ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: FormerMazda skrivet 13 augusti 2013 kl. 08:29:43

Titel: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 13 augusti 2013 kl. 08:29:43
Börjar med ett ? i rubriken då jag inte är helt säker på om jag ska göra detta.

Varför ska jag?
För jag vill, för det är kul. När den väl fungerar så lär den säljas.

Varför ett ? ..?
Jag har hittat en riktig kina-maskin. Flång ny men utan papper eller dylikt. Denna är sänkt till 7kkr, min tanke är att pruta den till 5kkr.
Sen skulle allt med bensin åka ur och sen byggs den om till el.
Frågan är, vad skulle man få för en oreggad(oreggbar) elkonverterad ATV?
24v(ev 36v), 5hk, 2wd. I övrigt som en vägreggad med lyse mm.

Kom med inputs!
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 13 augusti 2013 kl. 08:42:34
Kan säga direkt att du kommer inte tjäna något på ditt bygge.

Motorer med lite effekt (minst 5kw)  och tillhörande kontrollenheter är dyrt.

Sen ska du ha i 6-8 bilbatterier om du ska ha en räckvidd att tala om.

Litiumbatteier så talar vi 10-20 000
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 13 augusti 2013 kl. 08:48:20
Motor har jag, kontroller bygger jag.
Det som tillkommer är egentligen batterier, resten har jag mer eller mindre hemma.
Så i slutändan kanske bygget har gått på 7kkr. Sen om jag har tur får jag väl tillbaka en tia på motorn om nån köper den.

Detta kunde jag ju ha skrivit i första inlägget.. Sorry.
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 13 augusti 2013 kl. 08:52:42
Okej :)

Tänkte du skulle köra med borstlös motor pga effektiviteten :)

Målgruppen för el-konverterat är nog rätt liten.
Typ för barn då det inte är avgaser.

Men blir ju tungt och klumpigt.

Grejen att jag låter negativ är att jag räknade lite på det själv och såg snart logiken på effekt/kostnad.
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 13 augusti 2013 kl. 08:54:31
Jag fattar inte!? Vfr!? Kanbdu inte bara sälja med vanliga motorn!?
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 13 augusti 2013 kl. 08:57:05
Jo, det hade varit kul med bättre grejer än det jag har. Men då blir det dyrt som sagt.
Jag har en permanentmagnet som varit prototyp till stiga för ett projekt med eldriven åkklippare. Sen insåg dom att folk vill i regel klippa mer än 10minuter..
Dock räckte motorn till vad gäller styrka.

Jag vill egentligen bygga för det är kul.
Att ekonomin är inblandad är bara för att få en känsla av hur mycket jag skulle förlora på det.

Oliwer: Då fattar du inte.  ()p
Allt handlar om att bygga om för det är kul.
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 13 augusti 2013 kl. 09:04:20
Okej jag förstår :)

Kan bli ett kul bygge!
Men som sagt, svårt o se en ekonomisk vinst pga liten marknad :/
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 13 augusti 2013 kl. 09:37:15
Jag är mest sugen på hur 5hk kan kännas.
Och om man ska dreva för ax eller topp. Roliga laborationer ändå.

Vinst vore kul men inte troligt. Frågan är mer vad förlusten blir.
Som sagt, vad skulle man ge för en sådan tingest? 5kkr? 1kkr?
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: Pv544 skrivet 13 augusti 2013 kl. 09:55:01
Har man tex en liten gård och skulle vilja ha en tyst maskin för transport eller enklare jobb.
Beror väl på vad maskinen klarar av... Vill du säga vilken maskin du vill bygga av? Kanske går att få tillbaks pengar på att sälja det som blir över?

Räcker ju med att övertyga en köpare.
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 13 augusti 2013 kl. 10:04:49
En sånnahär: http://feishen.en.alibaba.com/product/496621661-213338543/250cc_ATV_BC_G250_.html (http://feishen.en.alibaba.com/product/496621661-213338543/250cc_ATV_BC_G250_.html)

Och klarar av, det beror ju på drevning som sagt. Drevar man den för typ 20km/h så lär den orka dra rätt mycket. Medan om man drevar för högre så blir det såklart klenare.

Så av att sälja delar lär jag nog inte bli rik, även om det är nytt.

Men visst blir det en nischad marknad. Drömmen är ju en rik stockholmare som vill ha en hjuling till stugan att åka till båten med.  ;D
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: vespa skrivet 13 augusti 2013 kl. 10:08:43
Jag tycker nog att du ska hitta något begagnat, helst med defekt motor som kostar lite och bygga på det om du inte vill förlora pengar. Folk i allmänhet är skeptiska till hembyggda saker även om det är bättre gjort än från fabrik. Projektet i sig är väldigt intressant och jag hoppas få se en projekttråd om det  ()p
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 13 augusti 2013 kl. 10:12:53
Jag har länge sökt efter just det, en atv med defekt motor.
Men det är verkligen tunt, och oftast så är det mer än motorn som är defekt. Och mycket är barnmaskiner vilket blir lite olämpligt för ombyggnad.
Så jag har faktiskt gått bet på det.

Kom på nu, en kille i byn där jag bor köpte en eu-moppe till sin dotter utan papper eller nåt. Ovetandes om detta.
Men han löste det med en åf som sålde samma sorts moppar, så för inte för stor summa reggades den och gjordes laglig.
Med andra ord vore det kul att få bygget lagligt för väg. Kanske breddar målgruppen vid försäljning.
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: Pv544 skrivet 13 augusti 2013 kl. 10:32:05
Tror man kan glömma att göra en sån där maskin laglig för vägen.
Tvivlar på att det ens går att byta till eldrift på en redan godkänd maskin och regga om.

Den maskinen du länkade till såg ju inte så stor ut, eller rejäl. Så då kanske det blir mer nöjeskörning, och då blir ju prestanda och körtid viktigare.

Kan det inte gå att köpa loss ett rullande chassie från någon skrot?
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 13 augusti 2013 kl. 10:34:28
Synd du bor så långt norröver.

Kunde ju köpt dingon :)
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 13 augusti 2013 kl. 10:45:08
Har en ärlig känsla av att det inte går att göra lagligt. Men det tändes ju ett litet ljus i tunneln när gubben i byn lyckades.

Dingon?
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 13 augusti 2013 kl. 11:23:03
Har en ärlig känsla av att det inte går att göra lagligt. Men det tändes ju ett litet ljus i tunneln när gubben i byn lyckades.

Dingon?

