ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Framnäsmannen skrivet 15 juli 2012 kl. 11:16:17
-
http://www.unt.se/sverige/pojke-dog-i-olycka-med-fyrhjuling-1795610.aspx (http://www.unt.se/sverige/pojke-dog-i-olycka-med-fyrhjuling-1795610.aspx)
Ny olycka i morse. En grabb omkom och en annan ligger svårt skadad.
:(
-
usch fy fan hoppas det inte är nån en känner bara bor tre mil från årjäng. mina tankar går till dennes/deras familjer :cry:
-
Fy faan! Det är hemskt!
-
:cry: :cry: :cry: tragiskt lider med anhöriga!!
-
Tragiskt som fan. Hoppas det inte är nån jag känner men den risken känns inte så stor. 😞
-
jävligt tråkigt ...men vars var deras hjälmar och skydd?
tråkigt tråkigt
-
Väldigt tråkigt när sånt händer :(
-
Ja det är verkligen inte kul med dessa olyckor. :( Måste erkänna att jag själv ofta slarvar med hjälmen numera, tyvärr. Tror tyvärr att många olyckor på dessa fordon skulle ha en annan utgång med ett enkelt ryggskydd och hjälm.
-
Tragiskt som fan. Hoppas det inte är nån jag känner men den risken känns inte så stor. 😞
Min förhoppning besannades inte tyvärr. Känner/kände båda två. Fy fan. 😞
-
Hjälm och diverse andra skydd i all ära, jag tror förarkunskaperna är den stora boven i dom flesta dödsolyckorna. Dom flesta dödsolyckorna sker ju nattetid, antar att i många fall är alkohol inblandat.
-
Anledningen till många olyckor här runt beror på alkohol eller okunskap.
Ofta pga den stela bakaxeln och snäva svängar.
Eller skogskörning på fyllan, med stel bakaxel, i branta backar vid svängning.
-
Anledningen till många olyckor här runt beror på alkohol eller okunskap.
Ofta pga den stela bakaxeln och snäva svängar.
Eller skogskörning på fyllan, med stel bakaxel, i branta backar vid svängning.
Det var värst vad den stela bakaxeln fick kritik här då! ;) Varför skulle det var värre?
-
Det var värst vad den stela bakaxeln fick kritik här då! ;) Varför skulle det var värre?
Har du stått på sidan i en brant backe med en ATV som har stel axel?
Samma sak om du kommer in i en rondell för fort eller lutar dig helt fel.
Då vet du. Kan själv hantera det men vissa kan få den till att tippa rätt lätt.
Okunskap, och, eller, alkohol ställer till mycket i många sammanhang.
-
Har du stått på sidan i en brant backe med en ATV som har stel axel?
Samma sak om du kommer in i en rondell för fort eller lutar dig helt fel.
Då vet du. Kan själv hantera det men vissa kan få den till att tippa rätt lätt.
Okunskap, och, eller, alkohol ställer till mycket i många sammanhang.
Nu måste jag nog förstå ordentligt hur du menar. Jag kör ju naturligtvis med stel axel, men känner inte riktigt att jag känner igen mig i de problemsituationer du beskriver. Eftersom jag aldrig dricker, måste väl "okunskapen" vara det som är min största fara, så förklara. ???
-
Även jag undrar vad som gör att en maskin med stel axel välter lättare?
Jag har/har haft både med stel axel och delad, men inte har jag vält på grund av den stela axeln.
Kan nästan tycka att stel axel stabilare vid vägkörning.
Min Saab har stel bakaxel, och den har inte vält än ;)
Jag tycker det är väldigt tragiskt att läsa om dödsolyckor med fyrhjulingar.
Min personliga åsikt är att i de flesta olyckor med dödlig utgång så verkar det finnas fylle eller annan idioti inblandat (tex. körning utan hjälm, folk som släpper iväg ovana och kanske till och med underåriga på fyrhjulingen), dock inte sagt att just denna olycka berodde på något av dessa, men jag har fått intrycket av att det är så.
Om föraren har vett att vara nykter och hanskas med fordonet på ett vettigt sätt så tror jag bakvagnskonstruktionen spelar mindre roll.
-
Tragiskt att 15 åringen inte klarade sig RIP. Hoppas nu bara att 20åringen kommer att klar sig. Ni/du som kände honom får gärna skriva en rad när han repat sig. Hoppas hoppas. Och ni som har stora barn köp skydd innan ni släpper ut dom i skogen på era maskiner..
