalöppna allihop, men skåpet?
Varför starta utomhus, saknar garaget verkligen den ventilation som krävs?
Verkar inte riktigt så...
Många frågor väcks som sagt... men jag tror jag gör som kidsen gör i filmen...
Backar.
-
Bildserien och filmen är ju källor till miljoner frågor...
...
Nu tror jag ju inte att du är så intresserad av svar egentligen, men bara för att visa att det finns en tanke med allt (nåja) kommer jag försöka ta mig igenom dessa 0,004 promille av de utlovade miljonerna frågor.
Liksom, varför kör över sin egna krycka?
Den välte ner där efter att kinesen parkerats.Varför starta en motor på en skärbräda?
Detta är min verktygshurts/bänk som består av ett gammalt köksinrede med en bänkskiva som jag skruvat dit.Vad är det som är så hemligt i skåpet?
Ungarna har sina verktyg där...menar lådorna är ju totalöppna allihop, men skåpet?
Då dräneringsskruven i förgasaren var öppen kissade det ner massa bensin initialt på min bänk, och då skivan har en skarv var jag rädd för att få ner massa soppa i lådorna. Därför drogs de ut.Varför starta utomhus, saknar garaget verkligen den ventilation som krävs?
Verkar inte riktigt så...
Ett fantastiskt vårväder, bättre ljus, lite koll på ungarna (som inte stod där hela tiden), mer plats,mm. Varför inte?
Men backa du, för jag tror att ett ett levande forum behöver lite lättsamma bilder och filmer från våra garage, och det brukar ju du inte kunna bidra med.
-
Trodde jag med, men tydligen inte. Nu börjar bli lite kär dessutom så nu är jag osäker.
Men detta är ju en parallelltwin där cylindrarna går helt samtidigt upp och ner brevid varandra och tänder exakt samtidigt. Varför gör man så?
Det jag VET är att det endast är en tändsignal ut ur CDIn som sedan förgrenas ut via två (visserligen olika utseende) tändspolar till tändstiften. Gör de olika tändspolarna att de tänder växelvis, eller tänder de exakt samtidigt?
Misstänker att det ser lika ut på SMCn.
Nån som är vass på parallelltwinteori? Jag är bara nyfiken.
På en encylindrig fyrtaktare har du väl bara en förbränningstakt vartannat varv, på en sån här motor förbränner den varje varv växelvis med cylindrarna.
-
spelar detta ngn roll när den ändå är såld? bra att du provkör den ändå med 300000 vrpm
-
Påminn mig gärna vem jag sålt den till. Mig veterligen är motorn kvar hos mig och några pengar har jag inte sett till kopplade till detta.
-
Detta ska följas ()p
-
Helt oväntat fick motor nr2, kazuma dingo 150cc ett användingsområde när grannen köpt en dingo som han bärgade hit. Förvisso behövdes inga delar just nu, men i felsökningssyfte var det guld värt att ha en kopia liggande på bänken.
Lite felkopplade kablar från statorplattan löstes rätt snabbt och nu blir min motor reservdelsmotor till grannen. ()p
-
Lång leverans tid på motorn :lol:
-
Lång leverans tid på motorn :lol:
:sunny: