ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 3 april 2012 kl. 11:00:55
-
Jag har sökt lite och vissa säger att man ska köra in den hårt medans andra säger lugnt :dntknow:
Jag får nog min nya outlander 400 nu i veckan, som jag då måste köra in och tänker höra hur ni gjorde vid inkörningen?
Körde ni in eran maskin hårt eller lugnt?
Hur går den nu efteråt isåfall?
-
Kör in den som du ska använda den ;) inte ligga och krypa men samtidigt inte varva för mycket och för länge använda motorbromsen ;)
-
Undvik för lugn körning, annars är det inget att tänka på direkt.
-
Okej, då ska jag inte köra allt för lugnt med den vid dem 10 första timmarna :knupple:
Ska jag låta den gå på tomgång en stund innan jag kör iväg med den första gången?
-
Jag brukar köra in min när jag kört färdigt för dagen :lol: ()p :lol: ()p :lol:
-
Jag brukar köra in min när jag kört färdigt för dagen :lol: ()p :lol: ()p :lol:
:lol: ()p
-
Okej, då ska jag inte köra allt för lugnt med den vid dem 10 första timmarna :knupple:
Ska jag låta den gå på tomgång en stund innan jag kör iväg med den första gången?
Du ska alltid varmköra en kall maskin innan du drar iväg, speciellt vintertid.
Detta kan du göra genom att låta den stå på tomgång och/eller köra lugnt med den tills du fått upp lite temp på motorn.
-
Låter alltid motorn bli varm innan jag drar på.
När jag renoverat motorn körde jag in den som om jag stulit den :D
-
Mjo, inkörning 2-takt cross. 2 min tomgång sen var det fullt spjut :headbang:
Men har man lite känsla för motorer och inte plågar dem håller grejerna längre oavsett korrekt inkörning eller ej :) Med detta menar jag inte att man inte får ge fullgas. Utan typ att hålla stumt varvreg när man börnar ringar på ICA-torget för att styla på moppepojkarna ()p
-
Min fick ingen inkörning. Brorsan lånade den utan min vetskap dag 2 och åkte till ett grustag och körde den på de värsta ställena i 5timmar.. Syns ännu vart han var någon stans.
Själv hade jag kört lugnt, inte för lugnt. Dra på lite då o då, aldrig max gas någon längre stund samt låta den bli ordenligt varm innan man maxar.
-
skall ej köras fullgas dom första milen och när man pratar om lugn körning är det viktigt att tänka på att man varierar gas och hastighet så att man inte ligger och finkör i samma hastighet eftersom motorn behöver "slitas"in i olika hastigheter :)
-
Läs manualen, ingen här inne har mer erfarenhet än tillverkaren...
Potatisen skall köras på varierande varvtal (ej mer än 10 sek på samma varvtal) under 2 tankar (40liter tot.) sen är det klart!
-
Jag har sökt lite och vissa säger att man ska köra in den hårt medans andra säger lugnt :dntknow:
Jag får nog min nya outlander 400 nu i veckan, som jag då måste köra in och tänker höra hur ni gjorde vid inkörningen?
Körde ni in eran maskin hårt eller lugnt?
Hur går den nu efteråt isåfall?
I manuallen på i stort sett alla motorfordon, motorsågar, redskap av olika slag, båtmotorer nämns att en viss inkörning ska göras.Det som brukar nämnas är att inkörningen ska ske med varierande belastning, aldrig hårdbelasta under längre tid, men det är ju rätt självklart att inte trycka tummen i botten i flera kilometer eller att inte dra ett tungt släp uppför på fullgas någon längre sträcka.
Mvh anders ()p
-
bästa inkörningen enligt mig och många motorrenoverare
är att först varmköra ordentligt med mycket låg belastning, sen ger man halv gas några sekunder och motorbroms några sekunder, och upprepar detta ett par gånger, sen kör man återigen lungt (ej mer än halv gas denna gången) och efter nån timme kan man ge 75% gas och variera med motorbroms ner till stillastående, samt 75%gas igen upp till marschfart.
efter att ha upprepat det några ggr kan man ge full gas från stillastående upp till marschfart (inga höga varv), och motorbromsa ner till stillastående vilket ska upprepas återigen.
sen är det bara att undvika höga varv och monoton körning på höga varv de första 20- timmarna.
denna procedur gör att kolvringarna slipar till sig mot cylindern medan krysshoningen i cyl fortfarande är färsk, vilket ger bättre tätning, motorbromsningen är till för att återsmörja kolvringarna efter att dom slipar in sig under gaspådraget.