-
släpper inte ungarna ut på hjulingen då dom inte har kortet för hjulle sen gäller inga försäkringar om det skulle hända nåt, behöver ju inte vara deras fel men ändå får dom inte köra längre pga just många olyckor..
-
tvivlar att det hade att göra med stela bakaxlar i detta fall tror det handlar om tok/hets körning eftersom båda körde av å samma ställe, men är ju bara vad jag tror inget jag vet.
-
tvivlar att det hade att göra med stela bakaxlar i detta fall tror det handlar om tok/hets körning eftersom båda körde av å samma ställe, men är ju bara vad jag tror inget jag vet.
De var två på hjulingen
-
bakaxeln spelar nog mindre roll här, jag tycker ju inte att min arctic med delad axel har nån väghållning att tala om heller, den är direkt livsfarlig egentligen, för svänger man "lite för mycket" så suger den tag i styret och drar åt det hållet man svänger, alltså om jag gör en lätt vänstersväng i 40 på en grusväg, och framhjulen gungar till och jag inte håller hårt i styret så kan den kasta styret max till vänster och då är vältning ett faktum, går att välta i 20km/h med den, men sen är den inte heller till för den typen av körning, har satt på större hjul, höjt den och gjort fjädringen mjukare bara för att den ska gå bättre i terräng, det är ju det maskinerna är till för, den som tror att en ATV är till för att nöta mil efter mil på väg har fel, isåfall är en Quad lämpligare till det. men ändå beter sig dessa fordon på ett speciellt sätt, så om nån med dålig koll på fordonet och kanske dessutom påverkad sätter sig på den så kan det inte sluta speciellt bra..
-
20 åringen hade frakturer på både nacke och rygg. Han var opererad i ryggen för 4 dagar sedan och har nu redan vart uppe och gått med hjälp av kryckor! Läkarna tror han blir återställd och det är att betrakta som ett mirakel enl läkarna.
-
20 åringen hade frakturer på både nacke och rygg. Han var opererad i ryggen för 4 dagar sedan och har nu redan vart uppe och gått med hjälp av kryckor! Läkarna tror han blir återställd och det är att betrakta som ett mirakel enl läkarna.
Skönt att det slutade lyckligt för passageraren iallafall :-\
Hoppas han tar väl till vara på sin andra chans :)
-
Skönt att det slutade lyckligt för passageraren iallafall :-\
Hoppas han tar väl till vara på sin andra chans :)
Ja det tror jag nog han gör. Hoppas även att alla andra ungdomar lär sig nåt och de inte bara lär för stunden.
-
Ja det tror jag nog han gör. Hoppas även att alla andra ungdomar lär sig nåt och de inte bara lär för stunden.
En får hoppas på det.
-
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/affarsman-hittad-dod-vid-fyrhjuling_7522818.svd (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/affarsman-hittad-dod-vid-fyrhjuling_7522818.svd)
-
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/affarsman-hittad-dod-vid-fyrhjuling_7522818.svd (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/affarsman-hittad-dod-vid-fyrhjuling_7522818.svd)
Märkligt.... Stod maskinen brevid helt intakt då, eller ??? Man undrar ju :-\
-
Krävs inte körkort för att få köra en fyrhjuling, hade de det? Varför hade de inte hjälm och andra relevanta skydd? Visste föräldrarna om att ungdomarna gjorde detta?
Frågor man kanske ska ställa sig...
-
även en 60 årig politiker avled i lördags natt utanför Sundsvall!
Kände han så det är lite blandande känslor :(
http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.5121026-politiker-omkom-i-fyrhjulingsolyckan (http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.5121026-politiker-omkom-i-fyrhjulingsolyckan)
-
Ja det är verkligen inte kul med dessa olyckor. :( Måste erkänna att jag själv ofta slarvar med hjälmen numera, tyvärr. Tror tyvärr att många olyckor på dessa fordon skulle ha en annan utgång med ett enkelt ryggskydd och hjälm.
Varför slarvar du med hjälmen då? Är nyfiken på tänket.
-
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=5281166 (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=5281166)
-
Citat ut ST "Är det inte på tiden att diskutera krav på störtbågar för dessa fordon?"
-
Konstigt att dom flesta olyckor jämt är runt midnatt? Inte står det om han hade hjälm eller inte ?
Ska det vara så svårt att inte köra på fyllan å ha hjälm å ett ryggskydd på sig?
