ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: claes84 skrivet 25 december 2012 kl. 13:57:06
-
Tjäna, har lite problem med min hjuling.
När den är varm och har stått i garage är hjulingen lättstartad.
Kommer man ut i naturen och ett par minusgrader så är det precis som att batteriet är slut trots att det inte är det. Nytt batteri som är välladdat.
Relät klickar och startmotorn orkar inte riktigt gå runt.
Jag har testat att koppla direktström på kabeln som går till startmotorn från startrelät, men det är fortfarande som att motorn inte orkar dra runt.
Misstänker därför att det är startmotorn som är dålig, är detta ett vanligt problem på dessa maskiner?
Tänkte plocka isär startmotorn under kvällen och se ifall det är några uppenbara fel, och i värsta fall byta startmotor.
Kom gärna med era erfarenheter och synpunkter.
Läste någonstans att startmotorn från CF X7 skulle vara starkare och passar, någon som kan bekräfta detta?
Ps. Efter ett gäng startförsök med hjälpbatteri började det lukta bränd el från startmotorn.
Med vänlig hälsning, Claes
-
Hade samma problem med klickande relä på min allroad.
Bytte batteri så va problemet borttrollat.
Att det luktar bränt låter ju som ett kol eller liknande kanske hängt sig i motorn?
-
Jag har precis bytt batteriet mot ett nytt :( började med det i felsökningen... Är juste spänning på det
-
Tjäna, har lite problem med min hjuling.
När den är varm och har stått i garage är hjulingen lättstartad.
Kommer man ut i naturen och ett par minusgrader så är det precis som att batteriet är slut trots att det inte är det. Nytt batteri som är välladdat.
Relät klickar och startmotorn orkar inte riktigt gå runt.
Jag har testat att koppla direktström på kabeln som går till startmotorn från startrelät, men det är fortfarande som att motorn inte orkar dra runt.
Misstänker därför att det är startmotorn som är dålig, är detta ett vanligt problem på dessa maskiner?
Tänkte plocka isär startmotorn under kvällen och se ifall det är några uppenbara fel, och i värsta fall byta startmotor.
Kom gärna med era erfarenheter och synpunkter.
Läste någonstans att startmotorn från CF X7 skulle vara starkare och passar, någon som kan bekräfta detta?
Ps. Efter ett gäng startförsök med hjälpbatteri började det lukta bränd el från startmotorn.
Med vänlig hälsning, Claes
Ja det är stora problem med startmotorn på CF klapprande startrelä på grund av att startmotorn drar enormt med ström, vid kyla blir det ännu värre.
Som du säger så snurrar inte startmotorn alls vid vissa tillfällen, men drar så mycket ström så han sänker batteriet.
Jag har upptäckt att jag vid detta tillfälle samtidigt drar i startsnöret och hjälper startmotorn och har på detta vis fått igång hjulingen.
Att starta maskinen enbart genom att dra i snöret är då inget jag lyckats med.
-
Ja det är stora problem med startmotorn på CF klapprande startrelä på grund av att startmotorn drar enormt med ström, vid kyla blir det ännu värre.
Som du säger så snurrar inte startmotorn alls vid vissa tillfällen, men drar så mycket ström så han sänker batteriet.
Jag har upptäckt att jag vid detta tillfälle samtidigt drar i startsnöret och hjälper startmotorn och har på detta vis fått igång hjulingen.
Att starta maskinen enbart genom att dra i snöret är då inget jag lyckats med.
Min funkar fint att dra igång med bara snöret,
Men man får ta i rejält ()p
-
Jag upplevde aldrig detta problem förra vintern utan det har kommit under de senaste veckorna.
Men nu har jag skruvat isär startmotorn och konstaterat det är troligtvis den som är den stora boven i dramat. Om det bara är den märker jag först när jag bytt ut den.
När jag hade demonterat startmotorn märkte jag att den var väldigt tung att dra runt för hand och nästintill omöjlig en gång per varv.
Öppnade upp den och den var väldigt sotig vid kolen och kollektorn.
När jag fick isär den mer så följde en halv magnet ut sittandes på motorn, den andra halvan låg löst i motorhuset, plus att två magneter till satt löst i huset.
Hittade även lite fukt i utgående axelsidan av motorn då o ringarna mellan huset och ändarna var galet torra :(
Bilderna får tala lite för sig själv oxå!
Nu är bara frågan varifrån man ska köpa startmotorn och varifrån den är billigast.
(http://forumbilder.se/images/5725201243119fb01.jpg) (http://forumbilder.se)
(http://forumbilder.se/images/ce25201243347fdad.jpg) (http://forumbilder.se)
(http://forumbilder.se/images/1425201243456b74e.jpg) (http://forumbilder.se)
-
Min funkar fint att dra igång med bara snöret,
Men man får ta i rejält ()p
Jovisst rejält med råge inget jag tänker syssla med hellre går jag. :(veryangry):
-
Jag upplevde aldrig detta problem förra vintern utan det har kommit under de senaste veckorna.
