ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Renegade 1000 skrivet 8 mars 2013 kl. 18:27:36
-
Tänker skaffa släp till hjulingen !
Fått bra pris på en ny Tiki c 275 vagn.
Någon här på forumet som äger ?
-
Jag har haft den mindre modellen som jag körde enduron och hjulingen på. Tyckte att det var en kanonvagn, det bästa var att den var lätt och att det var tipp på flaket. 6 last öglor som standard i flaket. ()p
-
Hur brett är ett 275 släp invändigt..
-
tror mitt är ett 275 släp men kommer du ihåg vad inv bredd var när vi mätte det var inte det nå på 140 nånting brett tictic
-
Lastutrymme (LxB) 282 x 140 cm
-
varför köpa kärror med stel gummitorsionsfjädring som inte är nån fjädring att tala om när det finns finska Majava kärror med bladfjädring för ungefär samma priser....
-
varför köpa kärror med stel gummitorsionsfjädring som inte är nån fjädring att tala om när det finns finska Majava kärror med bladfjädring för ungefär samma priser....
Vad skiljer i tjänstevikt?
-
Vad skiljer i tjänstevikt?
obetydligt. tror en 750kg obromsad majava fick lasta 575, räcker ju till atv/utv
-
obetydligt. tror en 750kg obromsad majava fick lasta 575, räcker ju till atv/utv
Absolut. Men många har ju inte de typade till 750kg då det kan bli riktigt hårda konsekvenser om bilen inte får dra det.
Så måna är ju reggade till 500kg och då spelar ju 50kg tjänstevikt större roll :)
-
vad är vitsen med 500kg tjänstevikt när gränsen för obromsat går vid 750 kg´? kan ju knappast vara nån större prisskillnad däremellan?
-
vad är vitsen med 500kg tjänstevikt när gränsen för obromsat går vid 750 kg´? kan ju knappast vara nån större prisskillnad däremellan?
Vitsen är att bilar efter 95? har en extra rad i regbeviset där det står hur mycket de får dra obromsat.
Ta min t.ex. får dra 500 obromsat kör jag med en 750 kärra blir det automatiskt olovlig körning om med jävligt mycket otur tar de körkortet.
De ska bli hårdare gällande kärror dessutom har jag hört.
-
Jag och brorsan köpte en tiki 350 i vintras.
Största modellen obromsad dom hade. Flakmåttet är ca 350.
Går på 2st raptor700, mycket nöjda
-
Vitsen är att bilar efter 95? har en extra rad i regbeviset där det står hur mycket de får dra obromsat.
Ta min t.ex. får dra 500 obromsat kör jag med en 750 kärra blir det automatiskt olovlig körning om med jävligt mycket otur tar de körkortet.
De ska bli hårdare gällande kärror dessutom har jag hört.
hmm, skumt, jag har läst när jag tog körkort att alla bilar får dra 750kg kärror, om de nu inte är nån liten mopedbil eller nåt som har en dragkrok i plast med en lägre maxgräns, typ...
-
Det kan jag faktiskt inte svara på om det är nån regel för de som tog körkort innan den regeln infördes.
Vet väl inte om jag kallar min en mopedbil?
500 obromsat 1320 bromsat på b-kort
-
som sagt, har aldrig varit med om att det är olika dragvikter beroende om kärran har bromsar eller ej, brukar vara en maximal dragvikt som bilen klarar, säg 2ton (givetvis bromsat om man ska köra i 80, har man obromsat efterfordon får det bara köras i 30 och får inte överskrida bilens dubbla tjänstevvikt)
sen brukar det vara en lägre vikt för B-kort, den har bara att göra med att kombinationen bil&släp inte få överskrida 3.5 ton (tydligen ändrat till 4.25 ton nu hörde jag?)
-
som sagt, har aldrig varit med om att det är olika dragvikter beroende om kärran har bromsar eller ej, brukar vara en maximal dragvikt som bilen klarar, säg 2ton (givetvis bromsat om man ska köra i 80, har man obromsat efterfordon får det bara köras i 30 och får inte överskrida bilens dubbla tjänstevvikt)
sen brukar det vara en lägre vikt för B-kort, den har bara att göra med att kombinationen bil&släp inte få överskrida 3.5 ton (tydligen ändrat till 4.25 ton nu hörde jag?)
för att få dra den nya totalvikten från 3500kg till 4250kg så måste man göra en uppkörning för den tyngre vikten av kombinationen bil o släpvagn. för B-E så måste man nu ta C1 lastbil för totalvikt 7500kg.
-
som sagt, har aldrig varit med om att det är olika dragvikter beroende om kärran har bromsar eller ej, brukar vara en maximal dragvikt som bilen klarar, säg 2ton (givetvis bromsat om man ska köra i 80, har man obromsat efterfordon får det bara köras i 30 och får inte överskrida bilens dubbla tjänstevvikt)
sen brukar det vara en lägre vikt för B-kort, den har bara att göra med att kombinationen bil&släp inte få överskrida 3.5 ton (tydligen ändrat till 4.25 ton nu hörde jag?)
Krävs en uppkörning kör prov 96 (ska göra den)
för det ska öka till 4250kg
Men jag tog körkort 2003
-
Om jag får störa tråden lite då den redan dragit iväg lite. Om det står såhär om min bil. Vad är det som gäller då 1000kg eller 1440kg?
Max släpvagnsvikt, kg: 1000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1440
/ Peter
-
Om jag får störa tråden lite då den redan dragit iväg lite. Om det står såhär om min bil. Vad är det som gäller då 1000kg eller 1440kg?
Max släpvagnsvikt, kg: 1000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1440
/ Peter
Kärran får ha en totalvikt på 1440 kg.
Men tjänstevikt och last får inte överstiga 1000kg
Edit: du måste ha en ganska liten bil eller?
-
hmm, det där va ju jävligt skumt! högre släpvagnsvikt vid B-kort än den maximalt tillåtna???? brukar ju vara tvärtom! är med andra ord ingen ide att ha E-kort på den bilen för man får dra 1200 oavsett e-kort eller ej?
-
Har du inte den behörigheten för 4250kg eller BE så får du endast enligt lag dra ett släp med totalvikt på 750kg. vad som står i regbeviset betyder i det fallet inte ett skit tyvärr.
-
Har du inte den behörigheten för 4250kg eller BE så får du endast enligt lag dra ett släp med totalvikt på 750kg. vad som står i regbeviset betyder i det fallet inte ett skit tyvärr.
Ja om man tar körkoret efter 19e januari 2013 eller förlorar sitt körkort.
Annars är det som tidigare.
-
hmm, det där va ju jävligt skumt! högre släpvagnsvikt vid B-kort än den maximalt tillåtna???? brukar ju vara tvärtom! är med andra ord ingen ide att ha E-kort på den bilen för man får dra 1200 oavsett e-kort eller ej?
E kort är ju ganska överflödigt om man har en mindre bil ja.
-
Ja om man tar körkoret efter 19e januari 2013 eller förlorar sitt körkort.
Annars är det som tidigare.
ja men då är totalvikten som den var innan regeländringen 3500kg. :rtfm:
-
Har du inte den behörigheten för 4250kg eller BE så får du endast enligt lag dra ett släp med totalvikt på 750kg. vad som står i regbeviset betyder i det fallet inte ett skit tyvärr.
vilken bil menar du nu? min bil får dra 1500 på B-kort och 1800 med BE
men jag skulle ju få dra nästan 1800 med den där 4.25 behörigheten, hur tar man den?
har BC i nuläget och hade väl helst velat ta CE då man får BE på köpet, men det är så jävla mycket jobbigare...
-
Kärran får ha en totalvikt på 1440 kg.
Men tjänstevikt och last får inte överstiga 1000kg
Edit: du måste ha en ganska liten bil eller?
Det är en Opel Combo alltså liten skåp bil får lasta 600kg kanske därför jag får dra så lite..
/ Peter
-
ja men då är totalvikten som den var innan regeländringen 3500kg. :rtfm:
Jepp :)
Man kan inte ändra regler bakåt i tiden.
Så vägreggade fyrhjulingar kan inte försvinna. Men de kan förbjuda nya reggas
-
Det är en Opel Combo alltså liten skåp bil får lasta 600kg kanske därför jag får dra så lite..
