ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Zotrix skrivet 23 juli 2012 kl. 17:50:58
-
Hej alla!
Jag tänkte höra med alla er ATV experter angående ett köp av en atv.
Min budget blir inte högre än 25 000, iallafall hur jag ser det just nu.
Jag har kollat runt en hel del på Blocket.se och det jag konstaterat är att jag kan tänka mig Dinli 450 eller en Raptor 350 (Väg reggade).
Men jag tänkte höra med er, vad ni tycker är lämpligast just för mig.
Det ända jag kört innan så att säga med motor är självklart trimmad moped, bil men dessutom en 125cc Fiddy, så jag har inte så jätte mycket att jämföra med. Men det jag vill ha den till är att köra mesta dels ute på vägarna + grusvägar/snö. Jag vill självklart att det ska vara lite klös i maskinen, inget slött. ;D
Därför undrar jag vilken av dessa jag ska satsa på Dinli 450 eller Raptor 350?
Vad är deras skillnader i deras toppfart samt acc och vad har de olika hojarna för HK ?
Som jag förstår så är ju raptorn en mer kvalitets hoj.
Väldigt tacksam för svar!
-
Googla så får du svar.
-
Googla så får du svar.
Hittar inte så mycket om deras topp hastighet och hk :(
-
Jag vet inget om Raptorn, men köpte en begagnad Dinli 450 för nån vecka sen..och den går utav helvete : ) Orginal är det 46hk och den går att få upp en bit över 100..runt 120 brukar min mätare visa men jag tror inte den visar rätt..och man vill inte köra i den hastigheten. Motorn görs av Subaru/Fuji och sitter i bla polaris också. Lägger jag i 2an och gasar reser den sig manligt på bakhjulen : ) Fast då är den inte orginal utan lite lätt trimmad.
Fast jag har ingen erfarenhet av att riktigt köra utan glider mest runt på väg...har inte vågat mig ut utanför vägen ännu, känns som man behöver lära känna maskinen riktigt innan man ger sig ut utanför vägen och gasar.
-
Jag vet inget om Raptorn, men köpte en begagnad Dinli 450 för nån vecka sen..och den går utav helvete : ) Orginal är det 46hk och den går att få upp en bit över 100..runt 120 brukar min mätare visa men jag tror inte den visar rätt..och man vill inte köra i den hastigheten. Motorn görs av Subaru/Fuji och sitter i bla polaris också. Lägger jag i 2an och gasar reser den sig manligt på bakhjulen : ) Fast då är den inte orginal utan lite lätt trimmad.
Fast jag har ingen erfarenhet av att riktigt köra utan glider mest runt på väg...har inte vågat mig ut utanför vägen ännu, känns som man behöver lära känna maskinen riktigt innan man ger sig ut utanför vägen och gasar.
Jaha, okej! Det låter väldigt trevligt.
Hur mycket fick du ge för din maskin då? ':)
-
Howdi!
Ja, raptorn håller högre kvalité, fast med det är det inte sagt att Dinli är dåliga maskiner. Jag hade en raptor 350 innan jag bytte upp mig till en suzuki ltz400 utav olika anledningar. Raptor 350 är en toppenmaskin och rekommenderar varmt den. Är du ute efter acceleration och hastighet så har Dinli 450 en större märkbar skillnad och går värre (skiljer ju nästan 100cc). Dinlin är dessutom en större maskin rent fysiskt och kanske passar längre människor lite bättre än lillraptorn. Men jag skulle ändå rekommendera en raptor 350 i första hand ändå, för de går absolut inte dåligt! Min gjorde dryga 120km/h efter omdrevning (uppmätt med GPS, originalmätaren visade lite väl fantastiska siffror). En raptor är dessutom alltid attraktiv på begagnatmarknaden om du en dag skall byta till något annat, och en yamaha går alltid få tag på reservdelar till. Detta är dock bara råd efter egen erfarenhet då jag stött på båda hojarna. Däremot har jag inte ägt någon Dinli 450, endast provkört en sådan. Det absolut bästa är att åka och titta på dessa maskiner och provköra för att bilda dig en egen uppfattning.
