ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Quadracing => Ämnet startat av: SkoGsvilden_ skrivet 2 september 2012 kl. 14:40:08
-
Tjo!
Tänkte starta upp en frågetråd om Quadcross. Så har du frågor som rör Quadcross på något vis. Regler, tävlingar, banor, licenser eller vad det nu kan vara så ställ dom här så hjälps vi åt att leta reda på svaren! Kanske så hjälper det inte bara dig utan även någon annan som läser tråden! :)
-
Tjena,
Någon måste ju vara först med och fråga.. :)
Vad jag förstod när jag läste dokumentet du länkade om regler och dylikt i tråden om tävlingen i Kil, så tyckte jag jag läste att man inte fick ha slip-on när man tävlar, stämmer det? Tycker jag har sett mycket på blocket att de har köpt slip-on och gjort ordning för att tävla till säsongen. :hmmm:
-
Detta beror lite på vad du kör för slags tävling.
I SM kallas klassen för "Open" vilket innebär att i princip allt är tillåtet, du har lite breddmått och kubikmått som du måste hålla dig inom, annars så är det fri trimmning och förändrande i chassit.
Även värmlandsserien går under "Open" reglementet om inte jag har fått fel info. Så du får alltså köra med "slip-on" ljuddämpare.
Är du dock under 17 år (Så länge du inte kör SM) blir det andra regler. Där får du inte modifiera motorn på något vis och på chassit är det begränsat var som får bytas ut.
Även i "barnklasserna" är det väldigt begränsat men jag har tyvärr inte koll på exakt vad som gäller där.
Hjälpte svaret eller är det något du inte förstår? :)
-
Detta beror lite på vad du kör för slags tävling.
I SM kallas klassen för "Open" vilket innebär att i princip allt är tillåtet, du har lite breddmått och kubikmått som du måste hålla dig inom, annars så är det fri trimmning och förändrande i chassit.
Även värmlandsserien går under "Open" reglementet om inte jag har fått fel info. Så du får alltså köra med "slip-on" ljuddämpare.
Är du dock under 17 år (Så länge du inte kör SM) blir det andra regler. Där får du inte modifiera motorn på något vis och på chassit är det begränsat var som får bytas ut.
Även i "barnklasserna" är det väldigt begränsat men jag har tyvärr inte koll på exakt vad som gäller där.
Hjälpte svaret eller är det något du inte förstår? :)
Hej,
Väldigt bra svar tycker jag :)
Så nu som 17 så kan jag köra hur jag vill, gillar idén :) ()p
-
Nästan hur du vill i alla fall! Quaden får inte vara bredare än 1300 mm, ett mått som inte får överstigas. :)
-
Nästan hur du vill i alla fall! Quaden får inte vara bredare än 1300 mm, ett mått som inte får överstigas. :)
Okej, om Quaden är orginal så är det lugnt då? :)
-
Det är det, är när man börjar bredda som det är idé att fundera över hur bred maskinen blir. :)
-
Det är det, är när man börjar bredda som det är idé att fundera över hur bred maskinen blir. :)
Okej, tackar för svaret :) Kommer jag på något mer så återkommer jag ':)
-
Gör så, det är det som tråden är till för! :)
-
Är det andra regler i USA? Kollade på en av Mark Freemans videor och han hade ingen rear bumber? Någon som har ett svar? :)
-
Det är det, Rearbumper är det endast i Europa vi använder. Detta efter en krasch i PDV (Pont de Vaux 12 timmarslopp i Frankrike. Väldens största Quadtävling?) där en deltagare fick in handen mellan kedjan och drevet och klämde av underarmen/handleden eller handen kommer inte ihåg vad. Så Rearbumpern är till för att förhindra denna typ av olyckor.
Mark Freeman är från Kanada förövrigt men dom har inte rearbumper i varken USA eller Kanada så spelar ingen större roll :)
-
Det är det, Rearbumper är det endast i Europa vi använder. Detta efter en krasch i PDV (Pont de Vaux 12 timmarslopp i Frankrike. Väldens största Quadtävling?) där en deltagare fick in handen mellan kedjan och drevet och klämde av underarmen/handleden eller handen kommer inte ihåg vad. Så Rearbumpern är till för att förhindra denna typ av olyckor.
Mark Freeman är från Kanada förövrigt men dom har inte rearbumper i varken USA eller Kanada så spelar ingen större roll :)
Jaha tackar, lite kul att veta bara :) fan
Fick för mig att han var i USA... Jaja :)
-
hej!
har lite frågor angående att börja tävla.
vart skall man söka sig och hur går man till väga för att få börja tävla?
har endast tränings kört en del på bana i några år och är sugen på att prova på någon 450cc amatör klass race..
målet är väl att köra så gott som går och sikta in mig på att pröva på någon tävling runt augusti - oktober någon gång 2013.
så, krävs någon form av licens? transponder? vad för tävling ska ja sikta in mig på? osv.osv..
tacksam för alla svar!
-
hej!
har lite frågor angående att börja tävla.
vart skall man söka sig och hur går man till väga för att få börja tävla?
har endast tränings kört en del på bana i några år och är sugen på att prova på någon 450cc amatör klass race..
målet är väl att köra så gott som går och sikta in mig på att pröva på någon tävling runt augusti - oktober någon gång 2013.
så, krävs någon form av licens? transponder? vad för tävling ska ja sikta in mig på? osv.osv..
tacksam för alla svar!
http://www.varmlandsserien.se/ (http://www.varmlandsserien.se/)
Går också att hålla koll på www.svenskquadracing.com (http://www.svenskquadracing.com)
Licens är baslicens eller engångslicens ta kontakt med din klubb för att göra uppkörning osv.