/ Peter
Det beror oftast på tjänstevikten :)
Samma sak när jag åkte skodapickup. Var bara 1000kg bromsad
-
Vilka bekymmer ni har pågar, koppla på och kör ;)
-
Vilka bekymmer ni har pågar, koppla på och kör ;)
Du har ju inte ens körkort retard.
-
Du har ju inte ens körkort retard.
Jo ett och det räcker till både det ena och det andra :whip:
-
Jo ett och det räcker till både det ena och det andra :whip:
Jo vet....
-
vilken bil menar du nu? min bil får dra 1500 på B-kort och 1800 med BE
men jag skulle ju få dra nästan 1800 med den där 4.25 behörigheten, hur tar man den?
har BC i nuläget och hade väl helst velat ta CE då man får BE på köpet, men det är så jävla mycket jobbigare...
Skulle jag varit dig så skulle jag satsat CE behörighet när du ändå har BC behörighet.
-
vikter hit å dit... går de så går de!
(http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/306656_335263623225066_1020830849_n.jpg)
-
vikter hit å dit... går de så går de!
(http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/306656_335263623225066_1020830849_n.jpg)
Exakt ()p ()p ()p
-
B utökad kostar 800:- och är endast ett körprov.
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/Remisser/Vagtrafik/Tredje_korkortsdirektivet_201203/TSFS%202012-B_ut%C3%B6kad_f%C3%B6rarprov.pdf (http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/Remisser/Vagtrafik/Tredje_korkortsdirektivet_201203/TSFS%202012-B_ut%C3%B6kad_f%C3%B6rarprov.pdf)
-
lastsäkring :hmmm: och klotsar vid alla 4 hjulen ':). Eller kör ni Dalsland style lasta på och tuta o kör :lol:
-
Jo sant! Men man får inte beblanda överlast och för hög totalvikt.
Överlast är böter.
För hög totalvikt är olovlig körning och kan dra körkortet.
-
Skulle jag varit dig så skulle jag satsat CE behörighet när du ändå har BC behörighet.
ja det kommer jhag göra så småningom! är bara riktigt trögt att behöva göra om teori och allt en gång till, sen vill jag köra upp med trailerdragare, kör inte lastbil i yrket, tog bara C-kort för att kunna köra en GMC pickup jag hade en gång, kommer köpa mig en dodge med totalvikt 3800 snart så den kommer också bli C-reggad, därför behöver jag CE för att ens få dra nånting med den.. men för privat bruk behöver man väl inte ta alla dom där kurserna som blivit obligatoriska för lastbilsförare numera?
sorry för så mycket OT.. passade på medan de va på tapeten...
-
lastsäkring :hmmm: och klotsar vid alla 4 hjulen ':). Eller kör ni Dalsland style lasta på och tuta o kör :lol:
nej, snarare russian redneck style! tutta inte å kör som fan, mindre risk att snuten upptäcker en, hehe...
de där ekipaget vägde 4600, hahaha det hade vart nåt för snutfan å runka åt.. körde i 100km/h för att slippa få nån som kommer ikapp.. gick aldelles utmärkt, å kärran var obromsad mohahaha
-
ja det kommer jhag göra så småningom! är bara riktigt trögt att behöva göra om teori och allt en gång till, sen vill jag köra upp med trailerdragare, kör inte lastbil i yrket, tog bara C-kort för att kunna köra en GMC pickup jag hade en gång, kommer köpa mig en dodge med totalvikt 3800 snart så den kommer också bli C-reggad, därför behöver jag CE för att ens få dra nånting med den.. men för privat bruk behöver man väl inte ta alla dom där kurserna som blivit obligatoriska för lastbilsförare numera?
sorry för så mycket OT.. passade på medan de va på tapeten...
Som privat förare behöver du inte ha kurserna som blir obligatoriska 2016, som yrkesförarna måste ha (piss inte många år kvar dit).
