ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: markusb skrivet 8 juni 2013 kl. 13:15:05
-
Borttaget. Info när jag vet mer från tillverkaren.
-
Vad menar du? berätta mer!
-
Tog bort min text i väntan på svar.
Har mailat butiken där jag köpte kopplingen. Fick svar (idag, lördag!) att jag ska kontakta unionmaterial i Taiwan.
Mailade dit med all info för knapt en timma sedan.
Nu är det bara att invänta besked.
Hur eller hur kan jag berätta att kopplingen är kass.
Delarna har tagit sig in i motorn. Det har dragit med sig lager samt veven och kanske även oljepumpen.
Har kluvit motorn idag men inte synat alla detaljer än.
Är glad att jag även behöll dinlin nu, hjälm på och ut och njuta av värmen!
-
Tråkigt att höra, hoppas det ordnar sig.
Återkom gärna med detaljer och bilder om du orkar, det är ju en hel del av oss som har just den kopplingen.
Och om du kan se revisons numret som är graverat nära centrum hålet så vi vet vilken typ det är.
-
Jag kommer uppdatera tråden hur eller hur, vill ha svar från Taiwan innan bara.
Det är V4 jag har.
2 månader gammal, suttit i hojen ca 35 mil nu. Hojen har rullat 160 mil totalt.
-
Jag har V4 jag med, nu följer jag den här tråden!
Du har ingen möjlighet att lägga upp en bild eller två på raset?
-
En bild kan jag bjuda på sålänge..
Kopplingsbelägg samt en del av ena gula fjädern..
(http://s19.postimg.org/51v4qtttv/IMG_3897.jpg)
-
Att du ska kontakta tillverkaren i Taiwan låter lite lustigt tycker jag allt. Du har ju köpt kopplingen av ett företag i Sverige eller har jag fel? Isf borde det vara deras problem att ta kontakt och styra upp detta. Det är väl ändå garanti på kopplingen.
-
Jag saknar ord!
Hur? va fan det är ju bara skit kvar av backarna. >:(
-
Jag köpte den från drpulley.info, tyskbaserat företag.
Dom var dom enda som hade den på lager.
Tror inte garantin gäller om man monterat själv men ska kolla upp det.
Inga backar kvar och alla 4 gula fjädrarna av på exakt samma ställe.
Vevstaken glappar och måste nu bytas, likaså alla lager, packboxar, packningar samt ev oljepumpen.
-
Byta lager och boxar förstår jag men går det inte att renovera vevaxeln?
Borde gå att sy på lite, svarva och härda, en ny kostar ju ganska mycket tror jag. :hmmm:
-
Har ej utrustning till det. Ett jäkla jobb.
7700:- kostar veven i sverige, har hittat för 2300 + frakt + tull från kina..
-
Ingen försäkring som kan tänkas att täcka detta haveri :dntknow:
-
Tveksamt. Bara trafik på den.
Ingen garanti dels pga hemmaservad och sen eftermarknadsprylar.
Enda hoppet är nog att pulley ser det som tillverkningsfel och står för det och följdfelen.
-
Jag hitta den med på Ebay i USA, men kolla även www.ebay.co.uk (http://www.ebay.co.uk) går under namnet Quadzilla 500, mycket kortare leverans tider och inom EU = ingen tull/ moms.
-
Tog bort min text i väntan på svar.
Har mailat butiken där jag köpte kopplingen. Fick svar (idag, lördag!) att jag ska kontakta unionmaterial i Taiwan.
Mailade dit med all info för knapt en timma sedan.
Nu är det bara att invänta besked.
Hur eller hur kan jag berätta att kopplingen är kass.
Delarna har tagit sig in i motorn. Det har dragit med sig lager samt veven och kanske även oljepumpen.
Har kluvit motorn idag men inte synat alla detaljer än.
Är glad att jag även behöll dinlin nu, hjälm på och ut och njuta av värmen!
Inte skall säljaren hänvisa dig till tillverkaren. Han sakll kontakta tillverkaren om han inte kan lösa problemet själv....men hur ta nacksving på säljaren i detta fall?? :banghead:
-
Eftersom du satt ditt den själv så tror jag inte på att du får nån ersättning alls.
Men bara hoppas på att de har en riktigt bra good will så kanske de hjälper dig ändå
-
Är rädd att du har rätt. Vi får se vad svaret blir.
-
Vad finns det för skrotar som kan tänkas ha krockade goes stående?
Ge mig gärna tips så ska jag se om det går köpa loss en komplett motor.
-
Finns tyvärr ingen sida typ Bildelsbasen utan man får kontakta dom via telefon eller mail
http://bit.ly/ZEe2YU (http://bit.ly/ZEe2YU)
-
Dom här har en maskin stående.... http://www.blocket.se/orebro/Motor_4_hjuling_atv_Goes_520_max_189mil__09_47149982.htm?ca=6&w=3 (http://www.blocket.se/orebro/Motor_4_hjuling_atv_Goes_520_max_189mil__09_47149982.htm?ca=6&w=3)
-
Att du ska kontakta tillverkaren i Taiwan låter lite lustigt tycker jag allt. Du har ju köpt kopplingen av ett företag i Sverige eller har jag fel? Isf borde det vara deras problem att ta kontakt och styra upp detta. Det är väl ändå garanti på kopplingen.
håller med! svensk konsumentköplag gäller i sverige!
-
håller med! svensk konsumentköplag gäller i sverige!
Men var väl köpt av ett tyskt företag ?
Jag köpte den från drpulley.info, tyskbaserat företag.
