ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: scrambler skrivet 13 mars 2013 kl. 21:39:46
-
Borde det inte finns en tråd om nyheter? eller kanske borde den heta "inside information" ? Denna tråd är alltså om "hörsägen" och inget som finns i tryck.
Hört idag! Många polarisägare (850) har försökt kopiera den nya mjukvaran som sitter i 850 scrambler. Detta går tyvärr inte då det sitter en annan kamaxel i scramblern.
Vitsen med detta är att man skulle få ut dom 13 extra hk som finns i scramblern.
-
13 hk extra ?
Första 850 hade väl 70hk som dom senare uppdaterade till 77hk som även ska sitta i scramblern ?
-
13 hk extra ?
Första 850 hade väl 70hk som dom senare uppdaterade till 77hk som även ska sitta i scramblern ?
jo dom hade 69 HP, min 800 2010 har enligt regbeviset 64 HP från 2011 anges omkring 50 på 800. Nu har 850 77 HP. ()p
-
jo dom hade 69 HP, min 800 2010 har enligt regbeviset 64 HP från 2011 anges omkring 50 på 800. Nu har 850 77 HP. ()p
Stämmer! Och Scramblern har 90 hk.
-
Stämmer! Och Scramblern har 90 hk.
Har scramblern 90pollar? :o
Eller menar ni en kommande modell?
-
Har scramblern 90pollar? :o
Eller menar ni en kommande modell?
Nuvarande modell har 90 kusar.
-
Har scramblern 90pollar? :o
Eller menar ni en kommande modell?
77 har scrambler i original, den stortestades i senaste ATV tidningen, där står att scrambler och 850 har identisk motor samt en massa andra delar.
-
http://www.polaris.com/en-ca/atv-quad/sport/scrambler-850-bright-white/features (http://www.polaris.com/en-ca/atv-quad/sport/scrambler-850-bright-white/features)
This High-Output 850 Twin EFI engine with a SOHC cranks out 77 HP. It delivers quick acceleration off the line with outstanding corner to corner acceleration
-
77 har scrambler i original, den stortestades i senaste ATV tidningen, där står att scrambler och 850 har identisk motor samt en massa andra delar.
Fel! Scramblern har en annan kamaxel och en helt annan mjukvara. Det är detta som kallas insidernyheter! :headbang: För övrigt är motorn idenstisk. Varför skulle man bygga en "värsting" som kan åkas ifrån av en skogsmaskin?
-
http://www.polaris.com/en-ca/atv-quad/sport/scrambler-850-bright-white/features (http://www.polaris.com/en-ca/atv-quad/sport/scrambler-850-bright-white/features)
This High-Output 850 Twin EFI engine with a SOHC cranks out 77 HP. It delivers quick acceleration off the line with outstanding corner to corner acceleration
Jo jag ser att du skriver så, men som jag sa tidigare så är detta INTE något som står i text. Att det ska vara så svårt? ()p
-
Outlander och renegade har samma motoreffekt.
Men skiljer 50kg typ :)
Skulle vara kul och se scramblern mot en renegade.
Borde ju vara en dräpare ()p
-
Varför skulle man bygga en "värsting" på en "trimmad" 850 motor, på 90 hk utan att skriva om det i specifikationerna ?
Varför skriver man 77 hk ?
Polaris vill att Scramblern ska vara en "Renegade" dödare, då hade dom väl inte tvekat att skriva ut 90 hk gladeligen om den nu hade det :dntknow:
-
Fel! Scramblern har en annan kamaxel och en helt annan mjukvara. Det är detta som kallas insidernyheter! :headbang: För övrigt är motorn idenstisk. Varför skulle man bygga en "värsting" som kan åkas ifrån av en skogsmaskin?
I testet stod även att den mycket väl kunde bli en Can-Am dödare, trots att Can-Amen hade över 80 HP och Scramblern 77. ()p
-
Scrambler 850 Vs Renegade 800 (http://www.youtube.com/watch?v=rRA67tVvYFc#ws)
-
Den renegaden 2009a har 69hk :)
-
I testet stod även att den mycket väl kunde bli en Can-Am dödare, trots att Can-Amen hade över 80 HP och Scramblern 77. ()p
Ja det är ju också väldigt märkligt, eftersom polarisen har då i så fall lägre hk antal, samt väger mer. De går liksom inte ihop!
-
Jag kan gärna hänvisa, men då får det bli per mail eller pm i så fall. är det så jäkla svårt? Hk uppgifter kan så klart ha med försäkringbolag etc att göra. Ta gärna kontakt så kan jag hänsvisa till min källa. Ljuger den källan så lär han ligga jäkligt dåligt till i så fall. Killen i fråga är inte tappad bakom någon vagn.
Såja, Såja, :o vi hänvisar bara till officiella siffror från tillverkaren. ()p
-
Såja, Såja, :o vi hänvisar bara till officiella siffror från tillverkaren. ()p
Verkar säkrast så ;D
-
Ja det är ju också väldigt märkligt, eftersom polarisen har då i så fall lägre hk antal, samt väger mer. De går liksom inte ihop!