Den vi bytte motor i :)
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 13 augusti 2013 kl. 11:25:02
Allt beror ju på..
Hur passar en välväxt kille på 178cm på den där?
Var finns den?
Vad kostar den?
mm mm..  ;)
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 13 augusti 2013 kl. 11:51:36
Allt beror ju på..
Hur passar en välväxt kille på 178cm på den där?
Var finns den?
Vad kostar den?
mm mm..  ;)

Den är mittimellanstor eller vad man ska säga
En fullvuxen kan utan problem köra. Dock ser det väl lite lustigt ut.

Finns i JKPG.

Pris utan motor 1500? Typ?

Den är i bra skick förutom vi gått loss lite med svetsen för bygga motorfästen.
Men det går slipa bort igen :)
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 13 augusti 2013 kl. 11:53:31
Jag ser lustig ut oavsett.
10mil enkel till jkpg.
1500kr är ett ok pris ändå.

Hördödu, jag ska ge´t en funderare!
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 13 augusti 2013 kl. 12:27:25
Jag ser lustig ut oavsett.
10mil enkel till jkpg.
1500kr är ett ok pris ändå.

Hördödu, jag ska ge´t en funderare!

Jaha! Trodde asby låg nånstans i norrland som de flesta medlemmar bor i ;)

Ska höra med min delägare så kan vi nog lösa något :)
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: vespa skrivet 14 augusti 2013 kl. 10:20:04
Klart att det går i lås även om Jönköpingsinvånare är hårda i affärer. Jag väntar med spänning på att detta blir en projekttråd utan ett frågetecken i ämnesraden.
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: Pv544 skrivet 14 augusti 2013 kl. 11:51:14
El Dingo!
Kines med mexikanskt namn, kan bara bli bra!

Hoppas det blir av, eller att du hittar en annan utgångsmaskin.
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 15 augusti 2013 kl. 07:27:53
El Dingo! (mexikanst uttal)  :lol:
Du har tamejfaan döpt den!  ;D

Förhandlingarna med jkpg-maffian går bra! Jag har fått bilder på maskinen i fråga, under hårt grepp av kidnapparen dock, men den såg ut att vara en lämplig bas trots allt.
När vi skakat hand över mail blir det rubrikbyte!  :)
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 15 augusti 2013 kl. 07:53:42
Glömde att jag fick en ju en bild.
Delar med mig av den för trådens intressenter.
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 15 augusti 2013 kl. 07:58:01
 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Är det Pelle?
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: FormerMazda skrivet 15 augusti 2013 kl. 07:59:47
Terrorpelle.
Titel: SV: El-konvertera ATV?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 15 augusti 2013 kl. 08:10:39
Terrrrri-fyyyyy-iiiing- terrrrrorist!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: chrilled skrivet 15 augusti 2013 kl. 08:35:33
hahahaha, tur man bor nära så man kan dricka öl och se ELändet födas!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 15 augusti 2013 kl. 10:04:06
F*n vad bra det här kommer bli! ()p
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: g-man skrivet 15 augusti 2013 kl. 18:13:26
Vad kör motorn för spänning?

Edit: nu såg jag i första, 24 el 36V
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 16 augusti 2013 kl. 07:17:11
Motorn är märkt 24v, 220A, 2800rpm och 5hp

Idag blir det hämtning av El Dingo!  :D
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Pv544 skrivet 16 augusti 2013 kl. 09:01:55
Motorn är märkt 24v, 220A, 2800rpm och 5hp

Idag blir det hämtning av El Dingo!  :D

Fränt!  :djump:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 16 augusti 2013 kl. 20:54:07
El Dingo'n är hemma!  :D

Jag får tacka Pelle_jkpg för en trevlig pratstund och en fin kopp kaffe i rosa plastmugg!
Dingon var i väldans fint skick och det fanns inte en betänklighet för mig, så den lastade vi snart på och fortsatte tjöta lite.
Nu är jag hemma igen, men tyvärr blir det inget gjort ikväll på den, imorgon däremot lär det nog bli lite passning och måttning och utvärdering av den för att bilda en plan.
Självklart kommer bilder på allt och inget när jag håller på!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 16 augusti 2013 kl. 22:37:45
Perfekt ju!  ()p
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Oscar 300 Martinsson skrivet 16 augusti 2013 kl. 22:48:03
Ska följas!  :)
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Mad Old Pop skrivet 17 augusti 2013 kl. 15:18:37
COOOOOLT!!! ()p :D :djump: :headbang:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El-Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 18 augusti 2013 kl. 18:42:00
Inte mycket, men lite har hänt i helgen!

El Dingo är omdömpt till El-Dingo.
Yes, det är bara ett bindestreck som kom till, men det gjorde all skillnad..

Okejdå, lite mer har hänt.
Jag har måttat, testat, tittat och funderat en del.
Sen rev jag växellådan jag köpte till. Jag visste ju att en axel var av i den, men att den var av, nummer två böjd och endast nummer tre i ok skick gjorde att den lådan fick bli donator av några skruv endast.
Vet faktiskt inte ens om jag kommer använda kedje-drevet.  :)

Sen fick jag batterier av en kille från elektronikforumet som även florerar här. Jag väljer att börja anonymt, han får avgöra om han ska bli officiell, det finns ju risk att "alla" kommer tigga av honom sen.
Men jag hämtade batterierna idag och de var stora, så stora så motorn kommer nog få sitta bakom hjulingen sen, på svingen. Kommer bli snyggt.  :-\
Torrkörde lite motor också, den lät lika fint än. Och 10A vill han ha i tomgångsström, detta vid 25V, så 250w är bara för att torrköra den. Inte det effektivaste på marknaden kanske, men det är inte mitt mål.

Jag ska skaffa lite material, vinkeljärn, plattjärn och lite sånt. Sen ska jag komma på en "ny" svets då den jag har retar gallfeber på mig.
Sen kommer det byggas lite!

Bilder!
1 - Line-up av motor i ram. Skulle ju ha fungerat.
2 - Test av ett av batterierna jag fick. Verkar få plats finfint!
3 - Kapade ur all skit ur ramen och ställlde i bägge batterierna, passar ju som en smäck även med kåpor på.
4 - Torrkörning pågår.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: vespa skrivet 18 augusti 2013 kl. 18:48:58
Bra jobbat, trevliga bilder. Ser fram mot fortsättning. ()p
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: g-man skrivet 18 augusti 2013 kl. 20:01:07
250W/10A i tomgång! Ja då behöver du ju stora batterier iallafall ;)

Jag behöver inte vara anonym... Du fick dem för att jag gillar projektet min enda tråd här handlar om samma sak i mindre skala och jag funderar på att göra precis samma sak så det är av egoistiska skäl ;) jag får ju en massa tips! Och så vet jag att du kan ro ihop motorkontrollen osv själv och det har jag med nytta av att kolla på :)

Får inte motorn plats i V formningen där bak?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 18 augusti 2013 kl. 20:43:31
g-man! Vi tackar dig!  ()p

Motorn för inte plats där, dels på grund av diametern på motorn, men främst för motorn är för lång och tar i bakhjulet om drevet på bakaxeln ska sitta där det sitter original.

