ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Piter skrivet 4 oktober 2013 kl. 10:04:03
-
Hej
Jag har en gammal Outlander 450 som är hur bra som helst. Jag försöker hitta en billig plog vilket inte verkar lätt. Men det finns olika infästningar (fram, under och kula) och vilken ska man ha och vilken är enklast samt vad behövs mer: winsch, snökedjor? Tilläggas kan att jag bara ska ploga en mindre gårdsplan.
Det vore ju kul att använda atv:n, men läser man priser så verkar man ju kunna köpa ett par kraftiga snöslungor och ca 30 skyfflar för priset av ett plogblad. Dessutom, i vanlig ordning känner man sig lurad! Det talas om kompletta plogpaket, men fattar jag det rätt behövs också något som håller uppe plogen och kanske också styr den.
Tacksam för råd och tips!
Piter
-
har du plogen på kulan bak så kan du köpa vilken plog som helst som man fäster på kulan. Vi plogar utan kedjor och det går utmärkt, kan slira lite om det är mycket is men jag ploga på isen förra vintern och det var inte ofta det slira.
vinsch behövs för att lyfta upp bladet
-
har du plogen på kulan bak så kan du köpa vilken plog som helst som man fäster på kulan. Vi plogar utan kedjor och det går utmärkt, kan slira lite om det är mycket is men jag ploga på isen förra vintern och det var inte ofta det slira.
vinsch behövs för att lyfta upp bladet
Hänger bara plogen och dinglar i vinschen eller :hmmm:
-
Hänger bara plogen och dinglar i vinschen eller :hmmm:
Nej inte på min plog i alla fall. Då har du en infästning i kulan och en framtill blir lite kraftigare då. Men ska man bara ploga en gårdsplan så tror jag inte du behöver att ha kulmonterat
-
Tack. dragkroksmonterad verkar ju om inte annat lätthanterat. Om jag fattar det rätt är det då ett snöblad med stång till dragkroken, i ett stycke s a s. Sedan behövs bara en vinsch. Är det rätt uppfattat? Blir inte bladet vingligt i sidled? Vet ngn var man hittar en billig dragkroksmonterat snöblad är jag tacksam! /Piter
-
Vi har plogen monterad mitt under maskinen. Stadigt som fan, och två handtag som man lossar hela plogramen med.
Snökedjor behövdes när vi hade originaldäcken, men med nya ostar har det inte behövts kedjor längre.
-
glömde att man har fast den där framme också :banghead: Dom flesta har väll olika infästningar till plogen så det är enklast om du köper en till ditt märke
-
Själv har jag mitt monterat fäste för plogen (inte provat plogen ännu). men kolla runt på youtube så du ser skillnaden mellan dom olika fästena. för jag tror att frontmonterat så kan du lyfta plogen högre än mitt monterat eller på drag kroken för bättre frigång under ev. transporter.
-
Hur mycket är du beredd att lägga ut på plogen? En plog med fäste i kulan kan vara lite dyrare än en som man bara monterar fram eller under maskinen
-
läser man priser så verkar man ju kunna köpa ett par kraftiga snöslungor och ca 30 skyfflar för priset av ett plogblad.
:o vad är det för plogblad du kollar på?
Kraftig Snöslunga kostar ju långt över 20.000kr å en skyffel 200-300kr/st
Så lååågt räknat 20.000kr+20.000kr+30x200kr= 46.000kr :hmmm:
-
Nej inte på min plog i alla fall. Då har du en infästning i kulan och en framtill blir lite kraftigare då. Men ska man bara ploga en gårdsplan så tror jag inte du behöver att ha kulmonterat
Jo jag har haft ett kul monterat med fäste fram, smidigaste plog jag har haft men den byggde jag själv.
-
Ok, kanske är det så att front- eller mittmonterad är billigare, men egentligen verkar det ju lite konstigt. Är det kvalitetsskillnad mellan de billiga (kina-prylar) och dyra (jag bryr mig inte om specialfunktioner och finish)? Antar att det är det, men man blir lite konfunderad i atv-världen - ett visst märke tycks stundom avsevärt höja försäljningspriset. Och varför finns det så få begagnade plogar att köpa - varannan atv tycks ju säljas med plogpaket och det borde väl inte vara så många som plogar?
Ni som har svarat skall ha ett tack - jag har mycket att lära!
-
Har både kört med Kina och icke Kina plog.
