Jag har nyligen köpt en :D
Tyvärr har jag inte hunnit med så många mil än men så här långt känns det riktigt bra.
+ Det är ju en bil... typ...
+ Som tar sig nästan lika bra som en ATV. Den är faktiskt bredare och lite längre än en ATV.
+ Känns mer dramatisk att köra än en ATV = Kul.
+ Socialt en höjdare. Mer naturligt att ha med sig en passagerare i en UTV = Trevligt. (ok, kan variera något beroende på sällskap) ;)
+ Kan utrustas med tak och ruta. Mysigt.
+ Z6:an är rätt snygg och blir riktig tuff med lite lull-lull på.
+ Priset.
- Alldeles för låg original, kräver större däck och höjning. Jag har bytt till 28or
- Tar sig nästan lika bra som en ATV. Den är faktiskt bredare och lite längre än en ATV.
- Hade inte skadat med lite mer effekt ur 600an.
- Originalstötdämparna känns sisådär.
Har inte så många fler + eller - än så länge, det dyker säkert upp fler när jag har kört mer.
Här har jag lite bilder mm...
http://z6navis.blogspot.se/ (http://z6navis.blogspot.se/)
Och isåfall när skulle den kunna tänkas komma? Man är ju som vanligt lite ivrig... Z6an är ju riktigt snygg måste jag säga!
Ok men du verka ju riktigt nöjd iallafall:) vad toppar den utan strypningar? Om man vill plöja lite asfalt till jobb å stranden :)
Jag var sugen på en men ville ha lite mer klös så blev en x8 :)
Toppfarten ska tydligen vara 60 mph (~95kmh) och det kan nog stämma, jag har inte testat att köra så fort. Tycker 70 har vart en lämplig marchfart vid lansvägsåka. Ska snart montera SPOPs fas 2 variatorkit och vad det gör för farten återstår att se. Ska nog inte ändras nämnvärt med tanke på att jag har större däck än original.håll koll på främre diff fästet på bakre diffen bara. dessa bruka vridas sönder, kompisen har pajjat 2st på sin men den nya han fick på garantin är extra förstärkt. bara en upplysning.
Måste åka och provköra en men den närmsta återförsäljaren ligger ca 15mil bort..
Är det inte väldigt fel att jämföra atv med utv?
Varför?
Jag tycker man mycket väl kan göra det, då användningsområdena i många fall är desamma.
Dessutom är det ofta samma delar, samma däck, samma kundkrets, samma körområden och samma återförsäljare.
...och ofta samma prisläge.
De flesta UTV-ägare har eller har haft ATV, så klart likheterna och jämförelserna finns...
Sen att motorn upplevs olika är ju självklart, och det är kanske därför folk som är UTV-sugna frågar, för att få en jämförelse mot ATV, som de ju har erfarenhet av.
Så jag anser att oNEOo:s inlägg var både värdefullt och bra!
()p
håll koll på främre diff fästet på bakre diffen bara. dessa bruka vridas sönder, kompisen har pajjat 2st på sin men den nya han fick på garantin är extra förstärkt. bara en upplysning.
...är det svårt att ta bort strypningarna på dom?
...att den är sladdrig/glappig är ju aldrig roligt. Ska förhoppningsvis provköra en nu i helgen och bilda mig en egen uppfattning! Men bara posta på en massa nyttig info för oss som är nyfikna:)
Okey.
Nu börja det likna något med lite svar från en inbiten utv ägare oNEOo ()p
Hur många mil har du avverkat nu med din? stött på några problem?
Har kollat på lite filmer här i sverige där ni kör i riktig skit terräng :headbang: och jag tänker ändå "ja det är ju inte lustigt om sakerna går sönder" hehe..men upplever du Z6:an som kina kvalité? (med bultar som lossnar och liknande?)
Som jag förstått har de funnits ute i några år nu alltså z6:an menar jag. För CF moto har väl funnits ännu längre?
Där sitter hasplåtar undertill som jag förstått! När kom den första z6:an ut på marknaden? 10 mil i skogen är ju klart mer än 10 på väg ;) men roligt att du gillar din:) den blev skit snygg iallafall! Köpte du tak och hel ruta direkt? Några dörrar finns inte att köpa än? Ser lite otäckt ut med bara lite nät vid sidorna :help:
oNEOo ägare/jobbar på navis? för det är väl deras demomaskin?
http://z6navis.blogspot.se/ (http://z6navis.blogspot.se/)
http://bambuser.com/v/2617477 (http://bambuser.com/v/2617477)
Ja nu spåra det ut igen ;)
Ställer min fråga igen som försvann bland allt.
