ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hyosung => Ämnet startat av: Viljan1 skrivet 31 maj 2012 kl. 21:00:07

Titel: Låst bakbroms
Skrivet av: Viljan1 skrivet 31 maj 2012 kl. 21:00:07
Idag, efter att jag hade tvättat quaden, så skulle jag bara köra ett varv runt gräsmattan för att alla smågrejer skulle få torka och när jag då ställde mig hårt på fotbromsen så tvärlåste sig bakbromsen och släppte sen inte.
Jag testade alla grejer jag kom på, men det enda som funkade var att öppna luftnippeln.

Har ni med mer erfarenhet någon tanke på vad det kan vara?
Jag ska plocka ned bromsarna och rengöra och smörja, men jag har en känsla av att det kan vara en bromsslang eller kopplingen/splittern/eller vad det heter som har gett upp.

//Viljan
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Tictic skrivet 31 maj 2012 kl. 21:17:05
det är inte så att kolven hoppat ur oket??
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Viljan1 skrivet 31 maj 2012 kl. 21:23:59
Jag tyckte inte det såg ut så, och då hade det väl inte gjort någon nytta att släppa på trycket i systemet? Tyvärr hann jag inte forska mer i det idag då frugan skulle iväg och jobba, ettåringen klarar sig tyvärr inte själv än  ;D

Jag glömde att skriva att fotbromsen var helt stum, det var alltså tryck i systemet.
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: toyboy skrivet 31 maj 2012 kl. 21:35:52
Jag tror felet är i huvudbromscylindern! Kolla så inte den hängt sig på ngt vis.
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: excelsior skrivet 31 maj 2012 kl. 21:51:26
problemet ligger mest troligen i "bromsvågen" som sitter lite längre fram på svingen!! Är inte ovanligt att den sätter igen och inte släpper tillbaka som den ska!! Enklaste lösningen är att plocka bort den och bygla rören där fram o dra slangen från huvudcylinder rakt bak till bak oket!!!
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 31 maj 2012 kl. 21:53:31
Hade samma problem på min och gjorde som excelsior säger.
Fungerar klockrent.
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Tictic skrivet 31 maj 2012 kl. 21:55:37
har tvärt om på min smc no brakes bak..
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Delarium skrivet 13 juni 2012 kl. 10:18:48
Glider in lite försiktigt när vi ändra pratar bakbroms. Tycker min bakbroms tar väldigt dåligt, den känns nästan lite svampig och måste trycka hårt. Vad göra?
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Tictic skrivet 13 juni 2012 kl. 11:03:10
Glider in lite försiktigt när vi ändra pratar bakbroms. Tycker min bakbroms tar väldigt dåligt, den känns nästan lite svampig och måste trycka hårt. Vad göra?
Testat att lufta??
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Delarium skrivet 13 juni 2012 kl. 11:07:14
Testat att lufta??

Nä, inte riktigt vågat göra det. Misstänkte det kan hjälpa, hur luftar jag systemet?
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Viljan1 skrivet 13 juni 2012 kl. 13:48:12
Nä, inte riktigt vågat göra det. Misstänkte det kan hjälpa, hur luftar jag systemet?

Det är väldigt enkelt. Bara öppna nippeln på bromsoket och låt det stå öppet. När den är öppen så ska du inte röra pedalen.
Se till så inte behållaren töms på bromsvätska.
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Delarium skrivet 13 juni 2012 kl. 15:25:59
Så bara öppna luftningsnippeln och vänta? Hur länge bör jag vänta? tack för din hjälp!
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 13 juni 2012 kl. 16:46:12
Pumpa några gånger på pedalen och ha den nertryckt och sen öppnar du nippeln, ha gärna en liten slangbit på nipplen för det kan skvätta och du vill inte ha det i ögonen. Stäng nippeln och upprepa detta tills det inte kommer någon luft ur nippeln. Kolla så inte vätskan tar slut i behållaren.

Tar gärna hjälp av en polare som kan pumpa  ()p
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: toyboy skrivet 13 juni 2012 kl. 17:40:25
Är lite nyfiken på om problemet med den låsta bromsen är löst och vad som var problemet?
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Viljan1 skrivet 13 juni 2012 kl. 20:46:29
Pumpa några gånger på pedalen och ha den nertryckt och sen öppnar du nippeln, ha gärna en liten slangbit på nipplen för det kan skvätta och du vill inte ha det i ögonen. Stäng nippeln och upprepa detta tills det inte kommer någon luft ur nippeln. Kolla så inte vätskan tar slut i behållaren.