Men nu har jag skruvat isär startmotorn och konstaterat det är troligtvis den som är den stora boven i dramat. Om det bara är den märker jag först när jag bytt ut den.
När jag hade demonterat startmotorn märkte jag att den var väldigt tung att dra runt för hand och nästintill omöjlig en gång per varv.
Öppnade upp den och den var väldigt sotig vid kolen och kollektorn.
När jag fick isär den mer så följde en halv magnet ut sittandes på motorn, den andra halvan låg löst i motorhuset, plus att två magneter till satt löst i huset.
Hittade även lite fukt i utgående axelsidan av motorn då o ringarna mellan huset och ändarna var galet torra :(
Bilderna får tala lite för sig själv oxå!
Nu är bara frågan varifrån man ska köpa startmotorn och varifrån den är billigast.
(http://forumbilder.se/images/5725201243119fb01.jpg) (http://forumbilder.se)
(http://forumbilder.se/images/ce25201243347fdad.jpg) (http://forumbilder.se)
(http://forumbilder.se/images/1425201243456b74e.jpg) (http://forumbilder.se)
Ja den får du nog anse som förbrukad, så illa såg inte min ut när jag plockade isär den.
När du köper ny startmotor kolla om du kan köpa den nya (skall tydligen vara svartlackerad) och att den passar din maskin.
Var köpa, har faktiskt ingen aning, släng iväg ett mail till Trech de kanske kan fixa det.
-
Jag har en återförsäljare som ligger mer lokalt än just de och dessutom skiljer priset rätt så mkt (259kr)
Vad jag förstått så har startmotorerna varit lite av ett problem på dessa maskiner och då är väl den nya svartlackerade åtgärdad kan man hoppas. Ska höra med min ÅF och jag kan få tag på den nyare !
Sen är det bara att hoppas att startrelät är juste så jag slipper byta ut fler prylar.
Ska passa på att beställa lite andra smågrejer som är dåliga. (Växelspaksdamask, kylarlock, varningsblinkersknapp)
-
Jag har en återförsäljare som ligger mer lokalt än just de och dessutom skiljer priset rätt så mkt (259kr)
Vad jag förstått så har startmotorerna varit lite av ett problem på dessa maskiner och då är väl den nya svartlackerade åtgärdad kan man hoppas. Ska höra med min ÅF och jag kan få tag på den nyare !
Sen är det bara att hoppas att startrelät är juste så jag slipper byta ut fler prylar.
Ska passa på att beställa lite andra smågrejer som är dåliga. (Växelspaksdamask, kylarlock, varningsblinkersknapp)
Ja starmotor har varit ett stort problem, jag fick min utbytt på garnatin, men inte blev det bättre för den delen, samma problem
Startrelä är inte heller någon höjdare, klapprande relä beror dock inte på startrelät, men det är för klent helt enkelt.
Jag slaktade en startmotor till bil, och tog där solinoiden från denna och den är nu startrelä på min hjuling.
Ja får verkligen hoppas att den nya startmotorn håller bättre kvalitet, i ditt fall när magneter lossnar i motorn är ju helt bedrövligt att det kan ske.
Min egen startmotor tog jag isär och rengjorde, vet fan inte om det blev någe bättre, det får dock duga med den sålänge, blir det för bedrövligt får man då hitta på något.
-
hej har haft samma problem med min goes 520 har byt startmotor batteri blev inget bättre det visade sig vara dekompmekanismen som var utsliten fick byta hela kamaxeln nu startar den hur lätt som helst går till och med att rycka igång hur lätt som helst vet ej om det är samma motor i en goes som en allrod500 mvh Anton W
-
hej har haft samma problem med min goes 520 har byt startmotor batteri blev inget bättre det visade sig vara dekompmekanismen som var utsliten fick byta hela kamaxeln nu startar den hur lätt som helst går till och med att rycka igång hur lätt som helst vet ej om det är samma motor i en goes som en allrod500 mvh Anton W
Jodå det ska vara samma maskin.
Bara lätta på ventilkåpan och ta en titt?
Min är duktigt tung att dra runt med startsnöret vid kompläget, drar man fel i snöret får man bara ont.
Några tips på hur jag kollar dekompen?
Blä, nu börjar jag ledsna på min hjuling. Massor av fel på en gång :( men jag vill ju sladda i vinter så det är väl bara att bita i det sura äpplet.
-
hej har haft samma problem med min goes 520 har byt startmotor batteri blev inget bättre det visade sig vara dekompmekanismen som var utsliten fick byta hela kamaxeln nu startar den hur lätt som helst går till och med att rycka igång hur lätt som helst vet ej om det är samma motor i en goes som en allrod500 mvh Anton W
I så fall var min kamaxel utsliten från dag ett när jag köpte den ny, en riktig gris att dra igång med snöret och den har inte blivit bättre med åren.