-
Börjar bli smått frustrerad nu när tysken gång på gång ber mig kontakta taiwan.
Jag ställer frågor och påståenden i varje mail som han ej svarar på.
Bara ber mig försöka vidare med taiwankontakten.
Inte en enda respons där bortifrån än...
-
Börjar bli smått frustrerad nu när tysken gång på gång ber mig kontakta taiwan.
Jag ställer frågor och påståenden i varje mail som han ej svarar på.
Bara ber mig försöka vidare med taiwankontakten.
Inte en enda respons där bortifrån än...
Tjena. Det är därför man köper i Sverige.
Jag har iaf löst detta åt dig nu. Så gott jag kan.
Du måste maila mig, kopiera ditt första inlägg och maila det till mig med din adress så får du en ny koppling av mig.
Delar kan jag inte hjälpa dig med annat än till bra pris.
Tillverkaren står endast för ny koppling.
Mail till mig så löser vi detta på bästa vis.
Mvh benny.
-
Tjena benny.
Jag är grymt tacksam att du "i smyg" gett dig på att lösa detta!
Fick just ett vidarebefodrat mail från tysken som han fick från tw där dom skrev att dom redan har koll på läget tack vare dig!
Mer än så framgick inte.
Varför täcks inte motorraset i detta fallet? Det är ju tack vare allt kopplingsmos som resten skurit.
Jag mailar dig på lunchen eller efter jobbet.
-
Varför täcks inte motorraset i detta fallet?
Det brukar vara oerhört svårt att få ersättning för andra fel som inträffar samtidigt. Det handlar väl om bevisbördan i sammanhanget, vad orsakade vilket fel.
Har en verkstad monterat så är det kanske enklare men oftast helt omöjligt om man monterat själv. Det är iaf min erfarenhet
-
Jag förstår hur du menar.
I detta fallet tycker jag mina bilder talar klarspråk. Inga delar från motorn är av/trasiga utan bara kopplingens delar.
Dom i sin tur har ju badat olja, hittat lagerna, hittat veven osv.
-
Det stämmer, får tex jag in en maskin som har rasat så måste jag få öppna den och se vad som är fel.
Det utnyttjas lätt annars och därför täcker man inte andra delar. Inte heller arbetstid.
Jag löser kopplingsfrågan och packning till dig.
Vill du ha annat kan jag bara ordna bättre pris på delarna.
Eller så vänder du dig till tysken.
Mvh benny
-
Jag har ju råkat ut för samma sak 2 gånger nu... hur går det med det Benny?
-
Hur det går med? Friska gärna upp minnet på mig.
-
Du skulle kolla upp om det var något fel på kopplings backarna. Jag fick ju nya av dig, men efter bara några mil blev det lika dant. Du rådde mig då att "ge fan i att öppna motorn, så slipper du se skiten" ;-)
-
Jasså det har varit backmos för dig oxå, två gånger?? Gick dina fjädrar av, dom gula?
Hade du samma otur med resten av motorn? Tänker på veven, lager, oljepump osv.
Det tycker jag är ett ytterligare bevis på sanning från min sida, tänker på meningarna om bevisbördan och utnyttjande en bit upp,
-
Ja. Jag har fått byta veven 2 gånger. Tror det "bara" var en fjäder som hade gått av nu sista gången. Var ett tag sedan jag kollade. Långt ifrån och allt annat än roligt :(
-
Oj! Det låter inte bra alls. Tyder på att något är feldesignat i kopplingen, kanske för klena material. Eller har vi fått samma batch med några enstaka fel kanske.
Läste att det var trubbel med tidiga versioner men att det ska vara åtgärdat i dom nya.
-
Vad jag har förstått så föll hela kopplingen mer eller mindre isär på dom äldre kopplingarna. Men det var länge sedan. Nu verkar det vara fjädrarna som går, och framför allt, kopplingsmaterialet :o
-
Märkligt.... Det läste jag inget om innan jag köpte den. Men bra att det är uppmärksammat!
-
Jag säger inte att det gäller alla kopplingar, för det har jag ingen aning om. Men nu vet jag att det har hänt på minst 2 st iallafall.
-
Om jag förstått allting rätt så är detta en produkt som ska vässa kopplingen, men den pajar lättare än original pga umderdimensionerade fjädrar?
-
Så kan man nog sammanfatta det.
Original slirar vid belastning medan denna greppar hårdare tack vare kuddarna.
Med original hade jag allvarliga problem att backa upp ur diken bla.
-
Så kan man nog sammanfatta det.
Original slirar vid belastning medan denna greppar hårdare tack vare kuddarna.
Med original hade jag allvarliga problem att backa upp ur diken bla.
Och med heavy duty-prylen rasar motorn?
-
I mitt och rickards fall ja.
Jag verkar inte få ersättning för motorn utan bara en ny koppling.
Vet nu att en motorrenobering blivit ersatt tidigare pga detta men verkar vara enda gången.
-
Det är ju risken med eftermarknadsprylar, det finns ingen garanti.
-
Som konsument har man alltid garanti. Vad den täcker är en annan sak.
I detta fallet (och rickards) rasade hela motorn.
En seriös tillverkare tycker jag bör stå för detta och samtidigt åtgärda felet så inte fler blir drabbade.
Deras rykte borde vara värt mer än lite motordelar kan man tycka.
Hade inte brytt mig om det var en eftermarknade gasvajer som gick av. Bara att byta.
Nu drog det med sig hela motorn!
