ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Fragge skrivet 26 augusti 2013 kl. 21:27:26
-
Hej. Har köpt/beställt en Kawa KVF300 idag. Fick den till bra pris känns det som. Ville egentligen ha en vägreggad maskin men nu blev det inte det. Såg nu när jag satt och läste lite att man måste ha ett förarbevis för ATV (som man förövrigt typ ändå inte får framföra någonstans). Trodde absolut att det räckte med B-kort. Jag har tagit mitt efter -00. Jag undrar om "ni" i regel har detta förarbevis eller om ni kör utan? Kan B-kortet bli lidande om man på något vis skulle bli stoppad? Hur ser det ut med böter, etc?
-
Ett alternativ kan ju annars vara att ta just det där förarbeviset... :whip:
-
Ett alternativ kan ju annars vara att ta just det där förarbeviset... :whip:
Jo, helt klart, men eftersom det finns massor av terrängförare här borde ni väl kunna hjälpa till med ett konkret svar. Jag tycker att frågorna är intressanta och vill också ha svar. ()p
-
Läste följande i ALF-katalogen:
Körning med ATV utan gällande behörighet
Brott: Olovlig körning alternativt grov olovlig körning.
Straffsats: Dagsböter.
Går knappt att hitta något ställe där man kan ta förarbevis eller se hur mycket det kostar på nätet. Hade ju klart varit enklare att köpt en vägreggad =(
Nu kommer jag känna mig som rena "buset" överallt. Bli lika paranoid som på trimmade moppetiden när man konstant skannade omgivningen efter snutar.
Det går väl inte att vägregga en terrängmaskin va?
-
Nej du kan inte vägregga den....
http://www.ntf.se/konsument/utbildning/terrangskoter/ (http://www.ntf.se/konsument/utbildning/terrangskoter/)
Verkar inte så väldigt besvärligt att ta det kortet.
-
Varför man köper något man redan innan köpet är klart ångrar och redan från början visste att man inte skulle ha kan ju iaf jag tycka vara lite ovanligt.
Men det är inte min sak.
Att ändra regform är generellt svårt, vissa modeller kan man dock göra det på vid nyköp.
Ifall just Kawa 300 är en sådan modell är jag dock lite tveksam till.
Förarutbildningar finns det många trafikskolor som har, men man kan ju självklart inte åka hur långt som helst.
Ring runt lite i morgon, nätet är inte allt.
"Terrängförare" som vill lämna konkreta svar välkomnar även jag.
Personligen tog jag körkort före sekelskiftet och har bla därför inte känt något behov av att fördjupa mig i alla dessa ihoptrasslade regler.
-
Jag visste inte vad jag skulle ha innan "köpet" och den är inte betald än. Ska hämtas och betalas på fredag om jag ska ha den. Får den för 28k och då har den gått 20 mil hos Kawasaki själva på mässor och annat. Nyservad och i nyskick. Bra pris? Vet inte men känns så. Var först och kollade på vägreggade kina-grejjer men svetsarna såg ut som kattskit osv... Jag säger inte att jag ångrar det bara att det blev lite krångligare. Åker majoriteten vägreggat eller terräng? Jag är helt ny inom detta och vet inte ett skit. Dock känns det som jag kommer fastna för förhjulingar och därför kunde det ju vara idé att köpa en halvbra maskin ist för något som kostar 15k nytt? Kawan kostar ju iaf runt 40-43 ny. Kanske är det mycket lugnare att åka vägreggat till och från "skogen" eftersom det antagligen är där snuten får fatt i en. Hur åker ni? Tar gärna emot tips på andra maskiner som är vägreggade. Tänkte att jag kanske inte förlorar så mycket på Kawan även om jag åker några mil med tanke på det redan hyffsade priset.
-
är 16 och har inget atv-kort än så åker olagligt hur jag än åker men vi har 2 grizzly som är terrängreggad och så har jag en yfz 450 som är terrängreggad. Man får väll köra till och från skogen med terrängregad också?