Lycka till med ditt köp!
-
Howdi!
Ja, raptorn håller högre kvalité, fast med det är det inte sagt att Dinli är dåliga maskiner. Jag hade en raptor 350 innan jag bytte upp mig till en suzuki ltz400 utav olika anledningar. Raptor 350 är en toppenmaskin och rekommenderar varmt den. Är du ute efter acceleration och hastighet så har Dinli 450 en större märkbar skillnad och går värre (skiljer ju nästan 100cc). Dinlin är dessutom en större maskin rent fysiskt och kanske passar längre människor lite bättre än lillraptorn. Men jag skulle ändå rekommendera en raptor 350 i första hand ändå, för de går absolut inte dåligt! Min gjorde dryga 120km/h efter omdrevning (uppmätt med GPS, originalmätaren visade lite väl fantastiska siffror). En raptor är dessutom alltid attraktiv på begagnatmarknaden om du en dag skall byta till något annat, och en yamaha går alltid få tag på reservdelar till. Detta är dock bara råd efter egen erfarenhet då jag stött på båda hojarna. Däremot har jag inte ägt någon Dinli 450, endast provkört en sådan. Det absolut bästa är att åka och titta på dessa maskiner och provköra för att bilda dig en egen uppfattning.
Lycka till med ditt köp!
Tack så hemskt mycket för svaret!
Det blir nog att testa båda innan man väl bestämmer sig.
Var det väldigt stor skillnad mellan Raptor 350 och Dinli 450, acc och hastighets mässigt ?
Finns det någon som kör Raptor 350 eller Dinli 450 i Kalmar län, som skulle kunna ställa upp lite och kanske visa mig lite mer och nämre?
Tacksam för svar!
-
Tycker du ska kolla begagnad Raptor 700.
-
Ja det tycker jag med--får du en vägreggad Raptor 700 för max 25000 ska du slå till direkt. Jag har sett några mumsiga här på forumet jag dregglat åt : )
-
Tycker du ska kolla begagnad Raptor 700.
Aldrig att jag får någon för det priset?
eller är jag ute och cyklar?
-
raptor 700 får du väl inte för 25 papp . kanske yamaha 660 årsm 2003 oreggad kanske
-
raptor 700 får du väl inte för 25 papp . kanske yamaha 660 årsm 2003 oreggad kanske
Nej exakt!
Får nog bli Raptor 350 eller Dinli 450 eller möjligen ifall jag får syn på en lite billigare SMC Wildcat.
-
Tack så hemskt mycket för svaret!
Det blir nog att testa båda innan man väl bestämmer sig.
Var det väldigt stor skillnad mellan Raptor 350 och Dinli 450, acc och hastighets mässigt ?
Finns det någon som kör Raptor 350 eller Dinli 450 i Kalmar län, som skulle kunna ställa upp lite och kanske visa mig lite mer och nämre?
Tacksam för svar!
Jo, accelerationen märkte man rätt väl, fast det var väl ingen "ramlar av stolen"-upplevelse i jämförelse enligt mig =)
En Dinli går fortare än en otrimmad Raptor då den är starkare. Fast å andra sidan är 120km/h (som min raptor gjorde) ingen behaglig hastighet att åka i på någon av dessa hojar oavsett. Dessutom varvar raptorn mycket i den hastigheten vilket inte är så bra i längden.
