ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: CrozOver skrivet 27 juni 2013 kl. 21:46:21
-
Vad är fördelarna med att tanka 98 oktan? Känns det att det blir mer hk?
Jag tankar flygbränsle i min fyrhjuling men jag känner ingen jätteskillnad, det är typ 120 oktan(?)
-
Den tveklöst största, och troligtvis enda, effektskillnad man noterar på en standardfyrhjuling är den så kallade palceboeffekten.
Du får bättre prestandahöjning om du kör nykissad, eftersom totalvikten på ekipaget blir lägre, dvs förbättrar vikt/effekt-förhållandet lite.
-
Ok, vad tankar du?
-
95 oktan.
Åker man trimmat, dvs med högkompressionskolv på en nivå där det spikar med 95, då får man ju tanka högre oktan... men jag åker otrimmat.
Vissa kan notera en skillnad i soppaförbrukning på någon enstaka procent, men eftersom priset är högre så lönar det sig inte.
-
Ok, så det är lika bra att köra vanlig bränsle.
Tack för svaren Hydro! :)
-
Gogglade lite och hittade ett svar på "faktabanken.nu" angående din fråga (kanske).
"Varför är det olika oktan i bensinen?
Det är en siffra som talar om hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning i motorn, ju högre siffra desto mindre risk för självantändning. I motorn är det viktigt att små bensinskvättar antänds i de rätta ögonblicken. Om bensinen självantänder för tidigt går bilen sämre och det kan bli skador på motorn.
95-oktanig bensin självantänder som en blandning med 95% trimetylpentan och 5% heptan, 98-oktanig bensin som 98% trimetylpentan och 2% heptan, osv. Skillnaden mellan bensin med olika oktantal är mängderna av de olika ämnen, kolväten, som bensinen består av.
Vissa motorer behöver bensin med högre oktantal, men idag räcker 95 oktan bra till många vanliga bilar. Om oktantalet är för lågt kan effekten av självantändningar börja höras, så kallad "knackning". Det är ingen vinst med att tanka bensin med högre oktantal än vad motorn behöver."
Finns säker mer info om detta ämne om man leta runt.
-
Ok, jag förstår.
Hade en fråga på Quizkampen om knackning i motorn nyss. Så det visste jag redan 8)
-
Är det någon som har provat akrylatbensin för fyrtakt,sen jag började med den i mina motorsågar och röjsågar går dom bättre och är mycket mer lättstartade.
-
Är det någon som har provat akrylatbensin för fyrtakt,sen jag började med den i mina motorsågar och röjsågar går dom bättre och är mycket mer lättstartade.
Min körning drar ca 5 liter i timmen, så akrylat skulle bli hutlöst dyrt.
Men det är ju miljövänligt :)
-
95-oktanig innehåller 10% etanol mot 5% i 98 oktan, ingen större skillnad kan man tycka. Men vi har haft stora problem med att fuelrailen på ett märke på jobbet (bilar gäller detta) löses upp invändigt och täpper till spridarna och detta skall bero på för hög etanolhalt i bränslet enligt tekniska avdelningen i tredje riket.
Har någon märkt av liknande bekymmer på någon fyrhjuling?
-
95-oktanig innehåller 10% etanol mot 5% i 98 oktan, ingen större skillnad kan man tycka. Men vi har haft stora problem med att fuelrailen på ett märke på jobbet (bilar gäller detta) löses upp invändigt och täpper till spridarna och detta skall bero på för hög etanolhalt i bränslet enligt tekniska avdelningen i tredje riket.
Har någon märkt av liknande bekymmer på någon fyrhjuling?
95 Oktan innehåller inte 10% etanol, det är fortfarande 5%. Däremot finns plan att införa 10% etanol i Sverige i bränslet, då kallat E10.
Källa: http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Bensin (http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Bensin) (avsnittet "Tilläggsmedel")
Och: http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/E10_(br%C3%A4nsle) (http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/E10_(br%C3%A4nsle))
EDIT: Vet inte varför länkarna till Wikipedia blir sådär, moderator får stå för det. Gå in på wikipedia och avsnitt "Bensin" och "E10_(bränsle"
-
Tål alla fyrhjulingar och bilar E10?
-
95 Oktan innehåller inte 10% etanol, det är fortfarande 5%. Däremot finns plan att införa 10% etanol i Sverige i bränslet, då kallat E10.
Källa: http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Bensin (http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Bensin) (avsnittet "Tilläggsmedel")
Och: http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/E10_(br%C3%A4nsle) (http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/E10_(br%C3%A4nsle))
EDIT: Vet inte varför länkarna till Wikipedia blir sådär, moderator får stå för det. Gå in på wikipedia och avsnitt "Bensin" och "E10_(bränsle"
Ja där ser man, har inte kollat upp det själv men tyskarna sa att man skulle rekommendera kunder som har återkommande problem att köra på 98 istället för det innehåller inte lika mycket etanol. Men då har man lärt sig något idag med. ()p
-
Tål alla fyrhjulingar och bilar E10?
Nej.
Förövrigt finns det viss skillnad på kvalitéerna 95 98. Uppskattningsvis 5-10hk på saaben med hirschprogrammet. Finns race logic loggar som tyder på hk-tapp i adapteringen mellan bensinsorterna. Detta gäller dock inte på en sketen fyrhjuling. Det var alltså en märkbar skillnad i förbrukning, accelerationstider och respons.
-
Nej.
