ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: tubster skrivet 10 september 2013 kl. 10:18:57
-
Efter moget övervägande har jag bestämt mig för att skippa kineser och taiwaneser, uppgradera budgeten något, och försöka hitta en äldre märkesmaskin med fyrhjulsdrift. Men vad ska jag leta efter? Honda 350 TRX känns klockren, men det måste finnas ett gäng alternativ till av andra fabrikat och modeller, tips önskas! Det är lättare ett leta på blocket om man vet vad man letar efter... Budget runt 25000.
-
Yamaha big bear 350 är också rejäla grejjer, slitstarka och håller nästan vad som helst.
-
Alla äldre är riktiga slitvargar.
Kawasaki
Arctic cat
Suzuki lt-f
Polaris körde på 2-takt så är väl lite sisådär.
-
Alla äldre är riktiga slitvargar.
Kawasaki
Arctic cat
Suzuki lt-f
Polaris körde på 2-takt så är väl lite sisådär.
vilka modeller av kawa och arctic har fyrhjulsdrift?
vad är nackdelen med 2-takt? spontant tycker jag det låter rätt skönt att slippa kamrem, ventiljustering och motorolja...
-
vilka modeller av kawa och arctic har fyrhjulsdrift?
vad är nackdelen med 2-takt? spontant tycker jag det låter rätt skönt att slippa kamrem, ventiljustering och motorolja...
Alla arctic cat har väl 4x4. Annars är väl 2-takt lite lömsk med kolvhaverier om man inte håller efter maskinerna till punkt. En gammal sketen polaris vill du inte ha.
-
vilka modeller av kawa och arctic har fyrhjulsdrift?
vad är nackdelen med 2-takt? spontant tycker jag det låter rätt skönt att slippa kamrem, ventiljustering och motorolja...
Kamkedja byts typ aldrig
Ventiljustering behövs typ aldrig men tar 30 min för en kunnig.
Oljebyte.
Ja.... Tycker man det är jobbigt får man nog acceptera att det kostar pengar att lämna till verkstad.
2-t är ett jävla klabb.
-
Kamkedja byts typ aldrig
Ventiljustering behövs typ aldrig men tar 30 min för en kunnig.
Oljebyte.
Ja.... Tycker man det är jobbigt får man nog acceptera att det kostar pengar att lämna till verkstad.
2-t är ett jävla klabb.
sitter det kamkedja på alla fyrhjulingar? jag har ingen erfarenhet av tvåtakt i dessa sammanhang, men om man tänker på hur många gamla tvåtakts båtmotorer som går och går utan i princip något underhåll så känns det som en driftsäker motorkonstruktion. men det kanske inte alls gäller fyrhjulingar?
-
sitter det kamkedja på alla fyrhjulingar? jag har ingen erfarenhet av tvåtakt i dessa sammanhang, men om man tänker på hur många gamla tvåtakts båtmotorer som går och går utan i princip något underhåll så känns det som en driftsäker motorkonstruktion. men det kanske inte alls gäller fyrhjulingar?
Jodå det är nog minst lika driftsäkra som en båtmotor. (Förutom båten har bättre kylning)
Men likväl anser jag dem inte vara lika driftsäkra som en 4-takt.
Finns ju troligen en anledning till 2t knappt tillverkas längre.
-
Citerar mig själv från en tråd längre ner, finns alltså i traktorversion som går att köra på väg, men det dräller inte av dom på blocket.
"Kolla efter Honda TRX 350, kom -86(var väl den första "riktiga" fyrhjulingen) kom sedan som traktor -88, dom går att hitta för skapliga priser, verkar vara driftsäkra, om det är en beg du är ute efter alltså, men kolla isf att det är traktorversionen, den heter TRX 350T(fanns 2 versioner parallellt)."
-
Jodå det är nog minst lika driftsäkra som en båtmotor. (Förutom båten har bättre kylning)
Men likväl anser jag dem inte vara lika driftsäkra som en 4-takt.
Finns ju troligen en anledning till 2t knappt tillverkas längre.
Inte för att jag utmanar Pelle på atv kunskaper ;)
MEN nya 2-takt båtmotorer finns fortfarande om man vill ha effekt på liten volym.. ( svårare med miljökraven)
2-takt kommer mer och mer inom Enduro och Cross (2-hjulingar) då nyare 2-takt har en bättre effektkurva än tidigare.. så av den anledning så är det fler och fler som går tillbaka till 2-takt för 2 hjulinger...