-
I mitt fall diskuterades det om att det kan bero på att jag hade trimmat min maskin. Tyckte inte det skulle spela någon roll. Det handlade inte om några jätte effekter. Men nu när det uppdagas att en helt original motor råkat ut för samma sak, är det ju definitivt att det är något fel på konstruktionen. Det kan givetvis vara några måndags ex som slunkit ut på marknaden. Jag säger inte att detta är generellt. Det enda jag vill ha är nya kopplings backar som inte släpper loss material. Motorn är redan renoverad av migsjälv.
-
Jag har påpekat för paul på union material (chef på dr pulley i taiwan) att en trimmad motor blivit renoverad på deras bekostnad men att jag inte ens kan få ett svar gällande min originalsnurra..
Enda svaret hittills är att jag ska prata med dirk i tyskland.
Han ber mig vända mig till taiwan..
Benny är till stor hjälp i detta. Det är tack vare honom jag får svar känner jag.
En packning är på väg snart, jag tackade nej till en ny koppling och väljer att få tillbaka pengarna från tyska butiken.
Så långt är det löst, nu återstår renovering av motorn.
Jobbet gör jag skälv men delar vill jag ha ekonomisk hjälp med och jag står på mig!
-
Jag tycker du ska stå på dig och jag ska hjälpa dig för detta drabbar även mig som säljer dessa i Sverige och jag har lagat motorer tidigare pga denna koppling som redan nämnts i denna tråd. Och det har kostat mig en hel del.
Bevisbördan är given att man använder och ingen vill riskera att ge bort delar mm gratis för att nån utnyttjar läget.
Det måste finnas nån kontroll och min kontroll är att om den rasar så måste jag ta isär den och se på grejerna.
Svårt att Veta vad som gjort vad annars.
Kan ju lika gärna rasa av att dem som byggt motorn gjort fel, då får ju DOM stå för det.
Kopplingen är suverän i sig, jag har sagt till om fjädrarna som verkar vara för hårda så dom går av.
Detta är bra Markus då kanske Taiwan inser att det slår hårt på ryktet och jag tycker redan det är ganska tilltygat.
Nu är det säljastopp på pulley i Sverige och det är jag som stoppar.
Ni som redan köpt behöver inte oroa er.
Tänk på att om nån vill avbeställa så gör DET I TID!
Jag vill helst inte ha lager på massa avbeställningar i sista minuten :)
-
Jag har ingen info om andra backar Rickard.
Jag nystar i detta nu.
-
Jag tycker du ska stå på dig och jag ska hjälpa dig för detta drabbar även mig som säljer dessa i Sverige och jag har lagat motorer tidigare pga denna koppling som redan nämnts i denna tråd. Och det har kostat mig en hel del.
Bevisbördan är given att man använder och ingen vill riskera att ge bort delar mm gratis för att nån utnyttjar läget.
Det måste finnas nån kontroll och min kontroll är att om den rasar så måste jag ta isär den och se på grejerna.
Svårt att Veta vad som gjort vad annars.
Kan ju lika gärna rasa av att dem som byggt motorn gjort fel, då får ju DOM stå för det.
Kopplingen är suverän i sig, jag har sagt till om fjädrarna som verkar vara för hårda så dom går av.
Detta är bra Markus då kanske Taiwan inser att det slår hårt på ryktet och jag tycker redan det är ganska tilltygat.
Nu är det säljastopp på pulley i Sverige och det är jag som stoppar.
Ni som redan köpt behöver inte oroa er.
Tänk på att om nån vill avbeställa så gör DET I TID!
Jag vill helst inte ha lager på massa avbeställningar i sista minuten :)
Ska vi som redan köpt bara gasa till det rasar?eller är de som redan sålts bättre fjädrar?
-
Kanon ()p
-
Tack för stödet Benny! Känns bra att ha en importör/handlare/tekniker bakom sig i såna här lägen.
En företagsjätte på andra sidan klotet är en tuff nöt..
Som du fick veta tidigare i mailet till alla inblandade, mina försök till kontakt med Taiwan har ju utdelat 0. Det som händer är att jag blir bollad mellan tyskland-taiwan och nu börjar jag lessna.
Jag kommer fortsätta "mailbomba" taiwan till jag får ett konkret svar på mina frågor. Det var trots allt tysken som först slog ifrån sig och bad mig kontakta tillverkaren själv.
Det känns för jävligt att bli ignorerad när något händer.
Men dom kanske tänkter om.
Nu har dom iaf fått alla bilder jag plåtade när jag rev motorn, tror det är ett 50-tal det rör sig om.
Hittade fler sidor vid googlade som handlar om upplösta backar och smällda fjädrar..
-
Ska vi som redan köpt bara gasa till det rasar?eller är de som redan sålts bättre fjädrar?
Det är absolut inte så att alla rasar, tvärt om.
Dom flesta håller utmärkt.
Som jag sagt, händer nåt så kontakta mig per mail och med bilder eller på annat vis beskrivande. OBS OBS kontakta mig FÖRST! Innan nåt rivs. River du innan så kommer det bli ett tråkigt problem. Jag vill ha en chans att höra om problemet innan!
Jag löser alltid problem. Det är en del av mitt problem. :)
-
Väldigt OT nu men Benny hur går det med mina bakljus som jag mailat ett antal gånger om?
-
Väldigt OT nu men Benny hur går det med mina bakljus som jag mailat ett antal gånger om?
Också ett problem att det hopar sig med problem, sorry för väntetiden. Ska se till att det händer nått.
Marcus B, tack för att du orkar hålla på, detta hjälper både mig och tysken, så jag ser detta som positivt.
Det kan bara bli bättre. :)
Tråkigt att en slutkund ska behöva hålla på men det du gjort har tagit skruv iaf ()p
-
Inga problem Benny,
Rätt ska va rätt, är det något fel i konstruktionen så ska ersättning betalas, felet åtgärdas och andra kunder informeras. Lockpåläggning avskyr jag.
Sen kan jag ju tillägga att jag är av inställningen att dom stora ska då fan inte pissa på dom små. Det är min filosofi!
Jag kavlar gärna upp och sätter skruv när jag känner att jag har rätt ;)
Hoppas det blir resultat och utdelning bara.
-
Tillsammans får vi nog till det! :whip:
-
Efter att ha sökt runt på internet efter havererade dr.pulley hittar jag hit, ()p
Min dr.skitpulley har nu en fjäder också gått sönder på och motorhaveri som följd. :DV Kopplingen har väl gått Max 40mil
Ångrar att jag inte gjorde som polaren som snålade och bara köpte vikter och fjäder. :banghead: han har också 27" däck och det går då, han behöver ju inte renovera motorn iaf.....
-
Detta börjar bli en riktigt dålig trend.. är det v4 du har oxå?
Har du rivit motorn och synat kopplingen? Om inte, snacka med Benny först!
Har du rivit så lägg gärna upp bilder på raset.
Vad var det som havererade för dig? Vev, lager, kam?
-
nu hamnade man ju i ett dilemma ,ska man riva skiten och sätta i original kopplingen igen :hmmm: vet inte om man vågar chansa och köra med dr pulley kopplingen längre och det är nog svårt att sälja en begagnad :dntknow: inte roligt med motorhaveri och som jag fattar det får man i bästa fall en ny dr pulley koppling och stå för resten av reparationerna själv.Det blir stora pengar för en som inte skruvar så mycket själv :cry:
Hur ska man göra och vad kostar en helrenovering ?
-
nu hamnade man ju i ett dilemma ,ska man riva skiten och sätta i original kopplingen igen :hmmm: vet inte om man vågar chansa och köra med dr pulley kopplingen längre och det är nog svårt att sälja en begagnad :dntknow: inte roligt med motorhaveri och som jag fattar det får man i bästa fall en ny dr pulley koppling och stå för resten av reparationerna själv.Det blir stora pengar för en som inte skruvar så mycket själv :cry:
Hur ska man göra och vad kostar en helrenovering ?
Skulle den rasa så kommer du ju att ångra dig rejält.
Varför chansa?
-
Har du V4?
Om du river och monterar original så kan du syna pullan. Kolla fjädrar, kolla så backar sitter. Du byter oljan då. Filtrera den och kolla vad du hittar.
Lägg pullan på hyllan och vänta besked om vad för fel vi råkat ut för.
Min koppling ska skickas till Taiwan för undersökning nu. Skickar den imorgon och ber då tysken använda sig av expressfrakt för jag är sugen på att få detta ur världen så fort som möjligt nu...
Eller så kör du glatt vidare och håller tummarna...
-
det här låter ju som ett rent seriefel i tillverkningen.. ungefär som med många billiga kines-värmepumpar där samma sak havererar efter lika lång tid alltid..
men annars är ju konstruktionen som sådan riktigt lysande, bara de sneögda typerna hade valt rätt material, konstigt att taiwan klantar sig så, det brukar komma hyfsade grejer därifrån, hade det vart chingchongkinesgrejer så hade jag inte ens höjt ögonbrynen men i taiwan har de ju lyckats tillverka hyfsade grejer förr, på förra jobbet hade vi en 90-tals cnc-svarv från taiwan och inte ett enda lager eller nåt mekaniskt hade havererat..
-
Jag håller med. Det räcker ju med en batch dåliga backar eller fjädrar med materialfel så är kopplingen en tickande bomb i motorn.
Det kan mycket väl vara Dr.Pulleys leverantör som har problem.
Eller så är det alla ändringar i designen och materialvalen som ställer till det.
Vi får hoppas på ett ärligt svar från dom efter undersökningen.
-
Sätt tillbaka till orginal om möjligt tills detta är utrett ordentligt , kopplingen får Ni kanske ny men motorskadorna troligtvis ej. Tänkte köpa denna till min CF500 men glad jag avstod. Säkert en bra produkt egentligen men dessa haverier är ju inte kul.
-
Har du V4?
Om du river och monterar original så kan du syna pullan. Kolla fjädrar, kolla så backar sitter. Du byter oljan då. Filtrera den och kolla vad du hittar.
Lägg pullan på hyllan och vänta besked om vad för fel vi råkat ut för.
Min koppling ska skickas till Taiwan för undersökning nu. Skickar den imorgon och ber då tysken använda sig av expressfrakt för jag är sugen på att få detta ur världen så fort som möjligt nu...
Eller så kör du glatt vidare och håller tummarna...
hur ser jag om det är en v4 koppling ?
-
Det står på den
(http://s19.postimg.org/s36pmzznn/IMG_3900.jpg)
-
Kollade kartongen och det står inget om v4 så man kanske inte behöver oroa sig ?
-
Dom tidigare hade andra problem har jag hört.. hela kopplingen trillade isär.
-
bara positiva besked :headbang:
-
:-\
Det kan ju funka kanon för dig som för många andra.. eller har du otur som vissa andra.
-
För en som inte äger en sådan maskin, men för skojs vetande.
Vad är bonusen med dr pully mot original, jag menar känner man av nån ändring i verkligheten, och vad är felet med original som många vill ha bort.
