ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Kalle-X8 skrivet 28 juli 2013 kl. 18:29:48
-
Tjena!
Var ute förra veckan o körde en sväng. Då en i sällskapet diffade sig ur ett sur hål så blev hjulingen lite knepig i styrningen efteråt så han klev av och kikade fram. Visade sig att hela diff huset hade "sprängts" ???!! Personen i fråga har ej skött service enligt exakta mil. Vad kan ÅF säga angående detta? För jag menar diffen är ju inget som kollas över... Bifogar bild så ni får se.
(http://i41.tinypic.com/ekizhl.jpg)
(http://i39.tinypic.com/sqhzlx.jpg)
-
Om inte milen är väldigt långt ifrån borde det väl inte gnällas nått.
Var det inte något fäste som skulle skruvas dit? Som en uppdatering... Tror Pakka här på forumet var den som hade en tråd om det. Fast det kanske var den andra diffen....
-
Fan va surt.
Bara ÅF som kan svara på din polares problem.
Men vill de ha nya kunder är det väl bara fixa!
-
Diffarna ska kollas på varje service för att garantin ska gälla,så det är väl bara att hoppas att han har en juste åf,men om han har snålat på servicerna så kan det nog bli problem,och fästet var på bakdiffen,och det är atv-sweden som bestämmer om garantin gäller.
-
Kan ju lova dig att ett olje byte inte hade hjälpt i detta fall... Vi får helt enkelt se vad ÅF säger :)
-
Hände exakt samma på min x7!!
Väntar på svar ang garanti
-
Är det kopia på Kawasakis? Den hade väl också liknande problem :hmmm:
-
Diffen ser exakt lika ut som på min Goes jag hade. Den pajade splinesen inuti på. när jag hade isär den och lagade den förstår jag nästan att den går sönder. höljet (huset) har ju så jäkla tunt gods. Sen är dreven inuti gjutna och ej bearbetade med pinsamt dålig passning och glapp, så det där problemet skulle jag tro dom flesta kommer att få på sina x8:or pga den högre effekten förr eller senare tyvärr. hoppas du får en ny diff på garantin. oljan inuti kan då inte påverka att detta hände !
-
Hände exakt samma på min x7!!
Väntar på svar ang garanti
Posta gärna här sedan när du fått svar utav din ÅF :)
-
Är det kopia på Kawasakis? Den hade väl också liknande problem :hmmm:
Har faktiskt inte en aning :)
-
Diffen ser exakt lika ut som på min Goes jag hade. Den pajade splinesen inuti på. när jag hade isär den och lagade den förstår jag nästan att den går sönder. höljet (huset) har ju så jäkla tunt gods. Sen är dreven inuti gjutna och ej bearbetade med pinsamt dålig passning och glapp, så det där problemet skulle jag tro dom flesta kommer att få på sina x8:or pga den högre effekten förr eller senare tyvärr. hoppas du får en ny diff på garantin. oljan inuti kan då inte påverka att detta hände !
Godset är sjukt tunt ju??! Fattar inte hur de kan hålla överhuvudtaget? :hmmm:
-
Var inte problemet att några skruvar lossnade så diffen vreds sönder?
Inget med oljebyte att göra,utan att dom ska kolla skruvarna och ev förstärka något vid service.
-
Att gå ut på ett av landets största forum och skriva att service inte är skött är som att ringa generalagenten och säga samma sak.
Detta är en sak som man tar upp med sin ÅF det första man gör.
Jag kan inte svara för hur denna gått sönder men kan nästan lova att den inte låg i helt och med varv och lite spinn på hjulen så smäller den i.
Detta är den absolut vanligaste orsaken. Annars håller det faktiskt bra. Har själv sprängt en cf diff på det viset. Jävligt lätt gjort och något en ÅF ska veta om och noga informera kunden om. Difflampan är inte 100% exakt.
Lösa diffar kan spricka och ska kollas då och då av DIG, det finns något som heter ägaransvar.
Det är ju en terrängmaskin, den går tufft och då får man ha lite koll. Spelar ingen roll att den är gjord för ändamålet och servad. Det är fortfarande i ägarens intresse att ha lite koll.
-
Jag har haft full koll och kollar alltid att diffen verkligen ligger i innan jag gasar på. Ändå så sprängdes min. Jag anser att det är väldigt tunt gods och jag kommer inte att ge mig om de skulle hävda att det inte är garanti!
-
Lösa diffar kan spricka och ska kollas då och då av DIG, det finns något som heter ägaransvar.
Lösa diffar? vad är det?
Är det när hela huset sitter löst!??
-
Jag har haft full koll och kollar alltid att diffen verkligen ligger i innan jag gasar på. Ändå så sprängdes min. Jag anser att det är väldigt tunt gods och jag kommer inte att ge mig om de skulle hävda att det inte är garanti!
Självklart ska du stå på dig om så är fallet men alla borde tänka till att ta upp vissa saker med ÅF FÖRST.
OBS, jag är inte ÅF i detta ärende. Jag ge bara ett tips i all välmening. För er egen skull.
Lös diff: ja hela diffen är lös på ramen så det blir spänningar mm.
-
Hur ska återförsäljaren veta vem som är vem här?