-
5 mil blandad körning sen flera lånturer gasen i bott flera mil i sträck ofta med passagerare
har gått ca 250 mil nu utan problem
-
bästa inkörningen enligt mig och många motorrenoverare
är att först varmköra ordentligt med mycket låg belastning, sen ger man halv gas några sekunder och motorbroms några sekunder, och upprepar detta ett par gånger, sen kör man återigen lungt (ej mer än halv gas denna gången) och efter nån timme kan man ge 75% gas och variera med motorbroms ner till stillastående, samt 75%gas igen upp till marschfart.
efter att ha upprepat det några ggr kan man ge full gas från stillastående upp till marschfart (inga höga varv), och motorbromsa ner till stillastående vilket ska upprepas återigen.
sen är det bara att undvika höga varv och monoton körning på höga varv de första 20- timmarna.
denna procedur gör att kolvringarna slipar till sig mot cylindern medan krysshoningen i cyl fortfarande är färsk, vilket ger bättre tätning, motorbromsningen är till för att återsmörja kolvringarna efter att dom slipar in sig under gaspådraget.
Räcker det med att jag gör det en gång och sedan kör som vanligt eller måste det upprepas hela tiden?
-
Under dom första 20 timmarna Emil. ()p
-
Under dom första 20 timmarna Emil. ()p
Okej, då går jag ut och fortsätter i 20 timmar till ()p ;)
-
Okej, då går jag ut och fortsätter i 20 timmar till ()p ;)
STOPP DÄR EMIL!!!. Räkna bort dom timmar du redan kört ()p
-
Har maskinen gått varm ett par gånger under lungn körning bara så kan du använda den som vanligt sedan.. Som Stenmark sa " D bar åk" ()p
-
Räcker det med att jag gör det en gång och sedan kör som vanligt eller måste det upprepas hela tiden?
den där proceduren med halv gas-motorbroms och full gas-motorbroms kan du göra rätt tidigt, kör först lungt en timme med maskinen när du precis fått den så du ser att allt fungerar och och testa hög&låg och 4wd samt bromsarna (som ska bromsas in genom ett par upprepade hårda inbromsningar från ca 40km/h till stillastående.)
efter detta gör du kolvrings-inkörningsproceduren, och efter det kan du köra som vanligt, men som sagt, undvika höga varvtal under längre tid de första 20 tim.
-
den där proceduren med halv gas-motorbroms och full gas-motorbroms kan du göra rätt tidigt, kör först lungt en timme med maskinen när du precis fått den så du ser att allt fungerar och och testa hög&låg och 4wd samt bromsarna (som ska bromsas in genom ett par upprepade hårda inbromsningar från ca 40km/h till stillastående.)
efter detta gör du kolvrings-inkörningsproceduren, och efter det kan du köra som vanligt, men som sagt, undvika höga varvtal under längre tid de första 20 tim.
Körde ganska hårt första timmen med maskinen, den borde väl inte tagit någon skada av det? :-\
Läste i instruktionsboken att man ska undvika kraftiga inbromsningar dem 50 första timmarna när variatorremmen är ny :)
-
Körde ganska hårt första timmen med maskinen, den borde väl inte tagit någon skada av det? :-\
Läste i instruktionsboken att man ska undvika kraftiga inbromsningar dem 50 första timmarna när variatorremmen är ny :)
ja alltså det beror på vad du menar med hårt! som jag skrev så ska man belasta motorn gradvis hårdare och hårdare under korta perioder följt av motorbroms, men man ska absolut inte testa toppfarter eller ligga stumt en mil i sträck de första 20 timmarna.
-
Det jag menar med hårt var att jag varierade mellan halv och full gas i början för att sedan sakta ner och höll på så :P
-
Det jag menar med hårt var att jag varierade mellan halv och full gas i början för att sedan sakta ner och höll på så :P
Du behöver absolut inte vara orolig, tuta å kör. Man skall inte belasta maskin hårt dom första gångerna den går varm! Sedan skall man OM man är riktigt noga byta olja redan efter några mil/starter..
Ha en Glad-Påsk ;)
-
För Dinli så finns det "inkörningsguide" i deras instruktionsböcker.
(finns som PDF här o där)
Bättre än inget I guess.
-
Var och körde idag och nu har maskinen gått 6 timmar och 23 minuter.
Åf sa att första servicen är vid 10 timmar eller 30 mil och jag har bara kört 64 kilometer med maskinen..
Så frågan är, ska jag lämna in den på service när jag kört 10 timmar, eller köra tills den visar 30 mil på mätaren?
-
10 timmar, det brukar vara det som infaller först.