Tar gärna hjälp av en polare som kan pumpa  ()p

Glöm inte att hålla pedalen nedtryckt tills du har stängt nippeln igen.
Det här är en snabbare metod, men lite svårare om man inte vet vad man gör.


Är lite nyfiken på om problemet med den låsta bromsen är löst och vad som var problemet?

Jodå, det löste sig genom att jag kopplade slangen från bromsoket direkt till pedalen.
Slangen som gick mellan pedalen och bromsvågen gjorde jag till en "loop" och satte där slangen från bromsoket satt innan.
Sedan luftade jag fram och bak  ()p

Nu är det nya projektet att montera en dämpare från en Sukki LTZ bak med allt vad det innebär, jag ska tillägga att jag inte vet vad som behöver modifieras, men det märker jag väl ;D
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Delarium skrivet 13 juni 2012 kl. 21:01:28
Pumpa några gånger på pedalen och ha den nertryckt och sen öppnar du nippeln, ha gärna en liten slangbit på nipplen för det kan skvätta och du vill inte ha det i ögonen. Stäng nippeln och upprepa detta tills det inte kommer någon luft ur nippeln. Kolla så inte vätskan tar slut i behållaren.

Tar gärna hjälp av en polare som kan pumpa  ()p

Kanon, tackar! Har impulsbeställt ny bromsolja (DOT4), hur byter man olja lättast?
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 13 juni 2012 kl. 21:21:25
Kanon, tackar! Har impulsbeställt ny bromsolja (DOT4), hur byter man olja lättast?

Du behöver inte byta oljan. Det är rätt mycket jobb med det, räcker att du fyller på behållaren när du luftar.
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Viljan1 skrivet 13 juni 2012 kl. 23:05:44
Kanon, tackar! Har impulsbeställt ny bromsolja (DOT4), hur byter man olja lättast?

Jag behövde byta fram på min upptäckte jag när jag skulle lufta, oljan var mjölkig och luktade illa.
Det tar en jävla tid, men det är egentligen bara att luft och fylla på tills den nya oljan börjar komma ut.
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Delarium skrivet 14 juni 2012 kl. 08:30:08
Du behöver inte byta oljan. Det är rätt mycket jobb med det, räcker att du fyller på behållaren när du luftar.

Hur länge kan man köra på oljan? Hojen min är ca 4-5 år gammal och gått ca 300mil.
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 14 juni 2012 kl. 09:15:48
Hur länge kan man köra på oljan? Hojen min är ca 4-5 år gammal och gått ca 300mil.

Det ser du på färgen. Är den svart då ska du byta men är den pissgul så är den ok.
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Viljan1 skrivet 14 juni 2012 kl. 13:22:22
Det ser du på färgen. Är den svart då ska du byta men är den pissgul så är den ok.

Eller om den är mjölkig/vit ()p
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Viljan1 skrivet 16 juni 2012 kl. 23:55:55
Är lite nyfiken på om problemet med den låsta bromsen är löst och vad som var problemet?

Här syns ju faktiskt hur jag gjorde med bromsvågen.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=42588.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=42588.0)
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: excelsior skrivet 25 juni 2012 kl. 16:59:39
Då börjar jag fundera på varför du byglar där bak?? Nu måste bromsvätskan gå hela vägen bak för att sen gå fram igen o dessutom genom bromsvågen!! Bygla där fram istället så slipper vätskan så lång transportväg o på så vis har du en snabbare bromsverkan!!! Dessutom slipper du massa slang som flexar o därmed försämrar bromsverkan!
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 25 juni 2012 kl. 22:08:39
Då börjar jag fundera på varför du byglar där bak?? Nu måste bromsvätskan gå hela vägen bak för att sen gå fram igen o dessutom genom bromsvågen!! Bygla där fram istället så slipper vätskan så lång transportväg o på så vis har du en snabbare bromsverkan!!! Dessutom slipper du massa slang som flexar o därmed försämrar bromsverkan!

Problemet låg bak och det är den enklaste och billigaste lösningen men håller med dig om frambromsen.
Ska själv inom tid bygla om även fram och slänga bromsvågen så långt det bara går.
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Viljan1 skrivet 25 juni 2012 kl. 22:45:58
Då börjar jag fundera på varför du byglar där bak?? Nu måste bromsvätskan gå hela vägen bak för att sen gå fram igen o dessutom genom bromsvågen!! Bygla där fram istället så slipper vätskan så lång transportväg o på så vis har du en snabbare bromsverkan!!! Dessutom slipper du massa slang som flexar o därmed försämrar bromsverkan!