Kommer du ha den till att åka mycket väg (asfalt) så är det ju bättre med vägreggat men åker du mycket skogsvägar och grusväg så går det ju med terräng
-
Vägreggat har ju inte funnits så länge, men generellt är nog terrängreggat vanligast än så länge.
Kawa 300 är väl en gårdsmaskin med bakhjulsdrift, hur dessa håller värdet är svårt att veta men med tanke på priset så bör den ju inte rasa totalt på några år...
Du har dock inte skrivit vad du menar ha maskinen till och då är det omöjligt för folk här att ge tips på maskiner eller maskintyper tyvärr...
Men att det är en klart bättre maskin än de som kostar 15 nya är vi nog alla överens om.
-
är 16 och har inget atv-kort än så åker olagligt hur jag än åker men vi har 2 grizzly som är terrängreggad och så har jag en yfz 450 som är terrängreggad. Man får väll köra till och från skogen med terrängregad också?
Kommer du ha den till att åka mycket väg (asfalt) så är det ju bättre med vägreggat men åker du mycket skogsvägar och grusväg så går det ju med terräng
Okej. Vet inte om man får åka till/från skogen ens. Då frågar dom väl vad man ska till skogen och göra eftersom man inte får köra där heller? Min första tanke gällande fyrhjuling var en vägreggad (alltså B-kort). Men som är mer gjord för skog och grövre väg än bara asfalt. Var till "superbilligt.se" och kollade på EGL-maskinerna. Som sagt svetsarna såg ut som kattskit. Vet inte hur kvaliten för övrigt är... Tips på något bra vägreggat alternativ?
-
Inte intresserad av att flyga, hoppa eller busköra. Puttra ut i vildmarken på väg och stig för att se mig omkring lite var väl tanken. Känner inte att jag kommer behöva fyrhjulsdrift, etc. Dock hade det ju varit trevligt att kunna åka på asfalt till affären i grannbyn utan att behöva snutspana hela tiden också.
-
Själv har jag aldrig fattat terrängreggat för lagen säger att man inte för köra i stort sett någonstans. Får köra i skog och mark i arbetssyfte och då med en mängd kriterier att man inte får skada marken osv. Man får bara köra på allmän väg mellan sina ägor och då i 20 km/h.
I stort sett alla jag sett på detta forumet samt alla youtubeklipp visar tydligt att alla bryter mot lagarna men använder sunt förnuft och retar inte fel personer :)
Förstår inte varför det inte säljs 99% vägreggade och 1% övrigt? :hmmm:
-
Leta upp en beg cf moto 500 eller liknande maskin så får du både vägreggat och fyrhjulsdrift (du kommer iallafall att bli sugen på en fyrhjulsdriven maskin i slutändan) ()p
-
Bor du i polistäta områden så är det en sak.
Bor du långt ifrån närmsta polis, så är saken en annan.
Så får man inte säga, men så är det.
Och åker du med sunt förnuft förbi en polisbil så inte vänder den och påbörjar nån jakt.
Visst kan man bli tagen, dock är böterna 1000:-
Smäller man kan det dock bli lite trassel med försäkringsbolagen osv.
Att flertalet maskiner är terrängreggade är inte konstigt alls då ju de flesta faktiskt säljs till bönder mm, och används på gården.
Ibland kanske de går över nån åker och kanske rent av nån grusväg passeras, men asfalt är inget de kommer i närheten av.
Varför skall man då krångla med att köpa en maskin som kräver besiktning, strypningar, blinkers, skatt och fyra gånger så hög försäkring?
De som använder sin fyrhjuling som andrabil/mc är det däremot en annan sak med.
De kör ju mest på allmänna vägar, i städer och byar osv.
Då är vägreggat en självklarhet.
Men de flesta kör faktiskt inte så.
