ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Lösgeneral skrivet 11 september 2013 kl. 18:32:18
-
Lite tips om en vettig fyrhjuling som passar till att exempelvis pendla till arbetet med.
Det ska vara en allroundmaskin 4x4 och klassad som driftsäker. priset max 50 000kr.
Har ni några heta tips ni insatta?
-
Lite tips om en vettig fyrhjuling som passar till att exempelvis pendla till arbetet med.
Det ska vara en allroundmaskin 4x4 och klassad som driftsäker. priset max 50 000kr.
Har ni några heta tips ni insatta?
Mitt tips är Kymco MXU 500, otroligt driftsäker allroundmaskin
som exempel min -07 som rullat 3500 störningsfria mil.../ svenne
-
Ja i den prisklassen och 4x4 är verkligen kymco en het kandidat.
-
Hur långt har du till jobbet, vilken hastighet på vägen?
-
Jag måste också fråga lite hur användningsområdet ska vara.
Är det mest pendling med möjlighet till skogsarbete, eller tvärtom?
Vilket typ av skogsjobb?
Edit: det var ju inte du som skulle skogsarbeta...
Men vad vill du göra i skogen, eller varför måste det vara 4x4?
Mm.mm.
-
En badboy.
-
En badboy.
You are the badboy. En BB funkar nog OM man kan skruva som jag nämnt tidigare. Men är nog ingen pendlarmaskin, eller vad tror du som verkar ha ganska mycket erfarenhet av dessa?
Nä inget skogsarbete. Fyrhjulsdrift vill man väl ha på vintern? Är väl mest tänkt som en åkhjuling på väg.
-
Ska du åka på vanliga bilvägar lär du inte behöva fyrhjulsdrift. Även om det är snö. Det trista när man väljer fyrhjulsdrift är ju att man automatiskt får variator/cvt (eller vad man väljer att kalla det), en remdrift alltså. Ska man ligga och nöta mycket väg så tycker jag en klassisk växellåda passar bättre.
Själv skulle jag gärna ha en biffig atv att pendla med, men jag älskar en riktig växellåda som man kan jobba med när det är dags för omkörningar osv.
-
Ska du åka på vanliga bilvägar lär du inte behöva fyrhjulsdrift. Även om det är snö. Det trista när man väljer fyrhjulsdrift är ju att man automatiskt får variator/cvt (eller vad man väljer att kalla det), en remdrift alltså. Ska man ligga och nöta mycket väg så tycker jag en klassisk växellåda passar bättre.
Själv skulle jag gärna ha en biffig atv att pendla med, men jag älskar en riktig växellåda som man kan jobba med när det är dags för omkörningar osv.
När det är snö och halt ute så är det underbart med 4wd ()p
-
Åker man tvåhjulsdrivet på bilen så är man ju van med det, och klarar sig väldigt väl med tvåhjulsdrivet även på fyrhjulingen.
AWD är trevligt och kul, men på plogade vägar är det inget som egentligen behövs.
Åker man däremot bil med AWD så vänjer man sig snabbt vid det och det kan vara ett irritationsmoment att kasa runt med tvåhjulsdrift.
Men som sagt, det behövs inte egentligen.
-
En till fördel med atv (jämfört med quad) är bra skärmar, och även lastrack fram och bak ifall du vill ha med lite prylar nån gång.
Handvärme och ruta gör också körningen mysigare...
4wd är riktigt nice, helst ihop med större motor.
Men, vad är syftet med maskinen? Bara åka till jobbet? Eller är den biten en ursäkt för att få köpa en leksak?
-
Åker man tvåhjulsdrivet på bilen så är man ju van med det, och klarar sig väldigt väl med tvåhjulsdrivet även på fyrhjulingen.
AWD är trevligt och kul, men på plogade vägar är det inget som egentligen behövs.
Åker man däremot bil med AWD så vänjer man sig snabbt vid det och det kan vara ett irritationsmoment att kasa runt med tvåhjulsdrift.
Men som sagt, det behövs inte egentligen.
Klart det inte behövs egentligen men det är ju underbart, man slipper köra runt när man kan köra över :headbang:
-
En till fördel med atv (jämfört med quad) är bra skärmar, och även lastrack fram och bak ifall du vill ha med lite prylar nån gång.
Handvärme och ruta gör också körningen mysigare...
4wd är riktigt nice, helst ihop med större motor.
Men, vad är syftet med maskinen? Bara åka till jobbet? Eller är den biten en ursäkt för att få köpa en leksak?
Klart det är en ursäkt, hur kul är det att åka till jobbet :P :)
Tackar för svaren. Kanske inte är så nödvänditgt då med 4x4. Har ju en redan för plogning.
-
Är du inte ute efter åka jättefort är Suzuki LTZ en riktigt fin maskin :)
Lite längre serviceintervaller än de flesta 400/450 maskiner också ()p
-
Vilka vägtyper är det, vilka hastigheter och hur långt?
-
Vilka vägtyper är det, vilka hastigheter och hur långt?
Asfalt och grusvägar. Kommer nog mest användas för nöjeskörning om jag ska vara ärlig. Men gärna något som erkänt håller ganska bra.
Farlig Mjölk kom med ett förslag BB eller Sadboy, fler ;)
-
Quad 450 av nått märke (ingen tjippis) om du inte ska 4x4
-
Som vanligt slår jag ett slag för lillraptorn 350. Bortsett från ork när det gäller toppfart är den klart underskattad, eller åtminstonde stående i storebrors skugga.
Jag körde min utan större problem på 90väg som pendling, och på grusväg hängde man enkelt med 700orna upp till 100. Mycket pålitlig maskin för relativt liten peng, runt 20-25.
-
Som vanligt slår jag ett slag för lillraptorn 350. Bortsett från ork när det gäller toppfart är den klart underskattad, eller åtminstonde stående i storebrors skugga.
Jag körde min utan större problem på 90väg som pendling, och på grusväg hängde man enkelt med 700orna upp till 100. Mycket pålitlig maskin för relativt liten peng, runt 20-25.
350 är en trevlig maskin
-
Jag åker ltz400 till jobbet, jag kan välja mellan 90väg eller skoterled, gammal järnvägsbank. Det är bus kul att åka till jobbet! :D
-
Även jag rekommenderar LTZ 400. Perfekt för nöjes-åkning och Transport till arbete. :)