-
nej, snarare russian redneck style! tutta inte å kör som fan, mindre risk att snuten upptäcker en, hehe...
de där ekipaget vägde 4600, hahaha det hade vart nåt för snutfan å runka åt.. körde i 100km/h för att slippa få nån som kommer ikapp.. gick aldelles utmärkt, å kärran var obromsad mohahaha
Bright :hmmm:
-
nej, tutta inte å kör som fan, mindre risk att snuten upptäcker en, hehe...
de där ekipaget vägde 4600, hahaha det hade vart nåt för snutfan å runka åt.. körde i 100km/h för att slippa få nån som kommer ikapp.. gick aldelles utmärkt, å kärran var obromsad mohahaha
Låter som det är runt stora chicago (bengtsfors,billingsfors,lång-ed och dals-ed :lol: :lol:
-
Bara tuta och kör..
-
Bara tuta och kör..
Jo men du får fortfarande inte dra mer än vad bilen är typad för.
-
Jo men du får fortfarande inte dra mer än vad bilen är typad för.
Nej nej det är klart.. Får dra 1420kg eller 1440kg med golfen så är lungt.. Stort möbelsläp drar jag lagligt..;)
-
Anledningen till att jag ska ta b utökad är att min kärra är 1300kg.
Och planerar köpa en större kombi. Då är risken att det går över 3,5t
-
nej, snarare russian redneck style! tutta inte å kör som fan, mindre risk att snuten upptäcker en, hehe...
de där ekipaget vägde 4600, hahaha det hade vart nåt för snutfan å runka åt.. körde i 100km/h för att slippa få nån som kommer ikapp.. gick aldelles utmärkt, å kärran var obromsad mohahaha
Lite Ziggisvarnig över det där :hmmm:
-
Anledningen till att jag ska ta b utökad är att min kärra är 1300kg.
Och planerar köpa en större kombi. Då är risken att det går över 3,5t
BE är alltid bra att ha.
-
BE är alltid bra att ha.
Är ju dock ett helvete att ta BE numer :/
B utökad bör vara plättlätt, ingen teori och bara en lätt uppkörning
-
Är ju dock ett helvete att ta BE numer :/
B utökad bör vara plättlätt, ingen teori och bara en lätt uppkörning
smidigaste är väl att ha BE-CE så behöver en inte vara bekymrad för vikt hit o dit bara en inte överlastar ':) ()p
-
Lite Ziggisvarnig över det där :hmmm:
äsch, bara helt vanlig bonn-redneck "ja gör som jag vill" :headbang:
-
hmm, skumt, jag har läst när jag tog körkort att alla bilar får dra 750kg kärror, om de nu inte är nån liten mopedbil eller nåt som har en dragkrok i plast med en lägre maxgräns, typ...
750kg gäller bromsad kärra, obromsad kärra gäller vikten i regbeviset om ingen vikt är angiven i regbeviset då får bilen dra max halva bilens tjänstevikt om du vill framföra den i 80km/h, om vikten på släpet överstiger halva tjänstevikten får du bara köra i 40km/h..
Jag hade en Jeep Patriot -08 (4wd, 2,4L 170hk) den fick bara dra 450kg obromsad, en gammal rutten Saab 900 får
dra 750kg obromsad.. logiskt :hmmm:
-
750kg gäller bromsad kärra, obromsad kärra gäller vikten i regbeviset om ingen vikt är angiven i regbeviset då får bilen dra max halva bilens tjänstevikt om du vill framföra den i 80km/h, om vikten på släpet överstiger halva tjänstevikten får du bara köra i 40km/h..
Jag hade en Jeep Patriot -08 (4wd, 2,4L 170hk) den fick bara dra 450kg obromsad, en gammal rutten Saab 900 får
dra 750kg obromsad.. logiskt :hmmm:
Vart har du hittat det???
Länka..
-
Funderar på ett sånt vagn själv nu en tiki trailer klart prisvärda.
Men det verkar som att alla e nöjda med dom?
-
något man bör passa sig för med vissa billiga släp är att dom kan ha popnitade lämmar, det kan knappast hålla länge. har ett hebesläp från -82 som fortfarande funkar fint, har reggat om det till obromsat nu efter att ha blivit trött på krånglande och farliga bromsar, så nu har jag kärra länge till!
-
Efter ett halvår med tiki 350 så är jag fortfarande nöjd
Minus dock för:
Stödhjulet i fram är klent, dåligt fastsatt
Tippfunktionen begränsas av ljusrampens låga placering i bak.