Motorkontrollern kommer inledningsvis förmodligen bli relästyrd, har en gammal platta från en åk-staplare.
Men det ska bli PWM-styrt, och förmodligen med en arduino som återkopplas med strömmätning mm.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: g-man skrivet 18 augusti 2013 kl. 20:59:03
Så du ska ha en avtryckare istället för gas först alltså?  :DV

Jag vill helst bygga en controler med men jag har kollat lite på färdiga lösningar med härifrån tex
http://jnky.en.alibaba.com/productgrouplist-200230687/12v_72v_Low_Voltage_DC_Motor_Controllers.html (http://jnky.en.alibaba.com/productgrouplist-200230687/12v_72v_Low_Voltage_DC_Motor_Controllers.html)

Men, det får bli ett bekymmer när jag hittar rätt chassi och motor :)

Du kan inte helt enkelt förlänga atvn en bit i ramen där batterierna är?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 18 augusti 2013 kl. 21:07:36
Hatten av för en underhållande och välskött projekttråd! ()p
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: --- skrivet 18 augusti 2013 kl. 22:16:38
Du kan inte helt enkelt förlänga atvn en bit i ramen där batterierna är?
Tänkte också på det när jag såg bilderna, då blir den ju samtidigt lite mer "vuxen", och kanske ev även höja den(ramen), om det går att lösa med plastkåporna på nått vettigt sätt.
Ska motorn sitta i ramen måste den ju sitta i linje med svinglagringen.
Skulle det inte gå att ordna med nån enkel växel, typ som på en cykel så att man tex flyttar kedjan mellan 2 drev med en spak eller nått, då skulle man ju kunna ha en växel där den är klätterstark och en för förflyttning... typ.
Hur Ah är batt på?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: vespa skrivet 18 augusti 2013 kl. 22:32:46
Det blir ju lite snillen spekulerar men jag tycker det ser ut att finns plats för motorn mellan batterier och övre ramrör. Om du då bygger en hylla för batterierna så de är strax under övre ramröret får inte motorn plats under batterierna då där du vill ha den ?
I och för sig mycket vikt högt upp men .....
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 19 augusti 2013 kl. 07:24:39
Att förlänga den är faktiskt ingen dum idé!
Motorn sitter ju bättre i ramen, så jag tror vi kör på förlänging.

Frågan är hur långt och med vad för att inte tappa stabilitet i ramen.
Jag tror det får bli fyrkantsrör där ramens rör får passa i fyrkantsrören. Det är ju sen lättare att bygga motorfästen och sånt på fyrkantsrören.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 19 augusti 2013 kl. 07:30:02
El-limo! :lol:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: g-man skrivet 19 augusti 2013 kl. 13:37:21
En kille här gjorde en liten vagn längre på just det viset, han använde 4kantsjärn från gamla skrivbord här :) Ganska tjocka i godset, sen kapade han ramen, borrade ett gäng hål i järnet och trädde på det på ramen, då kunde han punktsvetsa järnet i ramen bakom smidigt genom hålen så att det inte bara blev i ändarna. Såg smidigt ut iallafall.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Pv544 skrivet 19 augusti 2013 kl. 14:01:25
Behöver motorn byggas in och skyddas? Så den tål lite skit och vatten.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 19 augusti 2013 kl. 14:03:16
Bra tips med hål i rören!  ()p

Motorn behöver säkert byggas in, den gillar nog ite för mycket skit.
Men det blir nog mer stänkskydd för jag vill inte sabba kylningen för mycket..
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Lösgeneral skrivet 19 augusti 2013 kl. 17:58:05
Bra tips med hål i rören!  ()p

Motorn behöver säkert byggas in, den gillar nog ite för mycket skit.
Men det blir nog mer stänkskydd för jag vill inte sabba kylningen för mycket..
Annars tar man en bit rundstång och trär inuti ramröret. borrar hål i ramen punktar och svetsar igen skarven. Blir lite renare så kanske?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 22 augusti 2013 kl. 09:58:27
Det har inte hänt så mycket i veckan..  :(
Detta mest för att jag i mitt morgontröttaste esse tog en brottningsmatch med ett släp vars bromsar hade låst sig på. Detta resulterade i ryggskott!  ()p Känns stabilt när man är i sina bästa år!

Men, jag har skakat på min kusin som kör enduro, och det formligen trillade ur kedjor och drev!
Så nu har jag lite bättre storlek på bakdrev till maskin! Se bilden, de guldiga till vänster är kazuma original, och de andra är lite blandade japan och italienskt. Kedjorna är nån o-ringskedja och nån standard som inte dög, ny dock.  :)

Sen skakade jag av misstag på en annan kusin, och där trillade det ur en svets! Han fick den ny av sitt dåvarande företag för 10 år sen, sen har han inte använt den. Så nu fick jag ha den istället. En Kempi trigger 1000, den funkade som en klocka. En klocka som svetsar.

Så nu ska det bara handlas material och läka rygg. Fick stränga order av kiropraktorn att vila ryggen några dagar. Surtant.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 22 augusti 2013 kl. 10:32:36
Hm.. Jag har räknat lite.
OM jag minns rätt så mätte jag omkretsen på bakhjulen till 177cm.
Motorn snurrar med 2800RPM. De två vänstra silvriga dreven tänkte jag använda, de har 13 resp. 49 tänder.
Räknar jag inte fel så resulterar detta i teoretiskt 78km/h...

Det vet jag inte om det är lämpligt, om motorn orkar och om jag vill åka i 80km/h på en omsvetsad El-Dingo.  :(
Ville ha lägre fart..
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FARLIGMJÖLK skrivet 22 augusti 2013 kl. 11:28:52
Hm.. Jag har räknat lite.
OM jag minns rätt så mätte jag omkretsen på bakhjulen till 177cm.
Motorn snurrar med 2800RPM. De två vänstra silvriga dreven tänkte jag använda, de har 13 resp. 49 tänder.
Räknar jag inte fel så resulterar detta i teoretiskt 78km/h...