Jo, kanske på forumet... men inte totalt i hela Sverige.
Ett mellanting är ju för övrigt traktorreggat!
()p
Till körningen som här nämns så kan säkert Kawan funka finfint, när sen snön kommer så lägger du på kedjor och sen nästa år kanske det blir uppgradering till en fyrhjulsdriven maskin.
Då har du haft Kawan nästan gratis, för under 25 bör du inte behöva gå när den skall säljas.
Dessutom har du ju ett problemfritt ägande, med garanti och allt.
Man måste ju börja någonstans.
-
Tycker det låter som du ska ha en vägreggad maskin, så kan du åka överallt och är väl så laglig du kan så länge du håller dig på vägar.
Jag började på en kymco mxu300, vägreggad. Riktigt trevlig maskin av kvalitet som nog ligger närmare märkesmaskinerna än kineserna.
Även den var 2wd och det går att ha mycket roligt med en sån, dock blir det ännu roligare med fyrhjulsdrift och större motor.
Så vill du testa på om fyrhjulingsåkande är nått för dig så tycker jag du kan prova en quad eller atv från taiwan för 10-20k ungefär.
Då får du smaka på lite av det ljuva livet, och slipper ändå kinesmaskinernas skrammel och benägenhet att gå sönder.
Och förmodligen kommer du inte förlora alltför mycket om du vill sälja den senare.
Begagnade cf eller goes 500cc kan vara ett trevligt alternativ med, men dom har sina svaga sidor och en del är riktiga måndagsexemplar.
Snart är det vinter, då är det extra skoj med 4wd. Har du något att ploga så är det ett klockrent nöje! ()p
Jag plogar och fiser omkring med min Linhai, den skramlar lite men håller ihop än och är oftast en god kamrat på vintern.
-
Många bra svar. Ja tänkte det att Kawan i princip blir gratis. Den kan helt klart vara en bra början. Frågan är om jag ska ta förarbevis eller inte. Sjukt att det ska behövas när man får köra en vägreggad på vägen i full fart på B-kort. Sverige i ett nötskal. Logiskt skulle det ju vara tvärtom. Alltså speciellt bevis + B-kort för att köra på väg och endast B-kort för terrängkörning.
-
Leta upp en beg cf moto 500 eller liknande maskin så får du både vägreggat och fyrhjulsdrift (du kommer iallafall att bli sugen på en fyrhjulsdriven maskin i slutändan) ()p
Köp verkligen inte en cf.
-
Okej. Vet inte om man får åka till/från skogen ens. Då frågar dom väl vad man ska till skogen och göra eftersom man inte får köra där heller?
jag menade till sin egen skog när man ska "arbeta"
-
Man får väll köra till och från skogen med terrängregad också?
Man får inte köra mellan ägorna efter allmän väg.
Själv har jag aldrig fattat terrängreggat för lagen säger att man inte för köra i stort sett någonstans. Får köra i skog och mark i arbetssyfte och då med en mängd kriterier att man inte får skada marken osv. Man får bara köra på allmän väg mellan sina ägor och då i 20 km/h.
I stort sett alla jag sett på detta forumet samt alla youtubeklipp visar tydligt att alla bryter mot lagarna men använder sunt förnuft och retar inte fel personer :)
Dom flesta av atv förarna bryter mot lagen då dom kör i terrängen. Även jag om det inte är i skogsvårdssyfte jag använder atvn.
Vad är fel personer? Äger man mark och det kommer 10 atv och busar då skulle då jag också bli förbannad om det kördes så plantor och ungskog skadades. Det gäller verkligen att tänka sig för.
Därför är det så bra att det finns folk som engagerar sig och jobbar för att få till godkända atv-leder och liknande. :)
Här är en ganska bra länk http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf (http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf)
-
Okej, tack!
Är fordon med regnr per automatik vägreggade eller finns det terrängreggade med regnr? På följande två sitter det regnr och det står hos Transportstyrelsen " Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 170"
Innebär detta att dom är vägreggade? Det står däremot att dom inte är skattepliktiga.