Ja det påtalades i testet att den kunde bli en Can-Am dödare, TROTS, att den förutom lägre effekt vägde mer. ()p
-
Tråden i sig var mest till för att tipsa om sådant som egentligen inte finns, och sådant man hör lite vid sidan av så att säga. Inte för att tävla om hk i motorn. Ta det för vad det är, eller strunta i att läsa tråden helt enkelt. Så länge inte någon bevisar motsatsen så är det 90 pigga kusar i polaris 850 scrambler 2013....
-
Ja det påtalades i testet att den kunde bli en Can-Am dödare, TROTS, att den förutom lägre effekt vägde mer. ()p
Ja då vill jag nog ifrågasätta dom som påtalade detta. Fysiken har en lag nämligen.
-
Så länge inte någon bevisar motsatsen så är det 90 pigga kusar i polaris 850 scrambler 2013....
Så länge inte Du bevisar motsatsen är det 77 pigga kusar i Polaris Scrambler 2013.... :whip:
-
Så länge inte Du bevisar motsatsen är det 77 pigga kusar i Polaris Scrambler 2013.... :whip:
Jag är nöjd med det jag har under röven :lol: jag kom bara med ett påstående från en "insider" Vilken jag tror på. Jag behöver inte bevisa något. Det var bara ett tips till dom som försöker klona njukvaran på scramblern. Som sagt! Det finns inga skrivna papper i denna tråden.
-
Ja då vill jag nog ifrågasätta dom som påtalade detta. Fysiken har en lag nämligen.
Nu var det inte effekt vikt förhållandet som utgjorde argumenten för den ene eller andra, då Can-Amen fortfarande är den snabbaste originalmaskinen på marknaden i kraft av lägre vikt och starkare motor, men Scramblern ska ju inte vara några problem att få ut 90 kusar ur med annorlunda mjukvara, frågan är väl om det behövs egentligen, 77, 82, eller 90 har ingen praktisk betydelse annat än för en elitförare under tävling. Gemene man har ingen möjlighet att utnyttja alla krafter förutom rakt fram egentligen. ()p
-
Nu var det inte effekt vikt förhållandet som utgjorde argumenten för den ene eller andra, då Can-Amen fortfarande är den snabbaste originalmaskinen på marknaden i kraft av lägre vikt och starkare motor, men Scramblern ska ju inte vara några problem att få ut 90 kusar ur med annorlunda mjukvara, frågan är väl om det behövs egentligen, 77, 82, eller 90 har ingen praktisk betydelse annat än för en elitförare under tävling. Gemene man har ingen möjlighet att utnyttja alla krafter förutom rakt fram egentligen. ()p
Ja det är ju sant! Kan inte säga emot där. Personligen så bry jag mig inte så mycket, utan lyssnar mest på andra. Tråden i fråga var ju mest att tipsa om sådant som inte står i instruktionsboken.
-
Det är ju som muskelbilarna runt 1970, inte fan skrev det ut rätt hästkraftsantal där. De saknades hundratals hk på papprena.
Jag säger inte att det är så i detta fallet för jag har ingen aning
-
Tyvärr mäts det lite godtyckligt .
Fakta är iaf att en Renegade 1000 från Avesta nyligen bänkade sin maskin som ska ha 82hk till "ynka" 68 hk mätt på utgående axel i motorn ....
OM alla mätte lika skulle skillnaden mellan tex en bruteforce 750 med 52hk vs en canam outlander 800 med 71hk vara betydligt mer än det i verkligheten är.
Man borde ha en tråd där orginal maskiners bänkade effekt redovisad ... Med mätprotokoll..
-
Man borde ha en tråd där orginal maskiners bänkade effekt redovisad ... Med mätprotokoll..
Någon som vet vad som hände med ATM_Patriks bänkplaner?
Jag tänkte faktiskt åka förbi och få facit :)
-
Någon som vet vad som hände med ATM_Patriks bänkplaner?
Jag tänkte faktiskt åka förbi och få facit :)
Vänta tills jag fått på mitt trim så fixar vi en heldag, raecer var väl intresserad med tror jag
-
Vänta tills jag fått på mitt trim så fixar vi en heldag, raecer var väl intresserad med tror jag
Låter skitbra!
Så han har grejer för det?
-
Låter skitbra!
Så han har grejer för det?
Autotech ja.
Bänkning/mappning rubbet
Du får starta en "Dyno Träff" tråd ()p
-
Då behövs ej fler diskussioner om detta iaf :-(
Lite synd att ÅF går ut med falska försäljningsargument.
-
Verkar vara många åf som inte vet vad dem pratar om
-
Tog upp saken till en ordentlig disskusion med ÅF nyss. Det är annan databox i scramblern och annan ljuddämpare samt en annan variator (vikter?). Detta för att få en annan karaktär på motorn, dvs ett bättre vridmoment. 77hk är det dock fortfarande i motorn. (möjligen är även kamaxeln olika)
Åf har även försökt sätta en box från scramblern i sin egen 850, men det funkar inte. Så dom är olika. Det är även andra stötdämpare på scramblern.
-
Suck! Enl polaris sverige är enda skillnaden ljuddämparen mellan 850 scrambler och den vanliga 850. PUNK!