Det vet jag inte om det är lämpligt, om motorn orkar och om jag vill åka i 80km/h på en omsvetsad El-Dingo.  :(
Ville ha lägre fart..

Svetsarna kan inte bli mindre hållbara än original.  :rtfm:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 28 augusti 2013 kl. 07:36:18
Nu kanske ni trodde att det inte har hänt nåt alls! Det är fel! Jag har faktiskt gjort nåt igen!  :headbang:

Egentligen bromsas allt av att jag inte har nåt material hemma, men igår fick jag lite som nog går att använda.
Jag vill ju börja med att förlänga ramen, det hänger lite på det.
Men bakdrevet kunde jag ju montera, kunde och gjorde. Hade sån fultur att bultmönstret i de nya dreven stämde mot tänderna i gamla drevet. Så det var bara att bulta fast, blev centrerat och stabilt!

Ikväll satsar vi på att dela på ramen och påbörja förlängningen!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 28 augusti 2013 kl. 08:05:26
När du sätter vinkelslipen i ramen ikväll kommer du vara glad att du inte köpte en sprojlans ny maskin! ()p
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 28 augusti 2013 kl. 10:51:09
Hade den varit billig hade jag inte brytt mig, men visst ligger det nåt i det!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Pv544 skrivet 28 augusti 2013 kl. 10:59:20
Hur mycket ska du förlänga?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 28 augusti 2013 kl. 11:01:16
Lagom.  ()p

Inte en aning än, men max 30cm.
Börjar gå i tanke om att montera motor utan batterier först, sen förlänga lagom så allt får plats.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Pv544 skrivet 28 augusti 2013 kl. 11:17:15
Ja det är väl bra att inte förlänga mer än nödvändigt, plus att det är lättare att förstärka på rätt ställen om allt är på plats.

Kul projekt i vilket fall!  :djump:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 28 augusti 2013 kl. 11:23:43
Om forumet inte hade några sådana här trådar skulle det vara bra mycket tristare! Bygg och fota mer! Nu!  :whip:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 28 augusti 2013 kl. 13:27:34
Om inte sånna kommentarer fanns så skulle jag inte alls känna mig lika motiverad!  :)

Ikväll ska det hända saker! Woho!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 28 augusti 2013 kl. 13:53:59
Om inte sånna kommentarer fanns så skulle jag inte alls känna mig lika motiverad!  :)

Ikväll ska det hända saker! Woho!
Lova att fota och lägga upp SAMTIDIGT som du mekar. Då är vi liksom med dig i garaget! ()p
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 28 augusti 2013 kl. 14:01:24
Det borde jag kunna lösa. Har ju fått ny smekofon nu som är alldeles snabb och sånt.
Vi hoppas jag ordnar det ikväll.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 28 augusti 2013 kl. 14:03:20
Det borde jag kunna lösa. Har ju fått ny smekofon nu som är alldeles snabb och sånt.
Vi hoppas jag ordnar det ikväll.
()p ()p ()p ()p ()p
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 28 augusti 2013 kl. 19:03:04
Då är vi igång!
Först ut är drevet till motorn.  Nysvarvat så jag kan se var det hamnar.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 28 augusti 2013 kl. 19:21:49
Då är vi igång!
Först ut är drevet till motorn.  Nysvarvat så jag kan se var det hamnar.
Lyxigt! Det blir lite varierande kvalite på läggningen idag, när det är livetråd från ett garage! :happy2
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: vespa skrivet 28 augusti 2013 kl. 19:45:51
Jag är med. Barnen redan lagda. Frugan är lite kinkig, vill inte ha tråden i storbild på tv:n  :hmmm:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 28 augusti 2013 kl. 20:11:06
Jag är med. Barnen redan lagda. Frugan är lite kinkig, vill inte ha tråden i storbild på tv:n  :hmmm:
;D
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 28 augusti 2013 kl. 20:48:17
Det var kinkigt här med.. Svetsbråk, som dock verkar löst.
Men allt tar sån tid och jag glömmer uppdatera..
Men motorn "sitter" där den ska. Kommer behöva nån justergrej dock.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 28 augusti 2013 kl. 21:04:15
Typ spännskruvar på hela motorn, eller en klassisk kedjerulle?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 29 augusti 2013 kl. 07:10:58
Får göra om motorfästet helt så jag får justermöjlighet på den. Dock är det svårt att göra det bra och hållbart när motorn väger bly och kanske kommer utöva nån typ av kraft sen.
Var inne på spännrulle ett tag, men slopade den då jag ju ska ha back på maskin också. Åtminstone vill jag inte spänna upp allt slack som är nu.

Men omkonstruktion kommer det bli!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 29 augusti 2013 kl. 10:30:14
Kan ju förresten tillägga att jag ska ju bygga en egen motorkontroller till detta.
Byggtråd finnes såklart! Men på elektronikforumet för den som vill se/följa.
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=67544 (http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=67544)
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 29 augusti 2013 kl. 12:42:45
Riktig överkurs! Kul med folk som är "multi"! ()p
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Cummins skrivet 29 augusti 2013 kl. 13:00:15
Spänna upp kedjan, sitter det inte en excentrisk carrier på axel som du vrider på.
Det går med automatisk kedjespännare om du sätter en på varje sida så spänner det upp kedjan oavsett framåt eller bakåt.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 29 augusti 2013 kl. 17:46:38
Bygge av nytt motorfäste med kedjespänning pågår.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 29 augusti 2013 kl. 18:08:10
Motorfästet tillverkat, inpassning pågår.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 29 augusti 2013 kl. 18:21:12
Världsklass!! :sunny:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 29 augusti 2013 kl. 18:46:39
Svetsning av motor pågår.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 29 augusti 2013 kl. 19:06:56
Tamejfan! Där satt den!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: vespa skrivet 29 augusti 2013 kl. 19:16:41
Snyggt  ()p
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 29 augusti 2013 kl. 19:32:35
Jaha, om detta blir min sista post så vet ni varför. Nu är det minitest!
Misstönker dock att batteriet inte lär räcka. Alls.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: vespa skrivet 29 augusti 2013 kl. 19:40:34
Webkamera tack.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 29 augusti 2013 kl. 19:56:07
U P D A T E! Förh*lvete!!! Säg att den (du?) lever!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 29 augusti 2013 kl. 20:21:53
Den lever!
Mig skiter jag i. ;D

De små batterierna räckte knappt alls, så jag surrade på ett stort. Bara ett, det går men inte i branta backar. Han är alldeles för högt växlad..