Regnr:
BPY581
KNK757
http://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_KVF300_48146298.htm?ca=9&w=3&last=1 (http://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_KVF300_48146298.htm?ca=9&w=3&last=1)
http://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki_KFV300_48591447.htm?ca=9&w=3 (http://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki_KFV300_48591447.htm?ca=9&w=3)
-
Vägreggat = skylt bak, blinkers, max 20hk och lite annat. Går som fyrhjulig mc.
Terrängskoterreggat brukar ha klisterlapp på sidan av maskinen. Inga strypingar och inga krav på blinkers, dock kan det finnas ändå på en del nyare.
-
Okej.
Faen. Det känns ju helt klart som jag ska ha vägreggat. Både för att det räcker med B-kort och sen för att transportsträckan till och från skogen blir laglig.
Hur ställer sig dessa mot en "ny" terräng KVF300 för 28k tycker ni?
http://www.blocket.se/jonkoping/Arctic_Cat_DVX_250_Vagreg_Fyrhjuling__Nyskick_48431625.htm?ca=9&w=3 (http://www.blocket.se/jonkoping/Arctic_Cat_DVX_250_Vagreg_Fyrhjuling__Nyskick_48431625.htm?ca=9&w=3)
http://www.blocket.se/uppsala/Kymco_mxu_300_47998800.htm?ca=9&w=3 (http://www.blocket.se/uppsala/Kymco_mxu_300_47998800.htm?ca=9&w=3)
http://www.blocket.se/uppsala/ATV_Kymco_Mxu_500_50_mil_48647967.htm?ca=9&w=3 (http://www.blocket.se/uppsala/ATV_Kymco_Mxu_500_50_mil_48647967.htm?ca=9&w=3)
-
I terrängen åker du alltid (typ) olagligt, om du inte arbetar på egen mark. Men kör man med förstånd och inte väsnas eller förstör i onödan så retar man väl inte upp så många.
Men efter vägarna så är det ju en fördel med just vägreggat, man kan åka vart man vill utan att bry sig eller oroa sig för länsman.
Åka på den till jobbet, eller till byn att handla. Det är bara å gasa...
-
Känner att jag tjatar hål i huvudet på alla här men... Får denna för 30k. Vägreggad osv... Är det ett bra köp? Verkar billigt med tanke på årsmodell och motorstorlek.
http://www.blocket.se/uppsala/ATV_Kymco_Mxu_500_50_mil_48647967.htm?ca=9&w=3 (http://www.blocket.se/uppsala/ATV_Kymco_Mxu_500_50_mil_48647967.htm?ca=9&w=3)
-
Behöver du inte 4wd men ändå vill ha en atv (arbetsmaskin typ) så är den nog inget dumt val.
Den har ju även stel bakaxel som gör den lite stabilare på vägen men stötigare i terrängen.
Man kommer långt med 2wd, men vill man köra fast på riktigt så lär man ha 4wd och satsa hårdare långt ut i skiten. ()p
Man får ju anpassa körningen lite mer med 2wd, får nog vända lite oftare.
Hade den varit fyrhjulsdriven hade den nog kostat minst 50 skulle jag tro.
-
Vad är budgeten?
Annars absolut Kymcon men som sagt den är 2wd.
Den här då? http://www.blocket.se/stockholm/Cectek_Kingcobra_48890060.htm?ca=9&w=2 (http://www.blocket.se/stockholm/Cectek_Kingcobra_48890060.htm?ca=9&w=2)
4wd och vägreggad.
-
Nu verkar du kommit in på den linjen jag pikade dig för igår... att om man vill ha lv-reg så bör man ju köpa det och inget annat.
()p
Okej, tack!
