ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: traktorz skrivet 18 juli 2012 kl. 22:27:42
-
Vi har haft bara trassel med den medlevererade främre vinschen på vår 850XP-2011. Vi har nu därför inhandlat en syntetwire, Polaris orginal. Har just plockat bort stål-wiren, som var lödd i änden och bara vikt omlott för en friktionslåsning i hålen i vinschtrumman.
Fråga 1: Hur monterar jag den nya syntet-linan i vinschtrumman? En spolaxelknut typ? Som synes levereras den bara kapad och med eltejp lindat runt de bägge ändarna.
Fråga 2: Skall wire-styrningen med rullar ersättas av ett slitsat aluminiumblock?
Fråga 3: Naturligtvis ska det sitta en vanlig vinsch-krok i den andra änden av den upplindande vinsch-linan. Har därför inhandlat ett 6mm kaus på Jula. Men hur splitsar man denna Polaris-lina?
Lite trist att ingen monterings-instruktion fanns med från Polaris, så därför hoppas jag på hjälp från forumet.
-
1) Stålvajern som var vikt omlott, var den inträdd genom ett hål? På min Warn låstes stålvajern av en liten rund stålpuck som satt inne i vecket på vajern och låste hålet som var vidare i ena änden. Jag satte tillbaka den lilla pucken och låste som den gamla var låst.
2) Byt linstyrning! Rullar som är slitna av vajer kan äta upp din nya lina!
3) Det är superenkelt att splitsa en nylonlina. Sök på youtube, "splitsa" eller "splice" och "spectra".
-
1) Stålvajern som var vikt omlott, var den inträdd genom ett hål? På min Warn låstes stålvajern av en liten rund stålpuck som satt inne i vecket på vajern och låste hålet som var vidare i ena änden. Jag satte tillbaka den lilla pucken och låste som den gamla var låst.
Ja, på Polaris frontvinsch var det så, dvs ingen låspuck. Två hål på axelns vänstra sida, inträdd dubbelvikt i det avlånga något större hålet.
Vi har även en Bronco vinsch till vedvagnens kran, där fästs wiren med en skruv i spolaxeltrummans gavel-nav, med en påpressad ögla (ser ut som en kabelsko) i ena wire-änden.
2) Byt linstyrning! Rullar som är slitna av vajer kan äta upp din nya lina!
Jo, det tänker vi göra, men undringen gäller främst beträffande erfarenheter med en slitsad sådan istället för en konventionell dito med rullar.
3) Det är superenkelt att splitsa en nylonlina. Sök på youtube, "splitsa" eller "splice" och "spectra".
Har kikat lite, men ännu inte hittat något relevant där man använder ett kaus dessutom.
-
Har kikat lite, men ännu inte hittat något relevant där man använder ett kaus dessutom.
Ungefär så här gör man:
Simple Splicing in Spectwelve Dyneema Core with Push Fids (http://www.youtube.com/watch?v=HiOzEELTWp4#ws)
Enda skillnaden är att du lägger in kausen i öglan.
Jag skulle nog använda ~50cm av linan för att få en riktigt hållbar ögla.
Underlättar en hel del med spliceverktyg men det är inget måste, fungerar att sätta fast en blyertspenna/liknande längst fram (använd krympslang så blir det hyffsat enkelt).
-
Ungefär så här gör man:
Simple Splicing in Spectwelve Dyneema Core with Push Fids
Enda skillnaden är att du lägger in kausen i öglan.
Jag skulle nog använda ~50cm av linan för att få en riktigt hållbar ögla.
Underlättar en hel del med spliceverktyg men det är inget måste, fungerar att sätta fast en blyertspenna/liknande längst fram (använd krympslang så blir det hyffsat enkelt).
Tack för youtube-länken. Det var ju lättare än vad vi först befarade. Med strumpstickor och krympslang, så blev det i alla fall en hyfsad splitsning, med en längre stump som du rekommenderade dessutom.
En simpel knut på linan blev infästningen på spolaxeln.
Avslutningsvis, en bild på ekipaget, där linstyrningen ersatts av en typ utan rullar.
-
Ser fint ut.
Krympslang för att skydda linan? Inte risk att den stuper i plåten på slutet?
-
Ser fint ut.
Krympslang för att skydda linan? Inte risk att den stuper i plåten på slutet?
Observant! På bilden finns dold en mindre krympslang påvärmd över själva splitsningen, samt en större som ännu inte värmts fast. Har inte bestämt om vi ska klippa upp den en bit, eller hur lång den behöver vara från kaus-änden.
Hur som helst, syntetlinan rullar smidigt på vinschen, vida skilt från den bångstyriga stålwiren.
-
En fråga av mig, vilken grovlek är det på linan? ()p
-
En fråga av mig, vilken grovlek är det på linan? ()p
Etiketten (den uppochnervända) visar Polaris artnr #2875791 för syntetlinan av Samsons fabrikat, som här är 50 fot lång (15.2 meter) och med diametern 3/16", vilket motsvarar 4.8mm.
-
Dyneema pro 5 mm (grå) finns hos välsorterade båttillbehörsbutiker, en ögla är inte nödvändig, det funkar precis lika bra med en pålstek eller en sk "mambaknop". På en Warn 25/30 går det lätt på 25 meter av den linan ()p
-
Sliter av mitt gråa snöre titt som tätt tycker jag, Alltid en bit efter kroken :(veryangry):
Wiren slet jag aldrig av.
-
Sliter av mitt gråa snöre titt som tätt tycker jag, Alltid en bit efter kroken :(veryangry):
Wiren slet jag aldrig av.
Visst händer det, men det är ju snabbt och enkelt att slå en ny knop om man är i fält. ()p
-
Visst händer det, men det är ju snabbt och enkelt att slå en ny knop om man är i fält. ()p
Det är fördelen
-
Man kan også købe færdige syntetiske snorer, med splicet øjer og kovs (metaløje) i enden.
Fås i forskellige tykkelser og længder.
-
När det blåser som fan och man går över Älvsborgsbron ,vad håller man sig i då?
WAJERN!!