-
Stoooor skillnad i bett. Originat slirade för mig på knöliga ställen, ex vid backning ur dike. Tog mig inte upp pga original koppling.
Med pullan biter det hårdare. Inget har fått den att slira än.
-
Stoooor skillnad i bett. Originat slirade för mig på knöliga ställen, ex vid backning ur dike. Tog mig inte upp pga original koppling.
Med pullan biter det hårdare. Inget har fått den att slira än.
Vilken olja körde du på då?
-
Stoooor skillnad i bett. Originat slirade för mig på knöliga ställen, ex vid backning ur dike. Tog mig inte upp pga original koppling.
Med pullan biter det hårdare. Inget har fått den att slira än.
så illa o.O jag har faktiskt alldrig haft problem med att det slirar så att jag inte tar mig fram nån stanns. Mem min var ju 1 halvår gammal och avstrypt så vem vet vad som sitter i åbäket ???
-
Vilken olja körde du på då?
Nån castrol..
ATVhusets servicekit. Var islaget när den köptes.
Jag har inte testat original koppling med biltemas olja, bytte när jag slängde i pullan..
Biltemas 4T för våtkoppling. Samma olja som rullat i Dinlin 1500 mil nu...
-
Blir biltema när motorn renoverats och original koppling monterad. Kanske greppar bättre än castrol, det vore positivt!
-
Har ju castrol power 1 i min och inte minsta slir :hmmm:
Aja tråkigt det som hänt i vilket fall
-
hm precis fått en Dr Pulley i min AC-1000 får hoppas den håller .... :DV
-
För er cf åkare, kan man inte eliminera kopplingen och göra den delen stum, och chimsa ut premären 0,5 mm så det blir en fungerande variator funktion. Vore att lite kul om det gick.
-
För er cf åkare, kan man inte eliminera kopplingen och göra den delen stum, och chimsa ut premären 0,5 mm så det blir en fungerande variator funktion. Vore att lite kul om det gick.
varför? visst är det lite mindre grejer som kan krångla, men fördelarna med en slungkoppling överväger nog ändå, jag har ingen koppling på min hjuling och det spelar ingen roll att motorn är urstark på låga varv om man aldrig kan köra på de varven...
-
jag har nog en liten teori varför detta kan hända, konstruktionen på kopplingen är ju suverän, först funkar den som en vanlig slungkoppling för själva tillslaget, när den börjat slunga ut vikterna och greppa tag i trumman så ska slitmaterialet greppa och kraft överförs, vilket "spänner upp" kopplingen så den pressar ut vikterna hårt mot trumman, men i en enstånka kommer kraften stötvis, när arbetstakten börjar så ansätter vridmomentfunktionen kraftigt, sen när kompressionstakten nästan är slut så har nog kopplingen hunnit släppa pressen på vikterna.
och så håller den på, speciellt på lägre varvtal blir nog ryckandet i kopplingen påtagligt, antagligen är det vad som skapar knackljudet i den också.. tillslut mattas väl fjädrarna av pga vibrationer...
-
hm precis fått en Dr Pulley i min AC-1000 får hoppas den håller .... :DV
blev det nån skillnad?
skulle montera en sån i grizzlyn jag hade, men den passade inte samt att konstruktionen såg tveksam ut...
googlar man på den så har den orsakat mkt ras..
men hoppas dom får till dom för det är ju helt klart en bra funktion på kopplingen
-
Ska ev testas nästa helg i skogen, bara testat lite på gatan o märks ju lite skillnad, dock ej i några högre farter där det ska vara den stora skillnaden ....
-
Nu har tysken fått pullan och skickat den vidare mot taiwan.. bara att vänta vidare..
-
Nu har tysken fått pullan och skickat den vidare mot taiwan.. bara att vänta vidare..
Gott !! ()p
-
jag har nog en liten teori varför detta kan hända, konstruktionen på kopplingen är ju suverän, först funkar den som en vanlig slungkoppling för själva tillslaget, när den börjat slunga ut vikterna och greppa tag i trumman så ska slitmaterialet greppa och kraft överförs, vilket "spänner upp" kopplingen så den pressar ut vikterna hårt mot trumman, men i en enstånka kommer kraften stötvis, när arbetstakten börjar så ansätter vridmomentfunktionen kraftigt, sen när kompressionstakten nästan är slut så har nog kopplingen hunnit släppa pressen på vikterna.
och så håller den på, speciellt på lägre varvtal blir nog ryckandet i kopplingen påtagligt, antagligen är det vad som skapar knackljudet i den också.. tillslut mattas väl fjädrarna av pga vibrationer...
Jag tror du kan vara nåt på spåren faktiskt. Hade man bytt till mjukare eller kanske hårdare fjädrar på den delen som "spänner upp" så hade den inte hackat lika mycket troligtvis. Jag vill tro att mjukare skulle göra susen, för då spänner den upp tidigt. Hum. Fast samtidig inte. Hårdare gör ju att man behöver högre varv för att den ska spänna upp, och då går ju motorn jämnare. Tål att tittas närmare på :)
OM det inte är fel på kopplingsmaterialet??
-
Har varit ute i garaget precis å kollat på kopplingen. Det var 1 st RÖD fjäder som hade gått av, + en massa kopplingsmaterial. På min stog det inget versionsnummer. All den andra texten var med, men inte vilken version. Däremot stog det "super" istället. Undra vad det e för version? ;)
-
När jag köpte min koppling så följde det med en påse med röda och gula fjädrar. Dom röda är på 12,5 kg och dom gula på 19 kg. Undrar om det inte skulle vara bättre att köra röda på alla fjädrar? Då borde slamret försvinna. För när kopplingen då greppar, så greppar den ordentligt mycket tidigare.