Lös diff är och kommer inte vara mitt problem den ska inte kunna lossna för då anser jag att det är en riktigt dålig konstrution eller så är det jag som tänker fel men nog ska diffen sitta fast iaf
Garanti har jag aldrig problem med trots att min återförsäljare ser hur jag använder min maskin ()p
God relation med sin återfösäljare är bästa garanti :sunny:
-
Du anar inte hur lätt jag ser vem som är vem här, när jag jämför mail mm från er och det sen kommer upp frågor här :)
Den goda relationen med sin ÅF är allt och det är därför jag påstår att man ska prata med denne först.
Annars finns risk att det blir en jobbig sits för alla parter.
Jag hävdar att det finns ägaransvar oavsett vad nån tycker om en lös diff, kör man med grejerna så finns alltid en risk att något lossnar, vibrerar upp. En sprängd diff i skogen är definitivt ditt problem för stunden, vill man undvika det håller man koll så gott man kan.
Har det hänt så är en god relation bra att ha med sin ÅF. ;)
Tycker jag iaf. Som heeeelt opartisk ÅF :-D
-
Haha tänkte inte så men du har rätt sprängd diff i skogen blir ju mitt problem :lol:
Är det några speciella modeller som diffen släpper på? För kompisen köpte precis en x8-800-13 ifall han ska hålla noga koll på den :)
-
Hur många känner på alla delar innan de åker ut i skogen :o
-
Hur många känner på alla delar innan de åker ut i skogen :o
Kollar du inte lampor, däckmönster, justerar backspeglar, parkeringsbroms och att diffen sitter kvar?
Trodde jag alla gjorde. :dntknow:
-
Kollar du inte lampor, däckmönster, justerar backspeglar, parkeringsbroms och att diffen sitter kvar?
Trodde jag alla gjorde. :dntknow:
Haha :)
Men om man nu tvättar sin hjuling ibland så kan man väl försöka hålla ett öga på grejerna, speciellt när det är nytt.
Har man bränt runt ett år så känner man maskinen och kan slappna av mer. Känner jag iaf :)
-
De tog min på garantin! :)
-
Vi har haft 4 diffras på Yamaha grizzly, ingen gick på garantin.
Två kör utan fungerande diff de andra har bekostat själv.
Så det är inget unikt som bara händer billigare maskiner.
-
Vi har haft 4 diffras på Yamaha grizzly, ingen gick på garantin.
Två kör utan fungerande diff de andra har bekostat själv.
Så det är inget unikt som bara händer billigare maskiner.
en kompis rasade sin framdiff och strax efter slungkopplingen, 30.000kr senare var det fixat.
Den ställdes undan och han köpte Can am ist. som håller!
-
Får man fråga hur detta gick till?
Låt mig gissa?
4wd (ej difflock)
Sitter fast och gasar fullt?
-
På två av den gick det till så, drivningen gick från ena sidan till andra och då sprack hela huset.
De andra hade difflock i och fastnade hårt med ett hjul.
-
På två av den gick det till så, drivningen gick från ena sidan till andra och då sprack hela huset.
De andra hade difflock i och fastnade hårt med ett hjul.
Fan va surt.
Man tycker ju det ska hålla. Men är ju sjuka påfrestningar.
Antar de vill pressa vikten på maskinen? då blir ju hållbarheten lidande.
Can-am är ju dom som lägger möda på bygga extrema maskiner och det är ju bara titta på drivaxlarna. De är dubbla måtten i diameter mot min grizzly.
Grizzly är ju en fika-räser man ska ha 2ton grus bakom
-
en kompis rasade sin framdiff och strax efter slungkopplingen, 30.000kr senare var det fixat.
Den ställdes undan och han köpte Can am ist. som håller!
Sura pengar! men 30 papp..... är det försvarbart eller......
-
Sura pengar! men 30 papp..... är det försvarbart eller......
och alternativet? Detta var några år sedan och det skruvades själv. Kan även vara +moms, minns ej.
-
och alternativet? Detta var några år sedan och det skruvades själv. Kan även vara +moms, minns ej.
Jo det är ju klart, maskinen måste ju i gång så vad skall man göra, bara att pynta.....
-
Canams verkar bevisligen hålla kanonbra. Nackdelen är väl att "när tre hjul spinner fördelas kraften till det fjärde hjulet i luften" :)
Jag trodde grizzlys framdiffar höll bättre. Men sitter man lite fast så gungar man ju från sida till sida. Då kanske det är bäst med diffspärren i.
Polaris har ju en lite känsligare awd (särskilt om den inte sköts) s vid hård körning vill ha byte varje 25e timme. Inte så dyrt men ändå.
-
Canams verkar bevisligen hålla kanonbra. Nackdelen är väl att "när tre hjul spinner fördelas kraften till det fjärde hjulet i luften" :)
Jag trodde grizzlys framdiffar höll bättre. Men sitter man lite fast så gungar man ju från sida till sida. Då kanske det är bäst med diffspärren i.
Polaris har ju en lite känsligare awd (särskilt om den inte sköts) s vid hård körning vill ha byte varje 25e timme. Inte så dyrt men ändå.
Nu kanske vi lämnar tråden men, har olika märken olika lösningar på diff-drivningen? vilken är då den som funkar bäst.
-
Stel bakaxel grabbar :rtfm:
Kör runt slasket :whip:
Palla skita ner sina vita fina kläder :nono: