ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: rharrysson skrivet 4 juli 2013 kl. 20:52:38
-
Tjena! Har funderat lite på det här med bultspacers, borde gå att fixa egna.
Vad tror ni om:
1. En 40mm rostfri m10 skarvhylsa modell sån här,
(http://forumbilder.se/CES2I/image.jpg) (http://forumbilder.se/CES2I/image)
2. Svetsa en bricka i varje ände för större anläggningsyta.
3. Ta en gängstång som går rakt igenom.
4. Dra åt uta helvete mot hubben, dit med fälgen och sen en låsmutter.
Kommer detta funka eller kommer det skaka loss med tanke på att skarvhylsan inte är fast på gängstången?
Hoppas nån kan hjälpa mig med mina funderingar :)
// Harry
-
ja har också funderat på det men har inte hittat med rätt gänga, men har väl inte letat så noga heller :)
ska bli kul å se om du hittar å de fungerar :)
-
TS menar ju slå väck originalskruvarna ur hubbarna, på så vis kringgår man "problemet" med det fingängade...
-
Vågar man lita på det håller i en kurva i 70km/t?
Andra är ju ofta svarvade och jävligt starka menar jag
-
TS menar ju slå väck originalskruvarna ur hubbarna, på så vis kringgår man "problemet" med det fingängade...
Ja exakt detta var min tanke... Att hitta en bult som passar i hubben kan ju inte vara helt omöjligt, då med en lite "vanligare" gänga :)
-
Vågar man lita på det håller i en kurva i 70km/t?
Andra är ju ofta svarvade och jävligt starka menar jag
Ja det var ju egentligen det som var min fråga... Men typ 2 lax för 16 bultar är inte så spännande. Eller krångla med ebay :)
Vad tror ni om närmsta mekanverkstad då? Fixar dom det billigare än vad t ex atv huset tar för en uppsättning? :)
-
Polarn gjorde nått liknade till sin men han hade rör ist för gängad hylsa och en lång bult, det fungerade men han plockade bort det då han drog av en utav bultarna. Men han körde bara på gatan med detta.
Ska du ha rostfri gängstång med?
-
Polarn gjorde nått liknade till sin men han hade rör ist för gängad hylsa och en lång bult, det fungerade men han plockade bort det då han drog av en utav bultarna. Men han körde bara på gatan med detta.
Ska du ha rostfri gängstång med?
Okej! Då är det ju någon som provat iaf :)
Ja blir det verklighet av tanken så blir det rostfritt rakt igenom, gillar inte det där att blanda material :)
Vadårå? :)
// Harry
-
Störst påfrestning blir det ju för fälgen så om man åker med originalfälgar som ju ofta är av folie så kanske man skall kolla dem ofta...
Men två papp??
Måste du ha rostfritt?
Typ:
http://www.gooffroad.se/falgar-atv/spacers/rostfria-bultspacers-1.html (http://www.gooffroad.se/falgar-atv/spacers/rostfria-bultspacers-1.html)
Få grejer i övrigt på maskinen är väl av syrafast, så det känns nästan lite overkill.
För de flesta duger typ dessa:
http://www.gooffroad.se/falgar-atv/spacers/bultspacers-38mm.html (http://www.gooffroad.se/falgar-atv/spacers/bultspacers-38mm.html)
-
Okej! Då är det ju någon som provat iaf :)
Ja blir det verklighet av tanken så blir det rostfritt rakt igenom, gillar inte det där att blanda material :)
Vadårå? :)
// Harry
Det var på materialen jag tänkte på så du inte mixar dom ()p
Har själv kört med dom Hydro länkat, 38mm provade även dubbelt av dom dvs 76mm breddning.
Fungerade fint med det var också till en gatmaskin.
-
Störst påfrestning blir det ju för fälgen så om man åker med originalfälgar som ju ofta är av folie så kanske man skall kolla dem ofta...
Men två papp??
Måste du ha rostfritt?
Typ:
http://www.gooffroad.se/falgar-atv/spacers/rostfria-bultspacers-1.html (http://www.gooffroad.se/falgar-atv/spacers/rostfria-bultspacers-1.html)
Få grejer i övrigt på maskinen är väl av syrafast, så det känns nästan lite overkill.
För de flesta duger typ dessa:
http://www.gooffroad.se/falgar-atv/spacers/bultspacers-38mm.html (http://www.gooffroad.se/falgar-atv/spacers/bultspacers-38mm.html)
Då får man ha lite koll på fälgen då :)
Njae måste egentligen inte vara rostfritt, tanken var bara att om man nu ska fixa själv så är priset på grejerna i lösvikt hos den lokala järbhandeln inte så stor skillnad med lite rabatter. Så då kunde jag lika gärna kört rostfritt :)
Men då den billiga varianten du länkade till så slutar notan på 1000 spänn. Det kan det kanske vara värt då... Även om det är roligare att pula själv :)
En annan grej, jag är ju ny på det här med fyrhjulsåka så i mitt lilla huvud låter ju 38mm/sida väldigt lite men det kanske gör stor skillnad?
Har iallafall insett att fördomen jag hade innan att jag trodde att det var svårt att välta med hjulingen var helt fel, tog 2 timmar innan jag låg på sidan första gången :)
-
Det var på materialen jag tänkte på så du inte mixar dom ()p
Har själv kört med dom Hydro länkat, 38mm provade även dubbelt av dom dvs 76mm breddning.
Fungerade fint med det var också till en gatmaskin.
Alright! Gjorde 38mm stor skillnad? :)
Jag åker ju också mycket asfalt men blir ju även en hel del grusväg och lite bakhjulsåka på nån stubbåker och en sväng till grusgropen då och då.
// Harry
-
Vad som är stor skillnad är rätt personligt.
Vissa anser ju tex att det är stor skillnad om de tankar 98 istället för 95, så....
Min Raptor 700 breddade jag typ 40 per sida framtill och 65 per sida baktill, det blev enligt mig rätt stor skillnad.
Med spacers kan man dessutom fälgvända om man har originalfälgar (beroende på maskin), vilket sällan går i original eftersom ventiler då gnager mot ok.
Välta/volta kan man dock alltid göra, inget hindrar en händig kille!
:D
Edit: Jag hade inte spacers utav denna modell utan från Durablue, så uttalade mig endast om att ha breddning som sådan.
-
Känner att oavsett körstil ska det ju hålla om man så måste väja över en trottoar typ.
Säkerhet går före :)
Jag hade samma bredd på min renegade och det gjorde stor skillnad!
Dock kom jag över spacerplattor till vettigt pris :)
-
Alright! Gjorde 38mm stor skillnad? :)
Jag åker ju också mycket asfalt men blir ju även en hel del grusväg och lite bakhjulsåka på nån stubbåker och en sväng till grusgropen då och då.
// Harry
Visst blev maskinen lite fetare med 38mm, satte ju även fram men han blev riktigt spårkänslig och det var han redan med Douglas hjulen 195:or fram därför satte ja alla bak sen.
Har inte hört att någon kört av några iaf.
Vad har du för maskin och hjul?
-
Har ni såklart helt rätt i att det är personligt. Får helt enkelt prova 38mm och se om jag blir nöjd! Så som jag har det nu så tvåhjular det liiiiiite för ofta för att det ska kännas optimalt :)
Den lilla moppen jag har är för övrigt en Adly 300 crossroad om någon undrar! Nöjd med den som fan annars :)
Välta/volta kan man dock alltid göra, inget hindrar en händig kille!
:D
Word!
-
Men då den billiga varianten du länkade till så slutar notan på 1000 spänn. Det kan det kanske vara värt då... Även om det är roligare att pula själv :)
Tycker lätt det är värt en tusing där, finns bättre ställen att pula själv som inte blir så riskfyllt.
Har man koll på material och kan fixa det ordentligt så kan man ju så klart göra egna grejer, men jag tycker då det låter lite väl riskfyllt att bara klämma dit lite prylar från järnhandeln.
-
Visst blev maskinen lite fetare med 38mm, satte ju även fram men han blev riktigt spårkänslig och det var han redan med Douglas hjulen 195:or fram därför satte ja alla bak sen.
Har inte hört att någon kört av några iaf.
Vad har du för maskin och hjul?
Okej då förstår jag :)
Har en adly 300 crossroad med:
Fram 21x7x10
Bak 21x10x8
Original plåtfälg med crossdäck :)
// Harry
-
Tycker lätt det är värt en tusing där, finns bättre ställen att pula själv som inte blir så riskfyllt.
Har man koll på material och kan fixa det ordentligt så kan man ju så klart göra egna grejer, men jag tycker då det låter lite väl riskfyllt att bara klämma dit lite prylar från järnhandeln.
Sant, dock är det ju samma princip bara att hylsan är fast på dom man köper. Materialet tror jag knappast är sämre i järnhandeln kontra färdiga bultspacers á la made in china :)
Men jag förstår vad du menar :)
-
Nu har jag snackat igen utan att egentligen ha någon aning... Hmm!
Har ju inte haft hjulingen så länge och har inte skruvat nånting alls på den egentligen. Nu tänkte jag byta olja och filter och lite så och tänkte då samtidigt kolla lite hur det ser ut inför framtida spacers!
Såg då till min stora förvåning att jag har BULTAR bak och MUTTRAR fram, är detta vanligt förekommande?
// Harry
-
Rostfritt är ju betydligt skörare än svart material pga crome och nickel, det är också väldigt lätt att gängorna skär.
Man brukar inte sätta rostfria bultar på andra grejer än att det utsätts för syra eller annan aggressiv miljö, svarta grejer och färg är bäst.
Orsaken till att spacerbultarna är rostfria är att det är billigare att svarva dem och leverera direkt, än att behöva måla eller ytbehandla med tex cromatering,
-
Tjena! Har du fått hem mina spacerbultar, blev att beställa från ebay, 588 kr inkl alla avgifter och frakt för 16st.
Blev 50mm varianten, åker på imorn så får vi se om det känns bra :)
Är lite nervös för anläggningsytan känns väldigt liten men men.
// Harry
-
Limmat dom i taket ;)
Det är ingen fara med ytan, kommer fungera fint ()p
-
Limmat dom i taket ;)
Det är ingen fara med ytan, kommer fungera fint ()p
Haha ja, tänkte att dom kunde få hänga till sig lite ;)
Kalas! Får hoppas att den blir lite stadigare nu :)
-
Jag var i eran sits och gjorde så här för några dagar sen.
För att kunna välja spacers så blev det att slå ur dom gamla sönder dragna bultarna ur hubben, sen ett vanligt koppar rör som passade exakt 12mm utvändigt och 1 mm gods och så blev det 12,9 svarta insex med en stor bricka som fördelade trycket mera.
Original bultarna som satt var 12,3 mm, så tog en röravskärare och kapade till små bitar och gjorde dom ca 1 mm längre än vad tjockleken på hubben var, fick knacka i dom med en liten hammare så tajt var passformen, och sen skruva i insexen, det blev 40 mm helgängad för min del.
Muttern blev en svart krag mutter tror 12,9 kvalitet där med, jag har lösa kon styrningar som sätts på före muttern som centrerar fälgen.
Har mejlat manton om bara lösa tjocka alu spacers, och ska bli kul och se vad man får för pris.
När spacers ska på så byter jag enkelt ut dom nuvarande 40 mm mot längre typ 70 mm svarta insex 12,9, så jäkla gött med vanlig m10 stigning och inge fingängat.
Enda nackdelen är att man behöver hålla emot med insex på baksidan fälgen när man drar fast muttern.
Det går att dra så hårt att man kan förstöra centrum i fälgen ganska omgående om man inte har koll på vad man gör.
Det finns en annan alternativ och det är 7/16 hjulbultar till amerikanska fordon och det testa jag med men fick inte dom att låsa fast i hubben.
-
Kollat lite på spacers också och det ser ju inte speciellt avancerat ut att tillverka dem bara man har måtten på dem (ytter/innermått,bultcirkel osv) sen är det bara att bestämma bredden man vill ha.
Jag har tillgång till nc svarv/flerop och supportsvarv så har någon måtten så ska jag nog kunna köra fram några sådana till en vettig peng.
Har kanske möjlighet att köra några i aluminium,men skulle det funka i stål om man lackerar dem?
finns ju även distansbultar som breddar så det borde ju också gå att tillverka.
Har någon mått/ritning så lägg upp det och meddela om det finns intresse
Mvh Jeffeboy
-
Jag beställde bultspacers från ebay, 588kr inkl frakt. Håller bra som fan än så länge :)