-
Richard, glöm inte fota!!
Och vill du så posta gärna bilder hur det ser ut..
Hade belägget pajjat på den armen som fjädern var av på?
Om man kör för mjuka fjädrar, borde inte kopplingen spänna upp alldeles för tidigt istället? För vägbruk kanske det fungerar men hur beter den sig då i skogen om du har maximalt grepp strax över tomgång? Borde vara variatorn som sköter krypfarten då och eftersom momentet är högre i den borde köregenskaperna bli väldigt ryckig och urstark? Funderar.......
När jag köpte min så var det en påse till med typ 5-6 olika uppsättningar fjädrar. Om jag inte minns fel kan det ha varit 3 uppsättningar till varje funktion i kopplingen, bl.a. blåa fjädrar.
Jag rörde inget utan har kört på originalmonterade fjädrar vilket borde motsvara styrkan i den gamla kopplingen oxå.
Superversionen ;)
-
Typ så här då?
-
Sådär ser inte min koppling ut :hmmm:
-
Det är version 4, samma lika som markusb har.
Hur ser din ut, du har väl en tidigare modell?
-
Ja. Min är väl drygt 2 år gammal. Svårt att beskriva den. Kan ta en bild i eftermiddag å lägga upp.
-
Såhär ser min ut:
-
Det var stor skillnad på dom.
Dom har tydligen ansträngt sig för att misslyckas med en ny version ;)
Fick tillbaka mina stålar från tyskland idag iaf.
-
Ett steg i rätt riktning :)
Men du har inte hört något alls om dom kommit på nån lösning på själva problemet?
-
Har inte hört ett pip.
Vet inte om TW har fått den än eller inte..
Ska maila Paul på unionmaterial och fråga.
-
Typ så här då?
Det är inte så att du skulle kunna tänka dig att sälja lite fjädrar till mig?
Typ 14,5Kg Cluch spring och 25Kg Pillow spring? :)
Hade vart kul att testa.
Eller någon annan som har fjädrar liggandes? Jag har ju ett annat effekt register, och kan tänkas behöva lite mer tryck på grejerna. Sen kan det ju vara så att det klonkande ljudet försvinner, och kopplingen kanske inte går sönder?
-
Hum. Undra om det bara e CF moto som har haft haveri på DR. Pulley kopplingarna? Eller om det är fler märken. Tänkte om det kan vara så att den setup:en som är för våran modell inte är optimal, och därför går kopplingen sönder.
-
Problemen är inte endast relaterade till våra motorer..
bl.a yamaha,
http://www.rhinotalk.net/forums/yamaha-rhino-performance-discussions/8141-dr-pulley-hit-clutch-junk.html (http://www.rhinotalk.net/forums/yamaha-rhino-performance-discussions/8141-dr-pulley-hit-clutch-junk.html)
-
Wow !!
Det lät inte så bra :(
Nu var inlägget från februari 2011, men dom verkar ju inte ha lyckats förbättra produkten direkt. Undrar vad för fjädrar som satt i den kopplingen? Som sagt, det kan ju vara den setup:en som vi har i våra maskiner som är "fel".
-
Ingen alls som har fjädrar som dom inte använder, eller kommer att använda??
-
Du kunde fått mina men jag skickade med rubbet tillbaka till tysken.
-
Du kan få fjädrarna du behöver av mig.
Jag är på Legoland just nu men är hemma igen på fredag.
Pm din adress och vilka du behöver :headbang:
-
Underbart :)
PM är påväg.
-
Vågar du hålla på å labba med det? Låt TW labba med sina grejjer och när dom släpper en fungerande koppling så gör vi affär.
-
Vågar å vågar... ;)
Jag har lite idéer om vad orsaken kan vara till rasen. Vill bara se om det stämmer. Tänkte bara köra nån mil eller 2 å sen riva ner det igen å kolla om det hänt något.
-
Men har inte du ett dåligt belägg på ena skon?
Eller har du fått tag på friska nu?
-
Jag har slipat till dom med vinkelkapen. Jag kör fullt laboratorium i garaget där hemma ;-)
Beläggen är ju räfflade. Men det skiljer sig mellan original och Dr. Pulley. Avstånden mellan räfflorna. Jag har slipat dom helt släta med fasade kanter. Detta är endast för att testa.
Jag provade att spänna beläggen i skruvstädet utav bara helvete. Inget hände. Men när jag knackade på dom lossnade materialet. Så det kan vara det som är orsaken till att dom går sönder. Så med kraftigare fjädrar så låser dom inte fast så tidigt och kanske inte "glappar" vilket medför knackandet. Så det blir samma startvarv men senare låsning.
-
Du spände dom alltså så du pressade backen mot skon, precis som när den pressas mot klockan?
Intressant att det släpt för dig när du knackade på beläggen.. det kan ju mycket väl vara att limmet är för hårt eller för lite lim.
På mina skor såg jag knapt några limrester, och inte heller på den backen som hade klarat sig och låg under kopplingen.
Min första tanke var att det var snålat med lim..
-
Mina har inte lyssnat helt, utan tappat små bitar.
