ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Stoolpe skrivet 19 juli 2013 kl. 12:31:36

Titel: Motor
Skrivet av: Stoolpe skrivet 19 juli 2013 kl. 12:31:36
Har sett att min bränslekran alltid står på reserven, så tänkte att ja skulle testa att ha den på On. Den starta fint, körde en liten runda men när ja skulle låta den stå på tomgång (den va redan varm) dog den direkt och när den dog så lät de ganska högt. Vet ej hur man ska förklara men som två metaller som slog emot tex.

Den brukar låta lite när man stänger av den, men ibland inget alls.

Någon som vet varför den bara går att ha på reserven? Och varför det smäller till så i motorn ibland?
Titel: SV: Motor
Skrivet av: FARLIGMJÖLK skrivet 19 juli 2013 kl. 12:39:13
Har sett att min bränslekran alltid står på reserven, så tänkte att ja skulle testa att ha den på On. Den starta fint, körde en liten runda men när ja skulle låta den stå på tomgång (den va redan varm) dog den direkt och när den dog så lät de ganska högt. Vet ej hur man ska förklara men som två metaller som slog emot tex.

Den brukar låta lite när man stänger av den, men ibland inget alls.

Någon som vet varför den bara går att ha på reserven? Och varför det smäller till så i motorn ibland?

Efter ynka liten erfarenhet av mycket smällar och känslan av att jag varit med om det du beskriver gissar jag på att du bör kolla så att alla vaacum-slangar mellan förgasare och motor sitter som de ska. Leta efter sprickor i det stora gummit däremellan också.

Vad har du för maskin?
Titel: SV: Motor
Skrivet av: Stoolpe skrivet 19 juli 2013 kl. 12:47:10
Okej, det ska jag gå ut och göra! Dinli -06 den tidigare modellen!

Fick du bort dina smällar?
Titel: SV: Motor
Skrivet av: FARLIGMJÖLK skrivet 19 juli 2013 kl. 12:52:24
Okej, det ska jag gå ut och göra! Dinli -06 den tidigare modellen!

Fick du bort dina smällar?

Vi fick sådana smällar du beskriver och plötslig motordöd när gummit till förgasaren glappade och till sist gled av cylindern. Även för att vi inte hade tätt i vaacumslangarna. När vi åtgärdade problemet var vi i hamn.

Kolla:
Vaacumslangar
Att bränslefiltret inte är igensatt

Ser detta ok ut?
Gör rent förgasaren
Kolla upp om du måste ställa ventilerna.

Det finns manualer ute på nätet som behandlar just din maskin, jag tror även att jag har en pdf på datorn som beskriver hur du ska göra med allt. Återkommer.
Titel: SV: Motor
Skrivet av: Stoolpe skrivet 19 juli 2013 kl. 18:40:49
Allting sitter som det ska, tror jag..!

Men någon här som kan förklara för mig vad det på bilderna är, om det har något med mitt problem att göra?
Titel: SV: Motor
Skrivet av: FARLIGMJÖLK skrivet 19 juli 2013 kl. 19:07:08
Första bilden:
Går den slangen bara ut i rymden? För det kan vara en såndär egr-slang som ska kopplas på anslutningen som syns på andra bilden.

Tredje bilden:
Det där är en slang som avleder soppan om din förgasare skulle flöda över med bensin, den ska vara så.

Tippar faktiskt på att anslutningen på bild 2 kan vara problemet, vi hade en exakt likadan (förutsatt att den där sitter på förgasaren). Iom att vi kopplade förbi egr och inte heller har någon luftburk så satte vi igen den. Prova att göra detsamma med den långa som hänger på bild 1. Vulktejp funkar om man lindar korts och tvärs över hålen och drar åt.
Titel: SV: Motor
Skrivet av: Stoolpe skrivet 19 juli 2013 kl. 20:13:54
Helt riktigt.

Japp, den sitter på förgasaren.

Så jag borde sätta över både saken från förgasaren samt den slangen? Eller endast från förgasaren, då jag läst lite nu att den slangen "är lite ventilation för kamaxel"?
Titel: SV: Motor
Skrivet av: FARLIGMJÖLK skrivet 19 juli 2013 kl. 20:15:41
Helt riktigt.

Japp, den sitter på förgasaren.

Så jag borde sätta över både saken från förgasaren samt den slangen? Eller endast från förgasaren, då jag läst lite nu att den slangen "är lite ventilation för kamaxel"?