-
Konstigt att dom flesta olyckor jämt är runt midnatt? Inte står det om han hade hjälm eller inte ?
Ska det vara så svårt att inte köra på fyllan å ha hjälm å ett ryggskydd på sig?
()p ()p ()p
-
Konstigt att dom flesta olyckor jämt är runt midnatt? Inte står det om han hade hjälm eller inte ?
Ska det vara så svårt att inte köra på fyllan å ha hjälm å ett ryggskydd på sig?
Intressant fråga,vad gör alla med sina hjulingar ofta ensamma mitt i natten
-
Citat ut ST "Är det inte på tiden att diskutera krav på störtbågar för dessa fordon?"
Beklagar om detta är OT.
Jag är inte helt galen i dessa hjälpmedel, hjälm och kroppskydd undantagna. Känns lite som att man kan köra som en kratta eftersom man ändå har skydd på hjulingen. Så fort nån allvarlig olycka händer ska det lagstiftas om det ena, om det andra.
Varför inte lära sig behärska sitt fordon, utan att köra på gränsen och behöva ta till elektroniska hjälpmedel.
Jag är lite färgad av mina år av motorcykelkörning; alla dessa nya elektroniska hjälpmedel, det är ABS (denna är gränsfall!), antispinn, antiwheelie, anti-dittan-och-dattan. Vad hände med att köra med insidan av skallen?
-
Beklagar om detta är OT.
Jag är inte helt galen i dessa hjälpmedel, hjälm och kroppskydd undantagna. Känns lite som att man kan köra som en kratta eftersom man ändå har skydd på hjulingen. Så fort nån allvarlig olycka händer ska det lagstiftas om det ena, om det andra.
Varför inte lära sig behärska sitt fordon, utan att köra på gränsen och behöva ta till elektroniska hjälpmedel.
Jag är lite färgad av mina år av motorcykelkörning; alla dessa nya elektroniska hjälpmedel, det är ABS (denna är gränsfall!), antispinn, antiwheelie, anti-dittan-och-dattan. Vad hände med att köra med insidan av skallen?
Ja du har helt rätt!
Jag kan säga jag är bra mycket mer vaken när jag kör en äldre bil än en ny.
Just pga man litar på alla system "som ska lösa ev. incidenter"
En störtbåge hade inte hjälpt en överförfriskad och övermodig förare.
-
Ja du har helt rätt!
Jag kan säga jag är bra mycket mer vaken när jag kör en äldre bil än en ny.
Just pga man litar på alla system "som ska lösa ev. incidenter"
Det blir som en varm skön kokong där man inte behöver bry sig om nån annan. Inte helgjutet är min åsikt. :-\
En störtbåge hade inte hjälpt en överförfriskad och övermodig förare.
Nu vet vi väl inte det, men man kan ju spekulera. ;)
-
Konstigt att dom flesta olyckor jämt är runt midnatt? Inte står det om han hade hjälm eller inte ?
Ska det vara så svårt att inte köra på fyllan å ha hjälm å ett ryggskydd på sig?
Precis min tanke. Det är ju nästan regel att dödsolyckorna inträffar nattetid...man undrar ju.
-
Citat från: Tripod skrivet 15 juli 2012 kl. 13:30:58
Ja det är verkligen inte kul med dessa olyckor. :( Måste erkänna att jag själv ofta slarvar med hjälmen numera, tyvärr. Tror tyvärr att många olyckor på dessa fordon skulle ha en annan utgång med ett enkelt ryggskydd och hjälm.
Varför slarvar du med hjälmen då? Är nyfiken på tänket.
Slarvar inte när jag nöjeskör men vid arbete på gården och i skogen blir ofta hjälmen kvar hemma. Tror inte det är så ovanligt beteende vid arbete med atv.
-
hmm, 4-5 rader om olyckan och 10-15 rader om hur mycket han äger och hur viktig han är??
jaja...
-
[...]men vid arbete på gården och i skogen blir ofta hjälmen kvar hemma. Tror inte det är så ovanligt beteende vid arbete med atv.
Är det för att den är så lik en bil och i en bil måste man inte ha hjälm? Eller bara av praktiska skäl?
Blir nog rätt svettigt med en hjälm om man ska kroppsarbeta också, kantänka.
Har du hjälm när du fäller träd och så, om ja, varför isf?
-
Är det för att den är så lik en bil och i en bil måste man inte ha hjälm? Eller bara av praktiska skäl?