-
(http://s19.postimg.org/g4rd3vrr7/IMG_3870.jpg)
(http://s19.postimg.org/x49iamhqb/IMG_3892.jpg)
(http://s19.postimg.org/o7pzyktab/R0011635.jpg)
(http://s19.postimg.org/wr9dwc1mr/R0011636.jpg)
(http://s19.postimg.org/kt7tifxvn/R0011643.jpg)
(http://s19.postimg.org/oklzii0xv/R0011651.jpg)
(http://s19.postimg.org/bdwjiz58j/R0011648.jpg)
-
(http://s19.postimg.org/6cyc93cjn/R0011675.jpg)
-
Oj, jävlar !!
Så ser definitivt inte mina ut :o
-
:dntknow:
(http://s19.postimg.org/oujck2qf7/IMG_3844.jpg)
(http://s19.postimg.org/9xkkhgldv/IMG_3876.jpg)
(http://s19.postimg.org/b2emmu7ur/IMG_3879.jpg)
(http://s19.postimg.org/40gp0n48z/IMG_3880.jpg)
(http://s19.postimg.org/f7u4mhv0j/IMG_3898.jpg)
(http://s19.postimg.org/97xnaqceb/R0011637.jpg)
(http://s19.postimg.org/ovyuhis03/R0011640.jpg)
(http://s19.postimg.org/yi6731nb7/R0011670.jpg)
(http://s19.postimg.org/539plixj7/R0011690.jpg)
(http://s19.postimg.org/8x35uoev7/R0011688.jpg)
-
Behöver nog inte förklara hur illa det är med varenda lager i motorn, veven, oljepumpen osv....
-
Döda mig, va det ser ut !!
Min såg illa ut. Men inte sååå illa.
-
När jag tänker efter så är din teori väldigt bra.
Jag körde som sagt väldigt lugnt i skogen i närmare en timma, när jag kom ut på grusvägen och tryckte till gasen gick hon segt. Strax efter tvekade motorn och dog sedan på tomgång.
Med andra ord, allt slamrande när jag låg på tomgång och strax över i skogen måste slagit loss backarna för mig. När jag kom ut på vägen så hade sumpsilen satt igen och när varvet steg så började grejjerna värmenypa av oljebrist... en möjlig teori.
-
Döda mig, va det ser ut !!
Min såg illa ut. Men inte sååå illa.
I know... jag e jävligt bitter efter detta..... jävligt bitter...
Pulley är det sista jag monterar i min motor igen.. då får det vara förbannat beprövad innan.
-
Jag ska inte ta åt mig hela äran. Oscar P kom väl på grund felet. Ju mer jag har funderat på det och testat olika lösningar, så tror jag att han har rätt. Jag klämde kopplings backen i skruvstädet för att se om det var trycket som förstörde belägget. Men inget hände. Däremot om jag knackade på belägget med en rundstång, så lossnade det bitar. Det bevisar ju Oscars teori.
Så om man då kan få HIT funktionen senare på högre varv när motorn gårjjämnare och mer behövs och beläggen redan ligger i bra spänn, så kanske man kan ligga å glida utan en massa skrammel, med rasad koppling som resultat. Detta är en teori bara. Men jag tänkte testa å se om det stämmer
-
det finns en anledning till att man nitade fast friktionsbelägg förr på den tiden man visste vad man sysslade med.. hur många handbromsbackar till volvo 740 har inte släppt i limningen genom åren, och ändå lär dom sig inte.. bytte band bak på min förra Buick roadmaster, satt nitade backar där som blivit slitna, de nya va limmade, och mycket riktigt lossnade bitar i hörnen på alla backar efter 2 år..
-
Inget nytt? :-\
-
Lite lite nytt... Benny, är det ok om jag skriver ut det här?
-
Host, harkel, säga A... Host, nys, säga B... frust... ;)
-
Detta kan man justera med fjädrar, den är ställd som den är för att greppa tidigt. Men har man hårdare fjädrar (pillow, dom på baksidan) så blir den mer som original, slirar lite mer.
Så frågan är om det går att få till.
Jag ligger iaf på tillverkaren tack vare alla som kommit med tips och idéer.
-
Rickard, som vanligt så får jag ingen respons från Taiwan. Dom totalignorerar mina mail, nästan som om dom inte kom fram öht..
All kontakt sker genom Benny.
Som jag tolkar mailkonversationerna mellan Benny och Taiwan så verkar det som att dom skiter i mig och mina bekymmer. Dom vet inte vad som orsakat haveriet och inte heller hur dom ska designa kopplingen..
Det var snack om ev för hög lutning på tryckplattans klackar. Benny rådfrågades i all förtvivlan. Deras tekniker och designers verkar gissa sig fram...
Så.. i mina ögon är vi alla försökskaniner.. på egen risk.
Än är det inte över, så det är väl bara att tjata på och hålla tummarna.
-
Hej och hå, skriv det ni vill :)
Som det ser ut så får jag backar att testa.
Vet inte än om det är på egen risk men krävde att få svar på en bra backup.
Ang nitade backar så hade dom det tidigare och dessa satt faktiskt ihop. Så det bör dom återgå till.
Jag har försökt få pulley Taiwan att svara till Marcusb men detta verkar inte ske. Tråkigt.
Nån som vill prova nya backarna?! :D
Det är lite skruvande om det är så för jag vill gärna veta hur den ser ut INNAN det inträffar nåt.
Det följer med packningar mm.
Som det verkar tar dom detta på allvar men trist att man ska vara testpilot. Konstigt också för USA säljer dessa rätt bra. Dom borde ju haft dessa problem länge.
-
Om jag vill testa !!?? Skicka dom direkt !! ;-)
-
Jag skruvar ju ner min var å varannan dag + att mina backar gått sönder flera gånger. Och om dom sen håller för min motor, lär dom hålla för resten ;-)
-
Jag är riktigt pissed off på Pulley Taiwan. så uselt bemötande att det är ju inte sant.