Sedan kan jag inte uttala mig så mycket om servicen 2-takt kontra 4-takt... (kör själv bara 4-takt på 2-hjul som 4-hjul)
Men av äldre modell är nog 4-takt att föredra..
-
Citerar mig själv från en tråd längre ner, finns alltså i traktorversion som går att köra på väg, men det dräller inte av dom på blocket.
"Kolla efter Honda TRX 350, kom -86(var väl den första "riktiga" fyrhjulingen) kom sedan som traktor -88, dom går att hitta för skapliga priser, verkar vara driftsäkra, om det är en beg du är ute efter alltså, men kolla isf att det är traktorversionen, den heter TRX 350T(fanns 2 versioner parallellt)."
Ägt en sådan och kan intyga de har en stark konstruktion.
Dock sket sig förgreningslådan på min, och det skulle kosta 13000 i bara delar att reparera. Så den såldes.
-
Inte för att jag utmanar Pelle på atv kunskaper ;)
MEN nya 2-takt båtmotorer finns fortfarande om man vill ha effekt på liten volym.. ( svårare med miljökraven)
2-takt kommer mer och mer inom Enduro och Cross (2-hjulingar) då nyare 2-takt har en bättre effektkurva än tidigare.. så av den anledning så är det fler och fler som går tillbaka till 2-takt för 2 hjulinger...
Sedan kan jag inte uttala mig så mycket om servicen 2-takt kontra 4-takt... (kör själv bara 4-takt på 2-hjul som 4-hjul)
Men av äldre modell är nog 4-takt att föredra..
Jag har ingen lång erfarenhet eller wikipedia i ryggen utan jag skriver vad jag anser själv :)
Att 2-t fortfarande tillverkas tror jag beror på billigare tillverkningskostnad och lättare konstruktion.
I t.ex. motorsågar och portabla motorer (t.ex. utombordare)
Just vad det gäller cross spelar ju livslängd mindre roll och om de är driftsäkra 20 timmar kontra 100 skiter ju föraren i som ändå byter kolv efter varje tävling :)
Men precis som du säger det är fler hk per kg eller vad man ska säga i en 2t
-
Jodå det är nog minst lika driftsäkra som en båtmotor. (Förutom båten har bättre kylning)
Men likväl anser jag dem inte vara lika driftsäkra som en 4-takt.
Finns ju troligen en anledning till 2t knappt tillverkas längre.
jo, visst finns det en anledning när det gäller båtmotorer, och den är miljömässig. förgasartvåtakt förbjöds för några år sedan. dock anser ju vissa att de nya direktinsprutade tvåtaktarna har sina fördelar jämfört med fyrtakt...
-
Ägt en sådan och kan intyga de har en stark konstruktion.
Dock sket sig förgreningslådan på min, och det skulle kosta 13000 i bara delar att reparera. Så den såldes.
Ja, det ser jag ju nu i din meritlista, skulle faktiskt va roligt om man kunde få tag i en sån i fint originalskick, för vad jag har förstått så är det ju den första riktiga fyrhjulingen, men sådana i fint skick är väl lika sällsynta som trebenta höns, folk har ju en tendens att använda fyrhjulingar till det dom är avsedda för tillskillnad mot tex "stadsjeepar" ...öh
-
Kamkedja byts typ aldrig
Googla på Can-Am och kamkedja.
Jag har bytt eftersom kedjorna var sopor efter 400 timmar. Och jag är inte ensam.
Nu är förvisso inte Can-Am en japansk kvalitetsmaskin utan mer amerikanskt grovsmide (jo, jag vet att den är från Kanada, men filosofin bakom verkar vara samma).
-
Googla på Can-Am och kamkedja.
Jag har bytt eftersom kedjorna var sopor efter 400 timmar. Och jag är inte ensam.
Nu är förvisso inte Can-Am en japansk kvalitetsmaskin utan mer amerikanskt grovsmide (jo, jag vet att den är från Kanada, men filosofin bakom verkar vara samma).
Nu skriver du bara för motbevisa mig.
Men jag kontrar med att under tiden Trx350 bytt kedja 1gång (kanske 2000timmar?)
Lär en polaris 2takt havererat 4-5 kolvar.
Vad som är jobbigast är upp till var och en.
