ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: volvofreak skrivet 31 oktober 2012 kl. 17:27:09
-
Undrar om det är någon som bytt till biltemas gelbatteri i sin blackedition. Blev det en markant skillnad efter bytet av batteriet. Någon som har artikelnummret på batteriet eller en länk till batteriet. Ska på biltema imorgon och tänkte titta på ett batteri och en ledlampa som jag ska ha som backlampa.
Tack på förhand.
-
köp ett så stort batteri sett till amperetimmar som du får plats med, dvs mät utrymmet och se om du kan klämma dit ett större batteri, det är alltid bättre med ett större batteri.
-
Jag har haft Biltemas gel batteri en längre tid (troligen minst ett år)och har bara bra erfarenhet. Kör även med två 55w extraljus utan problem. Men har inget art.nr. men som Oskar P skrev mät batteriet så hittar du säkert ett som passar.
-
Jag har haft Biltemas gel batteri en längre tid (troligen minst ett år)och har bara bra erfarenhet. Kör även med två 55w extraljus utan problem. Men har inget art.nr. men som Oskar P skrev mät batteriet så hittar du säkert ett som passar.
Svarar startmotorn direkt när du trycker på startknappen? Ibland när jag ska starta hjulingen så händer det inget när jag trycker på knappen, så jag blir tvungen att hålla den inne en stund för att startmotorn ska börja snurra. Verkar som att startmotorn tar MYCKET ström. Har du upplevt det innan eller efter bytet av batteriet?
Mvh Jimmy
-
Inga sådan problem som tyder på att det skulle vara batteriet. Men ibland har jag haft problem med startreläet då borrade vi ett litet hå i höljet och sprayade lite 5-56 eller bättre elektronikspray och då brukar det funka ett tag utan problem. Men att detta i mitt fall beror på batteri nej!
-
Svarar startmotorn direkt när du trycker på startknappen? Ibland när jag ska starta hjulingen så händer det inget när jag trycker på knappen, så jag blir tvungen att hålla den inne en stund för att startmotorn ska börja snurra. Verkar som att startmotorn tar MYCKET ström. Har du upplevt det innan eller efter bytet av batteriet?
Mvh Jimmy
kan även bero på att dekomp-anordningen inte funkar, Miko har ett liknande fel och det beror på i vilket läge notorn stannar. prova att dra i startsnöret lite så att du kommer förbi kompläget nästa gång det blir så, om det då går lättare att starta så kan det bero på dekompen. men ett fetare batteri är aldrig fel, speciellt om man har winch(ar)
-
Biltemas gelbatteri funkar bra, som sagt köp det största du får plats med.
Startmotorn är ett stort problem på CF den drar ström så mycket att jag inte ens kunnat mäta upp detta, och jag är säker på att många har fått lyssna på det klapprande startrelä, vilket beror på att startmotorn kräver all ström och startrelät släpper.
Varför startmotorn drar så mycket ström kan nog också bero på dekompventilen står fel (personligen har jag överhuvudtaget inte märkt att en sådan skall finnas)
På grund av att startmotorn drar så mycket ström så händer det lätt att startrelät pajar det klarar helt enkelt inte av denna belastning.
När mitt startrelä pajade så skippade jag det, och slaktade sedan en startmotor från en bil och tog där sollenoiden (tror det heter så) som ger ström till startmotorn på bilen, denna fick funka som startrelä, lite stor klump men denna placerade jag nertill och höger vid bränsletank under dynan givetvis.
Då jag var väldigt less på att höra det eviga smattrande av startrelä, så matar jag numera startrelät från mitt reservbatteri, ja jag slipper reläklapper men det kan bli som andra här sagt, det händer inte att skit men ström går det åt så tjuvlarmet brukar tjuta ibland, har man tur så börjar även startmotorn snurra och maskinen startar.
Varför har jag då ett reservbatteri med mig? jo för det finns inte en chans i h-t att jag skulle kunna dra igång den med snöret, det har hänt en gång att grannen lyckats få igång den med snöret, denna konstruktion är nästan totalt värdelös och inget jag kan förlita mig på.
Jag plockade isär min startmotor och rengjorde den totalt, javisst det blev hyfsat ett tag sedan var problemet tillbaka, jag har en idé att det om fordonet står länge att det bildas någon beläggning på kolletorn i startmotorn, för jag gjorde provet att starta maskinen varje dag och då såg det ut att funka.
Men helt klart är det något fel på startmotorn redan från början, enligt Trech skall det finnas en nytillverkad sådan (svart hölje) som då kostade 1600:- jag har inte köpt någon ännu, och hur vet jag att CF har lyckats bättre med den nya?
-
Håller helt med att det är omöjligt att dra igång med snöre, min CF är likadan. Tvärstopp och inte en chans att leta fram kompläget och sen dra utav hel-e som man brukar på en stor motor.
Dekompressionsventilen ska ju öppna när man drar startsnöret, är det samma funktion när startmotorn går?
Kan det vara så att problemet inte är batteri - startmotor utan dekompventilen? Om startmotorn går tungt pga att ventilen inte öppnar, så drar den ju också mycket ström :hmmm:.
-
Håller helt med att det är omöjligt att dra igång med snöre, min CF är likadan. Tvärstopp och inte en chans att leta fram kompläget och sen dra utav hel-e som man brukar på en stor motor.
Dekompressionsventilen ska ju öppna när man drar startsnöret, är det samma funktion när startmotorn går?
Kan det vara så att problemet inte är batteri - startmotor utan dekompventilen? Om startmotorn går tungt pga att ventilen inte öppnar, så drar den ju också mycket ström :hmmm:.
Ja det skulle kunna vara som du säger, att dekompventilen inte funkar som den ska, och då går det självklart tungt för startmotorn.
Man kanske skulle testa den saken genom att helt enkelt plocka bort tändstiftet, och låta maskinen vila någon dag och sedan se om startmotorn förmår att dra runt motorn.
Det är ju annars så att det alltid behövs ett välladdat batteri för att starta hjulingen då den stått några dagar.
Om det är på detta vis, hur ska man då lösa problemet, en "pysventil" som fanns på mopeder förr? ;D
-
Håller helt med att det är omöjligt att dra igång med snöre, min CF är likadan. Tvärstopp och inte en chans att leta fram kompläget och sen dra utav hel-e som man brukar på en stor motor.
Dekompressionsventilen ska ju öppna när man drar startsnöret, är det samma funktion när startmotorn går?
Kan det vara så att problemet inte är batteri - startmotor utan dekompventilen? Om startmotorn går tungt pga att ventilen inte öppnar, så drar den ju också mycket ström :hmmm:.
Om jag rycker till som en galning i snöret på min maskin så är det nästan så fotbrädorna kroknar men om
jag först får ryckstarten att greppa och sedan drar sakta ut snöret och ökar farten på rycket ju längre snöret
blir så kan jag dra igång den kall som varm utan problem.
Verkar som om man måste dra runt motorn sakta första varvet för att dekompventilen ska öppna.
-
Jag har bytt startmotor i min CF, köpte den som är till X7an å det vart stor skillnad.
-
Jag har bytt startmotor i min CF, köpte den som är till X7an å det vart stor skillnad.
Vad hade du för problem innan och vad blev det för skillnad? Och vad kostade den?
-
Min startmotor va slut men problemet har varit hela tiden att den har inte orkat gå över
kompläget många gånger så jag har fått rycka i snöret lite för att ändra kolvens läge.
Nu snurrar den på som den ska för X7ans startmotor är starkare å priset på den 1500:-
-
Min startmotor va slut men problemet har varit hela tiden att den har inte orkat gå över
kompläget många gånger så jag har fått rycka i snöret lite för att ändra kolvens läge.
Nu snurrar den på som den ska för X7ans startmotor är starkare å priset på den 1500:-
Hur kollade du om det var startmotorn som var slut?
-
Jag plocka isär den å kolen va slut så dom va inte i kontakt med kollektorn till 100%.
-
Jag plocka isär den å kolen va slut så dom va inte i kontakt med kollektorn till 100%.
Okej, tack för snabbt svar. ()p Ringde min återförsäljare idag och han skulle kolla upp om jag kunde få en startmotor till x7, an på garantin istället för en likvärdig som sitter på idag. Man vill ju att det bara ska funka nu när det blir vinter. Ska även åka och köpa ett nytt batteri på biltema.
-
Var precis på feltema butiken och reklamerade mitt blå gelbatteri, det monterades i april förra året och klarade säsongen, men nu var det dött, 3 dygn på Ctek laddaren och starten klickade lite men inte mer.
