ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Andreas skrivet 15 november 2012 kl. 19:12:17
-
När jag köpte min dinli, så satt det ett öppet filter K&N (typ: papp med nät)i. Fick med ett Uni filter med (skumgummi = krama ur filter :) ) också. Satt i Uni filtret sen skulle åka. Går jättedåligt med det. Bluddrar direkt om man gasar på lite.
Hoppas ni fattar :)
Är det så mycket sämre genomflöde i det eller?
-
Nä, tror att det är bättre så du behöver bestycka upp förgasaren lite mer.
Köp ett "Dail a jet" munstycket så kan du justera utifrån, dock lite dyrare än att bestycka om förgasaren. ()p
-
Om du har lust får du gärna länka till ett sådant munstycke. :)
-
Skickade dig ett pm på adressen.
Ring och prata med han då han är grymt hjälpsam och det funkar klockrent. ()p
-
kan ju bara säga att dom har satt ditt en avstämd luftburk med rätt luftström o den ska man bara öppna med moto tpi-ventil ställbar från kn-racing säljer sådana annars så blir de fel luftflöde oftas för mycke och lite bensin soppa hmm
-
kan ju bara säga att dom har satt ditt en avstämd luftburk med rätt luftström o den ska man bara öppna med moto tpi-ventil ställbar från kn-racing säljer sådana annars så blir de fel luftflöde oftas för mycke och lite bensin soppa hmm
helt rätt. ()p
-
den är redan bestyckad till öppet filter
-
den är redan bestyckad till öppet filter
Oki, går den snålt ändå?
-
nä inte när man kör med k&n filtret. Men Uni filtret funkar inte att köra med.
-
Aha, sätter du dit en dial så kan du reglera bränslet på utsidan av förgasaren om du vill öka eller minska.
Den går snålt i dagsläget med uni filtret.
-
Det kan vara så att den antingen går för snålt, eller för fett.
Unifilter med fel typ av olja blir ofta ganska strypta och ger sämre flöde än org filter.
Kn filter brukar vara mer lättflödande men är inte en optimal lösning i dammiga förhållanden.
-
Fel olja? Låter ju tokigt.
Har kört cross innan och provat olika oljor, men aldrig märkt någon skillnad.
Så har samma nu till 4-hjulingen.
Har samma olja på K&n som uni filtret.
Vad ska det vara för märke till Unifilter?
-
Fel olja? Låter ju tokigt.
Har kört cross innan och provat olika oljor, men aldrig märkt någon skillnad.
Så har samma nu till 4-hjulingen.
Har samma olja på K&n som uni filtret.
Vad ska det vara för märke till Unifilter?
Japp det kan vara fel oja då skumfilter inte trivs med kletiga/klistriga (extrema) oljor som kletar igen luftbubblorna i skummet.
Så nog är det skillnad alltid och även hur mycket olja man sätter på det.
-
Har kompisar som tävlar inom cross. Dom har samma olja till sina filter (skumfilter).
Kan smeta in filtret hur mycket man vill sen klämmer man ur det överflödiga bara.
Det jag inte fattar är att 4-hjulingen är så kännslig, men på crossen märks det inget :hmmm:.
-
Japp det kan vara fel oja då skumfilter inte trivs med kletiga/klistriga (extrema) oljor som kletar igen luftbubblorna i skummet.
Så nog är det skillnad alltid och även hur mycket olja man sätter på det.
Jag har en väldigt "kletig" filterolja och det funkar kanon.
tror det ligger i att unifiltret ger mer luft så du behöver en fetare blanding.
-
Jag har en väldigt "kletig" filterolja och det funkar kanon.
tror det ligger i att unifiltret ger mer luft så du behöver en fetare blanding.
Med mina erfarenheter så håller jag inte med dig .
Unifilter är väldigt känslig på vilken olja du anv om du vill ha optimalt flöde (finns en anledning att jag har utforskat och labbat vilken olja som ger bäst flöde och är närmast ett helt torkat UNI filter)
Klistret gör att bubblorna kollapsar och gör bubblorna sega att återgå i utspännt läge och ytterligare stryper filtret, vilket inte blir lika känsligt om du har en stor filteryta att dra igenom luften på, och det har inte ett "kläm-på" filter från uni.
Därför har jag gjort om så att jag får på ett större filter som ger större yta.
När man då sätter ett syntet filter som KN filtret är, så har det väldigt lite motstånd i flödet och ger väldigt mycket luft, men är inte optimalt i dammiga förhållanden då ytan för rening av dammet har så kort väg genom filtret att fasta på i dess tunna väggar med olja (ja det är viktigt att även olja in ett KNfilter)
Så min slutsats är att unifiltret stryper mer än KNfiltret.
Så då vet du vad jag tycker ;)
-
kan ju bara säga att när jag körde cross så hadde jag och alla en avstämd luftburk och inget filter direkt på förgasaren vad jag kan förstå i denna disskusionen men om man kör med ett avstämnd kn filter som är köpt till dena maskin så ska ju den funka
-
kan ju bara säga att när jag körde cross så hadde jag och alla en avstämd luftburk och inget filter direkt på förgasaren vad jag kan förstå i denna disskusionen men om man kör med ett avstämnd kn filter som är köpt till dena maskin så ska ju den funka
Kan du länka till den oljan du har till ditt unifilter?
-
Kan du länka till den oljan du har till ditt unifilter?
Detta kör jag med!
http://motoro.jetshop.se/foamfilter-oil-p-1177-c-612.aspx (http://motoro.jetshop.se/foamfilter-oil-p-1177-c-612.aspx)