Är fordon med regnr per automatik vägreggade eller finns det terrängreggade med regnr? På följande två sitter det regnr och det står hos Transportstyrelsen " Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 170"
Innebär detta att dom är vägreggade? Det står däremot att dom inte är skattepliktiga.
Regnr:
BPY581
KNK757
För att kolla regformen så gå in på
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx
...och skriv in regnumret.
Då kommer det en rad där det står:
Fordonsslag: TGHJUL
TGHJUL betyder alltså terränghjuling, dvs "terrängreggat".
Är den vägreggad så är den reggad som mc, och då står det alltså MC där.
För övrigt är det många här som är helt oförstående till varför man har terrängreggat, men vi är MÅNGA som har det.
Och som faktiskt valt det medvetet, just för att det passar bättre.
Och argumenten för det skrev jag tidigare i tråden.
-
Bra människor i det här forumet. Tack! Suveräna tips. Det lutar åt att jag hämtar Kymco 500an -12 för 30k. Bra maskin som borde hålla värdet skapligt va? Vad kostade den ny förra året i runda slängar, någon som vet?
-
Är det inte bättre att försöka satsa på en fyrhjulsdriven direkt?
För du kommer garanterat vilja ha det så småningom :)
Edit:Kanske bättre att pruta lite och lägga till lite på något sånt här istället? http://www.blocket.se/dalarna/Dinli_Centhor_700__Byte_48976400.htm?ca=5&w=3 (http://www.blocket.se/dalarna/Dinli_Centhor_700__Byte_48976400.htm?ca=5&w=3)
-
Hej
Det finns en lista med provanordnare för förarebevis på transportstyrelsen.se
Under körkortsportalen.
M.V.H P-A78
-
Både cectek och dinli 700 har väl dragits med en del bekymmer, läs runt i dom olika avdelningarna så får du en känsla för vad det handlar om.
Köper du kymcon får du mer av kvalitet på bekostnad av att den saknar fyrhjulsdrift. Är det dessutom en 12a så borde den väl ha garanti kvar?
Blir du riktigt biten kanske du ändå vill ha fyrhjulsdrift OCH bättre grejer, och då hade du nog ändå velat byta bort en cectek, dinli eller cf till bättre maskin. Och då hade du nog förlorat mer pengar vid det bytet, plus att du kanske haft mer strul.
Man lär ju börja någonstans, och det finns nog många sämre förstaköp än den kymcon.
Men det handlar ju om vart du vill åka och hur känslan är, man ska ju köpa det som känns rätt.
-
Är det inte bättre att försöka satsa på en fyrhjulsdriven direkt?
För du kommer garanterat vilja ha det så småningom :)
Edit:Kanske bättre att pruta lite och lägga till lite på något sånt här istället? http://www.blocket.se/dalarna/Dinli_Centhor_700__Byte_48976400.htm?ca=5&w=3 (http://www.blocket.se/dalarna/Dinli_Centhor_700__Byte_48976400.htm?ca=5&w=3)
Min morbror äger en sådan, han har haft den i två år.
En dag kör han en bit, och helt plötsligt så stannar motorn. Nu minns jag inte felet helt men han fick byta istort sett hela motorn. Det konstiga var att han inte varvade utan han körde helt vanligt..
Jag vill inte ge dig några köptips, men köp inte en Dinli 700 ()p
-
Tack för alla tips. Köpte Kymcon för 30k. Helt okej bortsett från att det är en sjukt stor och stark maskin =S Känns ungefär 10ggr värre än vad jag behöver men... Så för den ett j*vla oväsen också tycker jag men det ska dom väl göra. Hade varit schysst med lite slätare däck på kanske. Kan man byta däck själv hemma i garaget eller hur fungerar det? Är fälgarna tvådelade? Har inte hunnit kolla någonting på den. Hur är det med strypningen? Den har tidigare ägaren tagit ur så det är 38hk istället för 19hk. Håller maskinen lika bra och vad säger länsman? Kanske skulle man strypa den igen då jag absolut inte behöver den nuvarande effekten.
