ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: StefanN skrivet 21 maj 2013 kl. 02:19:21

Titel: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: StefanN skrivet 21 maj 2013 kl. 02:19:21
För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter" som man kan kasta "småsten" igenom. Kika på klippet  :)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gCi2yo4UqPI# (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gCi2yo4UqPI#)!

Jag säger inte att man skall tro på allt som finns på Internet, men jag kör på original och har alltid gjort. Eftersom jag inte sysslar med motorsport där tiondelar jagas på 402 meter eller liknande så...

Få höra vad ni som köper dessa filter har kännt för skillnader  :rtfm:

Flame on  ;D
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: str8ahead skrivet 21 maj 2013 kl. 07:07:23
 :hmmm: håller inte riktigt med om det där testet. På en turbo bil kan det bli riktigt jävla varmt under huven när turbon får jobba hårt länge.
Bra mycket varmare än nå 30grader som dom kom upp i på en dyno körning

Då hjälper det garanterat att montera ett öppet luftfilter och leda in friskluft
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: Utopiazz skrivet 21 maj 2013 kl. 09:08:33
:hmmm: håller inte riktigt med om det där testet. På en turbo bil kan det bli riktigt jävla varmt under huven när turbon får jobba hårt länge.
Bra mycket varmare än nå 30grader som dom kom upp i på en dyno körning

Då hjälper det garanterat att montera ett öppet luftfilter och leda in friskluft

Även om det blir varmt under huven på en turbobil så borde väl det mesta av den värmen kylas bort i intercoolern.
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: str8ahead skrivet 21 maj 2013 kl. 09:36:31
Klart en del av det kyls bort men knappast allt
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: FARLIGMJÖLK skrivet 21 maj 2013 kl. 09:40:18
:hmmm: håller inte riktigt med om det där testet. På en turbo bil kan det bli riktigt jävla varmt under huven när turbon får jobba hårt länge.
Bra mycket varmare än nå 30grader som dom kom upp i på en dyno körning

Då hjälper det garanterat att montera ett öppet luftfilter och leda in friskluft

Utan större modifikationer än öppet filter och en avskiljare blir även insugsluften varmare med ett öppet filter... inte alltid optimalt.
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: Utopiazz skrivet 21 maj 2013 kl. 10:52:16
Klart en del av det kyls bort men knappast allt

Kollade på klippet en gång till och vid ungefär 6 minuter nämns att temperaturen efter turbo och intercooler fortfarande var runt 42 grader oavsett filtertyp eller att man tagit bort lyktan. Kunde dock inte höra om dom nämnde hur det blev med utflyttat insug
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: Lowest skrivet 21 maj 2013 kl. 12:08:29
Jag kör med öppet filter på mina bilar och jag har alldrig varit ute efter mer effekt utan det brölande insugningsljudet.
 
På 855 T5R så låter det jävligt gott med öppet filter.
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: str8ahead skrivet 21 maj 2013 kl. 12:18:16
Utan större modifikationer än öppet filter och en avskiljare blir även insugsluften varmare med ett öppet filter... inte alltid optimalt.

Bara montera ett filter under huven får du varmare luft ja, men om man skärmar av det riktigt och leder in kalluft så blir det kallare på dom flesta bilar iaf :)
En del bilar har ju luftburken någon cm ovanför grenrör/turbo

Den här avskärmningen som vi monterade är absolut inget avancerat men resultatet blev iskalla tryckrör mot innan när dom var varm som fa*
http://www.garaget.org/?car=303402&image=2876304 (http://www.garaget.org/?car=303402&image=2876304)
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: str8ahead skrivet 21 maj 2013 kl. 12:20:46
Jag kör med öppet filter på mina bilar och jag har alldrig varit ute efter mer effekt utan det brölande insugningsljudet.
 
På 855 T5R så låter det jävligt gott med öppet filter.

Det här är också en väldigt viktig punkt ()p  man vill ju gärna höra det ljuva visslet från turbon
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: O_Jonsson skrivet 21 maj 2013 kl. 12:28:08
"Iskalla" tryckrör är väl ändå en lätt överdrift då is = +0ºc ;)
Men ja, grejen är ju att få in mera kall luft i motorn, och sålänge man inte placerar "sportfiltret" långt fram i fronten där det kan suga så sval luft som möjligt så blir det ju sämre än orginal som har en "snorkel" ut i förslagsvis grillen om vi pratar bilar.
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: FARLIGMJÖLK skrivet 21 maj 2013 kl. 13:17:03
Bara montera ett filter under huven får du varmare luft ja, men om man skärmar av det riktigt och leder in kalluft så blir det kallare på dom flesta bilar iaf :)
En del bilar har ju luftburken någon cm ovanför grenrör/turbo