Can-am kedjan, är det inte sträckaren det är dålig kvalitet på och därav sliter ut kedjan? Eller kanske missuppfattat.
-
Nu skriver du bara för motbevisa mig.
Nej, snarare för att visa att det finns undantag (och en del tycker ju att Can-Am är en "kvalitetsmaskin").
Jag är med på att i normala fall är kamkedja en slitstark konstruktion.
Can-am kedjan, är det inte sträckaren det är dålig kvalitet på och därav sliter ut kedjan? Eller kanske missuppfattat.
Förvisso, men det intressanta är ju att kedjorna måste bytas vid ganska låga timtal, och det är ett jobb som många går bet på att göra själv. Och det här gäller ju de äldre maskinerna.
Att äldre japaner verkar näst intill outslitliga håller jag dock med om. En bekant som jobbat på hojfirma vittnar om inbytta 90-tals japan-ATV:er, som inte verkar ha fått omtanke, kärlek eller service på många många år men ändå gått som atomurverk.
-
Att äldre japaner verkar näst intill outslitliga håller jag dock med om. En bekant som jobbat på hojfirma vittnar om inbytta 90-tals japan-ATV:er, som inte verkar ha fått omtanke, kärlek eller service på många många år men ändå gått som atomurverk.
Amen på det ()p
-
Nu är förvisso inte Can-Am en japansk kvalitetsmaskin utan mer amerikanskt grovsmide (jo, jag vet att den är från Kanada, men filosofin bakom verkar vara samma).
BRP äger förvisso Rotax, men de ligger fortfarande i Österrike, så med nationalistiskt tänk borde det alltså vara kvalité.
Bortsett från alla flygmotorer gör de även motorer till motorcyklar från Aprilia och BMW samt till en hel del snö- och vattenskotrar, så direkt amerikanskt grovsmide vet jag inte...
Men visst har det varit mycket prat och problem om/med deras kedjor i CA:s sortiment, ja!
-
BRP äger förvisso Rotax, men de ligger fortfarande i Österrike, så med nationalistiskt tänk borde det alltså vara kvalité.
Bortsett från alla flygmotorer gör de även motorer till motorcyklar från Aprilia och BMW samt till en hel del snö- och vattenskotrar, så direkt amerikanskt grovsmide vet jag inte...
Men visst har det varit mycket prat och problem om/med deras kedjor i CA:s sortiment, ja!
Jag är medveten om det. Men bara för att ett företag tillverkar fungerande produkter till andra kunder, betyder det ju inte att allt man bygger är bra. Det är ju kunden (i det här fallet Can-Am) som ställer upp kravspecen. Om kunden säger "vi vill inte pröjsa för en pålitlig kamdrivning, vi nöjer oss med den här skitlösningen och hoppas att vårt coola varumärke gör att köparna accepterar att de får byta skiten lite då och då" så får ju Rotax finna sig i det, eller helt enkelt nobba kunden.
Låter jag bitter? Nejdå, det är jag inte. Jag ser bara inte allt i antingen svart eller vitt, det finns en gråskala!
Man kan gissa att exempelvis BMW har mer fokus på kvalitet när de handlar upp motorer.
-
Jag kan trösta dig med att BMW är liksom CA ett märke som främst jobbar för att ha "upplevd kvalité" än satsar på äkta...
Och klart företagen jobbar som du säger, så är det överallt, även i Kina, vilket många här på forumet ibland verkar ha svårt att förstå.
Landet som sådant spelar i dagsläget normalt sett ingen roll.
Beställaren och priset avgör.
-
Det har dykt upp ett par Arctic Cat 300 från senare delen av 90-talet i min prisklass. Åsikter om denna maskin? Jag har fått för mig att motorn är från Suzuki, rätt eller fel? Växellådan anges till halvautomat, hur fungerar det?
-
...och nästa fråga. kawasaki kvf 360 som är ca 10 år ligger rätt bra till i pris. en honda trx 350 eller yamaha big bear som är 20-25 år ligger ungefär lika till i pris. är kawan är en sämre maskin?
-
Det har dykt upp ett par Arctic Cat 300 från senare delen av 90-talet i min prisklass. Åsikter om denna maskin? Jag har fått för mig att motorn är från Suzuki, rätt eller fel? Växellådan anges till halvautomat, hur fungerar det?