Vad skulle steget blir efter en Z6? en polaris rzr? tycker där borde vara något mer mitt i mellan då en z6 ny kostar 85k och en rzr ca 180k? :banghead:
Bra att du frågar för det kan man lätt tro... men faktiskt så varken jobbar jag där eller äger Navis. Men det är klart att det finns en koppling. För att göra det enkelt så är ägaren och jag släkt och min hjälp till hans relativt nystartade företag är han får göra reklam på min maskin. Så maskinen är min och betald av mig och står i mitt garage... men vill han låna den till något evenemang så får han givetvis det. :)
Jo, det finns faktiskt en anledning till... "bilen" blir så jäkla tuff med lite loggor här och där.
såg att den drar runt 1.1L/milen det låter mycket?
Ingen annan som har något nyttigt att tillföra :)
såg att den drar runt 1.1L/milen det låter mycket?
Ingen annan som har något nyttigt att tillföra :)
Jag hjulade upp, tog ca 55min över skogen....den drog bara 0,57l/mil i 75-80km/h...!
Tack jaas :) Nu snackar vi! Får bara hoppas det var UTV:en han menade ;) :djump:
Någon som vet hur servicen ser ut på dessa? vilka intervaller?
Tack jaas :) Nu snackar vi! Får bara hoppas det var UTV:en han menade ;) :djump:
Någon som vet hur servicen ser ut på dessa? vilka intervaller?
1a service 10mil
2:a service 100mil
därefter vart 150mil
Ok. Får vänta på svar ifrån dem och se vad det hamnar på!
Tänkte på en annan sak som säkert har diskuterats tidigare.
Om man köper låt oss säga en Z6 2012 nu är jag då garanterad att den är från 2012 ? Det är jag inte va! För den kan väl vara gjord t.ex 2010 men reggas in nu? För dessa har ju funnits i typ 2år nu och jag vill ju inte ha en som stått så länge..!
Ok. Ska se om man kan få tag i något reg då.
Har kollat lite men det är ju viss pris skillnad och säkert kvalité med.
Har i allafall snackat till mig detta med en försäljare av z6:
Komplett tak och komplett framruta inkl montering värde 8000kr ingår.
Första servicen som de ville ha 2850kr för ingår.
Strypningar i avgas och motor skall tas bort ingår.
Säljaren lovade även att det skulle vara en 2012
Bra deal???? 84.900kr för rubbet
Ja det låter ju bra iallafall!
Lustigt varför inte fler fastnat för z6:an bara, eller utv har inte slagit igenom i Sverige än? Eller folk är rädda för CF Moto?
Kan ju förstå motor och däck, men det finns ju alltid värre att köpa om man säger så och någonstans får man ju sätta stopp :)
CF i sig är väl bland de bättre "Kina" märken ? ?
Körde dinli 450 i 2 år utan problem medans jag haft andra "kändare" märken som strulat betydligt mer! Men visst måndags exemplar har man ju hört talas om!
Köpte en hitachi skruvdragare för några tusen som inte fungerade när jag fick hem den i förra veckan ;)
Men säkert som du säger att de är rädda för märket i sig men det har ju ändå funnits i runda slängor 10 år?
Vet inte hur många som sålts, men jag tycker det är märkligt att man inte ser fler begagnade på blocket. Fast dom kanske säljs fort? Men med tanke på det låga utbudet så skulle nog jag tycka att en begagnad maskin (om man får tag i en) skulle kännas lite säkrare. Så om jag skulle ha haft en så hade nog jag kollat efter en RZR, större motor och bättre grejer förhoppningsvis. Borde inte rasa för mkt i värde heller om man skulle vilja sälja om ett år eller så.
Så, nu har vi ju då kört både Polaris och Can-Am OCH ostrypt CF.()p
Polaris RZR 900 resp Commander Limited för att vara exakt.
Att jämföra RZR eller Commander med CF är som att jämföra bullens korv med entrecote. Det går inte!
Enda likheten är fyra hjul.
CF är direkt slö, bullrig, svampig och inte det minsta kul i jämförelse med de andra två. Dock skiljer det ju en hel del i pris så jämförelsen haltar rejält. Man får ju TRE nya Cf för vad en RZR kostar...
Både RZR 900 och Commander känns pigga och stabila. Man kommer aldrig i läget att man saknar kraft eller att dom på något sätt blir obehagliga. CF är precis tvärtom.
Att sen försöka jämföra CF med RZR 570... Ja 570 är en snikmodell som inte har en enda skruv gemensamt med 900an och troligen inte med 800 heller. Påminner dock lite om de första 800 men är en helt egen serie mest avsett för barn eller ungdom.