Transponder behövs ej i amatör klasserna.
Du måste ha nerfbars och ett dödmansgrepp.
-
http://www.varmlandsserien.se/ (http://www.varmlandsserien.se/)
Går också att hålla koll på www.svenskquadracing.com (http://www.svenskquadracing.com)
Licens är baslicens eller engångslicens ta kontakt med din klubb för att göra uppkörning osv.
Transponder behövs ej i amatör klasserna.
Du måste ha nerfbars och ett dödmansgrepp.
tackar, hur länge håller ett sådant "baslicens"? tänkte om ja kan ta ett sådant redan i år och använda det nästa år? eller måste man ta ett nytt för varje år?
dödmansgrepp säger du, menar du den där "linan" som man har runt handleden som dödar motorn ifall man åker av eller?
om det är den du menar så har jag förmodligen allting på som krävs för racing då den gick som SM maskin innan(supermotard) men det är väl någorlunda samma regler? det enda ja vet med mig är att det saknas en så kallad "bumper" i bak men det borde väl inte vara några större problem att snickra ihop..
-
tackar, hur länge håller ett sådant "baslicens"? tänkte om ja kan ta ett sådant redan i år och använda det nästa år? eller måste man ta ett nytt för varje år?
dödmansgrepp säger du, menar du den där "linan" som man har runt handleden som dödar motorn ifall man åker av eller?
om det är den du menar så har jag förmodligen allting på som krävs för racing då den gick som SM maskin innan(supermotard) men det är väl någorlunda samma regler? det enda ja vet med mig är att det saknas en så kallad "bumper" i bak men det borde väl inte vara några större problem att snickra ihop..
Precis, du behöver en rearbumper också :)
-
Licensen gäller för kalenderår. Engånslicens för en tävling.
Rearbumper är det flera som inte kör med i motionsklasserna. Är dock våran egen säkerhet man äventyrar så bättre att bara snickra ihop något, bättre något än inget alls.
Dödmansgrepp är "linan" du menar :)
Är tävling i Kil imorrn, Ungdom, motion samt SM första heatet startar 13.00 kom dit och kolla om du har möjlighet. Vet dock inte var du bor så förstår om du inte kan ;)
-
Licensen gäller för kalenderår. Engånslicens för en tävling.
Rearbumper är det flera som inte kör med i motionsklasserna. Är dock våran egen säkerhet man äventyrar så bättre att bara snickra ihop något, bättre något än inget alls.
Dödmansgrepp är "linan" du menar :)
Är tävling i Kil imorrn, Ungdom, motion samt SM första heatet startar 13.00 kom dit och kolla om du har möjlighet. Vet dock inte var du bor så förstår om du inte kan ;)
aha ok, så då måste jag altså vänta tills nästa år för att ta licensen?:)
jag hade gärna kommit förbi om jag kunde.. bor i falköping och är utan körkort fortfarande så blir lite halv svårt tyvärr.
det finns ingen som vet vad dom har för varvtider på falköpings banan egentligen? ser så sällan folk som kör med quads där så finns ju ingen ja kan fråga och mäta min egna körning med så jag vet på ett ungefär hur sakta ja kör jämnfört med eliten så att säga:P
-
Ja det är ganska smart att vänta med licensen eftersom säsongen i princip är slut nu.
Jag kan kolla med Kalle Gyllensvaan som blev svensk mästare igår, Grattis!, vad han har för varvtider. Jag hör av mig :)
-
hehe ok.
det var som fan, träffat han någon enstaka gång på banan i falköping men har glömt av lika fort att fråga han..
tack så mycket skogsvilden:)
-
Det är bara SM tävlingarna som kräver Bakre bumper. ang licens kan du ju ringa och höra med SVEMO's licensavdelning, Vet det går att lösa Endurolicenser i alla fall redan nu som gäller hela 2013. Och eftersom alla tävlingar är slut för MX i år så borde det också gå.
Vad jag vet så kostar helårslicens (BAS) 1000kr eller 200-300kr? per tävling för BAS-Engångslicens. Och som sagt behöver du ingen transponder som ligger på runt 2500-3000kr ny, kan ju va gott å spara den pengen.
Värmlands motionsserie är helt perfekt för att börja tävla, finns allt ifrån bra SM åkare (Supermotion) till amatörer (Motion) Man lär sig otroligt mycket väldigt fort med att åka med så många olika åkare, Stämningen i depån är ju halva nöjet, bra och hjälpsamt folk 8)
Svemo licensavdelning Tel: 011 - 23 10 83
Väldigt kul att det dyker upp nya åkare :)
-
ok jag skall höra mig runt lite så får ja se vad som händer.
billigare än va ja trodde med baslicensen då så kan ja ta ett sådant direkt så vore ju det toppen!
det vore riktigt roligt att pröva på, varje gång ja startar den lilla röda hör ja hur den suktar efter att få varva ur lite ordentligt bland dem stora grabbarna igen:D
tack så jätte mycket för hjälpen ()p