Därför att jag har min quad för att köra den, inte att meka med den.
Det gick fort och kostade ingenting, vilket gjorde att jag kunde ge mig ut och köra samma dag.
Som alla hobbyfordon så är den under konstant förändring och förbättring.
När behovet att förbättra bromsarna fram kommer så ska jag självklart bygla fram istället.

Och är det verkligen så att en broms tar längre tid på sig att greppa om vätskan har en lång sträcka att färdas? Nääää, hade det varit luft i slangen, ja, men bromsvätska komprimeras inte.
Däremot så har du helt rätt angående att slangen flexar, det gör att bromsen tar lite sämre.

Men som sagt, det ska förbättras  ()p
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Viljan1 skrivet 25 juni 2012 kl. 23:10:25
Över till något helt annat, Krigarkaj, du har väl drevat om din Hyosung?

Var köpte du drevet?
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 26 juni 2012 kl. 06:23:12
Jag fick drevet med när jag köpte den.
Men kolla med Atvhuset om dom kan ha.
Tror det är original drevet jag kör med nu, den är ganska så rapp nu med lågprofilsdäcken.
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: excelsior skrivet 26 juni 2012 kl. 21:45:01
Det var inte alls meningen att kränka dig på nått sätt o har jag gjort det så ber jag om ursäkt!! O visst e det som du säger med bromsvätskans färd!! Ang. drevning så vet jag att polarens e drevad en kugg fram o fan vad det gjorde den slö i accet jämförelsevis med min original drevade!!! Men kör man mycket landsväg e det nog o föredra drevat!!
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Viljan1 skrivet 26 juni 2012 kl. 22:11:37
Jag kände mig inte kränkt, jag ville bara förklara  :)
Men det ser faktiskt ut lite som att du "skriver typigt" när du avslutar meningarna med många "??,!!!". Så ja, jag kanske trodde att du var lite nervärderande mot mig, men nu vet jag, så allt är lugnt  ()p

Ang. drevningen så är det ju lite svårt, med vägdäcken så går den för sakta, med orginalhjul så är den nästan för slö i accet. Så byte av däckstorlek är nog smartare.
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Delarium skrivet 26 juni 2012 kl. 22:38:15
Hej,

Har gjort försök att lufta bromsarna idag, och det har väl gått sådär. Bromseffekten är väl ungefär den samma.
I styrets behållare var det precis på "low"-strecket när vi började, och behållaren bak vara typ 3/4 full. Gjorde som ni sa, pumpa tryck och höll in både bromshandtag och pedal, medans vi öppnade ventilen på oken så det kom ut bromsolja. Vi gjorde flera varv runt, och det blev inte så stor skillnad faktiskt när vi väl dragit åt ventilen? Bromsverkan försvann i handtaget när vi öppnade ventilen, rätt?

Vi öppnade både kärlet baktill under skärmen (höger bak) och fylle på litet. Öppnade även på styret och hällde i bromsolja där, är osäker om detta är rätt?

Vad gör vi för fel, borde den inte bli jättestum i bromshandtaget?


Bjuder på några extrabilder från backspegelbytet idag också:

https://www.dropbox.com/s/3vifnmjldj4l8sn/2012-06-25%2017.47.27.jpg (https://www.dropbox.com/s/3vifnmjldj4l8sn/2012-06-25%2017.47.27.jpg)
https://www.dropbox.com/s/6mblcl1opgkca3x/2012-06-25%2017.47.50.jpg (https://www.dropbox.com/s/6mblcl1opgkca3x/2012-06-25%2017.47.50.jpg)
Efter:
https://www.dropbox.com/s/ahveli7rt6gbuso/2012-06-25%2017.56.39.jpg (https://www.dropbox.com/s/ahveli7rt6gbuso/2012-06-25%2017.56.39.jpg)
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 27 juni 2012 kl. 06:22:42
Fyll på behållaren innan ni börjar.
Lufta en sida i taget. Håll inte ner pedalen samtidigt som handbromsen. Såg ni någon luft komma ut? Trä på en genomskinlig slang på nippeln så ser ni om det bubblar ut luft.
Man kan få hålla på en stund med detta, och glöm inte kolla nivån i behållaren, det får inte ta slut medans ni luftar för gör det de så kommer det in luft i systemet och då får man börja om igen.
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Delarium skrivet 27 juni 2012 kl. 08:17:00
Fyll på behållaren innan ni börjar.
Lufta en sida i taget. Håll inte ner pedalen samtidigt som handbromsen. Såg ni någon luft komma ut? Trä på en genomskinlig slang på nippeln så ser ni om det bubblar ut luft.
Man kan få hålla på en stund med detta, och glöm inte kolla nivån i behållaren, det får inte ta slut medans ni luftar för gör det de så kommer det in luft i systemet och då får man börja om igen.

