ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: (-_-) skrivet 25 juni 2012 kl. 17:42:46
-
http://hd.se/inrikes/2012/06/25/fler-olyckor-med-fyrhjulingar/ (http://hd.se/inrikes/2012/06/25/fler-olyckor-med-fyrhjulingar/)
-
Det är på ett sätt ändå ganska få olyckor då...
Med tanke på det säljs fler 4hjuliga än 2hjuliga motorcyklar. men "bara" 16 döda på 5 år och av dessa verkar det som på texten de flesta var orsakade pga. alkoholpåverkan.
-
Läste precis samma notis på Kuriren.nu
Men deras rubrik var "Fler farliga fyrhjulingar".
-
Statistik kan vara farligt om den används fel.
Hur mycket som säljs är ju på många sätt ointressant förutom för de styrande som nu kanske finner anledning att införa restriktioner.
Jämför istället med hur många som finns och hur mycket de används.
Och att bara rakt av jämföra mot de tvåhjuliga motorcyklarna är också fel eftersom de sistnämnda tyvärr får sin tråkiga statistik från främst tre grupper, alla olagliga.
Dels de som kör utan behörighet, dels de påverkade förarna och dels de med "agressivt trafikbeteende".
Och av dessa tre grupper är det ju "endast" en som fyrhjulingarna får statistik ifrån, de påverkade.
-
Statistik kan vara farligt om den används fel.
Hur mycket som säljs är ju på många sätt ointressant förutom för de styrande som nu kanske finner anledning att införa restriktioner.
Jämför istället med hur många som finns och hur mycket de används.
Och att bara rakt av jämföra mot de tvåhjuliga motorcyklarna är också fel eftersom de sistnämnda tyvärr får sin tråkiga statistik från främst tre grupper, alla olagliga.
Dels de som kör utan behörighet, dels de påverkade förarna och dels de med "agressivt trafikbeteende".
Och av dessa tre grupper är det ju "endast" en som fyrhjulingarna får statistik ifrån, de påverkade.
.... Och det kan vara bra att tänka på att tvåhjuliga sålts sen början av 1900-talet.
-
Man får vad man mäter.
-
...främst tre grupper, alla olagliga.
Dels de som kör utan behörighet, dels de påverkade förarna och dels de med "agressivt trafikbeteende".
Och av dessa tre grupper är det ju "endast" en som fyrhjulingarna får statistik ifrån, de påverkade.
Men även de med "agressivt trafikbeteende" finns väl bland fyrhjulingsförarna?
-
Mmm, men i princip är det väl ändå bara påverkade som dött, huruvida de kört aggresivt eller ej framgår väl inte, men ofta är det ju gubbar som på väg hem i råfyllan välter och får maskinen över sig.
Den typen av olyckor kommer man nog inte ifrån med utbildning, speciellt inte när det finns så pass många olika registreringar som man kan välja, det hjälper ju inte att införa körkortskrav på vägreggade fyrhjulingar, när de flesta där på Terräng eller traktorreggade...
-
Flertalet fyhjulingar är ju också "arbetsredskap" alt hobby maskiner, kanske (troligtvis) oftare ute på landsbygden där poliser kanske inte heller så ofta besöker. Så fyllekörningar är ju nära till hands med dessa 2 i kombination, inte för o dra någon över en kam men mer generellt, statistiken kommer alltid präglas över detta.
-
Det märkliga är dock att folk verkar kunna tänka sig att köra fyrhjuling i fyllan, men inte bil?
Eller är det vi nu ser bara ett faktum av att fyllerister kör ihjäl sig på fyrhjuling istället för i bilen?
Och som följdfråga, är det då bättre att dessa fyllerister tar bilen, kör ihjäl någon annan, men klarar sig själva?
Statistik kan man läsa på många olika sätt, och som vanligt har de som läser statistiken ingen som helst vilja att analysera vad statistiken egentligen innebär.
Ungefär som att dödstalen i cancer skulle öka dramatiskt om vi löste alla hjärt/kärl-problem...
-
Men även de med "aggressivt trafikbeteende" finns väl bland fyrhjulingsförarna?
Det beror lite på vad man menar, men med begreppet innefattar normalt sett de som åker på bakhjulet utmed motorvägarna i 200 km/h, utmanar poliser att dra igång höghastighetsjakter, pressar bågen genom städer (gärna med passagerare dessutom) i farter över det mångdubbla av vad skyltarna anger, också här i 200 (på tex 50-väg) osv.
En fyrhjuling har inte resurser till detta... men visst kan vissa kvala in ändå, tex vid slalomkörning i tät trafik, märkliga filbyten över spärrområden mm, mm... men "Ghostrider-körningen" som sådan är svår att uppnå med en fyrhjuling.
Och kör man i 50-100 (dvs fyrhjulingsfart) och smäller KAN man klara sig, men kör man i 200 klarar man sig inte utan blir direkt en siffra i statistiken.
-
http://ltz.se/nyheter/motor/1.4839478--kora-fyrhjuling-pa-fyllan-anses-okej- (http://ltz.se/nyheter/motor/1.4839478--kora-fyrhjuling-pa-fyllan-anses-okej-)
:tickedoff :tickedoff :tickedoff
-
http://ltz.se/nyheter/motor/1.4839478--kora-fyrhjuling-pa-fyllan-anses-okej- (http://ltz.se/nyheter/motor/1.4839478--kora-fyrhjuling-pa-fyllan-anses-okej-)
:tickedoff :tickedoff :tickedoff
"– Folk skulle inte komma på tanken att köra bil när de har druckit alkohol, men att köra fyrhjuling är okej."