R-sprintarna utbytta mot grövre och ett senilsnöre ska monteras till dessa. Slarva bort en orginal direkt i vintras därav senilsnöre
Kabeln till elen är sådär, 2 tjockare kablar som far o flänger, ska montera 7-poligt uttag på kärran o använda spiral kabel ist
Sidomarkerings lamporna i fram (vita) sitter med plastnitar som jag bytt ut mot m5 skruv (lossa så fort man peta på dom)
-
Denna sidan förklarar det mesta :
http://www.slapvagnshuset.se/lagoregler/lagar.htm (http://www.slapvagnshuset.se/lagoregler/lagar.htm)
Var i tankarna förut att uppgradera mig från min gamla bromsade 750kg Valeryd från 1978, till en obromsad.
Men sen upptäkte jag att min bil med drag (V70 från 1998) endast får dra 500kg obromsat. Som ni ser i länken innebär detta att det är omöjligt att köra med ett obromsat med fyrhjulingen på. Tjänstevikt på antingen 750 eller 650 kg kärra som är stor nog att få på en ATV är ca 200kg, det innebär att jag bara har 300kg kvar att lasta innan man kommer upp i max vikten på 500kg ... Och med en ATV som väger 344kg blir det ju då omöjligt ..
Så ända alternativet är att köpa en bromsad vagn, men vad är meningen .. den kommer ju också krabba med bromsar för eller senare. Så näe, jag behåller min gamla relik ett tag till !
-
den kommer ju också krabba med bromsar för eller senare. Så näe, jag behåller min gamla relik ett tag till !
Ser man det så kan man ju aldrig byta upp sig :-\
-
Är ju dock ett helvete att ta BE numer :/
B utökad bör vara plättlätt, ingen teori och bara en lätt uppkörning
E inte så enkel verkar det som brorsan satt å kikade när 8 st på rad kuggade den ett gäng körvana hästbrudar som skulle köra lagligt för en gångs skull ;)
Ps BE har man ju så nått har man väl lärt sig ;)
-
Tacka vet jag att det är nåt jag inte behöver tänka på innehar BE-CE. ()p
-
Ser man det så kan man ju aldrig byta upp sig :-\
han byter snarare NER sig om han köper nytt med broms, den "gamla reliken" är rejälare byggd med grövre material och mer genomtänkta lösningar än dagens popnitade tunnplåtsskräp som bara för ett eländes oväsen efter bilen med allt skrammel! nä skulle jag köpa ny kärra skulle jag helt klart välja majavan för den hade åtminstone riktig fjädring och svetsat chassie, se på leksakerna dom säljer på jula, jag skulle köra slut på en sån kärra innan garantitiden! min hebe från 82 funkar fint än, nyligen omreggad till obromsat!
-
han byter snarare NER sig om han köper nytt med broms, den "gamla reliken" är rejälare byggd med grövre material och mer genomtänkta lösningar än dagens popnitade tunnplåtsskräp som bara för ett eländes oväsen efter bilen med allt skrammel! nä skulle jag köpa ny kärra skulle jag helt klart välja majavan för den hade åtminstone riktig fjädring och svetsat chassie, se på leksakerna dom säljer på jula, jag skulle köra slut på en sån kärra innan garantitiden! min hebe från 82 funkar fint än, nyligen omreggad till obromsat!
kollade på majavan, men den ja kolla på va bara nitad samt klena balkar, men med fjädring..
men de slutade med ett sånt här vagn helsvetsat o 150cm lastbredd ca 3 m långt funkar till det mesta :)
-
Tacka vet jag att det är nåt jag inte behöver tänka på innehar BE-CE. ()p
Kan hålla med på det, skönt o inte behöva bry sig :P
-
han byter snarare NER sig om han köper nytt med broms, den "gamla reliken" är rejälare byggd med grövre material och mer genomtänkta lösningar än dagens popnitade tunnplåtsskräp som bara för ett eländes oväsen efter bilen med allt skrammel! nä skulle jag köpa ny kärra skulle jag helt klart välja majavan för den hade åtminstone riktig fjädring och svetsat chassie, se på leksakerna dom säljer på jula, jag skulle köra slut på en sån kärra innan garantitiden! min hebe från 82 funkar fint än, nyligen omreggad till obromsat!
Vem säger att du måste köpa de där billiga rackarna som är ihopnitade ???