Nu tar vi kväll.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 29 augusti 2013 kl. 20:31:23
Klarar du större drev bak eller måste du gå via mellanaxel?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 29 augusti 2013 kl. 21:02:52
Finns "gott" om plats för större drev. Så jag ska kolla runt lite.
rull.se har ett 80t, men osäker på för vilken kedja det är.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 29 augusti 2013 kl. 21:51:26
Jamendåså. Då löser det sig väl på något sätt.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: g-man skrivet 29 augusti 2013 kl. 22:37:22
Fast med ett batteri så har du väl som högst 1/4 av effekten? Precis som när en startmotor knappt orkar dra runt när spänningen går neråt 9 volt på en bil...

Kul att det går framåt :)
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 30 augusti 2013 kl. 07:24:48
Borde jag inte få halva?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 30 augusti 2013 kl. 08:08:44
är det en 24v motor och du kör på 12v borde den inte snurra alls typ.
Släng på 24v ska du se det blir skjuts på grejerna :)
Är ju bara seriekoppla dom med en startkabel.
Passa dig för kortslutning bara.
Kan bli en jävla smäll eller brännskador.

Bygget ser för övrigt grymt ut  ()p
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 30 augusti 2013 kl. 08:13:42
Den snurrar fantastiskt bra på 12v om den inte borde snurra alls.
Måste nog googla saken, om det går teoretiskt säga vad max effekt borde bli på 12v mot 24v.

Ohm's lag säger att jag borde få 1440w på 12v mot 5280w på 24v. Alltså en faktor på 3,6ggr mer effekt på 24v.
Bugar mig för dom som tänker ett steg längre!  ()p

Då panikar jag inte med drevningen än utan förlänger och bygger batterihylla istället.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 30 augusti 2013 kl. 19:34:50
Testrundorna igår gav faktiskt en del fakta, som att det är ju inte så dumt att ha en fungerande kedjespänning.
Så det byggs ikväll!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 30 augusti 2013 kl. 19:58:20
Sådär!

Nu är det nog dags för batterilåda, den kommer nog bli en del av ramen.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 30 augusti 2013 kl. 20:10:51
Hur proffsigt som helst! Jag vill också bygga nu! :banghead:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 30 augusti 2013 kl. 20:37:24
Jag ville göra 45° gir, men min superduperkap tog inte vinkeljärnen när den var inställd på 45°..
Så det fick bli annan konstruktion och frihand med vinkelslip.

Lider med dig hell-man, det är ju sketakul att bygga!  :D
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 30 augusti 2013 kl. 20:54:58
Nähä, nu tar vi kväll.
Imorrn gör vi klart batterihyllan och kapar ramen.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 31 augusti 2013 kl. 10:38:42
FF (frufritt) på förmiddagen!  :headbang:
Nu ska det ske mirakel.

Batterilådan svetsad, kemppin är helt ok för att bara ta 0.6 tråd.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 31 augusti 2013 kl. 11:06:49
Putsat en del på ramen, mig, lådan och där jag tänkas svetsa ihop den.
Då är det nog bara att kapa då.  :help:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 31 augusti 2013 kl. 11:20:06
Då var den två till priset av en! :sunny: Veckans deal!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: g-man skrivet 31 augusti 2013 kl. 11:28:02
Börjar bli spännande nu! nästan så man vill hämta en skål popcorn och sitta och vänta på nästa avsnitt ;)

Ska ta mig tid att lägga mig i motorkontrollertråden sen med så den lever lite mer :) Har tänkt på en hel del funktioner man vill ha i styrningen.. och tittat lite på H brygga men man kan väl göra den som en 2 stegsraket med PWM delen på en del och effekten på den andra? Strömbegränsing är något som är högst intressant märkte jag efter att ha trimmat grabbens sparkcykel en aning med dubbla effekten... dels för motorn och dels för att den inte ska smita ur näven på han när han ska gasa iväg... här kan man ju ha nytta av att begränsa det lite om man ska åka sträckor med..
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 31 augusti 2013 kl. 11:39:45
Har massor med svar/idéer, men ids inte knappa det på telefon.
Men nu är den inmätt och provsutten. Blir oförskämt bra!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 31 augusti 2013 kl. 11:40:09
Bah. Bild med ju!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 31 augusti 2013 kl. 11:42:13
 :tickedoff
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: g-man skrivet 31 augusti 2013 kl. 11:53:59
HElt plötsligt så blev det rymligt där under! Du ska ha så mycket plats "över" mellan motorn och batterihållaren?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 31 augusti 2013 kl. 13:06:54
Inte så mycket död yta som det ser ut. Oavsett så är all plats välkommen.
Nu är tyvärr gasen slut, men jag hann svetsa det mesta ändå.  :)
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 31 augusti 2013 kl. 13:34:23
Målad! Och alla kåporna passar.  ()p
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 31 augusti 2013 kl. 15:30:28
Nice!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Lösgeneral skrivet 31 augusti 2013 kl. 15:54:50
Kul projekt!! Jo jag läser och studerar. Kan bli sjukt/punch vrid i elmotor.
Tycker de flesta atv verkar är trötta om man jämför?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Pv544 skrivet 31 augusti 2013 kl. 16:01:41
Är du klar med förlängning och förstärkning nu?

Tål batterierna att du stegrar eller kör i branter?
Vore ju fränt att köra lite bakhjul med en El-Dingo!

Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 31 augusti 2013 kl. 16:31:30
Nu är den klar för montering igen. Fotstöden ska dit också så man inte gör illa fötterna.
Sen SKA jag bygga en frånskiljare av mekanisk typ. Det ska vara enkelt att bryta strömmen om nåt knasar.

Men det är så smått dags för att köra med full effekt. Blir relästyrt inledningsvis. Riktiga motorkontrollern ska byggas också, men det är några timmar innan en sån är byggd.

Och det blir fram/back via relä. Hastighetsreglering via pwm-styrd MOSFET. Detta för att det är enklast att bygga det så.
H-Brygga är ju fiffigt då man får både fram/back och hastighet i samma "krets", men det är svårare att bygga. Speciellt när strömmarna börjar bli ett par hundra ampere.
Och strömmätning till arduino blir det. Detta som skydd både för mig och för motorkontrollern. Har man ingen återkoppling på strömmen så kan man räkna med att elda komponenter.