Tack för svaret! När du skriver "Fyll på behållaren", menar du behållaren på styret eller den baktill under skärmen? Har vi "sabbat" något när vi öppnade behållaren på styret eller baktill? Vi hade inga nipplar öppna, höll inte in något handtag eller pedal.

Såg lite luft komma ut, men det var inga större mängder. Däremot upptäckte jag luftnippeln på vänster bromsok fram satt löst innan luftningen.
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 27 juni 2012 kl. 09:08:54
Båda behållarna men börja med fram bromsarna. Fyll på behållaren om det behövs och lufta en sida i taget, även att det inte kommer någon luft så lufta ett par gånger till för säkerhets skull. Givetvis ska nipplarna vara stängda annars tar han in luft där. Har du kvar bromsvågen på din?
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Delarium skrivet 27 juni 2012 kl. 09:36:53
Båda behållarna men börja med fram bromsarna. Fyll på behållaren om det behövs och lufta en sida i taget, även att det inte kommer någon luft så lufta ett par gånger till för säkerhets skull. Givetvis ska nipplarna vara stängda annars tar han in luft där. Har du kvar bromsvågen på din?

Är lite osäker på hur bromsvågen ser ut, vart sitter den? Har köpt min hoj begagnad, kanske någon annan tagit bort den.
När vi öppnade nipplarna (framför allt fram) så försvann allt tryck i handtaget fram, och mest olja kom ut ur transparenta slangen. Oljan klättrade ut ca 1dm varje gång. Hade ca 50cm lång slang. Spelar det någon roll för luftningen? vi luftade (med att pumpa och trycka in både pedal och handtag förvisso) kanske 5-10 gånger vid alla 3 ok.
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 27 juni 2012 kl. 10:29:28
En block som sitter på svingen vid bakre behållaren. Pumpa upp ett tryck med handtaget och håll den inne, öppna en nippel och handtaget går i botten, håll handtaget inne och dra åt nippeln. Öppna bara en nippel åt gången. Upprepa detta några gånger på varje nippel och håll koll på behållaren så den inte blir tom.
Slang längden spelar ingen roll.
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Delarium skrivet 1 juli 2012 kl. 10:58:06
En block som sitter på svingen vid bakre behållaren. Pumpa upp ett tryck med handtaget och håll den inne, öppna en nippel och handtaget går i botten, håll handtaget inne och dra åt nippeln. Öppna bara en nippel åt gången. Upprepa detta några gånger på varje nippel och håll koll på behållaren så den inte blir tom.
Slang längden spelar ingen roll.

Tack för instruktionerna.

Har dock väldigt begränsade framgångar, jag blir galen på min maskin. Har också provat köpt sån där bromsluftare från biltema med en backventil för att underlätta avluftningen. Men det enda som händer är att oljan trycks ut runt nippeln på sidorna ändå, och aldrig ned i behållaren. Rinner längs med OK'et.
Innan jag påbörjade den avluftningen bör tilläggas att trycket försvann i pedalen om jag pumpade på bromshandtaget på styret. Och tvärt om. Bromsoljan jag får ur när jag luftar bak ser ganska fräsh ut, oljan i främre oken ser "rökig" och grumlig ut. Ser nästan ut som miljoner med små luftbubblor?

Igår fick jag köra hem från garaget (4km) utan broms alls, utöver handbroms. Ingen bromsverkan alls på varken pedal eller bromshandtag. Börjar tro att det är något fel på maskinen?
Titel: SV: Låst bakbroms
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 1 juli 2012 kl. 15:54:18
Oljan ser rökig/ljusaktig ut när det är små luftbubblor i den. Du får hålla på tills detta försvinner helt. Kolla slangarna så dom är hela.