Mm den är väl en såndär ventilation, kör på att täcka den där lilla snutten som sticker ut från förgasaren. Du märker snabbt om det hjälper, antar att den smäller som satan när du startar och gasar till som det är nu. Det finns ingen annan lös anslutning någonstans?
Kollat skitnoga på luftburkens anslutningar?
Titel: SV: Motor
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 19 juli 2013 kl. 22:15:08
Men hallå här kan man tydligen skriva vad som helst utan att veta vad man skriver och förvilla mer än hjälpa.

Bild ett är vevhusventslangen som brukar sitta ansluten till luftburken med ett enkelt filter som skyddar skräp att åka in i slangen.
Bild två är ventilationen till vaccumgasaren och är helt korrekt. (den kan man ta loss och rengöra)

bild tre är vanliga dräneringsslangen eller flödarslangen(om gasaren skulle flöda över) och är helt korrekt.

Ditt klangljud är ett vanligt ljud vid stängning och har med oneway lagret som hindrar att motorn går baklänges. Gör den så väldigt ofta så kan den vara lite snålt bestyckad på lågfarten så prova dra ut bränsleskruven ett varv för att se om det blir mindre "klang"
Titel: SV: Motor
Skrivet av: FARLIGMJÖLK skrivet 19 juli 2013 kl. 22:53:28
Men hallå här kan man tydligen skriva vad som helst utan att veta vad man skriver och förvilla mer än hjälpa.

Bild ett är vevhusventslangen som brukar sitta ansluten till luftburken med ett enkelt filter som skyddar skräp att åka in i slangen.
Bild två är ventilationen till vaccumgasaren och är helt korrekt. (den kan man ta loss och rengöra)

bild tre är vanliga dräneringsslangen eller flödarslangen(om gasaren skulle flöda över) och är helt korrekt.

Ditt klangljud är ett vanligt ljud vid stängning och har med oneway lagret som hindrar att motorn går baklänges. Gör den så väldigt ofta så kan den vara lite snålt bestyckad på lågfarten så prova dra ut bränsleskruven ett varv för att se om det blir mindre "klang"

Jag läste inte hela texten i första inlägget. HAHAHAHA :lol:
Titel: SV: Motor
Skrivet av: Stoolpe skrivet 19 juli 2013 kl. 23:19:51
Så vad ska jag hitta på med slangen?

Har du någon bild på vart den sitter?

Har du någon idé varför jag måste köra med kranen på reserv?
Titel: SV: Motor
Skrivet av: FARLIGMJÖLK skrivet 19 juli 2013 kl. 23:26:11
Så vad ska jag hitta på med slangen?

Har du någon bild på vart den sitter?

Har du någon idé varför jag måste köra med kranen på reserv?

Du ska inte göra ngt med någon slang. Ang kranens läge har jag ingen aning.Låter sjukt skumt att den bara funkar på reserv. Kan det vara en sketen eftermarknadskran som sitter på? Spelar det någon roll egentligen om den står på reserv? Soppan kommer väl ändå från samma tank.

Lägg ner lite kärlek på ramen och kör. Klonket är som det är sagt normalt för din maskin.
Titel: SV: Motor
Skrivet av: Gummiankan skrivet 19 juli 2013 kl. 23:33:42
Ang soppakranen, kan det vara så att det sitter ett filter I tanken på dom, om det rinner soppa i en annan del av filtret på reserv än på ON? Kanske långsökt.
Titel: SV: Motor
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 20 juli 2013 kl. 06:44:53
Så vad ska jag hitta på med slangen?

Har du någon bild på vart den sitter?

Har du någon idé varför jag måste köra med kranen på reserv?

Om du tittar på luftfilterboxen i framkant så ser du nog en anslutningspunkt.

Ang kranen så kan det vara så enkelt att det är skräp i kranen. blås baklänges med högtryck om du kopplar ifrån bränslepumpen (den ser du om du följer slangarna)
Titel: SV: Motor
Skrivet av: Stoolpe skrivet 20 juli 2013 kl. 10:45:33
Nej jag var mest bara nyfiken på varför, har för mig jag hade samma problem med min moppe för några år sen!

Okej, ska se om jag hittar någon sådan!

Tänkte kolla med luftfiltret, har läst de ska sitta direkt på förgasaren? Borde jag ändra?