De ville givetvis inte ta det på garantin, men tillslut tog dom det som en reklamation iaf. I katalogen står det " underhållsfritt och med lång livslängd" :rofl 529:- / år i batterikostnad är häftigt.
Som sagt, det är lotteri att handla där, och jag antar att jag aldrig får höra något från deras tekniska undersökning.
Tur är att det finns fler alternativ till den butiken, Jula, Clas i sjön, Harald-Nyborg mfl... Jag skall iaf inte gå tillbaks!
-
Var precis på feltema butiken och reklamerade mitt blå gelbatteri, det monterades i april förra året och klarade säsongen, men nu var det dött, 3 dygn på Ctek laddaren och starten klickade lite men inte mer.
De ville givetvis inte ta det på garantin, men tillslut tog dom det som en reklamation iaf. I katalogen står det " underhållsfritt och med lång livslängd" :rofl 529:- / år i batterikostnad är häftigt.
Som sagt, det är lotteri att handla där, och jag antar att jag aldrig får höra något från deras tekniska undersökning.
Tur är att det finns fler alternativ till den butiken, Jula, Clas i sjön, Harald-Nyborg mfl... Jag skall iaf inte gå tillbaks!
Du skriver inget om hur du behandlat ditt biltemabatteri?
Att det är underhållsfritt betyder inte att det behöver tåla kortslutningar djupurladdningar eller tappas i marken mm!
Att sedan totalt dömma ut en hel butikskedja för ett kass batteri kanske är magstarkt!
Dessutom som gäst i forumet??
-
Biltema säljer bara skit
-
Mycket skit, men inte bara.
Å andra sidan, skit jämfört med vad? En 10ggr så dyr produkt i "fin" kedja? Jo, då är väl kvalitén sämre.
Men man får vad man betalar för, och med sunt förnuft och lite kunskap om vad man handlar så kan man köpa mycket bra på biltema.
Fast visst känns internet igen nu igen när biltema nämns. Finns alltid dom som köpt en tandborste som gick av när de skulle bända gångplattor med den och då är ju hela butiken skit.
Fine by me, då slipper vi sånt folk där. :) Självsanerande!
-
Bra skrivet ()p
Samma sak gäller med allt man köper. man brukar få vad man betalar för.
men tror man att man ska få det bästa för en spänn typ och sen gnäller på att det är skit tycker jag att man ska tänka om.
jag köpte bröd en gång i en affärskedja som är ledande i Sverige och brödet var mögligt :(veryangry): detta innebär alltså att hela den butikskedjan är skitsaker som dom säljer och borde bojkottas direkt eller???
knepigt om man skulle tänka så jämt :hmmm:
Nja att sticka ut hakan och påstå att allt är skit är magstarkt och säger nog mera om personerna i fråga än billigabutiken.
-
Köper jag ett fordon där det står Biltema på batteri eller filter så drar jag öronen åt mig. För då anser jag att att den inte är påkostad det bästa. Sen att den är välservad ändå kan den säkert vara. Men original eller likvärdigt är alltid bättre att komma med vi försäljning.
Sen handlar jag själv på biltema en hel del och tycker faktiskt deras batterier är ganska prisvärda när de funkar, för det är lite lotto om de är knäckta redan i butik.
-
Bra skrivet ()p
Samma sak gäller med allt man köper. man brukar få vad man betalar för.
men tror man att man ska få det bästa för en spänn typ och sen gnäller på att det är skit tycker jag att man ska tänka om.
jag köpte bröd en gång i en affärskedja som är ledande i Sverige och brödet var mögligt :(veryangry): detta innebär alltså att hela den butikskedjan är skitsaker som dom säljer och borde bojkottas direkt eller???
knepigt om man skulle tänka så jämt :hmmm:
Nja att sticka ut hakan och påstå att allt är skit är magstarkt och säger nog mera om personerna i fråga än billigabutiken.
Håller med ()p
-
Magstarkt? Nä inte det minsta och håller vid att det är en riktigt skit butik med otrevlig personal.
Billigt eller inte, det ska väl hålla till det de är anpassat för eller?
-
Nu var inte mitt inlägg riktat mot eller till någon!
Sen är det min enskilda åsikt jag skriver om! Inte allmän uppfattning!
-
Nu var inte mitt inlägg riktat mot eller till någon!
Sen är det min enskilda åsikt jag skriver om! Inte allmän uppfattning!