Vaddå inte komma på tanken att köra bil i fyllan? Dags att herr konstapel läser på lite.
Statistik
150 personer per år dör i alkoholrelaterade trafikolyckor (cirka 40 % av totala antalet trafikdödade).
15 000–20 000 rattfyllerister varje dag.
30 000 åker fast för rattfylleri varje år. Av dessa var 10 000 drograttfyllerister.
50 % av alla förare som dör i singelolyckor med dödlig utgång var alkoholpåverkade.
30 % av de dödade cyklisterna och fotgängarna var alkoholpåverkade.
90 % av de rattfulla är män, främst yngre och medelålders.
Unga förare är överrepresenterade i statistiken. De kör oftare fulla och löper större risk att dödas.
Källa: http://korkortonline.se/teori/alkohol-rattfylla/ (http://korkortonline.se/teori/alkohol-rattfylla/)
-
Det beror lite på vad man menar, men med begreppet innefattar normalt sett de som åker på bakhjulet utmed motorvägarna i 200 km/h, utmanar poliser att dra igång höghastighetsjakter, pressar bågen genom städer (gärna med passagerare dessutom) i farter över det mångdubbla av vad skyltarna anger, också här i 200 (på tex 50-väg) osv.
En fyrhjuling har inte resurser till detta... men visst kan vissa kvala in ändå, tex vid slalomkörning i tät trafik, märkliga filbyten över spärrområden mm, mm... men "Ghostrider-körningen" som sådan är svår att uppnå med en fyrhjuling.
Och kör man i 50-100 (dvs fyrhjulingsfart) och smäller KAN man klara sig, men kör man i 200 klarar man sig inte utan blir direkt en siffra i statistiken.
Jag fattar, helt rätt!
-
Man kan välja att ha selektivt minne när så behövs, det är solklart, talesmän för polismyndigheten borde kanske uttrycka sig korrekt snarare än populistiskt!
Att man beräknar att 150 människor dör (eller ungefär hälften av alla som dog i trafiken under 2011) i trafiken pga alkohol är också intressant, lägger man till hur många det är som omkommer pga andra orsaker än hastighet, vilket jag antar är allt annat än försumbart, så är det om inte obegripligt så i alla fall svårt att förstå varför man satsar i princip alla resurser i trafikövervakningen på hastighetsbevakning. Är det enkelheten som gör det, att man kan hålla statistiken uppe vad gäller uppklarade brott och att hastighetsövervakning är relativt kostnadseffektiv/enkel att utföra jämfört med mycket annan trafikövervakning?
Och är det rimligt att man bygger om varenda väg i svenska städer så att man med bil eller motorcykel inte kan passera en buss som står vid en busshållplats, att varenda övergångsställe byggs om till farthinder och så vidare med hänvisning till en fullkomligt orimlig nollvisionen som Trafikverket kommit fram till? Man kan naturligtvis alltid argumentera att varje sparat liv är värt alla insatser, och det är säkerligen sant om man bortser från alla orimliga konsekvenser det skulle få om man drar det i absurdum, nämligen att förbjuda alla former av fordon och alla former av trafik. Vad är det då som gör att vi tillåter alkohol i det svenska samhället till att börja med, eller rökning, snusning..? Borde extremsporter tillåtas, borde inte sjukvården införa nollvision vad gäller antalet som dör på grund av felaktiga eller helt uteblivna behandlingar? Jag är självklart för en trafikmodell som är så säker som möjligt är, men det måste också finnas rimlighet och konsekvens från myndigheter och makthavare, inte bara insatser och åtgärder där det är lätt eller ger enkla politiska poäng.
-
"– Folk skulle inte komma på tanken att köra bil när de har druckit alkohol, men att köra fyrhjuling är okej."
Vaddå inte komma på tanken att köra bil i fyllan? Dags att herr konstapel läser på lite.
Statistik
150 personer per år dör i alkoholrelaterade trafikolyckor (cirka 40 % av totala antalet trafikdödade).
15 000–20 000 rattfyllerister varje dag.
30 000 åker fast för rattfylleri varje år. Av dessa var 10 000 drograttfyllerister.
50 % av alla förare som dör i singelolyckor med dödlig utgång var alkoholpåverkade.
30 % av de dödade cyklisterna och fotgängarna var alkoholpåverkade.
90 % av de rattfulla är män, främst yngre och medelålders.
Unga förare är överrepresenterade i statistiken. De kör oftare fulla och löper större risk att dödas.
Källa: http://korkortonline.se/teori/alkohol-rattfylla/ (http://korkortonline.se/teori/alkohol-rattfylla/)
Jag menar att det ter sig som att "vanligt folk" som i normalfallet aldrig skulle ta bilen på fyllan verkar göra det i rätt stor utsträckning när det gäller fyrhjuling.
Jag kan naturligvis ha fel, men så uppfattar jag i alla fall att det är.
Att det kör omkring tiotusentals alkoholister på vägarna varje dag vet jag förstås, men jag tror inte att det är så många av dessa som äger och kör en fyrhjuling om jag skall vara lite fördomsfull.
-
Köra båt på fyllan är väl rätt vanligt med.
-
Då var det tyvärr dags igen :cry:.
http://hd.se/inrikes/2012/07/15/pojke-dog-i-olycka-med-fyrhjuling/ (http://hd.se/inrikes/2012/07/15/pojke-dog-i-olycka-med-fyrhjuling/)