/
-
tror väl dinlin är lite bättre än yama 350.lite mindre känns det som.reservdelar till dinli finns det bra av så det är ju inga problem.ja hade valt dinlin 450.inte mindre än 450 ska du ha :)
-
tror väl dinlin är lite bättre än yama 350.lite mindre känns det som.reservdelar till dinli finns det bra av så det är ju inga problem.ja hade valt dinlin 450.inte mindre än 450 ska du ha :)
Jaha, okej! Tack för svaret :)
Blir nog så om jag inte hittar någon annan 450. Hittade Nämligen denna, Förstår dock inte om den är reggad eller ej? någon som kan tolka honom ?
http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_LTR_450_Quad_41428337.htm?ca=18&w=3 (http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_LTR_450_Quad_41428337.htm?ca=18&w=3)
-
Jaha, okej! Tack för svaret :)
Blir nog så om jag inte hittar någon annan 450. Hittade Nämligen denna, Förstår dock inte om den är reggad eller ej? någon som kan tolka honom ?
http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_LTR_450_Quad_41428337.htm?ca=18&w=3 (http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_LTR_450_Quad_41428337.htm?ca=18&w=3)
Han har ändrat annonsen. Innan stod det förreggad. Och vad det innebär vet jag inte till 100% men tror att du måste åka in med den på bilprovningen och göra en reg.bes och det verkar ju inte ens vara blinkers på? Så med tanke på priset så är det mycket troligen en crossmaskin. Men ring och fråga honom :)
-
Han har ändrat annonsen. Innan stod det förreggad. Och vad det innebär vet jag inte till 100% men tror att du måste åka in med den på bilprovningen och göra en reg.bes och det verkar ju inte ens vara blinkers på? Så med tanke på priset så är det mycket troligen en crossmaskin. Men ring och fråga honom :)
Jaha, okej!
Tack så mycket för spekulationerna, ja jag får höra med honom.
-
fyfan va billigt,slå till på den om den är reggad o går bra .
-
fyfan va billigt,slå till på den om den är reggad o går bra .
Jadå, men läste lite och verkade som att det betyder att den endast går att lv-regga...men får se vad han säger!
-
Kolla noga det där med reg. Så det inte är som för han som köpte raptorn som var förreggad. Tråden finns i Yamaha delen.
-
Kolla noga det där med reg. Så det inte är som för han som köpte raptorn som var förreggad. Tråden finns i Yamaha delen.
Ja, jag fick reda på att den endast var terräng reggad idag. Så blir inte den, dessutom så är det ju en quad så hade nog inte pallat med den riktigt så täta service intervallen...
Dock har jag kollat på Goes 450x och sen Hyosung 450, men vad skulle ni rekommendera för mig ifall det blir lite billigare maskin. Dinli 450, Goes 450 eller en Hyosung 450 ?
Tacksam för svar!
-
Dinli/Goes/Hyosung 450 är ju alla quads... och om du anser att en Yamahaquad har för täta serviceintervall skall du nog inte kolla på de där andra du räknade upp då de har ännu tätare.
-
Dinli/Goes/Hyosung 450 är ju alla quads... och om du anser att en Yamahaquad har för täta serviceintervall skall du nog inte kolla på de där andra du räknade upp då de har ännu tätare.
Ja, men den var ju högkompad eller något med, så läste tydligen att det är mycket mer tätare service intervaller, dessutom så var det Suzuki LTR 450 jag snackade om och inte Yamaha.
Men sen vet jag inte ifall det var bullshit jag läste ute på nätet att en LTR 450 skulle ha mycket tätare service än vad raptor/LtZ/Dinli osv...
För som jag fattade det är en Ltr en mer cross hoj, eller?
-
Ja, LTR:en kräver lite mer omsorg än tex en LTZ, men du skrev "dessutom så är det ju en quad så hade nog inte pallat med den riktigt så täta service intervallen".
Och det är inte huruvida det är en quad eller ej som avgör om det är tät service eller ej.
()p
-
Ja, LTR:en kräver lite mer omsorg än tex en LTZ, men du skrev "dessutom så är det ju en quad så hade nog inte pallat med den riktigt så täta service intervallen".
Och det är inte huruvida det är en quad eller ej som avgör om det är tät service eller ej.
()p
Jaha, okej.
haha, blev lite tokigt där!
Men ja, så blir nog ingen LTR hur eller hur ()p