-
Grattis till maskinen! :)
Vet inte någon som kör med strypningarna där så jag skulle köra ostrypt. Maskinen är ju byggd att gå så och inte strypt.
Angående däcken, behåll originaldäcken tillsvidare. Snart är du och kör där dom behövs speciellt med tanke på att den var 2wd.
Du har ju köpt en begagnad maskin så mitt tips är att börja med att ta en ficklampa och lys och titta runt motor och drivlina, hjulupphängningar och så efter sånt som ser konstigt ut, tex lösa skruvar. En sån koll tar kanske 20min men kan spara mycket besvär om något visar sig vara fel.
Sen skulle jag byta oljorna i motor/växellåda och bakväxel så man vet det är gjort. Det är ju extra enkelt på en stelaxlad 2wd maskin. Sist men inte minst skulle jag trycka in lite fett i dom fettnipplar som finns, glöm inte kardanaxeln om den har smörjpunkter.
En sån service tar max 1,5 timme för en person som har lite skruvvana. :)
-
Grattis!
Ang effekten så ta det lugnt nu i början, du vänjer dig fort.
Har du tänkt att behålla garantin på den så kanske du ska kolla upp servicehistoriken och även prata med en godkänd verkstad om när nästa service ska ske.
Leta reda på trevliga grusvägar, och lär känna maskinen i lugn och ro.
Kolla däcktrycket också, satsa på 0.3-0.5 runt om.
I början kan det kännas lite otäckt och spårigt, men man vänjer sig och lär sig följa med lite.
-
Grattis och precis som de andra säger så låt bli strypningen, du vänjer dig.
Här har vi ytterligare ett tecken på att vi alla är olika, har olika krav och olika referenser.
Vissa åker med hundra hästar och somnar, andra åker med 35 och är MER än nöjd.
Tanka och kör vilse!
:headbang:
-
Denna förklarar rätt bra hur reglerna ser ut för de olika varianterna av fordon ,m behörighet mm
http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf (http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf)
-
Solklart!
-
Det står längre upp i texten, på en terrängreggad ATV får Du endast korsa allmän väg , och då är maxhastighet 20 km under överfarten, och utan passagerare.
På enskild väg får Du köra fortare.
Pga detta , att man får korsa allmän väg är trafikförsäkring obligatorisk även på terängreggad.
Det där med att korsa är väl just pga att många lantbruk har boendet på andra sidan vägen från åkern/skogen.
Det är lite lustigt , för motorredskap (tex åkgräsklippare) får man ju köra 'kortare sträckor' på allmän väg för att förflytta sig mellan ägorna, men inte ATV. Så har jag fått det förklarat i alla fall.
Tycker själv att det är skönt att ta en tur på 70-vägen ibland så därför kör jag vägreggat.
-
Vem skulle komma på tanken att korsa en allmän väg fortare än 20km/h?
Jag är bara bekymrad att denna regelsoppa med massa egna tolkningar kommer slå tillbaka när olycksstatistiken eskalerar. Typ att hela fordonsgenren förbjuds rakt av. När nån politiker tröttnar.
-
Ja , det börjar bli lite OT nu, men i denna färska artikel nedan
http://ttela.se/nyheter/regionalt/1.2286502-fem-skadade-pa-fyrhjuling-varje-dag (http://ttela.se/nyheter/regionalt/1.2286502-fem-skadade-pa-fyrhjuling-varje-dag)
kan man läsa en del skrämmande statistik....
7 000 personer har skadats i samband med fyrhjulingsolyckor mellan 2007-2010 enligt uppgifter från Socialstyrelsen. Det är fem personer varje dag, året runt. Och två av fem av de skadade var barn under 14 år.
– Vi ser ökade skador och det är därför vi startat en utredning, säger Jörgen Persson som jobbar med Trafikverkets arbete för säkrare användning av fyrhjulingar.