Så, MIN slutsats blir att Cf är en MYCKET billigare maskin som inte har den minsta chans gentemot de andra på något område. Prestanda, kvalitet, komfort och hållbarhet är helt överlägsen hos Polaris och Can-Ammen det säger sig väl lite själv med de prisskillnaderna.
Personligen hade jag absolut hellre köpt en beg RZR eller Commander än en ny CF. Förvisso dubbla priset ändå men vill man ha lite fart i grejorna kommer man tröttna på CF rätt omgående. OCH ljudet... Låter ju mest Briggs & Stratton...
OBS!!! Detta är min personliga uppfattning och ska inte ses som verklig fakta??? :o ^-^
/B
Härligt att du var ute och provkörde. Jag har kört min z6:a i 100 mil och ägt den sedan Maj -11, den funkar bra, är roligt att man kan vara två och prata med varann när man är ute och kör, jag har köpt till vägdäck och då blir det desto roligare att köra på asfalt ()p
Om det bara är röven du oroar dig för så köp 4-zons handtagsvärme och koppla till sätesvärme :lol:
Kanske till och med går att köpa den modellen utan handtag och komplettera med fler värmeplattor så får du värme i ratten också.....
Mmm... eller varför inte förenkla det hela lite och köpa en elvärmesits på Feltema för 129:-
Mmm... eller varför inte förenkla det hela lite och köpa en elvärmesits på Feltema för 129:-
jag har en z6 och åker med nu när min x8 är sjuk. har lånat kompisens då han inte kör den förtillfället, väldigt trevliga maskiner. vi kör den både i grov skogs teräng och grusvägar o småstigar. väldigt rolig maskin. kan kanske fixa lite bilder i morgon kväll.
jag har en z6 och åker med nu när min x8 är sjuk. har lånat kompisens då han inte kör den förtillfället, väldigt trevliga maskiner. vi kör den både i grov skogs teräng och grusvägar o småstigar. väldigt rolig maskin. kan kanske fixa lite bilder i morgon kväll.
Ja du, jag är sugen som bara den! Inväntar svar från trech om ett bra pris på div. roliga saker ()pHar go Offroad det du söker på lager så har du det oftast dagen efter ()p
Annars blir det go offroad som har bäst pris!
Sådana leveranser uppskattas ju alltid :djump:Och det är lätt att få tag i Patrik och Tisa på go offroad, någon av dom svarar alltid när man ringer. Vill man inte ringa så svarar dom på mail också, oftast inom en timme.
var ut en sväng idag o tog lite kort bättre sen än aldrig ()pFan rejsson vem är den där lilla feta killen på sista bilden? :hmmm:
(https://lh5.googleusercontent.com/-2xq-D25uhho/URaUlArBzBI/AAAAAAAAAzE/mLXF43yE3zM/s1055/20130209_130010.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-FFLQlyKWI_4/URaUlu4Re6I/AAAAAAAAAzM/XrhchloYXJY/s1055/20130209_130018.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-mVZH8j-FsuY/URaUmcinSvI/AAAAAAAAAzU/gIDymiyLdrk/s1055/20130209_130027.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-htNOJlDeAPw/URaUnT3ZwPI/AAAAAAAAAzk/IRXEEn9ptMU/s1055/20130209_140108.jpg)
Så nu har jag fixat en provkörning och få klämma lite i morgon eftermiddag :djump:
Ska försöka bilda mig en egen uppfattning om kvalité osv. Men all info som ni bär runt på mottages tacksamt och det gäller nog för alla som är lite intresserade av Z6:an :DV
()p om du har möjlighet så får du gärna lägga upp några bilder på din pärla så får vi andra med se :)
Haha ser/märker ingen skillnad mot orginal :dntknow:
Mer än att den fnyser till lite, pollen allergi?
http://www.blocket.se/stockholm/Cf_moto_Z6_terracross_utv_Tak_45914665.htm?ca=5&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/Cf_moto_Z6_terracross_utv_Tak_45914665.htm?ca=5&w=3)
Tänkte på dig ludde om du är intresserad av ett tak till utv,n. 1000kr kan inte vara dyrt.
http://www.blocket.se/stockholm/Cf_moto_Z6_terracross_utv_Tak_45914665.htm?ca=5&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/Cf_moto_Z6_terracross_utv_Tak_45914665.htm?ca=5&w=3)
Tänkte på dig ludde om du är intresserad av ett tak till utv,n. 1000kr kan inte vara dyrt.
hur har det gått med din koppling nu då :hmmm: ??