Den här avskärmningen som vi monterade är absolut inget avancerat men resultatet blev iskalla tryckrör mot innan när dom var varm som fa*
http://www.garaget.org/?car=303402&image=2876304 (http://www.garaget.org/?car=303402&image=2876304)

Jag tror att du överdriver en gnutta nu. När min bil trimmades konsulterade jag den som arbetade hos saabs turbo/prestandaavdelning och det finns inte en chans att luften blir kallare om du inte tar den direkt utanför huven om du har ett öppet kontra instängt filter. Det här gäller givetvis alla turbobilar i princip oavsett konstruktion.
 
Anser att min avskärmining som förövrigt hade friskluft direkt från undersidan av filtret var optimalt... jag hade minst 20 grader varmare insugsluft än med burk.
 
http://www.garaget.org/?car=219031&image=2352002 (http://www.garaget.org/?car=219031&image=2352002)
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: FormerMazda skrivet 21 maj 2013 kl. 14:33:59
Ser på filmen nu, och direkt kan jag hålla med om att några 20% lär man aldrig tjäna på annat filter på en vanlig bil. Eller ens en normalt trimmad bil.
En liten ökning lär ske mellan ytterlägen, alltså skitigt filter i motorrummet mot rent filter utanför bilen. Och ökningen blir väl ytterligare nån fjutt till om styrdonet kan adaptera sig efter det on the fly. Fast det kanske alla kan idag? Eller är det bara vi SAAB-piloter som är bortskämda med det?  ;)


Oavsett, ponera att man i en bil med 200hk får 5hk till så är det inget man märker ändå.


Däremot, och en fullt godtagbar anledning: det ser lite bad-ass ut, och ljudet är ofta underbart med "öppna" filter! Speciellt överladdade bilar då.
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: Oskar P skrivet 21 maj 2013 kl. 17:32:33
slutade med sportfilter efter att jag insåg hur extremt dåliga dom var på att rena, insuget/intrcoolern var fullt i oljeblandat damm som bildat en hinna överallt, man kan ju tänka sig hur intercoolerns verkningsgrad blev med den isoleringen invändigt!
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: str8ahead skrivet 21 maj 2013 kl. 23:55:22
Nu är det ju kanske lite så att äldre bilar (80-90tal) inte alltid har så smart placering av insuget som på nya moderna bilar
Och då hjälper ett framflyttat filter mer ;)   
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: str8ahead skrivet 21 maj 2013 kl. 23:59:00
slutade med sportfilter efter att jag insåg hur extremt dåliga dom var på att rena, insuget/intrcoolern var fullt i oljeblandat damm som bildat en hinna överallt, man kan ju tänka sig hur intercoolerns verkningsgrad blev med den isoleringen invändigt!

Vad var det för bil?
Gammal diesel med egr och vevhusventilation före intercoolern kan man få en smärre chock när man kollar i insug/tryckrör :o 
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: Oskar P skrivet 22 maj 2013 kl. 17:41:53
Vad var det för bil?
Gammal diesel med egr och vevhusventilation före intercoolern kan man få en smärre chock när man kollar i insug/tryckrör :o
JA, det var en volvo D24TIC, och mycket riktigt ställer EGR ventilen på dieslar med pest, kolera och jordens undergång, den ska ALLTID kopplas bort ovillkorligen! det sotet som den hade ställt till med i insuget var obeskrivligt, insugskanalerna hade minskat diameter från ca 40 till säkert 25mm efter 45k mil.
så den pluggades allt, men det oljeblandade dammet som var ljusare och kletigare fanns före insuget, i hela turbon och intercoolern, direkt efter vevhusventilationens insläpp före turbon, och det kom inte från egr utan det var damm som letat sig igenom filtret och satt igen.
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: Mr B skrivet 24 maj 2013 kl. 00:22:01
Jag är inte så säker på vad som får folk att tro att det är relevant hur varm / kall luften in i turbon är. Lite beroende på fordon och laddkurva kan man få över 200c luft ut ur kompressorhuset på en turbo. Om starttempen är 25, eller 45c är i sammanhanget inte relevant.
B!
 
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: str8ahead skrivet 24 maj 2013 kl. 01:15:48
Ju kallare luft ju mer syre ()p Men det är nog som du säger att det är inte så viktigt på en turbomotor

Däremot sugmotor då är det väldigt viktigt med kall luft.
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: Britsmar skrivet 24 maj 2013 kl. 02:27:59
Det ser fränt ut, ger häftigt ljud (har en baslåda som vrölar ändå?  :hmmm:) och kostar 100:- på biltema.
Jag ser inget problem här.
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: Mr B skrivet 24 maj 2013 kl. 02:36:02
Ju kallare luft ju mer syre ()p Men det är nog som du säger att det är inte så viktigt på en turbomotor
Turbon komprimerar luften som sen kyls i intercoolern. Det är en rimlig gissning att tempen efter intercooler har mer med ute temperaturen att göra, än temperaturen på luften turbon matas med. Därav att man upplever prestanda skillnad baserat på väderlek & barometertryck.

Däremot sugmotor då är det väldigt viktigt med kall luft.
Det spelar säkert större roll här, eftersom man är utlämnad till vad syre man lyckats suga in i motorn på egen hand, så att säga. Fast tittar man på stora välljudande gamla V8'or så sitter luftfiltret som en gammal pizzakartong mitt ovanpå motorn. Jag antar att om man sörplar i sig luft i tillräckligt stora mängder behöver man inte fundera på var man tar den, all luften kommer kontinuerligt förnyas, och vara "kall".
B!
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: LindeMan skrivet 24 maj 2013 kl. 02:44:18
Kall luft e ju alltid kall luft, så att det inte är viktigt på en turbomotor är ju fel, Många seriösa dragrace team använder ju is till sina intercooler.
Just öppet luftfilter är väl inte huvudsyftet med att få kall luft, utan mera bättre flöde, du ändrar ju ingen temp nånstans bara av att byta till värre filter. Men som många redan sagt, utan avskärming så blir det ju direkt dåligt, då dom flesta org lådor har oftast kanal från tex fronten för friskluft, och då dom sitter i låda så även avskärmad.
Av min egen erfarenhet, bortsett från bling bling faktorn å ljudet så kmr man längre med ett "öppnare" insatsfilter i org låda, kanske öppna upp denna å leda dit mera luft, än med ett öppet filter. om man inte jagar flera 100hk.
 
Nått å tänka på också är att om ni monterar annat filter, glöm fasen inte bort luftfilterolja, Det stoppar bra mycket också.
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: Britsmar skrivet 24 maj 2013 kl. 02:53:51
Nått å tänka på också är att om ni monterar annat filter, glöm fasen inte bort luftfilterolja, Det stoppar bra mycket också.
Onödig vikt! Tappar effekt.

Min far har hållt på med dragracing i större delen av sitt liv och i samtliga bilar han tävlat med så har man haft ett "scoop".
Ser ballt ut men det måste ju haft något mer syfte än så.
Och nej, inga symaskiner där inte  :rtfm:
Sen mer ingående har jag inte den blekaste om huruvida de gjorde någon nytta men i princip alla dragracing bilar i den klassen har ju scoop (man kan väl säga "avskärmat" insug).
Och generellt är det ju killar som gör allt för o trimma sina motorer till det yttersta. Fast o andra sidan så blir ju % skillnaden lite högre vid 12-1600 hp än vid 160 som völvo raggarna börnar lameller på.
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: Mr B skrivet 24 maj 2013 kl. 11:31:42
Min far har hållt på med dragracing i större delen av sitt liv och i samtliga bilar han tävlat med så har man haft ett "scoop".
Ser ballt ut men det måste ju haft något mer syfte än så.
Närmast ett nödtvång när man kör med stor eftermonterad kompressor. I teorin ger det även bonusar i form av ökat flöde på sugsidan av en eventuell turbo eller kompressor.
B!
Titel: SV: För er som är så ivriga på att handla "sportluftfilter"
Skrivet av: StefanN skrivet 25 maj 2013 kl. 02:28:15
Onödig vikt! Tappar effekt.

Min far har hållt på med dragracing i större delen av sitt liv och i samtliga bilar han tävlat med så har man haft ett "scoop".
Ser ballt ut men det måste ju haft något mer syfte än så.
Och nej, inga symaskiner där inte  :rtfm:
Sen mer ingående har jag inte den blekaste om huruvida de gjorde någon nytta men i princip alla dragracing bilar i den klassen har ju scoop (man kan väl säga "avskärmat" insug).
Och generellt är det ju killar som gör allt för o trimma sina motorer till det yttersta. Fast o andra sidan så blir ju % skillnaden lite högre vid 12-1600 hp än vid 160 som völvo raggarna börnar lameller på.

10.000hk mot 50-70hk på en hjuling. Vet iofs. inte om din far håller på med toppskiktet av top doorslammer/top fuel ;) kanske får dra av några hästar.
Men sätts det på en ATV så kan ingen komma och säga att man känner skillnad på en Öppet filter mer ÄN de extra gruset som smiter igenom....