Oregistrerade fyrhjulingar
Enligt polisen rapporterades 558 fyrhjulingsolyckor på väg mellan 2001-2012. Hälften av fyrhjulingarna var oregistrerade eller av "okänd typ".
Mellan åren 2001-2012 omkom 74 personer enligt rättsmedicinska verket. De vanligaste olyckorna är singelolyckor där fyrhjulingen välter och över hälften är alkoholrelaterade. Hälften är män mellan 35-54 år.
Skadorna på barn menar han till stor del är en beteendefråga där man låter barn köra fyrhjulingar de inte borde köra och ofta utan uppsikt.
– Det är tragiskt när barn blir skadade, äger Ola Johansson.
Så det är klart att åker det runt en massa barn på vägarna på oreggade ATV som orsakar olyckor så kommer man säkert försöka göra något åt det.
Det är väl kanske inte bara snåriga regler som gör att de inte följs alla gånger?
-
Jag kan sätta rätt mkt slantar på att snaran kommer dras åt kring denna hobby inom en 10årsperiod. :cry:
-
Angående oväsen från kymcon. Har du hasplåtar på den?
Skruvarna till mina plåtar brukar vilja vibrera loss lite och då blir det ett jäkla liv vid vissa varvtal.
Strypningen kan du låta vara ur, det är ingen fara.
Om du ändå vill minska effekten så kan du skruva in stoppskruven vid tumgasen lite. :)
-
Jag kan sätta rätt mkt slantar på att snaran kommer dras åt kring denna hobby inom en 10årsperiod. :cry:
Med tanke på hur de dribblar och fipplar med mc-kraven så är det märkligt att ingen bryr sig alls om fyrhjulingarna och att krav för dessa helt saknas.
Det räcker med B-kort för de vägreggade...
Att förbjuda hjulingarna tror jag inte på alls, men att det kan komma krav på nån form av utbildning känns inte alltför avlägset.
Kanske som utökad B-behörigheten för släp, man slipper teori men kör lite...
Då på nån form av riskutbildning, där man får se kraschade hjälmar, bilder på folk som vurpat på asfalt i 50... med shorts... osv.
Och sen lite körning.
Att sen fyrhjulingen ("barmarksskotern") ses som ett tillåtet fordon för fyllekörning bättrar ju knappast på statistiken.
Denna kategori är dock till viss del självsanerande.
Darwin liksom.
-
När jag köpte min första fyrhjuling för flera år sedan så diskuterades detta och inget förbud ännu. EU lär inte tillåta att Sverige har egna regler och tråkigt nog kollar man inte proportionerna utan enbart antal olyckor. Då kan man ju lika gärna förbjuda bilism för det dör många varje år i bil. Trike-mc har man haft b-kort på i många många år utan lagändring.
-
En trike har låg tyngdpunkt och diff bak.
En fyrhjuling har ofta hög tyngdpunkt och saknar diff bak.
Dessa saker orsakar en del olyckor...
(A-reglerna är så jobbiga numera att jag inte har en aning var det stannat, men vet att det varit prat om att B-skulle försvinna för trehjulingar, precis som väl A gjort för fyrhjulingar...?)
-
Tänkte lägga upp några bilder på fordonet. Vad tycker ni? Lite udda färg kanske =P
Har iaf inte ångrat ens en nanosekund att jag köpte en vägreggad ist för terräng.
-
Kanonfin ju! Jag gillar färgen! ()p
-
Ser ju bra ut!
Du har nog många roliga mil framför dig! :headbang:
Ett bra rep och ett rejält spännband kan vara bra att ha med sig i väskan, ifall man råkar testa "fel" väg och kör fast. Helst när man kör själv och saknar vinsch.
Har du skyddskläder när du kör? Ryggskydd och hjälm är väl det man bör ha som minst.
-
Tycker den är grym! Du lär inte ångra köpet överhuvudtaget.