Batterierna lär tåla att åka med. Men bakhjul lär det inte bli. För mycket vikt, för lite motor helt enkelt.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 1 september 2013 kl. 16:20:03
Visst är det vackert kopplat?  ()p
Dags för test på 24v!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 1 september 2013 kl. 17:17:39
Brorsan åkte efter med GPS på styret och klockade mig till 60km/h i nerförsbacken!
På plan/svagt motlut sjönk det till 50-55km/h.
Detta med okänd laddstatus på batterierna och alldeles för långa och klena kablar.
Så en neddrevning och en vettigare kabeldragning så lär det faktiskt vara ganska körbart.  :)
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: chrilled skrivet 1 september 2013 kl. 17:31:11
 ;D ;D ;D :lol:
Garvar fortfarande, den synen när tokfaan rullar in på garagefarten på den där fule skapelsen och håller i styret i ena handen och en bunt kablar i andra för att reglera farten, lätt koncentrerad med eftersom han måste styra, bromsa och koppla ur "gaskabeln" samtidigt för att inte köra ihjäl sig  :lol:
Inte garvade jag mindre när han höll 60 med samma setup hahahahahahaha Ja fy faan... Tack för garvet/en!

/Bror
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 1 september 2013 kl. 18:14:21
Hur snyggt som helst. Inget foto från provkörningen?
^bästa.tråden.just.nu^ :sunny:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 1 september 2013 kl. 18:39:18
Glömde ju säga att vi avslutade det hela med en lite bööörn i källarn!  :lol:

Hur som, en film måste vi ju få till! Bror kan nog assistera med detta.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 1 september 2013 kl. 18:46:03
;D ;D ;D :lol:
Garvar fortfarande, den synen när tokfaan rullar in på garagefarten på den där fule skapelsen och håller i styret i ena handen och en bunt kablar i andra för att reglera farten, lätt koncentrerad med eftersom han måste styra, bromsa och koppla ur "gaskabeln" samtidigt för att inte köra ihjäl sig  :lol:
Inte garvade jag mindre när han höll 60 med samma setup hahahahahahaha Ja fy faan... Tack för garvet/en!

/Bror
Sånt måste man filma :rtfm:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: vespa skrivet 1 september 2013 kl. 19:47:04
Sånt måste man filma :rtfm:

Minimum är i alla fall körbild men jag håller fortfarande på dygnet runt web-kamera. Förövrigt så håller jag med Hellman om trådkvaliteten.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: chrilled skrivet 1 september 2013 kl. 20:09:17

Hur som, en film måste vi ju få till! Bror kan nog assistera med detta.

Klart vi måste fula till en film!  :lol:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 1 september 2013 kl. 20:43:00
Riktigt hårdrocks bygge :headbang:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 2 september 2013 kl. 18:33:37
Idag gör vi lite småsaker bara. Fotstegen exempelvis. Känns bättre att ha dom än att ha fötterna på batterierna. .
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 2 september 2013 kl. 20:11:49
En faslig massa sågande senare så har vi en lagom bit kylfläns till motorkontrollern.
nu är det dock dags för motion och mat.  :P

Ja, jag behöver ett nytt skruvstäd..
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 2 september 2013 kl. 21:39:03
En faslig massa sågande senare så har vi en lagom bit kylfläns till motorkontrollern.
nu är det dock dags för motion och mat.  :P

Ja, jag behöver ett nytt skruvstäd..
wtf?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 2 september 2013 kl. 22:14:17
Citera
wtf?
Jag är tjock. Plus moms.  :(
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 2 september 2013 kl. 22:19:16
Jag är tjock. Plus moms.  :(
allt är relativt. Själv är jag trådsmal med exemplarisk fysik. Nädå.
När bygger du igen?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 3 september 2013 kl. 07:07:45
Ikväll vetefasen om jag hinner med nåt. Det är mycket nu..
Men imorrnkväll!

Dock börjar nog byggandet övergå till motorkontrollern nu. Men jag ska nog få upp nåt här också.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 4 september 2013 kl. 21:05:02
Det händer inte mycket nu jämfört med innan.
Mekaniskt så är den nog rätt färdig. Har kört lite med den och allt verkar stå pall.
Men den är åt pipan för högt växlad med 13 kugg fram och 50 bak. Enduroåkarn ska gräva lite, men det såg mörkt ut..
Han hade förvisso ett par tum mindre däck jag kunde låna och testa med, ska nog göra så.

Motorkontrollern börjar jag dock få ihop allt material till. Nu ska jag bara få fram lite kopparskena till MOSFETarna. Har satt en firma i stan på att riva i sina sopor om de har nåt.

Ifall nån har tips, det jag är ute efter är ett par bitar med ungefärliga mått i mm: 2x20x200

Men det går "bra" att köra med klapperplattan från trucken sålänge. Nu kom jag på att jag kunde ju köra med runkeeper! Då får man ju se fart vs. stigning. Fan va smart jag är! Detta ska jag komma ihåg imorgon!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: g-man skrivet 4 september 2013 kl. 21:10:11
Kan ha ett par bleck av koppar likt de du länkar batterierna med fast längre och kanske 3-4mm tjocka. Kan kolla av det nästa gång jag kommer in där på jobbet om du vill.

Sen har jag en hög av sånna du fick med också!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 4 september 2013 kl. 21:13:55
Det jobbiga med drevningen är ju att du har så få fram och så många bak just nu. Det innebär att om du skulle få tag i typ 10/55 så blir det ju marginell skillnad. för att märka nåt måste du ju uppåt 60-70 tagg. Jag känner igen problematiken på från kinesen, som har trasig 1:a. Därför är den tokdrevad så man kan köra vettigt på 2:an.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Pv544 skrivet 4 september 2013 kl. 21:50:42
Har du plats för en mellanaxel om du behöver dreva ner mer?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 4 september 2013 kl. 21:54:49
G-man: Allt du nämner är av intresse! Skicka pm så tar vi det där.

Ingen plats för mellanväxel då den måste vara i linje med svingen..
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Pv544 skrivet 4 september 2013 kl. 22:00:38
Ingen plats för mellanväxel då den måste vara i linje med svingen..

Och ingen plats att flytta motorn?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 4 september 2013 kl. 22:05:15
...
Ingen plats för mellanväxel då den måste vara i linje med svingen..
jag fattar inte. Förklara gärna mer.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 4 september 2013 kl. 22:16:27
Ids inte flytta motorn, och i linje då den annars drar svingen mot fjädring en typ.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 5 september 2013 kl. 07:42:01
Ids inte flytta motorn, och i linje då den annars drar svingen mot fjädring en typ.
här fick man fundera ett tag, men det är ungefär så här det ser ut då. Det är klart att en mellanaxel påverkar ju dragriktningen på kedjan om den inte kan placeras i linje.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 5 september 2013 kl. 07:51:24
Exemplariskt ritat, och precis därför kan jag inte med nuvarande motorplacering ha en mellanväxel.