Inlägget är inte riktat mot dig boyboy. Det magstarka fick glida in lite fint.
Och det är min åsikt om biltema! Handlar inte där mera!!
-
Du skriver inget om hur du behandlat ditt biltemabatteri?
Att det är underhållsfritt betyder inte att det behöver tåla kortslutningar djupurladdningar eller tappas i marken mm!
Att sedan totalt dömma ut en hel butikskedja för ett kass batteri kanske är magstarkt!
Dessutom som gäst i forumet??
Batteriet var behandlat på exakt samma sätt som det originalmonterade batteriet, dvs övervintrat i varmgarage och laddat när våren närmar sig. Original batteriet (AGM) klarade 5 vintrar, biltema 1 :-)
Efter reklamationen ringde någon upp mig och sade att "en cell har sprängts", inte baserat på någon undersökning utan bara magkänsla (spänningen var ok, dvs alla celler var hela) det tycker jag är riktigt dåligt hanterat. Han hänvisade oxå till att de sålt 80st sådana och ingen hade klagat. Så därför kunde ju inte mitt vara felbyggt heller.
Orkade inte ta striden längre bla. eftersom jag redan beställt ett Yuasa (AGM) från England för 50:- mer än biltemas (GEL) (inkl frakt).
Jag vill mest sprida bad-will som jag hoppas leder till minskat förtroende för Biltemas batterier och en bättre reklamationsprocess hos dem.
Ja, jag är ingenjör med inriktning mot kvalitet och kundtillfredsställelse.
Rekommenderar att folk vänder sig till http://www.mdsbattery.co.uk/ (http://www.mdsbattery.co.uk/) som levererade snabbt och bra till riktigt bra priser.
Sedan upptäckte jag oxå att de alternativa butikerna, Jula, Harald Nyborg etc har precis lika bra priser och många gånger märkesvaror i sina butiker, dock saknas ju reservdelar.
Ber om ursäkt för att jag framför mina åsikter och upplevelser som gäst, men det främjar mina syften.
-
Jag har biltema-batteri i många av mina fordon och maskiner och har aldrig haft några problem. Dessutom sköter jag nog dessa sämre än genomsnittet. Har till och med ett 30 ampers åkräsklipparbatteri ifrån Biltema i barnens batteridrivna Bingoberra-Jeep och där kan man snacka om djupurladdninngar i mängd, funkat tre år.
-
Jag kastar väl mig in i denna diskussion också, med motiveringen att jag är tvåhövdad när det gäller kvalite och skit.
Precis som vespa har jag alltid ersatt hojbatterier med biltema (~250 spänn) sammanlagt har jag väl köpt mellan 5-10st de senaste 6 åren. De har alltid motsvarat mina förväntningar, alla har ersatt yuasa eller liknande kvalitetsbatterier.
Men...när jag nu skulle ha ett nytt till raptorn var jag osäker. Främst för attinget i perfekt storlek fanns på biltema, och även för att jag är lite petig med finhojjen. På yamahabutiken skulle de ha 1800:- och där någonstans kände jag att gränsen gick. Främst för att jag ändå skyfflar in maskinen längst in i garaget hela vintern utan uh-laddning, och även finbatterier kan tycka det vara jobbigt. Så... Nu köpe jag ett något för litet biltema och tryckte i med motiveringen att om det är kass i vår, ja, då har jag ett nytt på plats i hojjen inom 60min för 250 spänn.
Det har sagts förr, det tål att sägas igen; FÖRVÄNTNINGAR. Kvalite är inget absolut begrepp.
-
våren 2000 inköptes 3 st volvo startbatterier på biltema 2 till båten och 1 till hobbybilen
i båten bytte jag våren 2010 då dom bara hade 60% kvar av effekten
och på sjön vill man inte riskera startproblem i onödan men i hobbybilen sitter det kvar än men nu börjar det kännas segt så nästa år är det byte där med. så det jag vill säga med detta är att alla batterier från biltema är inte skit. men sen har jag även konsumerat mc batterier i överflöd så där kan jag inte påstå att dom varit bra håller mellan 1 - 2 år sen är dom skrot trotts regelbunden underhållsladdning i varmgarage.
-
Jag kör på originalbatterier i bilarna (AcDelco) de har aldrig behövt bytas på garanti. Det har däremot en av få biltemabatterier jag köpt...