Blir nog rätt svettigt med en hjälm om man ska kroppsarbeta också, kantänka.
Har du hjälm när du fäller träd och så, om ja, varför isf?
Huggarhjälm med hörselskydd och visir vid arbete med motorsåg/röjsåg. Förstår inte vart du vill komma? Ja det är av bekvämlighetsskäl.
-
Huggarhjälm med hörselskydd och visir vid arbete med motorsåg/röjsåg. Förstår inte vart du vill komma? Ja det är av bekvämlighetsskäl.
Jag vill generellt komma till att risken för skador är i princip lika stor vare sig man fäller träd eller kör hjuling, men att man i ena fallet har hjälm och inte i det andra.
Jag trackar inte dig specifikt, utan är ute efter tänket när man väljer att ha skydd på och inte, trots ungefär lika stor skaderisk.
-
hörde detta på radion tidigare idag!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5288857 (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5288857)
undra vad dom kommer fram till?
-
Alla sporter/intressen lider olyckor,fokus styrs av media. Idag dog en man som sprang Lidingö loppet.
Varför ska man inte förbjuda de?
-
hörde detta på radion tidigare idag!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5288857 (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5288857)
undra vad dom kommer fram till?
Det dör dubbelt så många i mopedolyckor per år jämfört med fyrhjulingar.
:D
-
"...bor man på landet så...."
Sa den 13åriga tjejen...
Kör hon bil också "på landet"? Full/för ung/känner inte maskinen borde man ju lyfta ur statistiken. Det "råkar" ju bara vara en fyris de sitter på....
-
Vattenplaning på en skogsväg... med en fyrhjuling..? :hmmm:
Nån som har mailadressen till Mythbusters?
-
Vattenplaning på en skogsväg... med en fyrhjuling..? :hmmm:
Nån som har mailadressen till Mythbusters?
()p ()p ()p :lol: :lol:
-
Vattenplaning på en skogsväg... med en fyrhjuling..? :hmmm:
Nån som har mailadressen till Mythbusters?
Inte läst/lyssnat på bakgrunden.
Håller man 70-80 blås planar man fint genom pölarna :)
Men är nästan värre om man inte planar och det suger till åt ett håll...
-
Häften är alkoholpåverkade sas de i radioprogrammet, då är det ju inte ATVn som är problemet utan avsaknad av IQn....
-
det ä värre att inte vatten plana,
1. man kommer inte kunna se snåt för man så så jäkla mycket vatten över allt
2. vid hög fart kan man dels flyga över styret och få leksaken på sej,
vid vatten planing ser man iaf vad som är på imot en och man kan hinna bromsa eller svänga .... lätt att säga bakom skärmen ,men första felet dom gjorde var ju att köra utan skydd ,sen onyktert.
-
har man inte fått vattenplaning med quad genom större pölar har man aldrig laddat på. skenar iväg ganska lätt när man kmr lite sidledes.
en polare kraschade på detta vis för några månader sen, helt nykter, skydd osv. är idag förlamad från midjan och neråt!...
-
Fy fan.. :( inte roligt..
-
Fy fan.. :( inte roligt..
Hur går det med dina polare som kvaddade i trädet?
-
Hur går det med dina polare som kvaddade i trädet?
En ligger kvar på sjukhus är snurrig i huvudet och ser saker som inte hänt.. (Han som brutit rygg och nacke.) Men kan röra sig vad jag fattat..
-
har man inte fått vattenplaning med quad genom större pölar har man aldrig laddat på. skenar iväg ganska lätt när man kmr lite sidledes.
en polare kraschade på detta vis för några månader sen, helt nykter, skydd osv. är idag förlamad från midjan och neråt!...
stora vattenpölar är i princip det enda jag upplever att man inte kan förutse hojens reaktion på. Totalt livsfarligt i högre farter! :nono:
-
stora vattenpölar är i princip det enda jag upplever att man inte kan förutse hojens reaktion på. Totalt livsfarligt i högre farter! :nono:
Men ändå så tappar man all framtidsplanering och alla års visdom och ger full rulle med tummen, hoppas på det bästa och åker blöt/nyfrälst hem igen. ':)
Vi försöker ju alla leva livet till fullo, en del människor lever helt enkelt mer än andra. För vissa betyder detta att åka till varenda charter destination som solresor kan erbjuda och för andra betyder det att flyga hejlöst ut i skogen och lura döden i vitögat med hjälp av en helvetesmaskin som gör en både halvdöv och bankrutt.
Visst kan (och ska) man alltid sitta och moralpredika om skydd och vett men har man redan satt sig på vrålåket har man ju redan utsatt sig för livets största utmaning, sig själv!
-
Och som ni ser på min forum profil till vänster så ser ni att jag är ett "atv pro" så jag vet va jag snackar om...
;)
-
Men ändå så tappar man all framtidsplanering och alla års visdom och ger full rulle med tummen, hoppas på det bästa och åker blöt/nyfrälst hem igen. ':)
Vi försöker ju alla leva livet till fullo, en del människor lever helt enkelt mer än andra. För vissa betyder detta att åka till varenda charter destination som solresor kan erbjuda och för andra betyder det att flyga hejlöst ut i skogen och lura döden i vitögat med hjälp av en helvetesmaskin som gör en både halvdöv och bankrutt.
Visst kan (och ska) man alltid sitta och moralpredika om skydd och vett men har man redan satt sig på vrålåket har man ju redan utsatt sig för livets största utmaning, sig själv!
Dagens visdomsord ()p Så sant!
-
En ligger kvar på sjukhus är snurrig i huvudet och ser saker som inte hänt.. (Han som brutit rygg och nacke.) Men kan röra sig vad jag fattat..
Hoppas han bättrar sig och klarar sig utan allvarliga men
-
Maskinerna som sådana är ju rätt harmlösa. Står ju bara snällt bunden i garaget, man kan klappa och till och med sitta på sadeln utan att dö. Men starta de inte för guds skull, då är det ju upp till dåren i dig.:'( om du kommer överleva....
-
Inte dödlig....
Två pojkar kraschade med fyrhjuling
Jönköping 30 okt 09:23
En 11-årig och en 12-årig pojke kraschade under måndagskvällen med en fyrhjuling i Korsberga, Vetlanda kommun.
En av pojkarna fördes till sjukhus med ambulans, men det är ännu oklart vilka skador pojken fick, det uppger P4 Jönköping.
De båda ska ha kört in i ett staket som löpte längs med fastighetsgränsen.
Fråga på det...
Vad gjorde dom killarna på en fyrhjuling?
Varför skriver man en artikel om det?
Det är verkligen som media älskar att skriva om olyckor på fyrhjulingar. Vem hade brytt sig om en moppe eller mc kört in i ett staket och inte skadat sig allvarligt. (troligen)
Men hursomhelst hoppas de mår bra och lärde sig en läxa :nono:
-
Hur många har läst artikeln som fanns i de flesta svenska dagstidningarna för ca en vecka sen om hastighetsefterlevning. Nån som minns rubriken "Alla motorcyklar kör för fort"? Läser man artiklarna till slutet, har man i de flesta fall också skrivit att även alla bilister kör för fort. Vad säljer mest? "Alla motorcyklar kör för fort" eller "Alla bilar kör för fort". Samma sak med de farliga fyrhjulingarna.
En sked kan vara farlig använd på fel sätt. Rubriksättare... ':)
-
E ju för helvete så man kokar. Jävla journalister. :djump:
-
Bara förbjuda alla utan stal bakaxel ()p
Skulle minska olyckorna och skadorna nått enormt :DV
-
Bara förbjuda alla utan stal bakaxel ()p
Många på jobbet hade sett min kvadd utanför entrén några dar nu och undrade om det var min, och fikat gick ju fyrhjulingarnas tecken och det undrades om det inte var farligt och att man dör direckt!1 om man kör för fort med en fyrhjuling.
Jag har hört samma visa många gånger om när det stått en motorcykel där ute.
Man får acceptera att vissa har inte "våra" intressen och därför ställer sig tveksamma till oss. :)
Gissa hur många gånger jag fått höra om inte lillen (vår son, sju månader för en vecka sen) ska med i topboxen på kvadden, eller tankväskan på svartviffern. ':)
-
Förbjud allt som går på hjul, bura in era barn i vadderade lådor så blir nog allt bra
-
Förbjud allt som går på hjul, bura in era barn i vadderade lådor så blir nog allt bra
Ja det är farligt att leva, man kan dö :cry:
-
Ja det är farligt att leva, man kan dö :cry:
Ja livet brukar ju sluta så
-
Ja livet brukar ju sluta så
Japp, man är ju dödsdömd redan vid födseln