Vi kollade  på drev igår, rätta mig om jag har fel här nu.
Jag har räknat fram att den teoretiskt ska göra 78km/h.
Byter vi bakdrev från 50 till 52 så gör det bara 4% skillnad, eller från 78 till 74,8km/h.
Däremot sitter det ett 13 fram, byter vi till ett 11 så gör ju det 18%, eller 66km/h. Det är ju bättre!
Och går man ner två tum från 22" till 20" så borde det göra ytterligare lite. 10% och då från 66 till 59hm/h.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 5 september 2013 kl. 08:25:21
Dina resonemang stämmer bra. Från 78 till 59 är ju en j*vla skillnad!
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 5 september 2013 kl. 08:28:09
32,2% skillnad.  :rtfm:

 ;D

Men, ja det är skillnad som jag är villig att testa!
Jag fick testa med bakdrevet, framdrev hittade han inget just då, men det blir återbesök känner jag.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 5 september 2013 kl. 08:29:50
Går det bara inte köra ett litet moppedrev fram? ala 8t?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 5 september 2013 kl. 08:32:55
Har ingen moppe..  :-\
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 5 september 2013 kl. 08:37:28
http://www.4speed.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=1073&artnr=SP156Tr&visa=1-200&Sort=Osorterat&Visn=ListaTopp (http://www.4speed.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=1073&artnr=SP156Tr&visa=1-200&Sort=Osorterat&Visn=ListaTopp)

 :dntknow:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 5 september 2013 kl. 08:41:27
Det var så billigt så det platsar ju i budgeten!
Men vad är det för delning? Jag TROR att jag har 520-delning. Om det är rätt uttryckt..

13->6=36hm/h dock. Det blev för bra..
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 5 september 2013 kl. 08:49:35
Nu snackar vi! 8)
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 5 september 2013 kl. 18:43:04
Långtest!
Idag kände jag mig lite wild and kräjsy!  :D

Åkte runt lite i byn först, sen tänkte jag att det var dags att åka "långt"!
På med multimetern, 25volt ganska exakt, sen åkte jag ut till pappa med GPS-loggern igång. Toppfart för dagen: 59km/h! Nästan otäckt på den där. Men sällan under 40km/h.
Pappa skrattade gott och snart åkte jag hem igen, nästan hela vägen.. Näst sista backen gav en hint om att batterierna börjar bli trötta, och sista backen tog det stopp i.. så de sista 450metrarna där man klättrar 16höjdmeter fick jag knuffa.  :headbang:

Väl hemma så konstaterade jag att motorn nog gått lite för varm, kopparn i kollektorn har gått från kopparfärg till vit/lila.
Batterierna hämtade sig dock snart tillbaka till 23,2v. Men när jag gav upp så var de nere på dryga 10v under last.
Så nu ska det drevas ner och byggas motorkontroller innan jag plågar den igen.

Kommer nog bli bra med en spärr på spänning också sen..
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 5 september 2013 kl. 19:02:06
 :headbang:
Hur lång blev turen?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 5 september 2013 kl. 19:04:26
Film film film ;)

Vill höra motorvrålet ':)
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 5 september 2013 kl. 19:05:11
Hahaha! Faan vad trög jag är! :P
Men totalt 9km. Nästan en mil!

Film kommer när jag får filmhjälp. Svårt själv..
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 5 september 2013 kl. 19:06:56
Pappa :sunny:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Cummins skrivet 5 september 2013 kl. 19:16:17
Har du så tung kedja som 520 delning, det hade räckt med vanlig 420 även den är i största laget. Det finns mycket mera att välja på i 420 än vad ens 520 kan erbjuda, fördelen är ju att med 420 så får du mera kuggs på samma diameter på dreven du har nu om byte skulle vara möjligt + mindre amp snällare mot motor.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 5 september 2013 kl. 19:26:14
Jag kan förtydliga med att i stort sett inget på detta bygget är valt med annan tanke än att det ska vara billigt/gratis.  ;)
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: g-man skrivet 5 september 2013 kl. 19:37:59
Åkte du 9km? Var det på en laddning eller råkade det bara bli 9km? :)

Om det var exakt 25V när du började åka så var det 70% av batterikapaciteten i dem.. 25,44V är 100% men dessa är AGM Så det kan väl vara lite högre ändå när det är 100% laddning.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 5 september 2013 kl. 19:44:54
Jag kan förtydliga med att i stort sett inget på detta bygget är valt med annan tanke än att det ska vara billigt/gratis.  ;)
:hmmm: Låter bekant på något vis... :lol:
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 5 september 2013 kl. 21:58:41
Åkte du 9km? Var det på en laddning eller råkade det bara bli 9km? :)
Om det var exakt 25V när du började åka så var det 70% av batterikapaciteten i dem.. 25,44V är 100% men dessa är AGM Så det kan väl vara lite högre ändå när det är 100% laddning.

Det var enligt min fluke DMM 25,01v när jag lämnade garaget för en tur som borde ha blivit 7km om inte sista 500m var uppför. På plan mark hade jag nog kommit en bit till.
Men enligt GPS-Pucken så hade jag en total sträcka på 8,36km idag då jag snurrade lite innan jag åkte till pappa och hem.
Innan jag tog ut den så hade en CTEK fått ladda batterierna till den visade färdigt.

Nu står dom på laddning igen, när de är färdigladdade så kan jag ju mäta dom innan jag lastar dom igen.

Hur laddar man AGM bäst? Spänningsbegränsat bara? Kanske bättre med labbagget menar jag.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: g-man skrivet 5 september 2013 kl. 22:36:08
Det går att ladda AGM på 14,4V precis som ett öppet batteri, men mot slutet så tar det lite längre tid på sig att vända på blysulfatet eftersom syran är upptagen i glasfiber, det blir en tröghet när det inte cirkulerar så att säga. Så även om laddaren visar klart, så kan man låta laddaren sitta kvar, för efter en stund kommer syran ha kunnat "flytta runt" i mattan så att laddningen startar igen. Syra densiteten blir alltså ojämn i batteriet en stund eftersom den inte kan "skvalpa runt" på samma sätt som i ett öppet.  Brukar visa sig fint på en ctek just att den slår på laddningen igen.

Du råkar ut för samma situation bakvänt när du lastar dem hårt under lång tid. Först sjunker spänningen ganska mycket och när syran har fått jämna ut sig så går spänningen upp igen "som om bara kraften kom tillbaks" ;)

Vill man undvika detta förlopp så laddar man direkt med 14,7V, en del Ctek har detta läge som en "kallstart" med symbol med en snöstjärna.