Håll er ifrån skiten..... Satsa på nåt annat..
-
Rickard, jag skickar till dig, rätt tänkt, håller dom för dig håller dom för allt ;)
Marcusb förstår din frustration. Det gör jag verkligen men tänk på att det är fler inblandade (jag) och om jag får till kopplingen bra så vore det kul att sälja den igen :)
Något annat jag tänkt på är att byta ut kopplingen mot en stel axel och byta variatorn till typ Cectek/can am stuk.
Det blir så jäää*la dyrt bara.... Men skulle vara en säker lösning som inte sliter annat än rem.
-
Rickard, jag skickar till dig, rätt tänkt, håller dom för dig håller dom för allt ;)
Marcusb förstår din frustration. Det gör jag verkligen men tänk på att det är fler inblandade (jag) och om jag får till kopplingen bra så vore det kul att sälja den igen :)
Något annat jag tänkt på är att byta ut kopplingen mot en stel axel och byta variatorn till typ Cectek/can am stuk.
Det blir så jäää*la dyrt bara.... Men skulle vara en säker lösning som inte sliter annat än rem.
Underbart ()p . Då kan jag äntligen få ihop den å köra lite. Sist jag körde var det en meter snö ute... ;)
-
Hoppas grejerna hinner komma innan frosten då.... :)
Det skickas nog grejer till mig i morgon.
Skickar med vändande post Rickard. :)
-
Hoppas grejerna hinner komma innan frosten då.... :)
Det skickas nog grejer till mig i morgon.
Skickar med vändande post Rickard. :)
Gôtt e det :)
Nu kan jag äntligen få startat den. Tack tack tack tack :D
-
Rickard, jag skickar till dig, rätt tänkt, håller dom för dig håller dom för allt ;)
Marcusb förstår din frustration. Det gör jag verkligen men tänk på att det är fler inblandade (jag) och om jag får till kopplingen bra så vore det kul att sälja den igen :)
Något annat jag tänkt på är att byta ut kopplingen mot en stel axel och byta variatorn till typ Cectek/can am stuk.
Det blir så jäää*la dyrt bara.... Men skulle vara en säker lösning som inte sliter annat än rem.
just den lösningen verkar finnas redan till Arctic cat 1000cubic: Arctic Cat wet clutch delete install in HD (http://www.youtube.com/watch?v=naDDLja-GUQ#ws)
antagligen lite pålitligare vid högt vridmoment. hörde att dom hade provat med oljebadkoppling på dieseln men de fick den inte att hålla därför har AC diesel en "snöskotervariator"
-
Jag känner till den, som är till arctic och kollade pris till cf men totalt blev det runt 12000:- och det blir svårsålt.
-
Törs man köpa en sån koppling lr bör man vänta ett tag :/ man blir ju lite nervös :cry:
-
Vänta lite :)
Jag meddelar när det lirar.
-
Ingen som helst stress. Men har du fått iväg backarna? :)
-
Benny; vart fann du wet clutch deletion till cf?
-
Host, harkel. Benny - vet du om dom hinner komma innan denna helgen? :sunny:
-
Har aldrig kört ATV/UTV förut och har heller inte fått min maskin än (Z-Force 800) men jag sitter och läser allt jag kan hitta på nätet. Har ju kört skoter i flera år och trodde att driften var rätt lika uppbyggd men jag förstår inget av bilderna som lagts upp i denna tråd. Kan nån förklara vart centrifugalkopplingen kommer in i sammanhanget för det är väl variatordrift? Sitter centrifugalkopplingen i primärvariatorn på något vis eller vadå? :hmmm:
-
Har aldrig kört ATV/UTV förut och har heller inte fått min maskin än (Z-Force 800) men jag sitter och läser allt jag kan hitta på nätet. Har ju kört skoter i flera år och trodde att driften var rätt lika uppbyggd men jag förstår inget av bilderna som lagts upp i denna tråd. Kan nån förklara vart centrifugalkopplingen kommer in i sammanhanget för det är väl variatordrift? Sitter centrifugalkopplingen i primärvariatorn på något vis eller vadå? :hmmm:
Kopplingen sitter på vevaxeln före primärvariatorn sedan sitter en kopplingskåpa förbunden med variatoraxeln ,
Så variatorn snurrar inte förens ger gas.
Vet du hur en motorsåg ser ut på insidan så är det nog det närmaste man kommer
-
Kopplingen sitter på vevaxeln före primärvariatorn sedan sitter en kopplingskåpa förbunden med variatoraxeln ,
När du gasar slår backarna på kopplingen ut och greppar tag i kopplingskåpan vilket medför axeln och därmed variatorn börjar snurra.
Vet du hur en motorsåg ser ut på insidan så är det nog det närmaste man kommer
-
Kopplingen sitter på vevaxeln före primärvariatorn sedan sitter en kopplingskåpa förbunden med variatoraxeln ,
Så variatorn snurrar inte förens ger gas.
Vet du hur en motorsåg ser ut på insidan så är det nog det närmaste man kommer
Aha, nu förstår jag, känns som kaka på kaka på något vis. Någon som vet varför man har på detta vis och inte en fast axel? Borde väl inte vara allt för komplicerat att få till en fast axel utan slungkopplingen emellan?
Förlåt för OT och om jag lånade tråden lite :)
Förresten, hur går det med allt strul och provande av de andra backarna? Händer det något?
-
Nej. Jag fick aldrig några backar från Trech ???