Våran gamla 400 var det halvautomat på och då var det bara att trampa i växeln med foten, det är inbyggd koppling så det är bara att släppa gasen och trycka i nästa växel
-
Våran gamla 400 var det halvautomat på och då var det bara att trampa i växeln med foten, det är inbyggd koppling så det är bara att släppa gasen och trycka i nästa växel
låter bekvämt. är det driftsäkert?
-
Många äldre maskiner använder detta system, och honda gör det än idag :)
Så ja det skulle jag säga är driftsäkert.
Är ju ingen rem som kan brännas av. och de flesta halvautomater har även en "super"-lågväxel som ger extrem krypförmåga och styrka ()p
-
Många äldre maskiner använder detta system, och honda gör det än idag :)
Så ja det skulle jag säga är driftsäkert.
Är ju ingen rem som kan brännas av. och de flesta halvautomater har även en "super"-lågväxel som ger extrem krypförmåga och styrka ()p
låter suveränt. pelle, du som hårddissade gamla polaris tvåtakt, när gick de över till 4-takt? kollar nu på en workman 500 från -96, två eller fyrakt i den? det framgår icke av annonsen och jag har inte lyckats googla mig till något matnyttigt.
-
låter suveränt. pelle, du som hårddissade gamla polaris tvåtakt, när gick de över till 4-takt? kollar nu på en workman 500 från -96, två eller fyrakt i den? det framgår icke av annonsen och jag har inte lyckats googla mig till något matnyttigt.
Tror övergången va 95, då kom 425 4takt.
500 är 4-takt den största 2taktaren va 400 :)
(jag kan ha fel)
2 takt kan ha sina fördelar. Tex. mer lättstartade i extrem kyla och de är lättmekade.
Men jag anser inte det överväger driftsäkerheten i en effektsvag enstånka 4takt :)
-
Tror övergången va 95, då kom 425 4takt.
500 är 4-takt den största 2taktaren va 400 :)
(jag kan ha fel)
2 takt kan ha sina fördelar. Tex. mer lättstartade i extrem kyla och de är lättmekade.
Men jag anser inte det överväger driftsäkerheten i en effektsvag enstånka 4takt :)
då låter polarisen intressant. läste mig till att den har delad bakaxel, åsikter på det?
-
den här frågan ramlade bort lite vid sidskifte tror jag, så jag ställer den igen: kawasaki kvf 360 som är ca 10 år ligger rätt bra till i pris. en honda trx 350 eller yamaha big bear som dubbelt så gamla eller mer ligger ungefär lika till i pris. är kawan är en sämre maskin?
-
Allt har sina för och nackdelar.
Delad bakaxel ger ju en finare gång i terräng och hjulen håller sig bättre på marken.
Ofta lite bättre markfrigång.
Stelaxel är i många fall bättre om man ska dra tungt då man slipper steloperera fjädring, samt 4 damasker mindre som kan gå sönder av grenar osv.
Skulle nog säga att med facit i hand är alla märkesmaskiner innan 2000 grymt hög kvalitet på.
De är enkla och rejäla i konstruktionen.
Gällande kawa 360 har jag noll erfarenhet. Men har svårt att tro det skulle vara några direkta sjukdomar på dessa.
Honda och big bear kostar ju så mycket av en anledning.
De är eftertraktade just för deras driftsäkerhet.
Och delar är generellt inga problem, förutom min polaris diesel som är väldigt ovanlig :(
-
ja det tycker jag också att det är och det blir lite roligare att köra när man får växla :)
Låg växel var bra på den mellan 3-5 km/h på 1:an var perfekt att köra med ved bakom så det går att köra sakta.
Vi hade ganska stora problem med att få i 2:an ibland så vi bytte in den.
Den hade varit bättre att dra avestavagnen med den men 400 hade nog varit lite klent i vissa lägen och så var inte växel lådan helt ok
-
ja det tycker jag också att det är och det blir lite roligare att köra när man får växla :)
Låg växel var bra på den mellan 3-5 km/h på 1:an var perfekt att köra med ved bakom så det går att köra sakta.
Vi hade ganska stora problem med att få i 2:an ibland så vi bytte in den.
Den hade varit bättre att dra avestavagnen med den men 400 hade nog varit lite klent i vissa lägen och så var inte växel lådan helt ok
Vad för maskin?
-
Artic cat 400 tror det va en 07
-
Artic cat 400 tror det va en 07
Får man en sån för 25k?
-
Troligen inte men jag skrev om halvautomat