Fördelen med dem kontra andra sorter är att de tål djupurladdningar bättre, och har lägre innre förluster, längre hållbarhet och fler cykler. förutom att det inte gasar och tål höga strömuttag bättre.

Men ja, spänningsbegränsat är vägen att gå! :)

Jag tror att du kommer få bra mycket längre sträcka när du kör med strömbegränsningen, då chockar du inte batteriet med toppar av strömuttag som ligger mycket högre än motorns märkström. Som du sa :) det ändrade ju lite färg så den har krämat på ordentligt vid några tillfällen :)
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Pv544 skrivet 5 september 2013 kl. 23:02:43
Vilket trevligt projekt!
Härligt med lite elsnack också, där är jag helt borta och det är roligt att följa och kanske får man lite mer förståelse.

Det där 6-tänders drevet som länkades till tidigare, det är väl till dom små 2-takt minicrossar eller fyrhjulingar va? Finns det så små drev till din kedja?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 5 september 2013 kl. 23:08:52
G-man är ju guld i denna tråden! Njutning att läsa nu när vi halkar över mot elporr. :D
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 17 september 2013 kl. 07:41:53
Nu höll jag på att börja skriva en massa ursäkter om jobb och annat som tagit orken för mig, men man är väl bara lat antar jag.
Men hur som helst, sen sist så är det ju konstaterat att den måste drevas ner, jag har några lösa löften från enduroåkarn om andra drev. 11 fram och 52 bak. Men innan jag har dom så .. har jag dom inte.  :)

Igår tog jag tag i att börja bygga motorkontrollern däremot!
Det är mycket koppar som skulle lödas, första idén var att löda fast kopparkabeln direkt på det som blir strömfördelarskenan till mosfetarna, men det gick minst sagt dåligt. Den gasbrännare jag lånat var i stort sett tom och tog slut ganska direkt. Sen sög kabeln i sig sannslösa mängder tenn, vilket i sig inte är några problem, men det går åt värme. Som jag nu inte hade.
Kunde ju inte ge upp direkt, tänkte en stund och kom på att jag har ju ett campingkök!  ()p
Fram med det och börja värma! Dock helt hopplöst att få det bra med naken kabel.. Grävde fram kopparrör som passade fint på kabeln och började värma och mata med metervis med tenn. Sen var det ju bara att platta till änden och löda fast den på kopparskenan. Så nu är bägge strömfördelarna gjorda!

Kikade lite på monteringen på kylflänsen, helt odokumenterat så är drain gemensam med tab på mosfetarna, så själva flänsen kommer bli samma som batteri -. Blir bra. Kommer dock behöva förlänga benen till kopparskenan, vilket inte heller gör nåt egentligen, då får jag ju mer  avstånd mellan dom till kylningens fördel.

Nästa steg är mekanisk montering på kylflänsen. Det blir i nästa program!

(Fa-an vilka dåliga bilder jag tagit! Jag får skärpa mig!)
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: hell-man skrivet 17 september 2013 kl. 07:54:06
Imponerade med stora lödningar. Själv blir jag vansinnig nä det är grövre än 4mm^2´
Pilla klart det där eltjafset lite snabbt nu och fram med svetsen så vi får se en film.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: g-man skrivet 17 september 2013 kl. 20:17:46
Får du inte mindre förlust av kontaktpressning? Har för mig att tennet leder ganska dåligt och kan bli ett problem när det är stora strömma.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 17 september 2013 kl. 20:55:26
Hänglse och livrem, jag har slått ihop röret rätt bra över kabeln också.  ;D
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: g-man skrivet 25 september 2013 kl. 12:34:14
Jag försöker få vett av vad du skrev innan om drain på mosfet

Du ska alltså skruva en av kopparskenorna direkt mot kylflänsen och använda"baksidan" av mosfeten som drain där? du struntar i drainbenet helt enkelt? då skulle du väl kunna lägga en koppar skena strax under och lägga 2 lager med isolations gummi eller ett kretskort utan koppar att isolera den med och sen borra och gänga skruv med en sån bricka som gör att du inte har elektrisk kontakt mellan så har du bara Gate kvar "löst" så att säga?

Vad ska du använda för mosfet?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 25 september 2013 kl. 13:40:54
Det jag menade var att skenan för drain får bli underst och jag behöver inte skydda den mot kylflänsen då drain och själva mosfet är samma.
Drain-benet kommer kopplas till skenan också.

Mosfeten är denna: FDP5800 (http://www.fairchildsemi.com/ds/FD/FDP5800.pdf)
Vald enbart då det blev bra pris i en annons en gång.  ()p
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: g-man skrivet 25 september 2013 kl. 15:01:48
utan att ha räknat så blir det 60-100W förlust ut i kylflänsen om du ska fortsätta ge den 450A ibland då ;) Det är faktiskt inte farligt, du har ju en stor fläns och du kommer ju inte vara i närheten av några såna strömmar med den där och strömbegränsningen.. men då kör du med minst 6st då för att inte bränna den om du skulle koppla från begränsningen? man får väl bättre RDSon med om man kör med flera?
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 26 september 2013 kl. 07:07:21
Vi får se var strömmen begränsas till, men jag kommer ju ha onödigt många. Har liksom inget annat att göra med dom, så kan jag lika gärna vara på säkra sidan.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 29 juni 2015 kl. 15:56:03
Jag tänkte att det kanske fanns nån som var lite intresserad av vad som hände med El-Dingon.
Den är byggt och färdig nu!  :)
Här är hur den blev: http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=67544&start=45 (http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=67544&start=45)

Och efter en del arbete med drevning så ska den göra teoretiskt typ 35km/h, vilket den gör även i uppförsbackarna med nära 100pannor fetto på. Nerför toppar den ut vid 55-60km/h. Intressant på den där..
En laddning ger 2mil skulle jag tro, inget jag testat, men efter en tur på 1mil så var laddningen fortfarande rätt bra.

Så, Projektet är klart och avslutat. Återstår att sälja den, för jag ville bara bygga den, jag har ingen nytta av den direkt.  ;D
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: Pv544 skrivet 29 juni 2015 kl. 16:44:11
Kul att den blev klar och roligt att du postade här, var nog inte bara jag som nästan glömt bort eldingon.

Hoppas du hittar en bra ägare till den.
Titel: SV: El-konvertera ATV - Historien om El Dingo skrivs!
Skrivet av: vespa skrivet 29 juni 2015 kl. 17:51:37
Tack för ett roligt projekt ()p