Förövrigt finns det viss skillnad på kvalitéerna 95 98. Uppskattningsvis 5-10hk på saaben med hirschprogrammet. Finns race logic loggar som tyder på hk-tapp i adapteringen mellan bensinsorterna. Detta gäller dock inte på en sketen fyrhjuling. Det var alltså en märkbar skillnad i förbrukning, accelerationstider och respons.
Presterar inte Saab bättre på sprit?
Eller kanske va cheferna som gjorde? :dntknow:
-
Presterar inte Saab bättre på sprit?
Eller kanske va cheferna som gjorde? :dntknow:
Jag hade en 06, biofuel kom året efter. Dock går de fint på sprit, dock försumbar skillnad efter 320 - 350hk, för där börjar det bli dyrt att trimma v6an. En annan historia.
-
Oktan antalet berör bara värdet som säger hur lättantändligt bensinen är, 98 oktan är svårare att få att brinna än 95 oktan.
Pump bensin kan vara lite si och sådär. Har hänt att man fått med vatten ur tanken när pumpen har börjat blivit tom (Har varit med om det). Bensin pumpar brukar också ha en större marginal på värden i sin bensin jämfört med akylatbensin. Den dyrare alkylatbensinen har oftast också ett bättre syre värde som är det som oftast brukar vara effekt höjaren när man räknar bort kompression höjning och där också förhöjda oktan halter.
VP, AG och aspen osv brukar ha högre halt syre i sin bensin och då får man ut mer effekt och det blir en effektivare förbränning.
Kör själv 98 oktan för jag har inte råd med 25-50kr litern och om jag hade haft lägre kompression hade jag kört 95 oktan.
Vill också säga att flygbränsle inte brukar vara så effektiv i markfordon då den är designad att användas på högre höjder.
-
Flygbränslet får jag gratis, så det fortsätter jag väl med.
Men det kan väl inte vara sämre än 95 oktan?
-
Flygbränslet får jag gratis, så det fortsätter jag väl med.
Men det kan väl inte vara sämre än 95 oktan?
Det sista citatet från mig vet jag inte om det är sant men det brukar alltid ploppa upp på mc och bil forum när det pratas om race bränsle och då brukar det sägas precis som jag skrev.
Om man kör för hög oktan i en motor som inte har hög kompression kan soppan ha svårare att förbrännas. Då bensin blir mer explosivt under tryck. Då den soppan med mer oktan är mindre lättantändlig behöver ett högre tryck i cylindern för att förbrännas mest effektivt.
-
Motorn har hög kompression så det går bra :)
-
Har du bytt motor?
...eller kolv...?
Original ligger den väl på typ 9,5:1 och det räknas knappast som högkomp.
Och det är ju heller inga problem att åka på 95.
Om du däremot hade legat på typ 12:1 hade det säkert krävts 98... beroende på att 95 hade spikat.
Flygbränsle kanske funkar, och får man det gratis så är det självklart lockande.
Om det är bättre eller sämre vet jag inte, däremot vet jag att det finns soppa på uppemot 150 oktan, men även ner mot 90... så bara för att man tankar "flygbränsle" är det inte med automatik högre oktan.
Många varianter är extremt lättantändliga, så pass att de ofta jordar innan tankning.
Men detta har du säkert koll på ifall det krävs, då din leverantör säkert vet sånt.
Oktantalet går för övrigt att utläsa av soppas kulör, vilket som är vad kommer jag dock tyvärr inte ihåg.
-
Pappa jobbar med sånt, han säger att det ger mer hk.
Oktanhalten är något på 120.
-
Tål alla fyrhjulingar och bilar E10?
30 sek googling; http://www.vibilagare.se/sites/default/files/vibilagare/documents/bil_sweden_e10.pdf (http://www.vibilagare.se/sites/default/files/vibilagare/documents/bil_sweden_e10.pdf)
;)
-
Jag är inte så bra på att googla >:(
-
Jag är inte så bra på att googla >:(
1. Skriv google.se ( Går även välja detta som startsida då den går fort att ladda, alt vissa webläsare har en ruta uppe i höger hörn)
2. Sök på något relaterat till det du vill veta
3. tryck enter
4. Läs igenom de kanske miljontals svaren på din fråga
Ju mer specifik fråga ju säkrare svar ()p
-
Jag vet hur man googlar, det var bara en dålig ursäkt till lathet ()p
-
Jag vet hur man googlar, det var bara en dålig ursäkt till lathet ()p
Jag var sarkastisk ;)
Kan man inte googla så bör man nog söka hjälp.
-
Jag förstog det :P
-
Fördelen är att googlar man om hur man googlar så kommer man ju direkt till ATVforum :)
Jag borde fan få nobelpris
-
Du kan få en bild på nobelpriset, mer är du inte värd. :lol:
-
Ursäkta jag måste bara :lol: :lol: :lol: :lol:
http://lmgtfy.com/?q=skillnaden+mellan+95+och+98+oktan&l=1 (http://lmgtfy.com/?q=skillnaden+mellan+95+och+98+oktan&l=1)
-
Enligt min åf, som har testat i bromsbänk, så tappar en Can-Am 1000 ett par hk med 98 oktan jämfört mot 95. Dom är helt enkelt optimerade för 95.
-
Tekniskt sett borde en maskin som är optimerad för 95 eller lägre oktan gå bättre på just 95 eftersom bränslet tänder något lättare.
Det beror ju på kammar osv osv osv också vad för bensin man kan köra. Men när man börjar komma upp i 12.5-13:1 komp så bör man byta till 98-99... Jag körde 14:1 i min YFZ ett tag, då räckte inte ens 99 oktan utan fick gå över på E85 (ca 105 oktan) Bra klipp i motorn då :)