För övrigt gör jag inte det försöket, då får det vara med åkandet. :(veryangry):
-
okej ska försöka förklara i kamaxeln är det ett spår där en halvmåneformad tapp påverkar avgasvipan så att avgas ventilen inte stänger helt när motorn är avstängd när motorn startar är det en vikt som slungas ut och vänder den halv måneformade tappen så att ventilen kan vara stängd. vikten är fjäderbelstad. om fjädern gått av kan det nog bli samma fel.på min kamaxel var tappens hål så slitet att tappen låg för djupt. man måste ta bort kåpan för att se mekanismen, hittade vst handbok på nätet där står hur man gör. MVH AntonW
-
okej ska försöka förklara i kamaxeln är det ett spår där en halvmåneformad tapp påverkar avgasvipan så att avgas ventilen inte stänger helt när motorn är avstängd när motorn startar är det en vikt som slungas ut och vänder den halv måneformade tappen så att ventilen kan vara stängd. vikten är fjäderbelstad. om fjädern gått av kan det nog bli samma fel.på min kamaxel var tappens hål så slitet att tappen låg för djupt. man måste ta bort kåpan för att se mekanismen, hittade vst handbok på nätet där står hur man gör. MVH AntonW
Toppen tack ska du ha! Då verkar autodekmpen funka på samma sätt på olika maskiner då, har bara rotat med det på Kawasaki KLR600.
Ska börja med att byta startmotorn och se hur den beter sig innan jag river ventilkåpan.
Enligt sprängskisserna jag hittade på atvsweden verkar kamöverfallen vara gjutna i ventilkåpan? Stämmer det?
-
Toppen tack ska du ha! Då verkar autodekmpen funka på samma sätt på olika maskiner då, har bara rotat med det på Kawasaki KLR600.
Ska börja med att byta startmotorn och se hur den beter sig innan jag river ventilkåpan.
Enligt sprängskisserna jag hittade på atvsweden verkar kamöverfallen vara gjutna i ventilkåpan? Stämmer det?
Ja. Det stämmer. :)
-
Toppen tack ska du ha! Då verkar autodekmpen funka på samma sätt på olika maskiner då, har bara rotat med det på Kawasaki KLR600.
Ska börja med att byta startmotorn och se hur den beter sig innan jag river ventilkåpan.
Enligt sprängskisserna jag hittade på atvsweden verkar kamöverfallen vara gjutna i ventilkåpan? Stämmer det?
Jag ska också byta till x7, ans startmotor då min också går så jäkla trögt för det mesta.
-
Hittade inte X7ans startmotor på Atvsweden, nån som sitter på artikelnummer och pris på dessa?
-
Hej
Är X7ans startmotor bättre?
M.V.H P-A78
-
När jag var och pratade med min ÅF sa han att den svartlackerade startmotorn satt på 600na och att 700 hade en kraftigare startmotor IOM att de hade högre kompressionstryck.
Oavsett så köpte jag en ny startmotor till Allroad 500an och n startar den som den ska! Inget klickande i reläet utan bara bra driv på veven!
-
När jag var och pratade med min ÅF sa han att den svartlackerade startmotorn satt på 600na och att 700 hade en kraftigare startmotor IOM att de hade högre kompressionstryck.
Oavsett så köpte jag en ny startmotor till Allroad 500an och n startar den som den ska! Inget klickande i reläet utan bara bra driv på veven!
Du pillade inget med den gamla? Tänkte om du var nyfiken på vad som är slut?
Kan ju bara vara ett kol som har hängt sig t.ex. då är det ju inte dumt att ha som reservdel eller sälja till någon :)
-
Jodå, nyfiken som man är :) om du tittar för första sidan i den här tråden så ser du rätt beskrivande bilder.
1 av magneterna var av på mitten och 2 av de andra satt löst i motorhuset.
Om man drog runt motorn för hand så gick den halvtrögt 3/4 varv å sen tvärtungt.
Inte konstigt att den motorn har dragit såpass mkt ström att relät klickat.
Kände inte att det var någon större poäng att försöka hitta andra magneter heller, tar ofta lång tid och kostar pengar.
Blev alltså en ny startmotor ist!
Den som satt där har klickat till och från sedan jag köpte den, men de stora problemen har kommit under den senaste månaden då den inte orkat dra runt alls om hjulingen var kallare än kanske 10 plus.
-
Ojdå my bad :banghead:
Är inte van vid såhär seriösa och beskrivande trådar så hade lyckats förtränga det :-\
Riktigt bra med alla bilder!
Lycka till med nya motorn :)
-
Min vana från tidigare fordon och forum säger att om man inte beskriver problemen tydligt och gärna med bilder så får man antingen ingen hjälp eller en massa nybörjarmuppar på sig som hänvisar till sökfunktionen :)
Man får bra mkt bättre respons iaf när man lägger upp en bild på vad som är felet, svart på vitt..
-
Min vana från tidigare fordon och forum säger att om man inte beskriver problemen tydligt och gärna med bilder så får man antingen ingen hjälp eller en massa nybörjarmuppar på sig som hänvisar till sökfunktionen :)
Man får bra mkt bättre respons iaf när man lägger upp en bild på vad som är felet, svart på vitt..
Helt rätt! Du är ett föredöme och kunde inte sagt det bättre själv ()p