Kina plogen var dyrare och mycket tyngre.
Men inget större fel på den, fungerade fint men väldigt jobbig att få på och av och ställa undan den pga vikten.
-
Och varför finns det så få begagnade plogar att köpa - varannan atv tycks ju säljas med plogpaket och det borde väl inte vara så många som plogar?
Jag kan bara svara för mig själv, men jag säljer inte saker bara för att jag inte använder det för stunden. bra å ha en plog om någon av snöslungorna går sönder. + sälja saker är bara jobbigt...
-
Har både kört med Kina och icke Kina plog.
Kina plogen var dyrare och mycket tyngre.
Men inget större fel på den, fungerade fint men väldigt jobbig att få på och av och ställa undan den pga vikten.
Om du ska köra utan kedjor eller dugg så är ju lite vikt bara bra ()p
-
Det är en djungel med olika fästen och så!
Känna lite som att "plogpaket på köpet" bara är att motivera för frugorna i landet att det skulle vara smidigt. Även en kampanj för att sälja atv på vintern.
-
Om du ska köra utan kedjor eller dugg så är ju lite vikt bara bra ()p
Kör med varken kedjor eller dubb, mycket vikt fram :hmmm:
Föredrar den lättare plogen.
Kina plogen följde med Kina skiten så den slipper jag ()p
-
Kör med varken kedjor eller dubb, mycket vikt fram :hmmm:
Föredrar den lättare plogen.
Kina plogen följde med Kina skiten så den slipper jag ()p
ja om det driver bra ändå så är det ju ingen nackdel att ha en lätt plog
-
Hur bra fäste man har när plogen är upplyft spelar ju mindre roll...
...och när den är mot marken har man ju ingen nytta av dess vikt för maskinens fästes skull.
Tror du mig inte så kom gärna och häng på min plog på din maskin.
Den väger ett ton utan lyften, OJ vilket grepp man skulle få med den påmonterad!
':)
Att ökad maskinvikt hjälper stämmer helt klart, men då måste det ju vara vikt som hjulen bär upp.
Inte vikt som ligger an marken.... den vikten bromsar ju snarare.
Med mitt Holmsblad i backen kan jag garantera att ingen hjuling rör sig en endaste centimeter.
-
Hur bra fäste man har när plogen är upplyft spelar ju mindre roll...
...och när den är mot marken har man ju ingen nytta av dess vikt för maskinens fästes skull.
Tror du mig inte så kom gärna och häng på min plog på din maskin.
Den väger ett ton utan lyften, OJ vilket grepp man skulle få med den påmonterad!
':)
Att ökad maskinvikt hjälper stämmer helt klart, men då måste det ju vara vikt som hjulen bär upp.
Inte vikt som ligger an marken.... den vikten bromsar ju snarare.
Med mitt Holmsblad i backen kan jag garantera att ingen hjuling rör sig en endaste centimeter.
Okej förlåt mig om jag tänkte lite fel . Och jo jag tror dig .men viss vikt av plogen ligger fortfarande på hjulen .sen varför prata om en plog som du själv säger inte går att använda .
-
Plogen går alldeles ypperligt att använda.
Men inte på en liten fyrhjuling.
Det var ett exempel för att du skulle förstå tankemissen, men är tveksam till om det gick fram iaf... men spela roll... TS inser nog.
-
Plogen går alldeles ypperligt att använda.
Men inte på en liten fyrhjuling.
Det var ett exempel för att du skulle förstå tankemissen, men är tveksam till om det gick fram iaf... men spela roll... TS inser nog.
Alt gick fram och som sagt var det en tankemiss utav mig. Förlåt så hemskt mycket hydro
-
Jag kan bara svara för mig själv, men jag säljer inte saker bara för att jag inte använder det för stunden. bra å ha en plog om någon av snöslungorna går sönder. + sälja saker är bara jobbigt...
Framför allt, billiga nyttosaker är dumt att sälja, de inbringar ju ändå inga större pengar.
När jag letade plogblad till traktorn märkte jag samma sak. Pratade med många gamla gubbar som hade plogblad stående men ingen traktor. Inte fan tänkte de sälja, det kunde ju vara bra att ha.
Jag är likadan. Har förvisso sålt en snöslunga, men har plog till fyrhjulingen, plog till ena traktorn och snöslunga till den andra traktorn. Inget av detta kommer någonsin att hamna på Blocket.