Har du bestämt vilka som ska byta den?
"Bwanamdogo" lägg gärna upp en bild eller två på din pärla! ()pKommer när min nya ljuddämpare sitter på plats (silent rider)
Kommer när min nya ljuddämpare sitter på plats (silent rider)
Nu har jag kört min Z6 Terracross i flera mil och när den går på slät väg är den hur stadig som helst. Men när jag skall krypköra, eller starta rycker den och det är riskabelt att försöka parkera intill ett annat fordon utifall den skulle hoppa på.Ingen som vill hjälpa till :help: [size=78%]?? Dåligt med kunnigt folk i den här ändan av EU ![/size] :help: :help: :help: :banghead:
Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det??
"Bwanamdogo" lägg gärna upp en bild eller två på din pärla! ()p
Nu har jag kört min Z6 Terracross i flera mil och när den går på slät väg är den hur stadig som helst. Men när jag skall krypköra, eller starta rycker den och det är riskabelt att försöka parkera intill ett annat fordon utifall den skulle hoppa på.[/size]Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det??
Ser kanon ut ()p blev du nöjd med ljudet efter avgasbytet?Jo tack ljudet blev mycket mjukare men inte låter den som en HD !
Har du orginalhjulen på? 25"? Tycker de ser större ut :)
Din diagnos stämmer på pricken. Bara det att jag inte vet var jag kan hitta kompetens att fixa. Manuell i Faulty Towers finns det många av här!
Det låter som att det är kopplingen som klipper in lite sent och då blir det huggigt?
Alltså att du får varva upp lite innan det händer nåt.
En lösning är väl andra fjädrar i kopplingen så den griper in tidigare i varvet, men detta är bara gissningar från min sida.
Det du skulle kunna göra är att filma när du försöker krypa iväg med den, så man hör motorljudet och ser när den vill sticka iväg.
Förövrigt så är jag avis på dig! Bo där och åka Z6, måste vara hur najs som helst! ()p
Sorry för OT, men tycker faktiskt du borde ta med kameran på dina bergsutflykter och sen bomba forumet med lite exotiska UTV-bilder!Jo det är 400 meter nästan rakt ner till havet och några mil åt andra hållet kan man åka skidor om man vill. Föredrar Z6..OK , OK jag vet att detta är fel forum för sådant här snack!! Ville bara svara och vara artig :headbang:
Starta gärna en egen tråd under avdelningen "Videos och bilder".
Bara det lilla man ser på din avatar eller i bakgrunden på dina två bilder här i denna tråd gör ju att man blir sugen på medelhavsklimatet igen!
Jo det är 400 meter nästan rakt ner till havet och några mil åt andra hållet kan man åka skidor om man vill. Föredrar Z6..OK , OK jag vet att detta är fel forum för sådant här snack!! Ville bara svara och vara artig :headbang:
Haha det finns inte en tråd här inne som inte innehåller något offtopic :) men fixar gärna en tråd med dina bilder, hade varit riktigt roligt att se "din" omgivning ()p
Lovat är lovat och här kommer två. En som visar baken och den nya ljuddämparen och en som visar musöron. Nya backspeglar som jag köpte på skroten. Originalen var löjligt små.
Hur kopplade du in ljuddämparen?
Tycker bilden bakifrån ser konstig ut, ser ut som bakhjulen har en konstig vinkel åt flera håll. Är det så i verkligheten eller är det bilden som blev konstig?
Har man större hjul så brukar man sätta dit en variatorkit för att ordning på krypkörningen igen.
Men tror det är lite trångt att komma åt grejerna på en z6, kolla in denna tråden:
[font=.HelveticaNeueUI]http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=47154.12 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=47154.12)[/font]
Någon som äger en z6 utv eller som har provkört en och kan berätta lite om vad ni tycker om dom i största allmänhet :) ?
Toppen men ljudlig!
Ser att Trech säljer Z6 ,2013 med motorbroms!!
Jag har en Z6 men min bromsar inte med motorn. Är Trech ute och valsar eller är jag lurad ? :cry: :(veryangry):
Tänkte jag lägger upp 2 halvtaskiga bilder på min nya EX. Ställbara dämpare, fyrpunktsbälten, 6cm högre och ca 20cm bredare än en vanlig z6. Ruta och tak ska på oxå :)Den ser mycket fräsch ut ()p
Har du inte motorbroms.... hmm. Min Z motorbromsar bra när jag släpper gasen. Det kanske är olika specifikationer i olika land för jag har inte hört något annat än att CF MOTO alla fall i Sverige har motorbroms.OK OK